2010.09.29 Dec nr 367 MON - analiza i ocena dyscypliny wojskowej.pdf

(256 KB) Pobierz
Dziennik Urzędowy
Ministra Obrony Narodowej z 2010 r. Nr 19
— 1081 —
Poz. 253
Departament Wychowania i Promocji Obronności
253
DECYZJA Nr 367/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 29 września 2010 r.
w sprawie analiz i ocen dyscypliny wojskowej
Na podstawie § 1 pkt 7 lit. c i lit. e oraz § 2
pkt 12 i 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94,
poz. 426) oraz w związku z art. 2 ust. 2 pkt 1 oraz art. 84
ust. 7 i 8 ustawy z dnia 9 października 2009 r. o dys-
cyplinie wojskowej (Dz. U. Nr 190, poz. 1474), w celu
zapewnienia warunków do przestrzegania dyscypliny
wojskowej, ustala się co następuje:
lub przeprowadzania sprawdzianów znajomości prze-
pisów dotyczących dyscypliny wojskowej.
Rozdział 2
Zakres przedmiotowy i tryb dokonywania analiz
i ocen dyscypliny wojskowej
§ 3. W analizie i ocenie dyscypliny wojskowej,
odpowiednio na każdym szczeblu dowodzenia i kie-
rowania w resorcie obrony narodowej, uwzględnia
się:
1) stan bezpieczeństwa żołnierzy oraz przyczyny
i przesłanki wypadków zaistniałych z ich udzia-
łem;
2) liczbę i rodzaje wyróżnień udzielonych żołnie-
rzom, byłym żołnierzom oraz pododdziałom, od-
działom i instytucjom wojskowym;
3) stan dyscypliny w poszczególnych korpusach
kadry zawodowej oraz według rodzajów pełnio-
nej (odbywanej) służby wojskowej, a w szczegól-
ności liczbę i rodzaje:
a) zastosowanych karnych i dyscyplinarnych
środków zapobiegawczych,
b) przestępstw i wykroczeń popełnionych przez
żołnierzy, zwłaszcza znajdujących się na eta-
pie ukończenia postępowania przygotowaw-
czego o przestępstwo lub postępowania
o wykroczenie, z uwzględnieniem tendencji
oraz dominujących i rażących rodzajów tych
czynów, w szczególności podlegających ju-
rysdykcji wojskowej,
c) przewinień dyscyplinarnych oraz innych czy-
nów zabronionych, za które żołnierze ponieśli
odpowiedzialność dyscyplinarną,
d) naruszeń prawa dokonywanych przez żołnie-
rzy pod wpływem alkoholu lub narkotyków,
a także polegających na spożywaniu alkoholu
oraz posiadaniu, produkowaniu, dystrybucji
lub używaniu narkotyków, w szczególności
w obiektach organów wojskowych, jak rów-
nież w rejonie obiektów koszarowych i za-
kwaterowania przejściowego jednostki
wojskowej albo w trakcie wykonywania obo-
wiązków służbowych,
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Decyzja określa:
1) zakres przedmiotowy i tryb dokonywania analiz
i ocen dyscypliny wojskowej;
2) sposób i tryb meldowania oraz sprawozdawczo-
ści o dyscyplinie wojskowej w resorcie obrony
narodowej.
§ 2. 1. Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) ustawa — ustawę z dnia 9 października 2009 r.
o dyscyplinie wojskowej (Dz. U. Nr 190, poz. 1474);
2) rozporządzenie — rozporządzenie Ministra Obro-
ny Narodowej z dnia 25 marca 2010 r. w sprawie
dokumentacji i ewidencji dyscyplinarnej (Dz. U.
Nr 60, poz. 375);
3) Siły Zbrojne — Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Pol-
skiej;
4) instytucja cywilna — instytucję, o której mowa
w art. 3 pkt 20 ustawy;
5) narkotyk — środek albo substancję, o których
mowa w art. 3 pkt 21 ustawy.
2. Analiza i ocena dyscypliny wojskowej polega
na przedstawieniu pozytywnych i negatywnych
zjawisk, tendencji, faktów i danych statystycznych
oraz wniosków, które wynikają z kontroli i nadzoru
uprawnionych organów dowodzenia (kierowania) nad
stosowaniem przepisów dotyczących dyscypliny woj-
skowej w podległych im strukturach organizacyjnych,
a także z ocen innych organów kontroli oraz informacji
uzyskiwanych podczas prowadzenia rozmów, spotkań,
obserwacji lub sprawdzania dokumentacji służbowej,
Dziennik Urzędowy
Ministra Obrony Narodowej z 2010 r. Nr 19
— 1082 —
Poz. 253
e) nieprawidłowości w stosunkach międzyludz-
kich, polegających na mobbingu, molesto-
waniu seksualnym, naruszeniu nietykalności
cielesnej, godności osobistej lub honoru żoł-
nierza oraz zasad dyscypliny wojskowej, w tym
z udziałem lub wobec kobiet pełniących służbę
wojskową,
f) przypadków nieprzestrzegania przepisów
w zakresie gospodarowania mieniem, sprzę-
tem i infrastrukturą wojskową, a także popeł-
niania czynów o charakterze korupcyjnym,
g) przypadków nieprzestrzegania przepisów doty-
czących organizacji i prowadzenia szkolenia
(kształcenia) oraz realizacji zadań lub planów
zasadniczych przedsięwzięć,
h) przypadków naruszenia międzynarodowego
prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych;
i) przejawów nieprzestrzegania przepisów doty-
czących noszenia umundurowania, orderów,
odznaczeń, odznak i oznak;
4) wpływ dyscypliny żołnierzy na realizację zadań
i funkcjonowanie ocenianej jednostki wojsko-
wej (komórki wewnętrznej albo pododdziału),
zwłaszcza pod kątem:
a) zachowania zdolności i gotowości bojowej,
b) integracji zespołów i morale żołnierzy,
c) utrzymania sił i środków w wymaganym sta-
nie i ukompletowaniu,
d) zakresu i efektywności szkolenia,
e) tworzenia pozytywnego wizerunku Sił Zbroj-
nych w kraju i poza jego granicami;
5) rozliczenie realizacji zadań wyznaczonych pod-
czas poprzednio prowadzonej oceny dyscypliny
wojskowej;
6) wykonywanie przez przełożonych obowiązków
wynikających z art. 2 ust. 2 ustawy, stosownie
do ich zakresu określonego w załączniku Nr 1 do
decyzji;
7) zasadnicze czynniki wpływające na dyscyplinę
wojskową, niezależne od ocenianej struktury
organizacyjnej.
2) w razie potrzeby — zgłosić przełożonym wnioski
i propozycje dotyczące wprowadzenia rozwią-
zań prawnych, organizacyjnych lub innych form
i metod służących efektywniejszemu kształto-
waniu dyscypliny wojskowej.
§ 5. 1. Analizy dyscypliny wojskowej w jed-
nostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej
dokonuje się:
1) w kompanii (równorzędnym pododdziale) — nie
rzadziej niż raz w miesiącu z udziałem żołnie-
rzy pododdziału, w ramach zajęć programowych
z przedmiotu „Profilaktyka i dyscyplina wojskowa”;
2) w batalionie (równorzędnym pododdziale) oraz
w komórce wewnętrznej bezpośrednio podle-
głej dowódcy jednostki wojskowej (organiza-
cyjnej), której podporządkowano inne struktury
organizacyjne — w terminach ustalonych przez
dowódców (szefów) tych pododdziałów (komó-
rek), nie rzadziej niż za pierwsze półrocze i rok
kalendarzowy w ramach rozliczenia problemo-
wego z udziałem podporządkowanych dowód-
ców (równorzędnych) i innych osób funkcyjnych
uczestniczących w kształtowaniu dyscypliny
wojskowej;
3) od szczebla dowództwa jednostki wojskowej
do szczebla, odpowiednio: dowództwa rodza-
ju Sił Zbrojnych, Dowództwa Operacyjnego Sił
Zbrojnych, Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych,
Dowództwa Garnizonu Warszawa, Komendy
Głównej Żandarmerii Wojskowej oraz w uczel-
niach, szkołach, centrach i ośrodkach szkolenia
— na odrębnej odprawie, w ramach rozliczenia
problemowego — za pierwsze półrocze i za rok
kalendarzowy, w terminach ustalonych w rocz-
nych planach zasadniczych przedsięwzięć;
4) w polskim kontyngencie wojskowym (PKW) lub
polskiej jednostce wojskowej (PJW) — w ramach
rozliczenia problemowego w cyklu miesięcznym
oraz za okres wykonywania przez daną zmianę
PKW/PJW zadań poza granicami państwa;
5) w Inspektoracie Wojskowej Służby Zdrowia oraz
w komórkach organizacyjnych Ministerstwa
Obrony Narodowej — w ramach rozliczenia pro-
blemowego, nie rzadziej niż za pierwsze półro-
cze i za rok kalendarzowy;
6) w Sztabie Generalnym Wojska Polskiego — na
posiedzeniu Kolegium Szefa Sztabu General-
nego Wojska Polskiego, zgodnie z terminarzem
posiedzeń, nie rzadziej niż za pierwsze półrocze
i rok kalendarzowy.
§ 4. 1. Przy analizie i ocenie dyscypliny wojsko-
wej uwzględnia się zwłaszcza wystąpienia organów:
kontroli, porządkowych, ścigania oraz wymiaru spra-
wiedliwości, jak również ocenę tworzonych w jed-
nostkach (komórkach) organizacyjnych warunków
i wsparcia udzielanego tym organom w wykonywa-
niu przez nie zadań związanych z przeciwdziałaniem
naruszeniom dyscypliny wojskowej i porządku woj-
skowego oraz prowadzeniem kontroli przestrzegania
prawa.
2. Oceny dyscypliny wojskowej w jednostkach
organizacyjnych resortu obrony narodowej dokonuje
się:
1) od szczebla kompanii (równorzędnego) do szcze-
bla, odpowiednio: dowództwa rodzaju Sił Zbroj-
nych, Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych,
Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowództwa
2. Na podstawie analizy lub oceny, dokonanej
w zakresie, o którym mowa w § 3, należy:
1) określić podporządkowanym strukturom organi-
zacyjnym i osobom funkcyjnym zadania (zalece-
nia) do kształtowania dyscypliny wojskowej na
kolejny okres podlegający ocenie (analizie);
Dziennik Urzędowy
Ministra Obrony Narodowej z 2010 r. Nr 19
— 1083 —
Poz. 253
Garnizonu Warszawa, Komendy Głównej Żan-
darmerii Wojskowej oraz w uczelniach, szkołach,
centrach i ośrodkach szkolenia, zgodnie z za-
sadami i terminami określonymi w przepisach
o planowaniu i rozliczaniu działalności bieżącej
w Siłach Zbrojnych, w ramach:
a) miesięcznych rozliczeń działalności bieżącej,
b) odpraw: rozliczeniowo-koordynacyjnych, rozli-
czeniowo zadaniowych albo decyzyjnych.
mogą ustalić również inne okresy, tryb i formę analizy
i oceny dyscypliny wojskowej.
6. Za wyjątkiem analiz i ocen dokonywanych za
rok kalendarzowy, w pozostałych okresach można,
oprócz kompleksowej analizy (oceny) dyscypliny
wojskowej, w ramach rozliczenia problemowego
dokonywać również analiz (ocen) dominujących lub
szczególnie rażących przejawów naruszania dyscypli-
ny wojskowej.
3. Analizy dyscypliny wojskowej, o której mowa
w ust. 1, dokonuje się, w miarę możliwości z udziałem
przełożonych dyscyplinarnych bezpośrednio podpo-
rządkowanych dowódcy jednostki wojskowej (orga-
nizacyjnej), szefa struktury wychowawczej oraz w za-
leżności od potrzeb: psychologa jednostki wojskowej
(konsultanta dowódcy lub koordynatora do spraw
profilaktyki psychologicznej), wojskowego kuratora
sądowego, kapelana wojskowego, pełnomocnika
dowódcy do spraw ochrony informacji niejawnych,
inspektora bhp, mężów zaufania korpusów kadry
zawodowej, pomocnika dowódcy do spraw podofice-
rów zawodowych oraz zaproszonych przedstawicieli
sądownictwa, prokuratury, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego i Żandarmerii Wojskowej, obejmujących
swoją właściwością jednostkę wojskową, a także
z udziałem innych instytucji właściwych w sprawie
przestrzegania prawa lub prowadzenia działalności
profilaktycznej.
7. Dokonywanie okresowych analiz i ocen dyscy-
pliny wojskowej na danym szczeblu dowodzenia (kie-
rowania) powinno być poprzedzone analizowaniem
i ocenianiem dyscypliny wojskowej odpowiednio
w podległych jednostkach wojskowych (organizacyj-
nych) i pododdziałach (komórkach wewnętrznych).
8. Z przeprowadzonych analiz dyscypliny
wojskowej, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4,
sporządza się notatkę służbową albo protokół.
W dokumentacji posiedzeń kolegialnych, odpraw
rozliczeniowo-koordynacyjnych oraz odpraw decy-
zyjnych odpowiednio ujmuje się problematykę oceny
dyscypliny wojskowej.
§ 7. 1. Kompleksowej oceny dyscypliny wojsko-
wej dokonuje się:
1) podczas dorocznej odprawy rozliczeniowej kie-
rowniczej kadry Ministerstwa Obrony Narodo-
wej i Sił Zbrojnych — w pierwszej połowie marca
każdego roku, za poprzedni rok kalendarzowy;
2) w ramach rozliczenia problemowego — na po-
siedzeniu Kierownictwa Ministerstwa Obrony
Narodowej z udziałem Dowódcy Garnizonu War-
szawa, Szefa Inspektoratu Wojskowej Służby
Zdrowia, Dyrektora Departamentu Wychowania
i Promocji Obronności, Naczelnego Prokurato-
ra Wojskowego i Dyrektora Departamentu Są-
dów Wojskowych Ministerstwa Sprawiedliwości
oraz Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego,
a także przedstawicieli ordynariatów duszpa-
sterstw wojskowych, jak również Przewodniczą-
cego Konwentu Dziekanów Korpusu Oficerów
Zawodowych — raz w roku, w terminie do dnia
30 kwietnia, za poprzedni rok kalendarzowy.
§ 6. 1. Niezależenie od zasad, trybu i terminów,
określonych w § 4 i 5, każdy przełożony dyscyplinarny
jest obowiązany do bieżącego analizowania i ocenia-
nia dyscypliny wojskowej podporządkowanych mu
żołnierzy oraz podejmowania stosownych działań
w zakresie jej kształtowania.
2. W jednostkach wojskowych, w których pełni
służbę wojskową poniżej 50 żołnierzy, analiz dyscypli-
ny wojskowej można dokonywać w trybie określonym
w § 5 ust. 1 pkt 5.
3. Dyrektor Departamentu Kadr dokonuje
analizy i oceny dyscypliny wojskowej żołnierzy
pełniących (odbywających) służbę w podległej ko-
mórce organizacyjnej oraz w instytucjach cywilnych,
a także żołnierzy pozostających w rezerwie kadrowej
i dyspozycji Ministra Obrony Narodowej (Dyrektora
Departamentu Kadr).
2. Kompleksowej analizy lub oceny wybranych
problemów dyscypliny wojskowej można dokonywać
również:
1) na odrębnym posiedzeniu Kierownictwa Mini-
sterstwa Obrony Narodowej;
2) w ramach rozliczenia funkcjonalnego, prowa-
dzonego przez Dyrektora Departamentu Wycho-
wania i Promocji Obronności, podczas odprawy
rozliczeniowo-zadaniowej.
4. Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz
Szef Wywiadu Wojskowego dokonują oceny dyscy-
pliny podporządkowanych żołnierzy, odpowiednio
w trybie określonym w § 5 ust. 1 pkt 5.
5. Dowódcy (dyrektorzy, szefowie, komendanci,
rektorzy), o których mowa w ust. 2-4 oraz w § 5 ust. 1
pkt 3-6, ze względu na potrzebę utrzymania dyscy-
pliny wojskowej lub ważne przedsięwzięcia służbowe
§ 8. Podstawą dokonywania analiz i ocen dys-
cypliny wojskowej, o których mowa w:
Dziennik Urzędowy
Ministra Obrony Narodowej z 2010 r. Nr 19
— 1084 —
Poz. 253
1) § 5 ust. 1 pkt 3 i 6 — są pisemne analizy dyscypli-
ny wojskowej wraz z zestawieniami statystycz-
nymi, sporządzane przez komórki wewnętrzne
właściwe w sprawach wychowawczych lub inne
wskazane komórki albo wyznaczone w rozka-
zie (decyzji) odpowiednio przygotowane osoby
funkcyjne;
2) § 7:
a) w ust. 1 pkt 1 — jest materiał omawiający pro-
blematykę dyscypliny wojskowej, opracowa-
ny w Departamencie Wychowania i Promocji
Obronności,
b) w ust. 1 pkt 2 i w ust. 2 — jest materiał ana-
lityczno-oceniający, opracowany odpowied-
nio w Departamencie Wychowania i Promocji
Obronności, zatwierdzony przez Sekretarza
Stanu do Spraw Społecznych i Profesjona-
lizacji lub materiał Naczelnego Prokuratora
Wojskowego, Komendanta Głównego Żan-
darmerii Wojskowej albo dyrektora (szefa)
wskazanej komórki organizacyjnej Minister-
stwa Obrony Narodowej.
c) naruszeniem dyscypliny wojskowej, za któ-
re żołnierz został prawomocnie ukarany karą
dyscyplinarną, o której mowa w art. 24 pkt 5
i 7 ustawy
— składa meldunek, według wzoru określonego
w załączniku Nr 44 do rozporządzenia, w cią-
gu 14 dni od daty otrzymania zawiadomienia
o ukończeniu postępowania przygotowaw-
czego lub informacji o uprawomocnieniu się
orzeczenia o ukaraniu żołnierza — bezpośred-
niemu i wyższym przełożonym oraz równo-
legle Szefowi Sztabu Generalnego Wojska
Polskiego i Sekretarzowi Stanu do Spraw
Społecznych i Profesjonalizacji (za pośrednic-
twem Dyrektora Departamentu Wychowania
i Promocji Obronności);
3) sposobie ukończenia postępowania karnego,
uchyleniu albo zmianie prawomocnego orze-
czenia dyscyplinarnego w stosunku do spraw-
cy, o którym mowa w pkt 2 — składa meldunek
według wzoru określonego w załączniku Nr 2 do
decyzji, w ciągu 30 dni od daty otrzymania za-
wiadomienia (informacji) o ukończeniu postępo-
wania, uchylenia albo zmiany orzeczenia;
4) istotnej zmianie w sprawie będącej przedmio-
tem meldunków, o których mowa w pkt 2,
potrzebie sprostowania błędów lub oczywi-
stych pomyłek, a także w przypadku koniecz-
ności uzupełnienia uprzednio przesłanych
w meldunku zasadniczych informacji — może prze-
słać meldunek uzupełniający, według wzoru okre-
ślonego w załączniku Nr 2 do decyzji, w terminie
30 dni od dnia powzięcia tej wiadomości; mel-
dunek ten może dotyczyć kilku spraw i żołnierzy
jednocześnie, a także powinien zawierać informa-
cje dotyczące rozkazu (decyzji) będącego konse-
kwencją orzeczenia karnego lub dyscyplinarnego,
w sprawie personalnej, finansowej oraz cofnięcia
żołnierzowi zawodowemu poświadczenia bezpie-
czeństwa o klauzuli wymaganej na danym stano-
wisku, a także niedopuszczenia do pełnienia służby
na stanowisku albo do wykonywania prac zleco-
nych, z którymi łączy się dostęp do informacji nie-
jawnych stanowiących tajemnicę państwową.
Rozdział 3
Zasady i tryb meldowania
oraz sprawozdawczości
w zakresie dyscypliny wojskowej
§ 9. 1. Dowódca jednostki wojskowej po po-
wzięciu wiadomości o:
1) wypadku lub naruszeniu dyscypliny wojskowej,
o którym mowa w załączniku Nr 38 do rozporzą-
dzenia — składa niezwłocznie bezpośredniemu
przełożonemu meldunek, według wzoru okre-
ślonego w załączniku Nr 39 do rozporządzenia,
którego treść przekazuje się kolejnym przełożo-
nym za pośrednictwem służby dyżurnej lub dy-
żurnej służby operacyjnej, aż do Dyżurnej Służby
Operacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Pol-
skiej, w trybie określonym dla meldunków dobo-
wych tych służb;
2) wypadku (zdarzeniu) wynikłym z rażącego naru-
szenia prawa przez żołnierza, będącym:
a) przestępstwem, oraz o okolicznościach i skut-
kach jego popełnienia, na podstawie za-
wiadomienia organów ścigania o sposobie
ukończenia śledztwa lub dochodzenia, zgod-
nie z art. 21 § 1 i art. 334 § 2 Kodeksu postę-
powania karnego,
b) naruszeniem prawa o znamionach przestęp-
stwa oraz o okolicznościach i skutkach jego
popełnienia, za które żołnierz został prawo-
mocnie ukarany, na podstawie art. 17 ust. 2
ustawy,
2. Dla celów analitycznych i ewidencyjnych
treść meldunków i informacji, o których mowa w ust. 1
pkt 1 oraz w § 11:
1) Szef Dyżurnej Służby Operacyjnej Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej — przekazuje Dyrek-
torowi Departamentu Wychowania i Promocji
Obronności oraz Szefowi Zarządu Organizacji
i Uzupełnień — P1;
2) szefowie dyżurnych służb operacyjnych poszczegól-
nych szczebli dowodzenia — przekazują komórkom
wewnętrznym dowództw lub osobom funkcyjnym
właściwym w sprawach dyscypliny wojskowej.
Dziennik Urzędowy
Ministra Obrony Narodowej z 2010 r. Nr 19
— 1085 —
Poz. 253
§ 10. 1. Jeżeli wypadek lub naruszenie dyscypli-
ny, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, dotyczy:
1) żołnierza oddelegowanego lub skierowanego
do innej jednostki wojskowej albo poza granicę
państwa — pisemny meldunek składa dowód-
ca jednostki wojskowej (przełożony), w którego
czasowym podporządkowaniu pozostawał żoł-
nierz w chwili zaistnienia wypadku lub narusze-
nia dyscypliny wojskowej, a jeżeli wypadek lub
naruszenie dyscypliny zaistniało w drodze do
miejsca oddelegowania (skierowania) — mel-
dunek pisemny składa dowódca jednostki woj-
skowej (przełożony), który żołnierza delegował
(skierował);
2) żołnierza pełniącego służbę w instytucji cywilnej
lub przeniesionego do rezerwy kadrowej albo do
dyspozycji — pisemny meldunek składa Dyrek-
tor Departamentu Kadr. W przypadku skierowa-
nia tego żołnierza do wykonywania zadań poza
dotychczasowym miejscem pełnienia służby —
pisemny meldunek składa dowódca jednostki
wojskowej, któremu podporządkowano żołnie-
rza w okresie przebywania w rezerwie kadrowej
albo w dyspozycji.
2. Dyżurne służby operacyjne: rodzaju Sił
Zbrojnych, Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych,
Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowództwa
Garnizonu Warszawa oraz podporządkowane tym
strukturom służby operacyjne lub dyżurne jednostek
wojskowych, przekazują informacje o naruszeniu
prawa przez żołnierza służbie dyżurnej jednostki woj-
skowej, w której ten żołnierz pełni (odbywa) służbę
wojskową oraz służbie operacyjnej lub dyżurnej jed-
nostki organizacyjnej nadrzędnej nad tą jednostką.
§ 12. 1. W jednostce wojskowej, dowództwach:
związku taktycznego, korpusu, okręgu wojskowego,
rodzaju Sił Zbrojnych, Dowództwie Operacyjnym Sił
Zbrojnych, Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych, Do-
wództwie Garnizonu Warszawa, Komendzie Głównej
Żandarmerii Wojskowej oraz w Zarządzie Organizacji
i Uzupełnień — P1, a także w Departamencie Wycho-
wania i Promocji Obronności, prowadzi się w formie
elektronicznej „Zestawienie wypadków (zdarzeń)
wynikłych z naruszenia prawa przez żołnierzy”, we-
dług wzoru określonego w załączniku Nr 40 do roz-
porządzenia, zwane dalej „Zestawieniem wypadków
(zdarzeń)”.
2. Meldunki, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 2-4,
dotyczące żołnierza wykonującego zadania służbo-
we lub przebywającego poza jednostką wojskową,
w której zajmuje stanowisko służbowe lub pełni (od-
bywa) służbę wojskową, składa dowódca jednostki
wojskowej (przełożony), który otrzymał informację
wymagającą złożenia takiego meldunku.
2. Ewidencję meldunków, o których mowa w § 9
ust. 1, § 10 oraz w § 11, prowadzi się za rok kalenda-
rzowy:
1) w komórkach wewnętrznych dowództw, właści-
wych w sprawach dyscypliny wojskowej;
2) w Departamencie Wychowania i Promocji Obron-
ności.
3. Jeden egzemplarz meldunku, o którym mowa
w § 9 ust. 1 pkt 2-4, dowódca jednostki wojskowej
(przełożony), wymieniony w ust. 2, przesyła również
dowódcy jednostki wojskowej, w której żołnierz
zajmuje stanowisko służbowe lub pełni albo odbywa
służbę wojskową.
3. W przypadku otrzymania meldunku o spo-
sobie ukończenia postępowania karnego, uchyleniu
albo zmianie prawomocnego orzeczenia dyscypli-
narnego, który zawiera informację o prawomocnym
orzeczeniu o uniewinnieniu, prawomocnym orze-
czeniu o bezwarunkowym umorzeniu postępowania
karnego albo o uchyleniu prawomocnego orzeczenia
dyscyplinarnego, wszelkie zapisy, dotyczące danej
sprawy niezwłocznie podlegają zmianie albo usunię-
ciu z ewidencji, o której mowa w ust. 2.
§ 11. 1. W razie zaistnienia wypadku lub na-
ruszeniu dyscypliny wojskowej Służba Operacyjna
Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej, przeka-
zuje niezwłocznie:
1) Dyżurnej Służbie Operacyjnej Sił Zbrojnych Rze-
czypospolitej Polskiej;
2) dyżurnej służbie operacyjnej rodzajów Sił Zbroj-
nych, Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych,
Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowódz-
twa Garnizonu Warszawa oraz służbie opera-
cyjnej lub dyżurnej w jednostce wojskowej,
wchodzącej w skład niewymienionych w niniej-
szym punkcie struktur organizacyjnych, w której
pełni służbę wojskową żołnierz będący podejrza-
nym o naruszenie prawa.
— informację o tym zdarzeniu, w zakresie określo-
nym w załączniku Nr 39 do rozporządzenia.
§ 13. 1. W celu przygotowania, na posiedzenie
Kierownictwa Ministerstwa Obrony Narodowej,
materiału analityczno-oceniającego dotyczącego
kompleksowej oceny dyscypliny wojskowej w resor-
cie obrony narodowej, sporządza się pisemne spra-
wozdania obejmujące ocenę dyscypliny wojskowej,
zgodnie z zakresem przedmiotowym określonym w § 3
oraz sprawozdania statystyczne, o których mowa w § 16
ust. 1.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, za
rok poprzedni, w terminie do ostatniego dnia lutego
danego roku kalendarzowego, przesyłają Sekretarzowi
Zgłoś jeśli naruszono regulamin