Witkowiak_Antoni_ks_-_Decus_clericorum_-_Etyka_towarzyska_dla_duchowieństwa.pdf

(770 KB) Pobierz
439659624 UNPDF
Decus clericorum
( Etyka towarzyska )
x. dr A. Witkowiak
"Decus clericorum" podaje zasady i formy współżycia z ludźmi dla
duchowieństwa. Etyka towarzyska została napisana z myślą
o młodzieży seminaryjnej, przygotowującej się do pracy i życia
kapłańskiego.
Ostatni podręcznik dobrego zachowania się dla osób duchownych
w języku polskim pt. "Zwyczaje towarzyskie" ks. biskupa Pelczara
ukazał się w 1931 r. i jest dziś zupełnie wyczerpany.
Ponieważ nadto zwyczaje towarzyskie ulegają z biegiem czasu różnym
zmianom, dlatego nowe ich ujęcie i opracowanie w ostatnich latach
uważano powszechnie za konieczne.
Nowe ujęcie i opracowanie zwyczajów towarzyskich dla
duchowieństwa jest tym bardziej potrzebne, że w ostatnim czasie
ukazało się szereg doskonałych podręczników z tej dziedziny dla osób
świeckich.
Etyka towarzyska została opracowana na podstawie polskiej (przede
wszystkim uwzględnia powszechnie przyjęte zasady ks. bpa Pelczara)
i obcej literatury przedmiotowej.
439659624.007.png 439659624.008.png
Wiadomości wstępne
Nazwa "etyka towarzyska" jest przyjęta przez nas dowolnie
i oznacza zbiór zasad i form towarzyskiego współżycia
z ludźmi.
Formy towarzyskiego współżycia z ludźmi są to pewne
powszechnie przyjęte w danym czasie i w danym
społeczeństwie zewnętrzne sposoby zachowania się, ujęte jako
szczegółowe nakazy i zakazy towarzyskie.
Zasady towarzyskiego współżycia z ludźmi są to pewne ogólne
reguły, odnoszące się do stosowania w życiu szczegółowych
form towarzyskich.
Zbiór zasad i form towarzyskich można nazwać etyką
towarzyską, gdyż jako powszechnie przyjęte reguły i sposoby
zachowania się w towarzystwie ludzkim wchodzą one w zakres
etyki szczegółowej, zwłaszcza tych jej rozdziałów, które mówią
o cnocie towarzyskości i o praktycznym wypełnianiu
obowiązków naszych wobec siebie samego i bliźnich..
Inne nazwy używane dla oznaczenia zasad i form życia
towarzyskiego są następujące: zwyczaje towarzyskie, kodeks
towarzyski, kodeks honorowy, sztuka uprzejmości,
o zachowaniu się w towarzystwie, zasady i nakazy dobrego
wychowania, savoir-vivre, zasad grzeczności itd.
Instynkt społeczny i związane z nim poczucie wspólnoty
ludzkiej, w które człowiek jest wyposażony przez naturę jako
"stworzenie społeczne", sprawiają że zawsze odczuwał on
potrzebę łączenia się z ludźmi i wśród doświadczeń codziennego
439659624.009.png 439659624.010.png 439659624.001.png 439659624.002.png
życia szukał najlepszych zewnętrznych sposobów
towarzyskiego współżycia z nimi.
Niektóre z tych sposobów współżycia z ludźmi w rozwoju
historycznym człowieka okazały się tak trafne i użyteczne, że
przyjęły się powszechnie i nabrały mocy obowiązującej dla
całego społeczeństwa lub też dla poszczególnych jego grup.
Formy towarzyskie, które się w rozwoju historycznym
człowieka wytworzyły, nie są wszędzie równe. W różnych
krajach i u różnych narodów obserwujemy wiele odmian form
towarzyskich, zarówno ilościowych, jak i jakościowych.
Różnorodność form towarzyskich zależy od warunków
materialnych, społecznych, politycznych i cywilizacyjnych,
w jakich społeczeństwa żyją, oraz od odziedziczonych typowych
właściwości psychicznych członków społeczeństwa. Wielu
przykładów pod tym i względem dostarczają nam etnologia
i etnografia - ! nauki, które wykrywają i opisują m. in. różnice
zachodzące między narodami tak prymitywnymi, jak
i kulturalnymi.
Jakość form towarzyskich - ich doskonałość, moc
i obowiązująca oraz stopień ich respektowania i zachowania
- zależy od wartości człowieka i od jego społeczeństwa, tj. od
treści wewnętrznych, które posiada; od ideału, jaki sobie
w danej epoce wytworzył i który uważa za obowiązujący
w wychowaniu i w życiu.
Formy towarzyskie, raz przyjęte i obowiązujące, właśnie
dlatego, że są historycznie uwarunkowane, nie posiadają cechy
bezwzględnej stałości. Da się historycznie stwierdzić, że
w miarę jak zmieniają się czynniki wpływające na różnorodność
i jakość form towarzyskich, zmieniają się też same formy.
W Grecji trzy razy pod wpływem przemian politycznych
i gospodarczych zmienił się ideał wzorczy człowieka (epoka
439659624.003.png
homerycka - w. IX i VIII: "dzielny w bitwie i rozsądny
w radzie"; rządy arystokracji rodowej: ,,kalos kai agathos
- piękny i dobry"; rządy demokratyczne: "piękny, dobry
i uczony encyklopedysta"). Wraz ze zmianą ideału człowieka
trzy razy zmieniły się też obyczaje społeczne i formy
towarzyskie.
Rzymski ,,vir bonus" - surowy, prymitywny pod względem
umysłowym, dzielny żołnierz, skrzętny gospodarz i świadomy
praw obywatel zmienia się od II w. przed Chr., gdy w czasie
podboju Italii i Sycylii Rzymianie zetknęli się po raz pierwszy
z wytwornością i również wysoką kulturą grecką. Mimo
zgorszenia ludu i oporu starszego pokolenia, Rzymianie ulegają
kulturze podbitych Greków, naśladują ich obyczaje, przejmują
ich formy towarzyskie, uczą się ich języka, czytają ich dzieła
poetyckie i filozoficzne - a ,,vir bonus", dotąd surowy
i prymitywny, staje się mężem wytwornym, uprzejmym,
serdecznym wobec przyjaciół, hojnym, skromnym, uczonym
i wymownym.
To samo zjawisko zmienności form życia w zależności od
zmieniających się warunków gospodarczych, społecznych,
politycznych, kulturalnych i religijno-moralnych obserwujemy,
w historii chrześcijańskiej Europy.
Średniowieczny "mąż pobożny i rycerski" ze swoimi
zwyczajami został wyparty w czasach renesansu przez ideał
"wymownej pobożności" ("eloquens pietas" - Strum ze
Strassburga). Męża pobożnego i wymownego zastępuje w XVII
w. "galant homme" (Francja) i "gentleman" (Anglia) - mąż
staranny w ubiorze, wytworny w obyczajach, układny
w postępowaniu, swobodny w salonie, szarmancki wobec dam.
A w XVIII w., w czasach oświecenia idealnym człowiekiem jest
wykształcony obywatel (Konarski - "uczciwy mąż i dobry
obywatel"; Komisja Edukacji Narodowej, Piramowicz - "Taki
człowiek, aby i jemu i z nim było dobrze").
439659624.004.png
Większość form towarzyskich, jakie dziś jeszcze obowiązują,
korzeniami swymi (genetycznie) sięga do "galant homme'a
i gentlemana" z XVII w. oraz "uczciwego i oświeconego
obywatela" z XVIII w.
Ewolucja form towarzyskich, jaka się obecnie dokonuje, stoi
pod wpływem nowego ideału wzorczego człowieka, który
zaczął się zarysowywać w XIX w. na skutek panującego
wówczas liberalizmu i do dzisiejszego dnia krystalizuje się pod
wpływem ideału "człowieka zupełnie wolnego".
Tym samym historycznym prawom przemienności jakościowej
i ilościowej podlegają zwyczaje i formy towarzyskie mniejszych
grup społecznych, stanowych i zawodowych. Formy
towarzyskie duchownych zawdzięczają swoją częściową
odrębność, w zestawieniu z ogólnymi formami towarzyskimi,
historycznemu rozwojowi organizacji Kościoła, przepisom
prawa kościelnego oraz zwartości i solidarności stanowej
duchowieństwa.
Mówiąc o potrzebie form towarzyskich, mamy na myśli ich
znajomość i zachowywanie w życiu ogółu ludzi i w życiu osób
duchownych.
Słyszy się nieraz głosy nawołujące do lekceważenia przepisów
życia towarzyskiego lub nawet do całkowitego ich
wyeliminowania z życia, a zachwalające zupełną swobodę
w zachowaniu się. Są to jednak głosy nieuzasadnione
i niepoważne już choćby z tego względu, że formy towarzyskie
są niejako organicznym fenomenem kulturalnego rozwoju
człowieka. Gdyby one nie odpowiadały potrzebom człowieka,
gdyby nie ułatwiały życia, lecz je krępowały, na pewno nie
wytworzyłyby się w ogóle, a wytworzone nie nabrałyby mocy
obowiązującej (argument genetyczno-historyczny). .
439659624.005.png 439659624.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin