8. PODMIOTOWOŚĆ
Charakter wychowania- wdrażanie do posłuszeństwa czy wspomaganie indywidualnej linii rozwoju? Nie może być presji na dziecko, nie może ono czuć się zniewolone.
Podmiotowe traktowanie. Dziecko ma prawo do:
- stanowienia o sobie
- rozwoju we własnym tempie
- do wyboru własnej aktywności
- zadawania pytań
- liczenia się z jego zdaniem, potrzebami i zainteresowaniami
- współtworzenia własnej osobowości
- współdecydowanie o sobie w procesie wychowania
- dialogu
- działania w poprawnie zorganizowanych kontekstach społecznych wolności, które musi być skorelowane z obowiązkiem moralnym wobec kogoś
- niezakłócanego doświadczania radości
- odkrywanie siebie i świata do wątpliwości, niepokoju
Korelaty poczucia podmiotowości:
moc sprawcza- wyraża się w poczuciu, że jest on przyczyną lub współprzyczyną zdarzeń
własne preferencje- uwikłana w proces wartościowania- wybór wartościowych, subiektywnych stanów, zdarzeń i zjawisk. Jest wyrazem realizacji preferencji
ponoszenie konsekwencji- dwa pierwsze korelaty dają możliwość postępowania według własnych projektów
martynka2507