NDT-Bobath-poradnik.pdf
(
2944 KB
)
Pobierz
88124923 UNPDF
I INTENSYWNI
ORAZPOLSKIESTOWARZYSZENIE
,
:RAPEUTOWNOT-SI
TERAPIINOWORODKA
INSmUTUMATKI!DZIECKAW WARSZAWIE
³
Teksti opracowanie
Pawe³Zawitkowski
i konsultacja
Zofia Szwiling
Artur Bartochowski
TomekTam
Poradnikzosta³opracowanynapodstawjeinstrukta¿u:
"PodstawyPielêgnacjirOpiekrNadMa³ymDzieckiemWed³ugZasadNDT-Bobath'
Autorzy:ZofiaSzwiling,Pawe³Zawitkowski
...,.
B!uletynWarszawskichWarsztatówNeuro!ogicznych1996-1997
poradniaDiagnostyki
1998...,.
'szawa200
OŒRODEKPOMOCY SPO£ECZNEJ
W RYBNIKU
OŒRODEK lECZNICZO-REHABILITACYJNY
dla dzieci niepelnosprawnychruchowo i u~yslowo
im. Jana PawIa
IJ
44-217 Rybnik. ul. Hibnera 55
Tel. 036/230-55
KLINIKAPATOLOGII
Wspptpraca
i TerapiiNeurologicznetPOlEK
PolskieStowarzyszenieTerapelrtówND.T-Si,.Warszawa
tego,jak wielka
i wspania³aspotka³anasprzygoda.Opracowuj¹cten poradnik chcieliœmy
pokazaæ
wokó³ ma³ego dzieckamo¿nawykonaæna wiele
Ka¿dachwila
radosnegokontaktu z maluchemjest na wagê z³ota. Chwile tak szybko mijaj¹.
Pamiêtajmy;¿e ka¿dedzia³aniezwi¹zane z pielêgnacj¹ naszegodzieckamo¿e
byædla niego komfortowe, zapewniæmu poczucie bezpieczeñstwa,a nam
poczuciepewnoœci
i kompetencji. Jest to szczególniewa¿ne,kiedy maluch,
z ró¿nychpowodów; jest nara¿onyna dolegliwoœci
(ból brzucha,
z¹bkowanie).
Wszyscy;którzy zd¹¿yli ju¿ zostaæszczêœliwymirodzicami zdaj¹ sobie sprawê
jak trudno w takich przypadkach spokojnie zajmowaæ siê dzieckiem. Jak czêsto
ogarnia nas panika, ¿e nie umiemy zapanowaæ nad jego cia³em i uspokoiæ,
kiedy krêci siê na wszystkie strony.
Ubierane i rozbieranie, zmiana pieluchy i k¹panie mog¹ staæsiê czynnoœciami
prostymi, przynosz¹cymi mnóstwo radoœcidzieciom i ich rodzicom. Takjak
wszystkie zabiegi pielêgnacyjne, równie¿ te najprostsze wymagaj¹ wiele czasu
i uwagi. Nie starajmy siê wykonaæ ich szybko, IIbo dziecko pfaczelllub 11ktoœ
dzwoni do drzwi 11.Robimy to tak czêsto, ¿e warto je potraktowaæ jako
wyœmienit¹ okazjê do zabawy; np. uczenia malucha, jak wygl¹daj¹ i smakuj¹
jego nó¿ki i r¹czki. W ten sposób rozwijamy zainteresowanie dziecka jego
w³asnym cia³em, pielêgnujemy te¿ i doskonalimy nasze wzajemne relacje.
Naszym cia³em i g³osem uprzedzajmy dziecko o tym, ¿e chcemy wykonaæjak¹œ
czynnoœæ.Potem, w trakcie jej realizacji, starajmy siê utrzymaæzainteresowanie
malucha nasz¹ twarz¹, otoczeniem, jego w³asnym cia³em. Je¿eli chcemy;
aby ka¿dy ruch dziecka w przestrzeni czy na pod³o¿u byt przez nie odbierany
pozytywnie, nasze ruchy powinny byæpewne, spokojne, celowe, a przede
wszystkim plastyczne i p³ynne.
¯ycie dostarcza dziecku wystarczaj¹co wielu gwa³townych i niemifych doœwiadczeñ
- nie musimy mu ich dodawaæ.Nie ma takiej czynnoœciwykonywanej z dzieæmi,
z której nie mo¿na by uczyniæzabawy; a przynajmniej, przez odpowiedni
sposób jej wykonania, umiliæczasujej poœwiêconego. Wszystkie sposoby opieki
i pielêgnacji, o których bêdziemy mówili, wzajemnie siê uzupe³niaj¹ i tworz¹
logiczn¹ cafoœæ.Nawet je¿eli z pocz¹tku napotkacie na jakieœtrudnoœci,
po kilku próbach z pewnoœci¹ wyda siê Wam to fatwe.
Dla ka¿dego z nas oczywista jest ró¿nica w rozwoju emocjonalnym i ruchowym
dziecka, które dojrzewa w atmosferze poœpiechu, niepewnoœci i niepokoju
oraz dziecka, które rozwija siê w atmosferze spokoju, zaufania, poczucia
bezpieczeñstwa (równie¿ rozumianego jako pewnoœæ
i bezpieczeñstwo
w trakcie wykonywania wszelkich czynnoœcipielêgnacyjnych). Dlatego mamy
nadziejê,¿elektura tego poradnika u³atwi Wamznalezienietego
11
najlepszego
11
sposobu na opiekê nad Waszymdzieckiem.
Najwa¿niejszymsprawdzianemi powodem do radoœcibêdziejego reakcja.
Pawe³Zawitkowski
~
Kiedy w naszym¿yciupojawia siê mate dziecko, ogrom obowi¹zków; sta³y
niepokój o jego zdrowie i komfort przys³aniaj¹nam œwiadomoœæ
Wam,¿e ka¿d¹ czynnoœæ
sposobów.
Nie zawszete najbardziej znane i praktykowane od lat s¹ wygodne i mile dla
Wasi Waszegodziecka.Nie zawszete¿wykonuj¹cje, myœlimyo tym, ¿eprzede
wszystkimpowinny sprawiaædziecku i nam przyjemnoœæ.
NIEKTÓRESPOSOBYNOSZENIA
I TRZYMANIAMA£EGODZIECKA
Najczêœciej
korzystamy
zpozycjitlw."fasolki".Stosowana
szczególnie
u bardzoma³ychdzieci,przypomi.najm
n.iecopozycjêp³odow¹.
Dajemaksymalne
poczucie
bezpieczeñstWa,
ajednoczeœnie
pozwala
nadu¿¹swobodê
ruchów.Jedn¹rêk¹podtrzymujemy
pupêmalucha.
K³adziemy
j¹ podobydwoman6¿kami:które
s¹ lekkoodwiedzione
i zgiêtew stawachbiodrowych
i kolanowych...
Dziêki1emu
dziecko
kopaæw powietrzu.Napocz¹tkupolecamy
rodzicomwsun¹ækciukmiêdzy
jegobiodra.Chwytbêdziewtedy
bardziejstabilny.Tu³6wdzieckaopierasiêzjednejstronynaprzedra-
mieniurêki,naktórej
le¿yg³ówka,azdrug!ejnanaszym
brzuchu.
lekkozaokr¹glony
{st¹d nazwapozycji
-"fasolka"). Uniemo¿liwia
to zbytnieodchylanie
siêdoty³u,a jednoczeœnie
niestanowizagro¿e-
niadlakrêgos³upa.
G³6wkadzieckaustawiona
jestw przed³u¿eniu
liniitu³owia.Niepowinnabyæ
zbytzgiêta(brodaprzyciœniêta
do klatki
doty³u.Spoaywaw zgiêciunaszego
³okcia,opartanapotylicy,nienaszyi.Ra[pionau³o¿one
albozbytodchylona
s¹ luŸno,
takabymaluchmóg³siêswobódniebawiæ
r¹akaml.D¹¿ymydoosi¹-
gniêciamo¿liwienajbardziej
symetrycznej
pozycjidziecka.Kiedy
jest
jeszczema³e,
trzymamy
je poziomo.W miarê
jakrozwijasiêi roœnie,
mo¿emy
je uk³adaæ
corazbardziejpionowo.Chwyt
tenjeststabjlny
i pewny,dlategomo¿emy
bezlêkurozluŸniæ
rêce
i swobodnieoprzeæ
dzieckonanaszymbrzuchu.
(Fot..")
jestu³o¿ony
plecamido naszegociala.W podobnysposóbmó¿naobróciæ
le¿ynarêkujak natacy.Naidjêc!umaluch
go na
bok,twarz¹ do nas..ObrótnabokJozpoczynamy
d³oni¹podtrzymu-
j¹c¹ pupê.G³ówkadzieckau³o¿ona
jestw przed³u¿eniu
liniitu³owia,
w zgi~ciu.
naszego
³okcia,Nó~kis¹lekkoodwiedz!one
i zgiête..
R¹czkiskierowane
do œrodka
tdoprzodu. (Fot;2)
Tojednaz najczêœciej
spotykanych
pozycji,wJakich
trzymamydzieci.
Warunkiem
jej stosowania
jestbardzodok³adne
dostosowanie
k¹ta
odchylenia
naszego
cia³adowiekulwa!unkówrozwojo"!VYch
dziecka.
Im
jestmniejsze,
tym
bardzjejmysamimusimyodchyliæ
siêdoty³u,
Imwiêkszedziecko
i lepiejkontrolujeg³owê,
tym
bardziejpionowomo¿emy
le¿a³nanaszejklatcepiersiowej..
je trzymaæ.
Jegociê¿ar
jestroz³o¿ony
równomiernie
nanaszejpiersii d³oniu³o¿o-
nejpodpup¹.Staramy
siêzachowaæ
symetriê
jegocia³a.Nó¿kis¹
zgiêtei lekkoodwiedzione.
(Fot.3)
.
mo¿enimiswobodnie
Jest
piersiowej)
Dzieckospoczywanajednymz boków.Otakiejpozycjimówimy,
¿eniemowlê
takabymaluch
jak nazdjêciu3. maluchsiedzinanaszejd³onitak,
jakbyœmy
a nastêpnieodchylilito krzes³o
dotytu. Musimyo tym pamiêtaæ,
posadziligo nakrzeœle,
abyniepowodowaæ
przeci¹¿enia
u bardzoma³ychdzieci.
Drug¹rêk¹ mo¿emyasekurowaæ
szczególnie
pozycjêdziecka,abynieprzechyli³o
siênabok,bawiæsiêjego r¹czkami,
trzymaæ
zabawkê,
itp.
Je¿elizauwa¿ymy,
¿eg³owadzieckazbytsiêchwieje
i opadanaboki,
to znaczy,¿emaluch
jeszczeniejestdotej pozycjiprzygotowany.
Nicsiêniestanie,
je¿eli(najakiœczas)zaniechamy
jej stosowania.
samonie~go siêo ni¹ "upomni",kiedybêdziezawszelk¹
cenêchcia³oobserwowaæ
wszystko,
cosiêdooko³aniegodzieje.
(Fot.4)
czêstostosowanapojedzeniualbow trakciespacerów
podomu.Dziecko
Jegor¹czkiopadaj¹
namnaplecy.G³owaopartana ramieniu,u³o¿onaw przed³u¿eniu
liniitu³owia.Pupêmaluchanieco"podkrêcamy",
le¿ynanaszym
ramfenfu.
takabyuniemo¿liwiæ
nadmierneodchylaniesiêtu³owfai g³owydo ty³u.Je¿elimaluch
jest
i g³owêdrug¹ rêk¹,
przytrzymuj¹cbarki tu³ówz boku.Niechwytajmygojednak
zaszyjêi nieprzyciskajmy
jegocia³o.
pleców.(Fot.5)
Tensposób
trzymania
jestszczególnie
u¿yteczny,
kiedypotrzebujemy
jednejwolnejrêkidowykonania
jakiejkolwiek
czynnoœci
(np.odebranie
le¿ybokiem,poziomo,nanaszymprzedramieniu.
Jegobarkii czêœciowo
i nanaszym
ramieniu.D³oñrêki,naktórejle¿ydziecko,przek³adamy
g³ówkaopartes¹ w zgiêciu
³okcia
z przodu,
jest
wy¿ej.Lekkoobracamymaluchaw stronêpod³o¿a.Przesuwamy
to biodroi udo,któreu³o¿one
go
do boku,takabyoprzeæ
jegopupênanaszymbiodrze.Pozycja
ta nie
nara¿aw ¿adnymstopniunó¿ek
i stawówbiodrowych
dziecka.R¹czki
koniecznie
skierowane
s¹ do przodu.
(Fot.6)
~
Podobnie
stawówi krêgos³upa,
Dziecko
Pozycja
bardzoruchliwy,mo¿emyasekurowaæ
telefonu).Dziecko
miêdzy
jegonó¿ki,podtrzymuj¹c
K£ADZENIE PODNOSZENIEMALUCHA
le¿ynaboku.Powoliprzenosimy
ciê¿arcia³amaluchanarêkê,która
otoczonenaszymi
rêkami,
jest.u³o¿onamiêdzynó¿kami,
podjegotu³owiem
i barkiem.Uwiêkszych
dziecinaszad³oñmo¿e
znajdowaæ
siêpodbrzuchem
i jegoklatk¹piersiow¹.Manewrzaczyna-
mydopierowtedy,kiedy
jesteœmy
pewni,¿eca³yciê¿ardzieckaspoczy-
waw³aœnie
natej rêce.Drug¹rêkêpowoliwysuwamy
spodg³ówki,
takabyswobodnie
spoczê³a
nanaszejd³oni.W trakcie
tegoruchu
g³ówkaœlizga
siêpoprzedramieniu.
Podczas
przek³adania
i przenosze-
niaw przestrzeni
niemowlê
jestzazwyczaj
u³o¿one
naboku.
przodem
lubplecamido pod³o¿a.S¹to pozycje,w którychniejestw stanie
kontrolowaæ
Niepowinnozwisaæ
swegocia³a.Mo¿e
to wywo³aæ
jegolêki niepo¿¹dan¹
reakcjê.G³ówkazawszeustawiona
jestnajvyy¿ej
w stosunkudo innych
cia³adziecka.
(Fot.7)
siêrazemz dzieckiemw stronêstolika,
utrzymuj¹cca³yczastê sam¹pozycjê.Jednarêkapodtrzymuje
ciê¿ar
tu³owia,nó¿ek
i r¹czek,a drugapodtrzymuje
i asekurujeg³owê.
Zwróæmy
uwagê,czynó¿kidzieckaniezwisaj¹bezw³adnie,
czynie
niemowlê
bliskosiebie,bokiemdo pod³o¿a,naktórezachwilêje po³o¿ymy.
Ca³¹czynnoœæ
lub krawêdŸsto³u.Trzymamy
wykonujemypowolii spokojnie.Tegotypu manewry
wymagaj¹pewnegochwytu.Pamiêtajmy
jednak,¿e"pewny"nie
oznaczawcale"silny".Dzieckoani nachwilêniepowinnoczuæ
siê
œciskane
anite¿zagro¿one
samym
faktemzmianypozycji.(Fot.8)
jak opisali-
œmywy¿ej.Uk³adamymaluchabokiemdo pod³o¿a,a nastêpnie
sadzamypupê,uwa¿aj¹c
naszych
r¹k orazpozycjadzieckas¹ takiesame,
jednoczeœnie
najego nó¿ki.Staramysiê
zachowaæ
w miarêsymetryczn¹pozycjêdziecka.
(Fot..9)
Dziecko,
Czujesiêwtedybardziejbezpiecznie.
czêœci
Stopniowopochylamy
zahaczaj¹o naszeubranie
U³o¿enie
Plik z chomika:
bogart.wlodawa
Inne pliki z tego folderu:
Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela Bobathów - M. Matyja, M. Domagalska.pdf
(43229 KB)
Avi Bahat Treatment through Touch and Movement.avi
(17699 KB)
Avi Bahat Therpaist.avi
(22016 KB)
Avi Bahat Coming from the core part 2.avi
(25073 KB)
Avi Bahat Coming from the core part 3.avi
(25842 KB)
Inne foldery tego chomika:
ASPERGER
AUTYZM
DYSLEKSJA
INTEGRACJA SENSORYCZNA
KNILL
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin