TEMAT OŚRODKA: Poznaję swoją ojczyznę.TEMAT DNIA: Wisła – królowa polskich rzek.PROWADZĄCY: Wioletta GłowackaSZKOŁA: Szkoła Podstawowa nr 6 w KoninieKLASA: III ACZAS TRWANIA: 8/00-11/35ZAŁOŻENIA EDUKACYJNECELE OGÓLNE (HASŁA PROGRAMOWE):przyroda w otoczeniu dziecka,ojczyzna, baśnie i legendy narodowe,rozmowy,swobodne i spontaniczne wypowiedzi uczniów,opowiadanie i opisywanie,odbiór programów radiowych,słuchanie legend, jako inspiracji do słownegoi pozasłownego wyrażania treści i przeżyć,czytanie głośne zdań i tekstów,czytanie ciche ze zrozumieniem,pisanie z wykorzystaniem elementarnych zasad pisowni,działania arytmetyczne,kolejność wykonywania działańrozwiązywanie zadań tekstowych jednodziałowychi łatwych zadań złożonych,obserwowanie zjawisk i procesów przyrodniczychdostępnych doświadczeniu dziecka i mówienie o nich,organizacja pracy,śpiew,zabawy ruchowe,CELE SZCZEGÓŁOWE:Uczeń:SFERA POZNAWCZA:wskaże na mapie bieg Wisły, główne miasta, przezktóre przepływa,pozna kolejność wykonywania działań,wysłucha z kasety audycji dźwiękowej „Płynie Wisła, płynie” i rozpozna odgłosy kojarzące się z regionami Polski i miastami, przez które przepływa Wisła,poznanie przyczyn przyboru wód w rzekach oraz jego skutków.SFERA INSTRUMENTALNA ( KSZTAŁCĄCA):nazwie i pokaże na mapie elementy rzeki: źródło, ujście, brzegi, dopływy,uzupełni konturową mapkę nazwami: źródło, lewy, prawy brzeg, ujście, lewe dopływy : Pilica, Bzura, prawe dopływy: San, Dunajec, Narew, miasta: Kraków , Warszawa, Gdańsk,zaznaczy Wisłę na mapie konturowej,opisze bieg Wisły,umiejętnie poprowadzi obserwację i wyciągnie wnioski,opowie legendę,wskaże w legendzie wątki realistyczne oraz nieprawdopodobne,przypomni pojęcie „legenda”,samodzielnie uzupełni zdaniazastosuje w praktyce kolejność wykonywania działań,zaśpiewa piosenkę o Wiślezilustruje plastycznie audycję dźwiękową „Płynie Wisła, płynie”,przypnie we właściwym miejscu schematu Wisły wykonany obrazek.SFERA WYCHOWAWCZA:zachowa porządek w miejscu pracy,współpracuje w grupie i w parze,uważnie słucha wypowiedzi innych,METODY:słowna- rozmowa,działań praktycznych,doświadczalna,oglądowa,FORMY PRACY:zbiorowa,indywidualna,grupowa,ŚRODKI DYDAKTYCZNE:zagadka, ścienna mapa Polski, atlasy z mapami Polski, konturowe mapki dla każdego ucznia, duża mapa konturowa, napisy z nazwami elementów rzeki, tekst legendy: „Legenda o Wiśle”, kaseta z audycją dźwiękową „Płynie Wisła, płynie”, schemat Wisły na szarym papierze, dyplomy dla aktywnych dzieci,pojemniki szklane kostki lodu, zdjęcia, ilustracje miejsc przez które przepływa Wisła: Beskid Śląski, Kraków, Kazimierz nad Wisła, Warszawa, Toruń, Gdańsk, nad Bałtykiem,Zapis w dzienniku lekcyjnym: Opowiadanie „Legendy o Wiśle”. Elementy realistyczne i nieprawdopodobne w legendzie. Ustne opisywanie biegu Wiły z użyciem słownictwa: źródło, dopływy, brzeg prawy, lewy, ujście. Wskazywanie na mapie Wisły jej dopływów i miast, przez które przepływa. Śpiewanie piosenki „Nasza Wisła”. Słuchanie audycji dźwiękowej „Płynie Wisła, płynie”. Plastyczne ilustrowanie audycji. Kolejność wykonywania działań.PLAN REALIZACJI ZAŁOŻEŃ:1.Czynności organizacyjno – porządkowe: przywitanie, rozpakowanie, (porządek na ławce), omówienie warunków oceniania.2.W prowadzenie do tematu zajęć:odczytanie przez nauczyciela zagadki o Wiśle:Spod góry Baraniej wytrysła, płynie przez Kraków, to .........rozszyfrowanie tematu dnia:Obliczenie działań na mnożenie i dzielenie, uporządkowanie wyników rosnąco. Odwrócenie działań. Odczytanie tematu dnia.3 X 4 6 X 3 3 X 8 4 X 7 5 X 7 7 X 7 9 X 6 8 X 8WI SŁA KRÓ LO WA POL SKICH RZEK3.Wspólne zaśpiewanie piosenki „Nasza Wisła”. Podanie na podstawie piosenki skąd wypływa Wisła, przez jakie największe miasta przepływa i gdzie uchodzi.4.Wskazywanie na mapie Wisły oraz miast, przez które przepływa:Dlaczego Wisła nazywa się królową polskich rzek?Skąd wypływa Wisła? (Barania Góra)Jak nazywają się góry, z których wypływa Wisła? (Beskid Śląski)Przez jakie największe miasta przepływa Wisła?(Kraków, Warszawa, Toruń, Gdańsk)Jakie rzeki uchodzą do Wisła?( Pilica, Bzura, San, Dunajec, Narew)Uczniowie pracują w parach z mapą Polski z atlasu, wybrane dzieci wskazują poszczególne elementy na ściennej mapie fizycznej.5.Indywidualne uzupełnianie konturowej mapki nazwami: źródło, lewy, prawy brzeg, ujście, lewe dopływy : Pilica, Bzura, prawe dopływy: San, Dunajec, Narew, miasta: Kraków , Warszawa, Gdańsk.Poszczególni uczniowie przyczepiają kartki z nazwami na mapie konturowej w celu sprawdzenia.6.Omówienie problemu przyboru wód w rzekach podczas topnienia lodów.Doświadczenie:Dzieci pracują w grupach 4- 5 osobowych. Każda z grup otrzymuje szklane naczynia z wodą. Uczniowie zaznaczają kolorowym pisakiem dokąd sięga woda. Do każdego z naczyń wrzucają duży kawałek lodu i pozostawiają naczynie przez pewien czas na stolikach. Po rozpuszczeniu się lodu następuje kolejny pomiar wody w naczyniach.Szklane naczynie jest rzeką , lód to kra na rzece. Doświadczenie to ma ukazać dzieciom co dzieje się na rzekach podczas topnienia lodu.Rozwiązanie problemu: Topniejące bryły lodu na rzekach, powodują przybór wód. Powodzie następują wtedy, gdy przybór wody jest zbyt duży, rzeka wylewa się z brzegów i zalewa łąki, pola uprawne, wsie i miasta.7.Wyjaśnienie i przypomnienie pojęcia „legenda”.8.Czytanie przez najlepiej czytających uczniów „Legendy o Wiśle”. Dzieci śledzą tekst, podkreślają imiona występujących postaci (król Beskid, królowa Borana, syn Lan, córki: Białka i Czarnocha, rycerz: Czantor).9.Ustalenie elementów prawdopodobnych i nieprawdopodobnych. Wykonanie ćw. 5, str.46.10.Opowiadanie, jak legenda wyjaśnia pochodzenie nazwy Wisła. Odczytywanie wybranych fragmentów.11.Przypomnienie znanych zasad kolejności wykonywania działań:najpierw wykonujemy działania w nawiasie:15+(30-4)=15 +26= 41gdy mamy dodawanie i odejmowanie działania wykonujemyw kolejności jakiej zostały zapisane:15 – 12 + 6=3 +6= 912.Ukazanie dzieciom zasady, że gdy jest mnożenie i dodawanie lub odejmowanie to najpierw wykonujemy mnożenie. 14+ 6 5=14+30=4413.Rozwiązywanie zadań z podręcznika dotyczących kolejności wykonywania działań: str. 25, 26.Nauczyciel ilustruje zadania z treścią na tablicy.Uczniowie podają rozwiązania, zapisują odpowiedzi.14.Z biegiem Wisły – słuchanie z kasety audycji dźwiękowej „Płynie Wisła, płynie”. Rozpoznawanie odgłosów kojarzących się z rejonami Polskii miastami, przez które przepływa Wisła.15.Plastyczne przedstawienie wysłuchanej audycji. Praca najpierw w parach. Dzieci malują na kartkach ilustracje związane z ilustracją oraz ze zdjęciami przedstawiającymi tereny, przez które przepływa Wisła:§ krajobraz gór,§ widoki z Krakowa,§ tereny pagórkowate,§ ilustracje Warszawy,§ zdjęcia Torunia,§ obrazy, które kojarzą się z morzem,§ widoki z Gdańska,Nauczyciel na dużym arkuszu pakowego papieru rysuje Wisłę od źródła do ujścia. Dzieci we właściwych miejscach przypinają swoje obrazy.16.Zabawa ruchowa utrwalająca wprowadzone pojęcia elementów rzeki:Dzieci tworzą rzekę. Jedno wchodzi na krzesło- to źródło. Następnie dzieci stoją „gęsiego”, rzeka rozszerza się, dzieci stoją po dwoje, troje. Kolejne dzieci tworzą dopływ prawy i lewy. Rzeka główna rozszerza się i wpada do morza –dzieci tworzą ujście. Wszyscy stoją tyłem do źródła, twarzą do ujścia. Wskazują prawy i lewy brzeg. Nauczyciel w zabawie utrwala wprowadzone pojęcia: pozdrawiam źródło- dziecko tworzące źródło macha ręką, pozdrawiam prawy dopływ, lewy dopływ, ujście, prawy brzeg, lewy brzeg.17.Ocena aktywności uczniów. Uczniowie obliczają ilość punktów.18.Podsumowanie zajęć. Uczniowie na kolorowych kółeczkach zaznaczają buźki: bardzo uśmiechnięte, średnio uśmiechnięte, smutne. Dzieci poprzez te buźki określają swój stosunek do zajęć.19.Praca domowa: malowanka matematyczna.
dorotad