Cele ogólne:-uświadomienie uczniom potrzeby racjonalnego korzystania z urządzeń elektrycznych w życiu codziennym zgodnie z zasadami bezpieczeństwa,wdrażanie uczniów do oszczędzania elektryczności.Cele operacyjne:Uczeń:- rozumie, że technika zmienia życie ludzi,- zna i respektuje zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych,- wypowiada się pełnymi zdaniami na określony temat,- umie współdziałać w zespole,- dokonuje samooceny.Założone efekty:w zakresie wiedzy:-podniesienie poziomu wiedzy na urządzeń elektrycznych stosowanych w codziennym życiu,-podniesienie poziomu wiedzy na temat racjonalnego i bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych,w zakresie umiejętności:-wzrost bezpieczeństwa w czasie użytkowania urządzeń elektrycznych,w zakresie postaw ucznia:-wyrabianie prawidłowych nawyków podczas obsługi urządzeń elektrycznych,-wyrabianie konieczności zachowania bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych,-zwiększenie zaangażowania w racjonalne użytkowanie energii elektrycznej.Forma pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa.Metody i techniki pracy:-podające: rozmowa kierowana, wyjaśnienie;-poszukujące: metoda sytuacyjna (scenki);-operatywne: praktycznego działania, ćwiczenia;- gra dydaktyczna“prawda - fałsz”.Czas trwania: 45 minutŚrodki dydaktyczne- wiersz „Król i jego elektryczni słudzy”, papierowe lizaki z napisami – czystość i porządek, przyrządzanie i przechowywanie, zabawa, nauka, kaseta z dźwiękami urządzeń elektrycznych, ilustracje urządzeń elektrycznych, odkurzacz z instrukcją obsługi, 3 arkusze szarego papieru, zestaw kart związanych tematycznie z grą “Prawda – fałsz”, plansze:“Karty”, “Prawda”, “Fałsz”, “Nie Wiem”.Pytania i ćwiczenia utrwalające: utrwaleniem i podsumowaniem lekcji jest gra „Prawda – fałsz”.Materiały pomocnicze dla uczniów: papierowe lizaki, gra dydaktyczna „Prawda – fałsz”, karta pracy.Uzupełniające źródło informacji dla nauczyciela:-M. Krogulec – Sobowiec, M. Bednarska; Puzzle. Gra “Prawda – fałsz” w cyklu Szkoła Metod Aktywizujących ŚCN, Kielce 2003.-„Jak bezpiecznie korzystać z energii elektrycznej i urządzeń elektrycznych”; wydawnictwo oparte na materiałach Polskiego Towarzystwa Przemysłu i Rozdziału Energii Elektrycznej.-„Jak oszczędzać energię elektryczną?”; Wydział Marketingu ZEORK S.A.-„Poradnik. Jak oszczędzać energię w domu?”; Polskie Towarzystwo Przemysłu i Rozdziału Energii Elektrycznej.Przebieg zajęć:Część wprowadzająca (7 – 10 min.)1.Recytacja przez nauczyciela wiersza Danuty Graj pt: „Król i jego elektryczni słudzy”. (załącznik 1)2.Rozmowa na temat znaczenia urządzeń technicznych w życiu codziennym.Urządzenia elektryczne wykorzystywane w domu. 3.Słuchanie z kasety dźwięków wydawanych przez różne urządzenia elektryczne (np. odkurzacz, suszarkę, radio, mikser). Uczeń, który jako pierwszy odgadł zagadkę wiesza na tablicy ilustrację urządzenia elektrycznego. Część właściwa (20 – 25 min.)4.Opracowanie i odczytanie zasad bezpieczeństwa koniecznych przy korzystaniu z urządzeń elektrycznych (praca w zespołach 4- osobowych).5.Obsługa i stosowanie odkurzacza. Czytanie instrukcji obsługi. Odkurzanie sali lekcyjnej pod kierunkiem nauczyciela.6.Co do czego służy? - Nauczyciel wiesza na tablicy 3 arkusze szarego papieru z napisami: UTRZYMUJĄ CZYSTOŚĆ I PORZĄDEK, PRZECHOWYWUJĄ LUB POMAGAJĄ PRZYRZĄDZIĆ ŻYWNOŚĆ, SŁUŻĄ DO ROZRYWKI, ZABAWY, NAUKI, a następnie prezentuje kartki z napisanymi urządzeniami elektrycznymi. Uczniowie podnoszą do góry lizaki z napisami (czystość i porządek, przyrządzanie i przechowywanie, zabawa, nauka) przyporządkowując urządzenie do odpowiedniej grupy. Kartki z napisami nauczyciel umieszcza na szarym papierze. (załącznik 2)Część podsumowująca (zakończenie) – (10 min.)7.Gra “Prawda – fałsz” jako technika ewaluacji.- przydział zespołom materiałów do gry (opis gry, plansze: “Karty”, “Prawda”, “Fałsz”, “Nie Wiem”, zestaw kart związanych tematycznie z grą (załącznik 3).-po skończonej pracy liderzy z poszczególnych zespołów zamieniają się miejscami, sprawdzają poprawność wykonania zadania.8. Ocena umiejętności uczniów:-samoocena uczniów,-ocena pracy uczniów na zajęciach.9. Praca domowa.- Narysuj fantastyczne urządzenie elektryczne i napisz instrukcję jego obsługi.Załącznik 1„Król i jego elektryczni słudzy” - Danuta GrajW dzisiejszym świecie jak król żyć mogę - odkurzacz czyści moją podłogę,zmywarka myje za mnie talerze,pralka mi brudneubrania pierze, toster mi grzankiprzypieka smacznie,a na mój rozkazradio grać zacznie.Lecz, gdy brak prądu-przyznaję z bólem -zaraz przestaję być wielkim królem.Załącznik 2UTRZYMUJĄ CZYSTOŚĆ I PORZĄDEKODKURZACZPRALKAZMYWARKAPRZECHOWYWUJĄ LUB POMAGAJĄ PRZYRZĄDZIĆ ŻYWNOŚĆKUCHENKA MIKROFALOWAEKSPRES DO KAWYCZAJNIKMŁYNEKMIKSERTOSTERLODÓWKAZAMRAŻALKASOKOWIRÓWKASŁUŻĄ DO ROZRYWKI, ZABAWY, NAUKIODTWARZACZ PŁYT KOMPAKTOWYCHMAGNETOWIDRADIOTELEWIZORKOMPUTERMAGNETOFONZałącznik 3Karty należy położyć na polu oznaczonym “KARTY” odwrotną stroną. Uczestnicy kolejno losują po jednej karcie i odczytują zapisane na nich zdanie. Zespół decyduje, czy przeczytane zdanie jest “prawdą” czy “fałszem”, wówczas karta wędruje odpowiednio na pole “PRAWDA” lub “FAŁSZ”. Jeśli zespół w określonym czasie nie udzieli odpowiedzi odkłada kartę na pole “NIE WIEM”.Przykładowe KARTY DO GRYMarek będzie parzył herbatę w zamrażalce. Ola wysuszy włosy suszarką. Zenek musi zawiadomić rodziców, że wróci do domu nieco później, więc użyje telefonu. Bartek ma wymiętą koszulę, więc użyje suszarki. Beata powinna uprać bluzkę w pralce. Karol ma ochotę na deser z bitej śmietany, więc użyje miksera. Ania sprzątnie zaśmiecony dywan odkurzaczem. W kuchence mikrofalowej Krzyś zaparzy mamie kawę.Tata Maćka wąsy zgoli maszynką do golenia. Nie wolno zbliżać się do urządzeń i budynków z napisem: „Nie dotykać! Urządzenie elektryczne!” Wolno puszczać latawce w pobliżu linii energetycznych. Nie wolno zbliżać się do uszkodzonych, zerwanych, luźno zwisających przewodów elektrycznych. Nie dotykaj uszkodzonych kabli i wtyczek. Należy oszczędzać energię elektryczną i racjonalnie z niej korzystać. Do gniazdka nie wolno wkładać żadnych przedmiotów, np. śrubokrętów czy drutów.
dorotad