1. Pojęcie
Pedagogika jest nauką o wychowaniu, nazwa jest pochodzenia greckiego oznaczała czynności wychowania dzieci, wychowywany przez osobę zwaną pedagogiem. „Od Pais”(chłopiec) „ago” (prowadzę).
Mianem pedagoga określano w starożytnej Grecji tego człowieka, najczęściej niewolnika, któremu rodzice powierzali pieczę nad zachowaniem bezpieczeństwa chłopca podczas jego drogi do i ze szkoły. W czasie pobytu w szkole oraz w czasie pozaszkolnym.
Pedagogia oznaczała refleksje na temat działalności wychowawczej a nie naukę. W zakresie wychowania nie istniał termin pedagogiki. Język grecki używał natomiast słowo „ pajdeja” na określenie celów kształtowania człowieka pod wpływem różnych czynników i w różnym wieku. W dalszym rozwoju w językach romańskich użytkowano słowo pochodzenia greckiego na oznaczenie nauki o wychowaniu.
Education.
Educazione.
Erziehung.
W języku polskim używano początkowo słowa pedagogia na oznaczenie wychowania dzieci i dopiero w XIX wieku wprowadzono słowo pedagogika na oznaczenie nauki o wychowaniu. Nauka jest to dziedzina, która ma słowne uporządkowanie określające przedmiot, cel badań i metody.
Przedmiot badań- ulegał w ciągu wieków różnym przekształceniom. Było to następstwem rosnącej roli wychowania w społeczeństwie. Pedagogika, która najpierw zajmowała się badaniem wychowania dzieci i młodzieży w okresie szkolnym rozszerzyła swoje badania na okres przedszkolny i po szkolny (czyli wczesnego dzieciństwa i okres młodzieńczy). W ostatnim czasie zajęła się też człowiekiem dorosłym. A to było jakby sprzeczne z nazwą pedagogika. I dlatego dla tej nowej dziedziny wprowadzono nazwę andragogika. Próbowano odróżnić okres, w którym człowiek pracuje od okresu starzenia się. Rozszerzenie badań dotyczyło czynników i wpływów wychowawczych.. Pedagogika zajmowała się pierwotnie działalnością wychowawczą, świadomą i zorganizowaną, jednak badania te podkreślają coraz wyraźniej rolę, jaką w kształtowaniu człowieka mają:
- położenie geograficzne,
- środowisko rodzinne i społeczne(oraz rówieśnicze),
- szersze środowisko polityczne,
- środowisko kulturalne z takimi i instytucjami jak ; radio, prasa, telewizja, teatr
W tym zakresie inicjowano wiele badań proponowano, aby pedagogika czyli nauka o wychowaniu zajmowała się badaniem działalności wychowawczej świadomej i zorganizowanej. Drugi nurt skupiałby inne, pozostałe czynniki.
Przedmiot badań pedagogiki ulegał też przemianom w związku z wiedzą o rozwoju człowieka. Pierwotnie pedagogika zajmowała się oddziaływaniem wychowawcy na wychowanka. W czasach późniejszych zajmowała się wrodzonymi właściwościami wychowanka i jego spontanicznym rozwojem. Przedmiotem badań stawało się nie tylko wychowanie i nauczanie, ale także samowychowanie i uczenie się. Niektórzy pedagodzy byli zdania, że przedmiotem wychowania jest kolektyw, ale on wychowuje tylko jednostkę.
Współcześnie przedmiot pedagogiki ulega dalszym przemianom. Podaje się dalszej ankiecie indywidualnej (analizuje się) kontakty miedzy wychowawcami a wychowankami. Zajęto się problemem org. szkolnictwa, wykształceniem mas i elit.
Przyjmuje się zgodnie, że przedmiotem pedagogiki jest wychowanie jako zjawisko społeczne. Przedmiotem pedagogiki jest proces wychowawczy w różnorodnych postaciach i formach. Dla pedagogiki podstawowym faktem jest proces celowego wychowania w całym zróżnicowaniu, pod względem form nauki, przebiegu i rezultatów. Proces celowego wychowania dotyczy przede wszystkim dzieci i młodzieży. Ponieważ jednak celowo organizowane wychowanie obejmują także pewne dziedziny życia niektórych grup, oraz dorosłych, pedagogika zajmuje się i tą dziedziną.
Zadaniem pedagogiki jest:
- opis i uogólnienie doświadczeń pedagogicznych zarówno bezpośrednio zdobytych w pracy pedagogicznej jak i zawartych w różnych materiałach (źródłach, dokumentach, aktach prawnych).
- analizowanie, opisywanie i uogólnianie istniejącej lub byłej rzeczywistości, zwłaszcza praktyki pedagogicznej i gromadzenie na tej podstawie wiedzy.
- wyjaśnianie związków zachodzących pomiędzy zjawiskami wychowawczymi a określonymi zjawiskami społecznymi oraz na tej podstawie formułowanie norm, reguł i zasad praktycznego działania
- dbałość o rozwój moralny człowieka a tym samym pomoc w osiągnięciu człowieczeństwa i zbawienia.
Historyczny rozwój pedagogiki.
Z teoretycznymi zagadnieniami wychowawczymi, spotykamy się w starożytnej Grecji. Tam trzeba szukać początków pedagogiki europejskiej. Tkwią one w różnorodnych systemach pedagogicznych, jakie rozwijali antyczni Grecy. Systemy opierały się przede wszystkim na pewnych założeniach filozoficznych i politycznych - w świetle tych założeń ujmowały zasady wychowawcze.
Tak było u sofistów w V wieku p.n.e., Tak postępował Platon i Arystoteles - najsłynniejsi filozofowie starożytni. Przez długie wieki pedagogika nie była samodzielną nauką, ale rozwijała się jako gałąź nauk filozoficznych. Opierała się o nauki pomocnicze przede wszystkim biologię, psychologiczne i społeczne, jednakże rozwój tych nauk przez stulecia był bardzo powolny. Dlatego też pedagogika nabierała samodzielnej roli w miarę rozwoju tych dyscyplin, ponieważ one dostarczały uzasadnienia dla norm, reguł i nauki zasadniczej. Nastąpiło to dopiero w XIX. Rozwój nauk przyrodniczych, społecznych i psychologicznych przyczynił się do pogłębiania problematyki pedagogicznej. Rozwój pedagogiki przebiegał dwutorowo i był on związany z praktyką szkolną, polityką oświatową i ideologią społeczną. Niekiedy te różne nurty były ściśle powiązane. Początek pedagogiki, jako nauki wiąże się z działaniem w XVII w. J.A. Komeńskiego, który po raz pierwszy sformułował podstawowe pytania, dotyczące warunków skutecznego działania wychowawczego, ze względu na naturę ludzką i rozwój społeczny. Dalszy rozwój pedagogiki kształtują różne czynniki związane ze strukturą społeczeństwa kapitalistycznego. Pedagogika stawała się terenem walk ideologicznych, a jej postęp naukowy hamowany był przez liczne próby wykorzystania oświaty celem umocnienia panującego porządku społecznego. Kierunki ideologiczne wyrażały się również w koncepcjach pedagogicznych, pedagogiki katolickiej czy protestanckiej.
Po II wojnie światowej, na pedagogikę patrzono z różnych punktów światopoglądowych. W byłym Związku Radzieckim lansowano koncepcję wychowania przez kolektyw. Rozwój pedagogiki współczesnej jest bardzo szybki i wielokierunkowy. W pedagogice powstają nowe działy i nowe specjalizacje.
Najbardziej znanymi działami pedagogiki są:
- p. ogólna – zajmuje się podstawowymi strukturami, celami wychowawczymi, metodologią, badaniem analiz, ogólnych doktryn i problematyką wychowawczą;
- p. porównawcza – zajmuje się badaniem i porównywaniem systemu oświaty w różnych krajach;
- p. społeczna - zajmuje się problematyką środowiskowych uwarunkowań procesów wychowawczych, oraz potrzeb rozwojowych człowieka w różnych fazach życia;
- p. specjalna lub lecznicza - celem jej jest społeczna rewalidacja dzieci odchylonych od normy w stopniu utrudniającym prawidłowy rozwój i współżycie w środowisku społecznym. Dotyczy to dzieci głuchoniemych, głuchociemnych. Dla nich prof. Maria Grugożewska założyła w 1921 r. w Warszawie Instytut Pedagogiki Specjalnej. Wydawana jest publikacja „Szkoła Specjalna”.
- p. szkolna - jest to dział zajmujący się wychowaniem w środowisku szkolnym.
- p. przedszkolna, szkół ogólnokształcących itp.
- p. czasu wolnego - jest to działalność wychowawcza mająca na celu przygotowanie młodzieży do właściwego wykorzystania czasu wolnego.
- p. prenatalna - rozpoczyna się od momentu poczęcia;
- p. korekcyjno – kompensacyjna - jest to pedagogika, której przedmiotem zainteresowania są wszystkie osoby wyrażające dysfunkcję (zaburzenia rozwojowe).
- dydaktyka, zajmuje się nauczaniem i uczeniem, programami szkolnymi, podręcznikami, pomocami itp.
Już w starożytnym Egipcie próbowano ustalić reguły i sposoby wychowawcze. Opierano się głównie na intuicji. Ujmowano pedagogikę w następujących znaczeniach:
- technicznym – wychowanie, jako środek rozwoju cywilizacji technicznej,
- kulturotwórczym - przekazywanie młodemu pokoleniu dorobku całych pokoleń;
- biologicznym - zapobieganie przez wychowanie nerwicom i innym chorobom,
- psychologicznym - przez ćwiczenia woli, rozwój myślenia, inteligencji, rozwijanie uzdolnień;
- patriotycznym – wychowanie w duchu miłości do Ojczyzny;
- ekonomicznym - wyrabianie zmysłu oszczędności;
- politycznym - nastawieniu do współistnienia z innymi narodami;
Organizacja pedagogiki w świecie - główne organizacje światowe:
1. ASSOCIATON INTERNATIONALE DES SCIENCIES DE L' EDUCATION
2. BUREAU INTERNATINAL d' EDUCATION ( w Genewie)
Główne pisma:
YEARBOOK OF THE NATIONAL; SOCIETY FOR THE STUDY OF EDUCATION
Wychowanie – odnosi się wyłącznie do człowieka
Całokształt zabiegów mających na celu uformowanie człowieka pod względem fizycznym, umysłowym, moralnym, religijnym oraz przystosowanie go do życia w rodzinie, w ojczyźnie, w świecie czyli doprowadzenie do dojrzałości osobowej, do umiejętności życia w poszanowaniu dziedzictwa ojców, do podejmowania w środowiskach ludzi odpowiedzialnych zadań i decyzji - jest wychowanie. Różni się od hodowania, którego celem jest zapewnienie roślinom i zwierzętom należytego wzrostu biologicznego. Różni się także od tresury czyli wdrażania zwierząt do reagowania na określone bodźce. Wychowanie odnosi się wyłącznie do człowieka i zmierza do ukształtowania w nim zachowań rozumnych, godnych i ambitnych. Do dokonywania słusznych wyborów światopoglądowych, moralnych i politycznych. Do przyjmowania postaw jednoznacznych i przejrzystych w oderwaniu od wszystkiego, co pomniejsza istotę ludzką i ją kompromituje. Chociaż wychowanie wiąże się blisko z wykształceniem, to wykształcenie nie jest z nim identyczne.
Kształcenie - to przekaz wiedzy, wytworzenie praktycznych umiejętności zawodowych.
Wychowanie - sięga głębiej i ma na względzie formację całej osoby w jej odniesieniu do otoczenia i świata, pojmowanego przestrzennie i historycznie. Pojęcie wychowania obejmuje przy tym proces formowania kogoś, a także siebie samego czyli świadome wpływanie na własny rozwój. Zarówno jeden, jak i drugi proces trwa całe życie, ponieważ człowiek przez całe życie się rozwija. W miarę upływu lat zwiększa się rola samowychowania i samokształcenia. Człowiek jest istotą, która ustawicznie zmierza do tego,aby być lepszym, doskonalszym, równocześnie ma świadomość swojej niedoskonałości. Między tymi dwoma obrazami występuje napięcie, luka, która domaga się dopełnienia, stąd konieczność wychowania i samowychowania, aby obniżyć to wewnętrzne napięcie. Człowiek z natury swojej wie, co jest dobre, ale często tego nie czyni. Dlatego ma on ustawicznie do czynienia z poczuciem wewnętrznej dysharmonii. Z punktu widzenia wychowania, drogą do rozwiązania tego dylematu jest rozwinięcie w człowieku sprawności podjęcia samowychowania. Wychowanie ma pomóc w odkrywaniu siebie, sensu swego życia, odkrywania świata wartości i usprawnić go do postępowania w zgodzie z odkrytą prawdą. W procesie wychowania potrzebny jest zatem dorosły w postaci autorytetu, wychowawca, który ukaże cel wartości i kierunek dojścia do nich własnym przykładem, życiem, postawą. Podstawą procesu wychowawczego powinno być dobro wychowanka. Wychowawca – chodzi tu: o rodziców, nauczycieli, katechetów i instytucje tworzące programy wychowawcze, ale także o mass - media, dziennikarzy, parlamentarzystów, społeczności lokalne stanowiące prawo, mają oni obowiązek pomagania wychowankowi w stawaniu się lepszym człowiekiem. Dobro osoby, każdego człowieka powinn...
BB3