95
SKRYPTY WYŻSZEJ SZKOŁY AGROBIZNESU W ŁOMŻY
Henryk Lelusz
ZASADY RACHUNKOWOŚCI
_________________________________________________________________
Łomża 1997
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE ....................................................................................
4
Rozdział 1. ISTOTA, FUNKCJE I ZNACZENIE RACHUNKOWOŚCI ..........
5
1.1. Etapy rozwoju rachunkowości ................................................................
1.2. Rys historyczny rachunkowości ..............................................................
6
1.3. Pojęcie rachunkowości i jej funkcje ........................................................
7
1.4. Podstawowe działy rachunkowości ........................................................
8
1.5. Rachunkowość finansowa i zarządcza ....................................................
10
1.6. Kategorie pomiaru procesów gospodarczych w rachunkowości ..............
12
Rozdział 2. DOKUMENTACJA PROCESÓW GOSPODARCZYCH.................
14
2.1. Budowa dokumentów księgowych i ich zadania .....................................
2.2. Zasady wystawiania dokumentów ...........................................................
15
2.3. Podział dokumentów ..............................................................................
2.4. Obieg dokumentów ................................................................................
19
2.5. Przechowywanie dokumentów ...............................................................
22
Rozdział 3. INWENTARYZACJA ........................................................................
24
3.1. Istota i znaczenie inwentaryzacji .............................................................
3.2. Rodzaje, metody i terminy inwentaryzacji ...............................................
25
3.3. Organizacja prac spisowych ....................................................................
27
3.4. Opracowanie wyników spisu z natury .....................................................
28
3.5. Wycena aktywów i pasywów ..................................................................
30
Rozdział 4. MAJĄTEK TRWAŁY ........................................................................
32
4.1. Pojęcie i klasyfikacja ..............................................................................
4.2. Ewidencja środków trwałych ..................................................................
33
4.3. Metody amortyzowania środków trwałych .............................................
35
4.4. Przykład amortyzowania środka trwałego ..............................................
37
4.5. Zastosowane metody amortyzacji a wynik działalności firmy .................
43
4.6. Wartości niematerialne i prawne .............................................................
45
4.7. Finansowy majątek trwały ......................................................................
47
4.8. Inwestycje ..............................................................................................
48
Rozdział 5. BILANS MAJĄTKOWY ...................................................................
49
5.1. Treść i układ bilansu ...............................................................................
5.2. Środki majątkowe ..................................................................................
51
5.3. Źródła finansowania majątku ..................................................................
53
5.4. Zadania ..................................................................................................
54
Rozdział 6. OPERACJE GOSPODARCZE I ICH WPŁYW NA BILANS ........
63
6.1. Rodzaje i typy operacji gospodarczych ...................................................
6.2. Zadania
67
Rozdział 7. KONTO KSIĘGOWE ........................................................................
70
7.1. Budowa konta .......................................................................................
7.2. Rodzaje kont księgowych ......................................................................
72
7.3. Zadania ..................................................................................................
77
Rozdział 8. KSIĘGOWANIE OD BILANSU OTWARCIA DO BILANSU
ZAMKNIĘCIA ...................................................................................
82
8.1. Otwieranie i zamykanie kont ..................................................................
8.2. Wykrywanie i poprawianie błędnych zapisów księgowych ......................
85
8.3. Sporządzanie bilansu zamknięcia i rachunku wyników ...........................
88
8.4. Zadania ..................................................................................................
Rozdział 9. KSIĘGOWANIE ŚRODKÓW TRWAŁYCH ..................................
9.1. Źródła zwiększania i przyczyny zmniejszania stanu środków trwałych ....
9.2. Zadania ..................................................................................................
99
Rozdział 10. KSIĘGOWANIE WARTOŚCI NIEMATERIALNYCH I
PRAWNYCH, MAJĄTKU FINANSOWEGO ORAZ
INWESTYCJI ...................................................................................
102
10.1. Schematy i przykłady księgowań ..........................................................
10.2. Zadania ................................................................................................
106
BIBLIOGRAFIA ........................................................................................
adaski8