Piotr Czajkowski - Tragiczny i romantyczny - Anthony Holden.txt

(1086 KB) Pobierz
ANTHONY HOLDEN
PIOTR CZAJKOWSKI
TRAGICZNY I ROMANTYCZNY
prze�o�y�a Bogumi�a Nawrot
Tytu� orygina�u Tchaikowsky
Copyright m Anthony Holden Limited 1995
Projekt ok�adki Jacek Tofil

Redaktor Barbara Walicka
Redaktor techniczny Teresa J�dra
For the Polish edition
Copyright (C) 1999 by Wydawnictwo ALFA-WERO Sp. z o.o.
ISBN 83-7179-171-2
WYDAWNICTWO ALFA-WERO Sp. z o.o. - WARSZAwA 1999
Wydanie pierwsze
Drukarnia WN ALFA-WERO Sp. z o.o.
Zam. 3358/99
Cena z� 45;
Richardowi Holdenowi
Lisie Harrison
Becky Walsh
Dominice Gibberdzie
Matthew Johnsonowi
Isabel Evans
Spis tre�ci
Podzi�kowania
Prolog
Najbardziej rosyjski z nas wszystkich
Cz�� I
1840-1865
Narodziny muzyka
I Szklane dziecko
II Respice finem
III Mog� by� kim�

Cz�� II
1866-1876
Kompozytor
IV Jeste� tu potrzebny
V Jaki jest sens
VI Wypisa�em si�
Cz�� III
1877-1878
Kryzys
VII Aby uciszy� plotki
VIII M�j najlepszy przyjaciel
IX Musz� si� ukry� na rok

7



Cz�� IV
1879-1884
W�drowiec
X Cz�owiek wolny
XI Ju� gorzej by� nie mo�e
XII Nie znosz� siedzie� za granic�
Cz�� V
1885-1891
Znakomito��
XIII W�asny dom
XIV Banalna komedia
XV Jestem wa�n� figur�

Cz�� VI
1892-1893
Potw�r o zadartym nosie
XVI Niech si� domy�laj�
XVII Klasyczny przypadek cholery
XVIII Mundur jest �wi�ty
Epilog
Naturalne, a jednak nienaturalne

Dodatek A
Spis dzie� i polecane nagrania

Dodatek B
�mier� Czajkowskiego: Materia�y �r�d�owe

Dodatek C
Bibliografia

Dodatek D
Uwagi o �r�d�ach
Indeks
Podzi�kowania
Autor tej nowej monografii o Czajkowskim, b�d�cej wynikiem
czteroletnich prac naukowo-badawczych w Rosji, Stanach Zjed-
noczonych i Europie - jest biografem, nie muzykologiem. Uczeni
i zawodowi muzycy ju� wiedz�, �e wzorcowym opracowaniem
dzie� Czajkowskiego na d�ugo pozostanie monumentalne "stu-
dium krytyczne i biograficzne" Davida Browna, pisane przez po-
nad pi�tna�cie lat, a opublikowane w czterech tomach pomi�dzy
rokiem 1978 a 1991. Profesor Brown odegra� r�wnie� wa�n� rol�
w zmianie powszechnego odbioru pracy Aleksandry Or�owej, kt�-
rej pionierskie badania doprowadzi�y do powstania, po�r�d wielu
innych tom�w, bezcennego "autoportretu" kompozytora, w kt�-
rym opowiada dzieje Czajkowskiego jego w�asnymi s�owami.
W ostatnim okresie najbardziej znacz�cy przyczynek wyszed�
spod pi�ra Aleksandra Poznanskiego, rosyjskiego stypendysty
naukowego, obecnie przebywaj�cego na uniwersytecie Yale, kt�-
rego poszukiwanie wewn�trznego ,~ja~~, opublikowane w 1991 ro-
ku, daje �wie�y i �ywy portret psychologiczny kompozytora.
W ostatnich latach byli�my �wiadkami za�artego sporu Or�o-
wej i Poznanskiego na temat �ycia seksualnego Czajkowskiego,
a przede wszystkim tajemniczych okoliczno�ci jego �mierci, w kt�-
rym to David Brown wyst�pi� w roli pob�a�liwego arbitra. Wszys-
cy troje okazali si� niezwykle �askawi, ka�de na sw�j spos�b,
wobec parweniusza i uzurpatora, kt�ry nagle pojawi� si� po�r�d
nich w 1991 roku, b�d�c na tyle zuchwa�y, by przy��czy� si� do
dyskusji i wyst�pi� z odczytami podczas festiwalu w Edynburgu
w 1992 roku i mi�dzynarodowej konferencji, po�wi�conej Czaj-
kowskiemu, na uniwersytecie w Tubingen w Niemczech, jak r�w-
nie� przeprowadzi� dla telewizji BBC dochodzenie, dotycz�ce
�mierci kompozytora.
Szczeg�lnie David Brown nie sk�pi� swego czasu i wiedzy, ra-
czej z zadowoleniem ni� niech�ci� przyjmuj�c moj� nag�� decyzj�
rozbicia swojego namiotu w jego ogr�dku; Aleksandra Or�owa
r�wnie� okaza�a si� cennym sprzymierze�cem, dziel�c si� wyni-
kami swych docieka�; Aleksander Poznanski nie zgodzi si� z nie-
kt�rymi wnioskami, zawartymi w niniejszej ksi��ce, ale on te� za-
anga�owa� si� w o�ywion� wymian� pogl�d�w.
Jeszcze jeden s�awny znawca Czajkowskiego, Henry Zaj�cz-
kowski, hojnie dzieli� si� sw� wiedz�, kiedy pracowa�em nad ni-
niejsz� biografi�. On oraz David Brown byli na tyle uprzejmi, by
przeczyta� r�kopis ksi��ki, i wysun�li szereg pomocnych sugestii,
ale nie nale�y tego traktowa� jako aprobaty moich w�asnych
opinii czy wniosk�w. Po�r�d innych cognoscenti, kt�rzy zas�u�yli
na podzi�kowania za ich czas i wiedz�, s�: Boris Nikitin, Jurij
Nagibin i Walerij Soko�ow (Moskwa); Arkadij Klimowicki
i Gieorgij Abramowski (Petersburg); W�adimir Aszkenazi, Peter
Donohoe, Leslie Howard, Nicholas Kenyon, Colin Nears, Ken
Russel, Robert Tear i Stephen Walsh (Wielka Brytania).
Podczas trzech wizyt w Archiwum Czajkowskiego w Klinie, na
p�noc od Moskwy, by�em serdecznie przyjmowany przez dyrek-
tork�, Galin� Bie�onowicz, i jej zast�pczyni�, Marin� Turczew�.
Pozwolono mi zwiedzi� dom Czajkowskiego, potrzyma� jego ba-
tut�, obejrze� jego mask� po�miertn�; nie uzyska�em jednak zgody
na przy��czenie si� do rosyjskich uczonych, pracuj�cych w samym
archiwum. Archiwistka z Klinu, Polina Wajdman, sama znako-
mita badaczka �ycia Czajkowskiego, by�a wyj�tkowo cierpliwa
i na tyle pomocna, na ile pozwala przyj�ta obecnie praktyka, od-
powiadaj�c na moje liczne pytania, niekt�re cz�sto si� powtarza-
j�ce.
Jestem wdzi�czny za pomoc dyrektorowi W�adis�awowi Czer-
nuszence z Konserwatorium w Petersburgu, gdzie w 1862 roku
po�r�d pierwszego naboru student�w znalaz� si� dwudziestodwu-
letni Piotr Iljicz Czajkowski, i jego zast�pcy, Aleksandrowi Bie�o-
nience; Annie Abramowskiej, bibliotekarce; profesorom Ilji Mu-
sinowi i Ludmile Kownackiej; Tatianie Bros�awskiej i Natalii Gri-
goriewej.
R�wnie� w Petersburgu otrzyma�em bezcenn� pomoc od Inny
Wojtowej, wdowy po Aleksandrze Wojtowie, historyku i archi-
wi�cie Szko�y Prawoznawstwa, oraz od Borysa Mezjasa, jednego
z obecnych lokator�w mieszkania, w kt�rym zmar� Czajkowski.
Po�r�d innych mieszka�c�w Petersburga, kt�rzy okazali pomoc,
przyja�� i s�ynn� rosyjsk� go�cinno��, wyr�niaj� si�: aktorka
Tamara Abrosimowa, rze�biarz Michai� Annikuszin i dziennikar-
ka telewizyjna Irina Tajmanowa. Zdj�cia Petersburga, zamiesz-
czone w tej ksi��ce, zosta�y zam�wione przez autora u Andrieja
Usowa.
Pisarka Catriona Bass, kt�ra akurat mieszka�a i pracowa�a
w Petersburgu podczas prowadzonych tam przeze mnie prac na-
ukowych, kierowa�a ekip� badaczy i t�umaczy, spe�niaj�cych moje
pro�by; w�r�d nich szczeg�lnie wyr�niali si� Inessa �omachina,
Aleksander Andriejew i Jekatierina Bojarska. Do instytucji aka-
demickich, gdzie otrzymali�my pomoc, nale�� Archiwum Histo-
ryczne Petersburga (dawniej, oczywi�cie, Leningradu), Biblioteka
Publiczna Petersburga, Muzeum Muzyki i Sztuk oraz Muzeum
Teatru.
R�wnie� w Petersburgu Jelena Budiakowska okaza�a wyj�t-
kow� uprzejmo�� udost�pniaj�c mi niekt�re prace swojego ojca,
Andrieja Budiakowskiego, autora pi�ciotomowej monografii
o Czajkowskim, kt�rej publikacji zabronili radzieccy cenzorzy
w 1942 roku - niespe�na w rok po jego �mierci w wieku trzydzie-
stu sze�ciu lat w obl�onym Leningradzie. Praca Budiakowskiego
Czajkowski: muzyka symfoniczna" ukaza�a si� w Zwi�zku Ra-
dzieckim w 1935 roku: prawie uko�czy� pisanie czterech dalszych
tom�w, mi�dzy innymi biografii, wyj�tkowo obiektywnej, jak na
�wczesne czasy, kiedy wybuch�a wojna. Mimo ponawianych wy-
si�k�w jego �ony, a obecnie c�rki, pionierska praca Budiakow-
skiego "Czajkowski: �ycie, dzia�alno�� muzyczna, dzie�a" nie zna-
laz�a jeszcze wydawcy ani w Rosji, ani gdzie indziej.
S�awa Zielenin by�a moj� pomocnic� i t�umaczk� w Moskwie,
gdzie okazali mi r�wnie� pomoc i go�cinno�� Peter Pringle z "The
Independent", Eleanor Randolph z "Washington Post", Marcus
Warren z "Daily Telegraph" i David Chater ze Sky News (dawniej
ITN). Musz� r�wnie� wspomnie� o powie�ciopisarzu i impresariu
Eddym Shahu, z kt�rym uda�o mi si� wywo�a� niejak� sensacj� po
powrocie do kraju nieopatrznym wyjawieniem tajemnicy dzienni-
k�w Goebbelsa, kt�r� pozna�em podczas przypadkowego spotka-
nia z Eddym na terenie Kremla.
Moja niewystarczaj�ca znajomo�� rosyjskiego poci�gn�a za
sob� konieczno�� korzystania podczas podr�y z pomocy Melanie
Anstey, Iriny Misziny, Jany Gojczman i Jane Quigley, kt�re po
powrocie do Londynu podj�y si� t�umaczenia rozmaitych doku-
ment�w, podobnie jak Neil Stratton i Charles Earle z Babel
Translations w Chiswick oraz Emily Matthews. Joe Holden dotar�
do licznych, przydatnych materia��w w Centralnej Bibliotece Mu-
zycznej w Victoria w Londynie. Ko�cow� odpowiedzialno�� za
wszystkie t�umaczenia w ksi��ce ponosz� ja, chyba �e w przypi-
sach zaznaczono inaczej.
Jestem wdzi�czny dyrektorowi festiwalu w Edynburgu, Bria-
nowi McMasterowi, za propozycj� wyg�oszenia odczytu, prze-
wodniczenia seminarium i udzia�u w imprezach ku czci Czajkow-
skiego podczas festiwalu w Edynburgu w 1992 roku, gdzie by�em
go�ciem Marka i Colette Douglas-Home. Dzi�ki Neilowi Billeno-
wi i z pomoc� Stephena Walsha opracowa�em dodatek festiwalo-
wy po�wi�cony Czajkowskiemu dla "Scotland on Sunday".
Jestem r�wnie� wdzi�czny profesorowi doktorowi Thomasowi
Kohlhase'owi z uniwersytetu w Tubingen w Niemczech za zapro-
szenie na odczyt o �mierci Czajkowskiego przed gremium znako-
mitych uczonych z ca�ego �wiata na mi�dzynarodowej konfe-
rencji, po�wi�conej kompozytorowi, zorganizowanej w 1993 roku.
Moim t�umaczem by� John David Morley, kt�ry r�wnie� pom�g�
mi dotrze� do kluczowego �wiadka w Niedernhausen w Niem-
czech: pani Natalii Kuzniecowej-W�adimowej, wnuczki m�odszej
siostry bratowej Czajkowskiego, kt�ra pocz�tkowo bardzo mi
pomog�a, potem jednak odnios�a si� do mnie zdecydowanie nie-
ch�tnie podczas kilku rozm�w telefonicznych.
Fachow� ekspertyz�, dotycz�c� medycznych aspekt�w �mierci
kompozytora, zawdzi�czam specjali�cie od cholery, Walentinowi
Pokrowskiemu, przewodnicz�cemu Rosyjskiej Akademii Nauk
Medycznych, oraz doktorowi Davidowi O'Connellowi z Londynu
i doktorowi Tomowi Stuttafordowi z "The Times". Dzi�kuj� r�w-
nie� za pomoc Jamesowi Burkittowi, ksi�dzu doktorowi Ianowi
Bradleyowi, Davidowi Chestermanowi, George'owi Darby'emu,
Raymondowi Gubbayowi, Ronowi Hallowi, Nicholasowi Mor-
ganowi i Su...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin