JAROSŁAW IWASZKIEWICZ(1).doc

(69 KB) Pobierz
JAROSŁAW IWASZKIEWICZ

JAROSŁAW IWASZKIEWICZ

 

I. BIOGRAFIA

§    Jarosław Iwaszkiewicz urodził się 20 lutego1894 roku w Kalniku na Ukrainie.

§    Rodzina Iwaszkiewicza, związana więzami pokrewieństwa i stylem życia z kresowym ziemiaństwem, pozbawiona była własnego majątku.

§    Nad jej sytuacją zaciążyły represje za udział w powstaniu styczniowym, jakie dotknęły ojca poety. Po jego śmierci w roku 1902 rodzina wyjechała na kilka lat do Warszawy, później Iwaszkiewicz powrócił na Ukrainę.

§    Debiutował w roku 1915 sonetem Lilith.

§    Od roku 1918 związał się w Warszawie z grupą skupioną wokół pisma „Pro Arte et Studio”.

§    Był jednym z członków grupy poetyckiej Skamander, do której należeli także Antoni Słonimski, Jan Lechoń, Julian Tuwim oraz Kazimierz Wierzyński.

§    W 1919 pojawił się jego pierwszy tom poetycki Oktostychy.

§    W 1928 roku Iwaszkiewicz zamieszkał w Podkowie Leśnej w domu nazwanym Stawiskiem, gdzie obecnie mieści się muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów; tam też spędził z żoną wojnę

§    W 1945 roku został redaktorem tygodnika „Nowiny Literackie”; a dziesięć lat później objął redakcję „Twórczości”. Funkcję tę sprawował do śmierci.

§    Jego żona Anna została na dłuższy czas umieszczona w zakładzie zamkniętym z powodu zaburzeń psychicznych – cierpiała na schizofrenię à opieka nad żoną dała mu dokładny ogląd stanu, w którym człowiek odłącza się od rzeczyistości

§    Zmarł w roku 1980 w Warszawie.

 

II. TWÓRCZOŚĆ

§    Rozwój poetycki Iwaszkiewicza naznaczony jest swoistą naprzemiennością i kontrastowością. W zależności od okresu można ją zaliczyć do skrajnego estetyzmu lub współczesnej wersji klasycyzmu.

§    W jego wierszach niepomiernie panuje kult sztuki, mnóstwo w niej odwołań zarówno do kultury zachodnioeuropejskiej, jak i bizantyjskiej. Wiele w niej gry z konwencją, ale zawsze priorytetem pozostaje poszukiwanie piękna, w klasycznym tego słowa znaczeniu.

§    W następnych wydanych tomach poeta zbliża się do prądów nowatorskich

o       „Dionizja” 1922 rok - oryginalna wersja polskiego ekspresjonizmu; tom charakteryzuje się strukturą dysonansową, która manifestuje się na wielu poziomach: leksyki, wersyfikacji, składni, ukształtowania świata przedstawionego.

o       „Kasydy zakończone siedmioma wierszami” – zbiór ten charakteryzuje się śmiałością wizyjnej wyobraźni, która została połączona z daleko posuniętą „telegraficznością” składni. Natomiast realia zaczerpnięte z życia codziennego poeta zestawił z postawą filozoficzną bliską panteizmowi.

§    Motywy śmierci skojarzonej z miłosnym spełnieniem, metafizyczna tajemnica ukryta w doznaniach codzienności, związek z materią i tęsknota do transcendencji, upojenie światem i wieczny niepokój są stałymi tematami twórczości Iwaszkiewicza

§    Poezja Iwaszkiewicza zaczęła powoli zmierzać ku klasycyzmowi, który można odnaleźć choćby w tomie „Lato 1932” świat wewnętrznych niepokojów i metafizycznego lęku.

§    „Inne życie” poezja kultury, w której wielkie dzieła malarskie zostały przetłumaczone na język poetycki.

§    W latach trzydziestych poeta zmierza ku sferze sacrum, w której mieści się nie tylko rozmaicie pojmowany Bóg, ale również ludzkie życie i piękno.

§    W Poezji Iwaszkiewicza dostrzegalne są dwie tendencje: z jednej strony „sprawdzanie języka”, co zaprowadziło go ku klasycznej prostocie przekazu, z drugiej poszerzanie poetyckiego uniwersum: od parnasistowskiego inkluzu i egotyzmu ku wyjściu ku światu, określanego z jednej strony przez materię, cielesność, żywiołowość i zmysłowość, z drugiej zaś strony przez głęboko skryty metafizyczny ład, duchowa istotę rzeczywistości.

§    Przeżycia wojenne à cykl „Plejady”, wydany w tomie „Warkocz jesienny” (1957)cykl pięciu wierszy o charakterze osobistego lirycznego wyznania opowiada o przemijaniu i daremności wszelkich ludzkich wysiłków; stoicka postawa pogodzenia z konieczną i nieuchronną śmiercią; kontrast między przemijalnością ludzkiego życia, a pięknem i bogactwem natury à paradoksalny wymiar życia ludzkiego

§    Decydujący zwrot w twórczości Iwaszkiewicza przyniósł zbiór „Jutro żniwa”, który zapoczątkował, kontynuowany przez tomy „Krągły rok”(1967), „Xsenie i elegie”(1970), „Śpiewnik włoski” (1974) RENESANS jego poezji.

o       posługując się nowoczesnym, ascetycznym językiem, porusza w przejmujący sposób temat przemijalności ludzkiego życia i jego wartości w perspektywie śmierci.

§    Szczytowym osiągnięciem w twórczości poetyckiej Iwaszkiewicza okazał się tom „Mapa pogody”

o       kluczowe znaczenie dla całokształtu dorobku lirycznego poety

o       w jego przestrzeni łączą się wszystkie źródła, z których przez sześćdziesiąt lat czerpał poeta, a które skupiają się w dwóch zasadniczych nurtach: rzymskim i bizantyjskim.

o       bogactwo środków wyrazu, szerokie perspektywy historyczno-kulturowe

o       synteza tradycji Bizancjum i Rzymu – jednorodny kształt wierszy

 

 

W latach 1919-1920 był w zespole redakcyjnym „Zdroju”, 1920-1922 redagował w „Kurierze Polskim” dział „Sztuka”. Wiersze, prozę i recenzje publikował w „Kurierze Lwowskim” (1921-1922) i „Tygodniku Ilustrowanym” (od 1922). W następnych latach swoje utwory ogłaszał w „Wiadomościach Literackich” (1924-1939), „Pologne Littéraire” (1926-1935), „Muzyce” (1926-1937 z przerwami), „Pamiętniku Warszawskim” (1929-1931), „Gazecie Polskiej” (1934-1938) oraz „Ateneum” (1938-1939).

 

Po II wojnie światowej, w latach 1945-1946 był redaktorem naczelnym poznańskiego dwutygodnika „Życie Literackie”, następnie między 1947 a 1948 - redaktorem tygodnika „Nowiny literackie”. Publikował w „Odrodzeniu” (1945-1949), „Przekroju” (1945-1954) oraz „Kuźnicy” (1946-1949), później również w „Nowej Kulturze” (1950-1956) i „Przeglądzie Kulturalnym” (1952-1954). W latach 1952, 1954 i 1970 otrzymał Państwową Nagrodę Artystyczną I stopnia. Od lutego 1955 do śmierci był redaktorem miesięcznika „Twórczość”. W latach 1955-1979 publikował cotygodniowe felietony w „Życiu Warszawy” pod tytułem „Rozmowy o książkach”.

Tomiki poetyckie:

1919 „Oktostychy                                                                1957 „Ciemne ścieżki”
1922 „Dionizje”                                                                   1963 „Jutro żniwa”
1925 „Kasydy zakończone siedmioma wierszami”             1967 „Krągły rok”
1929 „Księga dnia i nocy”                                                   1970 „Xenie i elegie”
1931 „Powrót do Europy”                                                    1774 „Śpiewnik włoski”
1933 „Lato 1932”                                                                 1977„Mapa pogody”
1938 „Inne życie”                                                                 1980 „Muzyka wieczorem”
1948 „Ody olimpijskie”
1954 „Warkocz jesieni”

 

JAROSŁAW IWASZKIEWICZ – OPOWIADANIA

 

I. TWÓRCZOŚĆ PROZATORSKA

§    Wpływy tradycji latyńskiej i wschodniejCzerwone tarcze (1934) – nacechowana pesymistycznie powieść historiozoficzna oraz saga Sława i chwała (1956-1962)

§    Mistrzostwo osiągnął w formach krótkich – w szczególności w opowiadaniach: Panny z Wilka, Brzezina (1933) oraz Młyn nad Utratą (1936) – realistyczny opis tła, skomplikowane stany emocjonalne postaci oraz nastrojowość

§    Podczas wojny powstają opowiadania: Bitwa na równinie Sedgemoor oraz Matka Joanna od Aniołów (1946).

 

II. OPOWIADANIA okupacyjne

§    Ich problematyka jest uniwersalne – dobro i zło, namiętności

§    Iwaszkiewicz szanuje wymóg prawdopodobieństwa – nie uprawia historycznego pisarstwa

§    Przeszłość przywrócona jest istnieniu po to, by przypomnieć, iż żyje ona w nas również wtedy, kiedy nie jesteśmy tego świadomi

§    Pełnię duchowej wolności zdobywają bohaterowie tych opowiadań, w których determinacja historyczna nie oznacza konieczności złapania się w wojenne lub ideologiczne wnyki XX wieku

§    Zajmuje wobec historii stanowisko nie bezinteresownego i obiektywnego badacza, lecz kogoś, kto traktuje historię jako nauczycielkę życia, przyjmując za podstawę swego myślenia, iż historia nieustannie się powtarza

§    Historia – temat i tworzywo!

 

Matka Joanna od Aniołów

§    Iwaszkiewicz skończył pisać swoją mikropowieść w 1943 roku, ale została opublikowana została w tomie Nowa miłość i inne opowiadania w 1946 roku

§    Utwór ten może być rozpatrywany pod wieloma względami, ale żadna interpretacja nie jest satysfakcjonująca

§    Za kanwę wydarzeń w utworze, posłużyła pisarzowi znana historia o opętaniach mających miejsce sprzed kilkuset laty w Loden, we Francji

§    Czas wojny i okupacji staje się tutaj motywem do napisania tego opowiadania – Iwaszkiewicz doszukuje się w swoim utworze uniwersalnej, ponadczasowej natury ZŁA – wojna była jednym z jego obrazów

§    Oś dramatyczna – jednostka usiłuje zmierzyć się ze złem

§    W Bitwie na równinie Sedgamoor jest to zło wcielone Historię, podporządkowujące sobie ludzką świadomość, wypełniając ją emocjami politycznymi à nietolerancja, konflikt, agresja – skutki społeczne i psychologiczne

§    Matka Joanna

o       to historia księdza, który przyjeżdża do klasztoru urszulanek w celu uwolnienia Matki Joanny od demonów, który jednak ponosi klęskę w starciu ze złem

o       ksiądz przeprowadza egzorcyzmy – niestety w ich wyniku sam zostaje opętany

o       w takiej sytuacji musi wracać do swojego klasztoru, jednak po drodze morduje w okrutny sposób dwóch towarzyszących mu parobków

o       źródłem tej klęski jest jego akceptacja – bohater decyduje się oddać siebie samego władzy zła, by w ten sposób wyzwolić spod niej innych

§    miejsce akcji – wschodnie krańce Polski, w miejscowości Ludyń – klasztor „panien urszulanek”; zamożność tamtejszej gminy żydowskiej

§    cza akcji : kilka tygodni; XVII wiek – ludzi nękają wojny, bieda, surowe prawa życia na obrzeżach cywilizacji, mnożą się herezje, ciemne proroctwa, opętania i egzorcyzmy; walka z szatanem wymaga coraz większych ofiar

§    opowiadanie – lekcja anatomii zła à ksiądz Suryn usiłuje zgłębić naturę tego zła i jego pochodzenie – skąd się wzięło?

§    Ksiądz szukając odpowiedzi decyduje się na ryzykowną wizytę u miejscowego rabina – rozmowa uświadamia mu tragiczną uniwersalność problematu, lecz nie łagodzi teologicznego rozdarcia

§    Uczony rabin spełnia rolę wewnętrznego głosu ojca Suryna – z bezwzględnością filozoficznej precyzji nazywa jego zasadnicze wątpliwości, formułuje za niego pytania, których werbalizacja jest niezwykle trudna

§    W dialogu z rabinem ksiądz skłonny jest zaakceptować podstawowe twierdzenie manichejczyków o stworzeniu świata przez szatana

§    Kiedy indziej w rozmowie z matką Joanną zmuszony jest spostrzec, że również pragnienie  świętości może być przyczyną zła – pragnienie dobra może się obrócić w swoje przeciwieństwo – ksiądz nie może przyjąć takiej tezy (pycha) ale w końcu uznaje, że dobru może służyć wszystko

§    Paradoks wzajemnej zależności dobra i zła Iwaszkiewicz doprowadził do tragicznej postaci à beznadziejna ofiara księdza oznacza zatratę siebie dotychczasowego i siebie przyszłego; oznacza zbrodnię, śmierć przypadkowych ludzi – nie oznacza wcale oczyszczenia matki Joanny

§    Okazało się, że cel nie uświęca środków, a ofiara z siebie złożona niczego nie ocala

§    Działania bohaterów Iwaszkiewicza nie są jedynie przedłużeniem ich przekonań – decyzje nie wynikają bez reszty z poglądów; decydujące znaczenie mają emocje splatające się z okolicznościami w nierozerwalne, deterministyczne węzły

§    Wolność bohaterów jest zasadniczo ograniczona kształtem ich osobowości oraz sytuacjami, w jakich się znaleźli

§    Jego opowiadania nie są traktatami filozoficznymi – są WIELOZNACZNYMI PRZYPOWIEŚCIAMI

§    Matka Joanna i ksiądz Suryn

o       Oboje nie znali praktycznie innego życia poza klasztornym; niemalże od dzieciństwa ich życie było związane z klasztorem, oddani byli tej posłudze

o       Matka Joanna była garbata, miała długie ręce i długie palce u rąk

o       Dzieciństwo księdza kojarzy mu się z sianem, matką à są to dobre wspomnienia

o       Rodzina księdza była pobożna – siostry znalazły się w zakonie, matka jest karmelitanką

o       Ksiądz miał widzenie w wieku 13 lat, a w wieku 16 lat wstąpił do Jezuitów w Wilnie

o       Matka Joanna zabiła Garnca, ksiądz zabił Juraja i Kaziuka à oboje działali pod wpływem szatana

o       Matka Joanna chciała być świętą – przemawiała przez nią pycha; nie chciała być taka, jak inne zakonnice

o       Ksiądz rozmawia z szatanem, zostaje opętany, ponieważ chce uwolnić Matkę Joannę à miłość duchowa : ksiądz pokochał ją jako człowieka

o       Ksiądz kieruje się pychą – uważa, że tylko on może uwolnić Matkę od demonów à zawiera pakt z diabłem

o       Matka Joanna popadała w skrajności – waha się, bo nie chce być jak inne zakonnice

§    Mamy tu do czynienia z indywidualizacją bohatera literackiego

§    Bohater – nieprzewidywalna poetyka alogiczności i przypadku

§    Przestrzeń antynomiczna

§    Rola narratora – narrator a bohater utworu à mamy wrażenie, że narrator jest wszechwiedzący, ale istnieją liczne niedopowiedzenia, które służą budowaniu napięcia; narrator jest nadrzędny, operuje niedopowiedzeniami

§    Narrator a postać à jest jakby współautorem

§    Próba współkreacji bohatera przez narratora wraz z czytelnikiem; narracja w 3 osobie

§    Psychologizacja postaci

§    Portret – ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin