Magija_w_teor_praktyce_wprowadzenie_PL(1).pdf

(141 KB) Pobierz
9754608 UNPDF
Wprowadzenie do Magiji w teorii i praktyce
"Magia jest najwyższą, ostateczną i najbardziej świętą wiedzą o filozofii
naturalnej, popartą w swych dziełach i cudownych operacjach właściwym
zrozumieniem wewnętrznych i ukrytych jakości rzeczy. Kiedy odpowiednie
czynniki stosuje się właściwym pacjentom, wywołuje to zadziwiające i godne
podziwu skutki. Magowie są wnikliwymi i pracowitymi badaczami przyrody,
ponieważ posiadają umiejętność pozwalającą im przewidywać skutki, co
gawiedź traktuje jako cud."
Goetia Lemegeton Króla Salomona.
"Gdy magia sympatyczna występuje w formie nieskażonej, wówczas
zakłada, że w przyrodzie następstwo jest nieuniknione i niezmienne i obywa
się bez wpływu jakiegokolwiek czynnika duchowego czy osobistego. Tak
więc podstawowa koncepcja jest identyczna w magii i współczesnej nauce, u
jej podstaw leży wiara implicte, ale realna i stanowcza, w ład i jednolitość
przyrody. Czarownik nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że te same
przyczyny spowodują zawsze te same skutki i że odpowiednim praktykom,
którym towarzyszyć będą właściwe zaklęcia, muszą towarzyszyć upragnione
wyniki, chyba że zaklęcia będą udaremnione i zniweczone przez
potężniejsze czary innego czarownika. Nie błaga on żadnej siły wyższej, nie
zabiega o względy kapryśnej i nieobliczalnej istoty, nie korzy się przed
żadnym straszliwym bóstwem. A jednak jego władza, mimo iż wielka w jego
przekonaniu, bynajmniej nie jest absolutna i nieograniczona. Może ją
sprawować jedynie wtedy, gdy przestrzega ściśle prawideł sztuki względnie
tego, co można by nazwać prawami przyrody w jego rozumieniu.
Nieposzanowanie tych przepisów, złamanie tych praw nawet w
najmniejszym szczególe jest narażeniem się na niepowodzenie i
człowiekowi niewprawnemu może grozić największymi
niebezpieczeństwami. Gdy czarownik twierdzi, że ma władzę nad naturą,
wówczas jest to władza ściśle ograniczona w swych możliwościach i
sprawowana bez najmniejszych odchyleń od starożytnego obyczaju. Tak
więc analogia między magiczną a naukową koncepcją świata jest bliska. W
obu zakłada się absolutnie regularne i nieuniknione następstwo wydarzeń,
określone przez niezmienne prawa, których działanie można przewidzieć i
obliczyć dokładnie. Nie ma w przyrodzie miejsca na element kaprysu,
przypadku czy niespodzianki. Oba te poglądy otwierają pozornie
nieograniczone możliwości przed tymi, którzy znają przyczyny rzeczy i
potrafią dotrzeć do tajnych sprężyn, wprawiających w ruch olbrzymi i
skomplikowany mechanizm świata. Oto dlaczego magia i nauka w równej
mierze pociągają umysł ludzki, oto dlaczego obie były potężnymi bodźcami
do rozwoju wiedzy. Pociągają znużonego wędrowca, prowadzą błądzącego
o zranionych stopach przez puszczę rozczarowań teraźniejszością, kusząc
wizją wspaniałych perspektyw w przyszłości. Wprowadzają go na szczyt
niezwykle wysokiej góry i pokazują mu pod ciemnymi chmurami i mgłami
przepływającymi pod jego stopami wizję miasta niebiańskiego, dalekiego,
być może, lecz jaśniejącego nieziemską wspaniałością, skąpanego w świetle
snów".
Dr. J. G. FRAZER, "Złota Gałąź".
"Tak więc społeczna wiara w magię, będąc jedną z dróg wiodących
najzdolniejszych ludzi ku władzy najwyższej, przyczyniła się do wyzwolenia
ludzkości z kajdan tradycji i stworzenia życia bardziej wolnego,
swobodniejszego, o szerszych horyzontach. Niemała to zasługa. A jeśli
ponadto weźmiemy pod uwagę, że w innym kierunku magia torowała drogę
nauce, zmuszeni będziemy przyznać, że jeśli nawet czarna magia
wyrządziła dużo szkód, to była również i źródłem dobra. I jeśli nawet była
dzieckiem błędu, to przecież stała się matką wolności i prawdy".
 
Ibid.
"Spróbuj wszystkiego, szybko zatrzymaj to co dobre".
Św. Paweł.
"Także mantry i zaklęcia; obeah i wanga; dzieło różdżki i dzieło miecza: tych
się nauczysz i będziesz nauczać.
"Musi nauczać, a próby może uczynić ciężkimi.
"Słowem Prawa jest THELEMA."
Liber AL vel xxxi: Księga Prawa.
Ta księga jest dla WSZYSTKICH: dla każdego mężczyzny, każdej kobiety i
każdego dziecka.
Poprzednie me dzieło źle zrozumiano, a jego zasięg był znikomy ze względu
na występujące w nim pojęcia techniczne. Przyciągnęło ono zbyt wielu
dyletantów i ekscentryków, ludzi słabego charakteru szukających w "Magii"
jedynie ucieczki od rzeczywistości. Zraziło się zaś do niego zbyt wielu ludzi
nauki o umysłach praktycznych, czyli takich do których dotrzeć najbardziej
pragnąłem. Nie należy się jednak temu dziwić, ponieważ i moje pierwsze
zainteresowania magią spowodowane były słabością charakteru, która
nakazywała mi uciekać od rzeczywistości.
Tyle że MAGIJA jest dla WSZYSTKICH.
Napisałem tę księgę, by pomóc bankierowi, bokserowi, biologowi, poecie,
marynarzowi, sprzedawcy, robotnicy, matematykowi, scenografowi, graczowi
w golfa, żonie, konsulowi i pozostałym w doskonałym spełnianiu swej roli.
Pozwólcie, że wyjaśnię w kilku słowach, jak doszło do tego, że przyjąłem
słowo MAGIJA jako Sztandar, który noszę przed sobą całe życie.
Nie miałem jeszcze dziesięciu lat, a już wiedziałem, że jestem BESTIĄ,
której liczbą jest 666. Nie wiedziałem, co z tego wynika. Było to namiętnie
ekstatyczne poczucie tożsamości.
Na trzecim roku w Cambridge świadomie poświęciłem się Wielkiemu Dziełu,
przez które rozumiałem dzieło stawania się Istotą Duchową wolną od
więzów, przypadków i podstępów egzystencji materialnej.
Podobnie jak H.P. Bławatska kilka lat wcześniej, nie potrafiłem wynaleźć
nazwy dla określenia mego dzieła. "Teozofia", "Spirytyzm", "Okultyzm",
"Mistycyzm", wszystko to zakładało niechciane skojarzenia.
Dlatego wybrałem nazwę "MAGIJA" jako w istocie swojej najbardziej
wspaniałe, a zarazem najbardziej poniewierane ze wszystkich możliwych
pojęć.
Przysięgałem przywrócić honor MAGIJI, ażeby jej droga była moją drogą i
nakłonić ludzkość, by szanowała, kochała i miała zaufanie do tego, czym
gardzi, czego nienawidzi i czego się lęka. Słowa swego dotrzymałem.
Czas teraz, abym poniósł swój sztandar w gęstwinę tłoku życia ludzkiego.
Muszę sprawić, by MAGIJA stała się głównym czynnikiem w życiu
 
WSZYSTKICH.
A zatem prezentując tę księgę światu, muszę objaśnić i usprawiedliwić swoje
stanowisko, formułując definicję MAGIJI oraz wykładając jej główne zasady
w taki sposób, aby WSZYSCY mogli w rzeczy samej zrozumieć, że ich
dusze, życie, w każdej relacji z inną istotą ludzką i w każdej sytuacji zależą
od MAGIJI oraz jej właściwego zrozumienia i odpowiedniego zastosowania.
I. DEFINICJA.
MAGIJA jest nauką i sztuką powodowania zmiany zgodnie ze swoją
Wolą.
(Objaśnienie: Jest moją Wolą poinformowanie świata o pewnych faktach
dotyczących mojej wiedzy. Korzystam w tym celu z "magicznych broni",
pióra, tuszu i papieru. Piszę "inkantacje" - te zdania - w "języku magicznym",
tj. w takim, który jest zrozumiały dla ludzi, których chcę poinstruować.
Wzywam następnie "duchy", a więc drukarzy, wydawców, księgarzy i im
podobnych, których zmuszam do przekazania mojego przekazu tym
ludziom. Układ książki i jej dystrybucja jest zatem aktem MAGIJI, dzięki
któremu powoduję zajście zmian zgodnie z moją Wolą.) 1
II. POSTULAT.
KAŻDĄ upragnioną zmianę można osiągnąć poprzez zastosowanie
odpowiedniego rodzaju i stopnia siły we właściwy sposób za pomocą
odpowiednich środków do właściwego przedmiotu.
(Objaśnienie: Powiedzmy, że pragnę przygotować gram chlorku złota.
Muszę wziąć właściwy rodzaj kwasu, kwas nitro-hydrochlorowy, a nie żaden
inny, w odpowiedniej ilości i wystarczającej sile i umieścić go z
wystarczającą ilością złota w nie tłukącej się miseczce, by nie zaszły
niepożądane skutki, itp. Każda zmiana posiada swoiste warunki.
Przy obecnym stanie naszej mocy i wiedzy niektórych zmian nie da się
osiągnąć w praktyce. Nie możemy wywoływać zaćmień, przemieniać żelaza
w cynę czy też stworzyć człowieka z grzybów. Ale teoretycznie możliwe jest
wywołanie jakiejkolwiek zmiany w obiekcie, który jest na nią ze swej natury
podatny. Warunki po temu wiążą się z powyżej przedstawionym postulatem.)
III. TEOREMATY.
(1) Każde intencjonalne działanie jest Działaniem Magicznym. 2
(Objaśnienie: Zobacz powyżej "Definicję".)
(2) Każde udane działanie odpowiada postulatowi.
(3) Każda porażka oznacza, że jakiś wymóg postulatu nie został
spełniony.
(Objaśnienie: Czasami nie udaje nam się rozpoznać przypadku, podobnie
jak lekarzowi, który na podstawie złej diagnozy szkodzi pacjentowi. Możemy
nie zastosować odpowiedniej siły, podobnie jak prostak, który stara się
zapalić światło elektryczne. Możemy nie zastosować odpowiedniego
poziomu siły, podobnie jak zapaśnik, który stosuje zły chwyt. Możemy nie
zastosować siły w odpowiedni sposób, podobnie jak ktoś, kto pokazuje czek
9754608.001.png
 
w złym okienku w banku. Możemy wykorzystać nieodpowiednie środki,
podobnie jak Leonardo da Vinci, któremu zniknęło własne arcydzieło.
Możemy oddziaływać siłą na nieodpowiedni obiekt, kiedy na przykład
staramy się zgnieść kamień, myśląc że to orzech.)
(4) Podstawowym wymogiem, który musi zostać spełniony dla
spowodowania jakiejś zmiany jest jakościowe i ilościowe zrozumienie
warunków.
(Objaśnienie: Najczęstszą przyczyną porażek życiowych jest nieznajomość
swej Prawdziwej Woli czy też sposobów jej realizacji. Można myśleć o sobie,
że jest się malarzem i marnotrawić życie na próbach stania się nim. Można
też być naprawdę dobrym malarzem, lecz niedoceniać trudności, jakie wiążą
się z tą karierą.)
(5) Drugim niezbędnym warunkiem spowodowania jakiejś zmiany jest
umiejętność wprowadzenia we właściwy ruch niezbędnych sił.
(Objaśnienie: Bankier może posiadać doskonałe zrozumienie sytuacji, a
jednak nie potrafi podjąć odpowiedniej decyzji lub też nie posiada
odpowiedniego zaplecza finansowego do uzyskania wyraźnych zysków.)
(6) "Każdy mężczyzna i każda kobieta jest gwiazdą". Chodzi o to, że
każdy człowiek jest w swojej głębi niezależną jednostką, o właściwym
sobie charakterze i odpowiednim postępowaniu.
(7) Każdy mężczyzna i każda kobieta ma swoją drogę, częściowo
zależną od siebie, a częściowo uzależnioną od środowiska, które jest
dla niej naturalne i niezbędne. Każdy zmuszony odejść od swojej drogi,
kiedy nie rozumie siebie czy też na skutek zewnętrznego
oddziaływania, popada w konflikt z porządkiem wszechświata i
wskutek tego cierpi.
(Objaśnienie: Człowiek może myśleć, że ma obowiązek działać w jakiś
sposób, tworząc sobie jakiś wizerunek własny, zamiast zgłębiać swoją
prawdziwą naturę. Na przykład, kobieta może sobie uprzykrzać życie,
myśląc że woli się kochać niż być szanowaną społecznie damą i vice versa.
Jakaś kobieta może przebywać z niemiłym mężem, podczas gdy mogłaby
być naprawdę szczęśliwa na poddaszu z kochankiem. Z kolei inna może
oszukiwać siebie romantyczną ucieczką, podczas gdy przyjemności zaznaje
jedynie w wytwornym towarzystwie. Bywa jednak i tak, że instynkt
podpowiada chłopcu pracę marynarza, podczas gdy jego rodzice chcą, by
został lekarzem. W takim przypadku, medycyna nie przyniesie mu nic poza
niepowodzeniem i nieszczęściem.)
(8) Człowiek, którego świadoma wola jest w niezgodzie z Prawdziwą
Wolą, traci na swej sile. Nie może mieć nadziei na skuteczne wpływanie
na swoje otoczenie.
(Objaśnienie: Kiedy jakiś naród targany jest wojną domową, nie jest w stanie
wyruszyć na podbój innych krajów. Człowiek chory na raka, posila się dla
siebie i dla swego wewnętrznego wroga. Wkrótce zaś poddaje się presji
otoczenia. W życiu codziennym, człowiek, który postępuje wbrew swemu
sumieniu, czyni to bardzo niezdarnie. Tylko na początku!)
(9) Człowiekowi, który postępuje zgodnie ze swoją Prawdziwą Wolą,
towarzyszy bezczynność wszechświata.
(Objaśnienie: Jednostka, która chce się rozwijać, musi przede wszystkim
postępować zgodnie ze swoją naturą, a jednocześnie adaptować się do
środowiska.)
(10) Natura jest nieustającym fenomenem, którego wszystkich
wewnętrznych powiązań nie sposób poznać.
 
(Objaśnienie: Świadomość ludzka zależy od właściwości protoplazmy, której
egzystencja zależy od niezliczonych warunków związanych z tą planetą, a ta
zaś jest uzależniona od mechanicznej równowagi całego wszechświata
materii. Możemy zatem powiedzieć, że nasza świadomość jest w sposób
przyczynowy powiązana z najdalszymi galaktykami. A jednak nie wiemy
nawet tego, w jaki sposób świadomość wyłania się ze zmian molekularnych
w mózgu.)
(11) Nauka pozwala nam uzyskać przewagę nad ciągłością Natury
dzięki empirycznemu zastosowaniu poszczególnych zasad, które
współgrają łącząc różne porządki idei związane ze sobą w sposób
przekraczający nasze wyobrażenia.
(Objaśnienie: Z doświadczenia wiemy, w jaki sposób oświetla się miasto. Nie
wiemy czym jest świadomość oraz nie znamy jej powiązań z działaniami
mięśni. Nie wiemy, czym jest elektryczność oraz nie znamy jej powiązań z
maszynami, które ją wytwarzają. Nasze metody opierają się na kalkulacjach
zawierających idee matematyczne, które nie mają odpowiedników w znanym
nam wszechświecie.)
(12) Człowiek jest nieświadom natury swojego istnienia i swojej władzy.
Jego świadomość ograniczeń oparta jest tylko na doświadczeniu
przeszłości, a każdy krok naprzód poszerza jego imperium. Nie ma
dlatego żadnego powodu pozwalającego nam wyznaczyć teoretyczne
granice tego, co może być i co można stworzyć.
(Objaśnienie: W ubiegłym pokoleniu nie przypuszczano nawet, że można
poznać skład chemiczny gwiazd. Wiadomo, że nasze zmysły są dostrojone
w ten sposób by odbierać jedynie niewielką część możliwego natężenia
wibracji. Nowoczesne instrumenty umożliwiają nam odbieranie tych jakości
pozazmysłowych metodami pośrednimi, a nawet wykorzystanie pewnych ich
cech dla pożytku człowieka, jak w przypadku promieni Hertza i Roentgena.
Jak już powiedział Tyndall, człowiek może w każdej chwili nauczyć się
dostrzegać i pożytkować wszelkie możliwe i niemożliwe do pomyślenia
wibracje. Magija zajmuje się odkrywaniem i wykorzystywaniem dotychczas
nieznanych sił natury. Wiemy, że one istnieją i nie możemy wykluczyć
możliwości, że dostępne nam instrumenty umysłowe i fizyczne będą w
stanie nawiązać z nimi kontakt.)
(13) Każdy człowiek jest w pewnej mierze świadom tego, że jego
indywidualność składa się z kilku porządków istnienia. Dotyczy to
nawet tych, którzy sądzą, że pewne subtelne zjawiska są tylko
symptomami ogólnie zachodzących zmian. Można przyjąć, że podobny
porządek zachodzi w naturze.
(Objaśnienie: Nie należy mylić bólu zęba z próchnicą, która go powoduje.
Przedmioty nieożywione wrażliwe są na pewne siły fizyczne, takie jak
przewodzenie elektryczności i ciepła. Tyle że nasza obecna wiedza nie
pozwala nam dostrzec tych sił w sobie ani innych przedmiotach. Wszystkie
zjawiska materialne poddawane są niedostrzegalnym wpływom, dlatego nie
ma powodu, dla którego nie mielibyśmy korzystać z tych subtelnych energii
w oddziaływaniu na substancje materialne. Przecież korzystamy z siły
magnetycznej do poruszania żelazem i z promieniowania słonecznego do
odtwarzania obrazów.)
(14) Człowiek może być tym wszystkim, co postrzega oraz korzystać z
tego wszystkiego, ponieważ jest to w pewnym sensie częścią jego
istnienia. Stąd też może ujarzmić cały wszechświat zgodnie ze swoją
Wolą.
(Objaśnienie: Człowiek posługiwał się ideą Boga w celu wyznaczania swego
postępowania, dla osiągnięcia władzy nad bliźnimi, dla tłumaczenia swoich
zbrodni i wielu innych powodów, do których należy zaliczyć również
traktowanie siebie jak Boga. Korzystał z irracjonalnych i nierealnych
koncepcji matematyki, które pomagały mu w tworzeniu narzędzi
mechanicznych. Korzystał ze swej siły moralnej, by wpłynąć na zachowania
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin