Jag_Mandir.txt

(10 KB) Pobierz
{16}{114}ANDRÉ HELLER|Wiedeń, czerwiec 1991
{122}{168}tłumaczenie: titi/bergitka
{196}{313}Ze wszystkich dziwnych projektów,|jakie zrobiłem w ostatnich 25 latach,
{333}{476}Projekt Indyjski prawdopodobnie|wywarł na mnie najgłębsze wrażenie.
{488}{559}To kraj z żadnym nieporównywalny,
{564}{659}o wręcz kalejdoskopowej|różnorodnoci kulturowej.
{663}{721}Przeszedłszy zaledwie 500 metrów|odtšd dotšd,
{726}{787}stajesz naprzeciwko|innego wszechwiata.
{792}{867}Tysišce języków.
{885}{978}W każdej prowincji jest tyle do odkrycia,|że nie da się wykorzystać wszystkich możliwoci.
{983}{1064}Naraz - stajesz przed enklawš|Afrykańczyków, którzy,
{1069}{1201}przybywszy tu przed 200 laty, mieli|możliwoć zachować w czystej formie
{1205}{1315}swe oryginalne tańce,|swe pieni, swój sposób rzebienia;
{1320}{1424}podróżujesz przez kolejne 3 dni|i znajdujesz się między Mongołami,
{1428}{1516}po kolejnych czterech dniach podróży|jeste pomiędzy ludmi
{1521}{1642}o wyranej spucinie arabskiej,|żyjšcymi w otoczeniu węży,
{1646}{1734}i wychowujšcymi te węże|jak swoje dzieci.
{1739}{1845}Dostałem zaproszenie|od owego szczególnego człowieka,
{1850}{1950}maharadży Udaipuru,|by pracować nad swego rodzaju
{1970}{2060}rejestrem indyjskiej sztuki ludowej.
{2079}{2176}Jego motywacjš była chęć
{2179}{2251}pokazania swemu synowi raz jeszcze
{2253}{2342}natury tego kraju, zanim|zatriumfuje "macdonaldyzacja"
{2347}{2410}i wszystkie odcienie kultury zaniknš.
{2423}{2510}Posłałem swoich kolegów|z kamerami video
{2515}{2620}do najbardziej odległych zakštków|na półtora roku.
{2625}{2703}Udokumentowalimy ponad|10 tysięcy tancerzy,
{2707}{2832}mimów, teatrów cieni, magików,|piewaków i muzyków.
{2869}{2953}Z tych 10 tysięcy wybrałem|2 tysišce,
{2956}{3053}które wzięły udział|w tym festiwalu, w tym wydarzeniu.
{3058}{3158}Potem trzeba było zbudować|miasteczko namiotowe w Udaipurze.
{3163}{3254}Zbudowalimy warsztaty dla|setek rzebiarzy,
{3258}{3339}malarzy i koszykarzy
{3380}{3476}i mieszkalimy razem przez|szereg tygodni i miesięcy
{3481}{3546}z mymi europejskimi przyjaciółmi,
{3555}{3634}i uczylimy się, i...
{3639}{3731}no cóż, chyba nie znajdę|innego okrelenia:
{3735}{3804}cieszylimy się sobš.
{3808}{3882}Nauczyłem się czego,|czego nigdy nie zapomnę
{3887}{4029}i co powinno być powiedziane|ludziom Zachodu głono i wyranie:
{4033}{4148}kultura w Indiach jest|głównš siłš napędowš.
{4155}{4208}Jestemy...
{4230}{4342}barbarzyńcami, uważajšcymi,|albo: wielu z nas jest barbarzyńcami,
{4347}{4411}uważajšcymi kulturę za produkt luksusowy.
{4414}{4508}Jeli masz dziewczyny, osiem aut
{4510}{4649}i drugi, trzeci, pišty|czy dziewišty dom na Costa Brava,
{4654}{4725}to wtedy kupujesz sobie|kolejnego Picassa, czytasz ksišżkę,
{4729}{4856}lub idziesz do opery albo|słuchasz Schuberta przez słuchawki.
{4860}{4987}Tam każde dziecko uczy się|czytać, pisać,
{5012}{5099}jeć, pracować w polu|i jednoczenie tego,
{5111}{5248}czym jest taniec,|czym jest wznoszenie się melodii,
{5266}{5370}czym jest okrelony ruch w pantomimie,
{5374}{5462}kiedy należy być cicho,|gdzie i jak długo?
{5483}{5534}Najważniejszym nie jest napchać się|i potem uczestniczyć w kulturze,
{5538}{5647}lecz raczej to, że bez kultury jestemy|tylko oddychajšcym mięsem.
{5683}{5816}Spotkałem tam też guru, którzy sš|tak jakby sumieniem tego miejsca.
{5840}{5926}Cetrum intelektualnym i duchowym.|Guru wie wszystko.
{5930}{6074}Wie, jak naostrzyć nóż i wie, jak|grać na instrumencie muzycznym.
{6086}{6147}I pomiędzy tymi tysišcami ludzi,|którzy przybyli
{6152}{6230}od strony Himalajów,|od strony oceanu,
{6234}{6383}z pustyń, z wielkich miast - byli...
{6399}{6532}gdy szylimy kostiumy i malowali,
{6536}{6634}w którym momencie pewien człowiek|wykopał sobie dół i rzekł:
{6639}{6723}"kładę się teraz spać w ziemi" -|i dał się zakopać,
{6727}{6841}i pozostał pogrzebany żywcem przez dwa dni|blisko miejsca, gdzie pracowalimy.
{6846}{6939}Albo też magik;|wszedł i bez jednego słowa
{6943}{7042}stał się niewidzialny.|Jest to nieuwierzytelne,
{7054}{7122}wiele z tego|nie zostało udokumentowane,
{7126}{7208}ponieważ w tym wspaniałym|dziele Herzoga
{7213}{7309}nie było możliwoci, by|zmiecić 20 godzin materiału.
{7313}{7389}Sama procesja trwała wiele godzin.
{7413}{7484}Dlatego spora częć naszego dzieła
{7488}{7638}była zmontowana tylko po to,|by znów jš rozmontować.
{7656}{7709}Na przykład obraz, który
{7744}{7795}miał rozmiar 2-3 metrów kwadratowych,
{7799}{7900}i wykonany był w kolorach ziemi,|na ziemi,
{7905}{7987}farbami pochodzšcymi z pyłków|orchidei, lilii...
{8031}{8091}14 dni zajęło
{8131}{8182}utworzenie tej płaskorzeby na ziemi.
{8187}{8294}I w chwili, gdy została|ukończona - zburzono jš.
{8315}{8362}Cała ta praca
{8410}{8457}rozwiała się...
{8472}{8538}w barwnym chaosie.
{8542}{8638}Potem ów barwny chaos|napakowano do miseczek,
{8642}{8777}i każdy uczestnik festiwalu|nakładał sobie odrobinę na czoło,
{8782}{8874}i był, można by rzec,|nasycony tš czternastodniowš pracš.
{8898}{9019}Byli z nami ludzie,
{9026}{9111}którzy, na przykład,
{9118}{9218}byli wyłšcznie odpowiedzialni|za dobrš atmosferę.
{9222}{9303}Którzy tygodniami, nieprzerwanie|modlili się o tę wizję.
{9307}{9413}Każdy aktor wchodzšcy na scenę|całował ziemię, po której chodził.
{9424}{9563}I wszystko to bez cienia próżnoci,|bez tej naszej sztucznoci,
{9568}{9623}bez naszego strasznego -
{9649}{9793}i jakże bardzo wypływajšcego z głupoty -|pragnienia niemiertelnoci.
{9803}{9932}Oddaj się w pełni radoci,|wiatłu, miłoci, dokładnoci.
{9956}{10041}Wtedy wszystko to, czym pragniesz|się stać, będzie mšdrzejsze i pełniejsze.
{10046}{10106}Guru powiedział mi kiedy:
{10123}{10186}"Te rzeby, które|tworzymy teraz z gliny,
{10191}{10258}a po skończonym pokazie|wrzucamy do oceanu,
{10263}{10361}a one rozpuszczajš się w wodzie,
{10365}{10435}rozpadajš się na czšstki elementarne,
{10439}{10554}tak włanie mylę o sobie samym",|i rzekł jeszcze: "Chcę zmienić się
{10558}{10664}w istotę tak pełnš, jak to tylko możliwe.|Potem położę się w wodzie,
{10668}{10747}i rozpuszczę się,|i stanę się jednym z Naturš".
{10761}{10845}To o tym włanie jest ów|festiwal w Udaipurze.
{10927}{11004}JAG MANDIR
{11039}{11173}Ekscentryczny, prywatny teatr|Maharadży Udaipuru
{11377}{11475}film|WERNERA HERZOGA
{11522}{11645}I. NIEPOKOJE MAHARADŻY
{11874}{11957}Maharadża Udaipuru pochodzi|z dynastii rzšdzšcej,
{11962}{12048}której historia sięga|półtora tysišca lat wstecz.
{12057}{12165}Tym samym jest to najdłużej rzšdzšca|dynastia na wiecie.
{12182}{12255}Jej pozycja w Indiach|jest tak znaczšca,
{12259}{12322}że ma on prawo do tytułu 'Maharana':
{12327}{12414}ten, kto stoi wyżej, niż maharadżowie.
{12429}{12494}Jest człowiekiem o olbrzymim majštku.
{12528}{12584}Maharana jest zaniepokojony.
{12589}{12694}Jego pałacom grozi zatopienie.|W cišgu 40 ostatnich lat
{12699}{12768}dwa z jego pałaców|znikły w wodach oceanu.
{12772}{12870}Fundamenty dwóch innych|nieustannie nasiškajš.
{12959}{13062}Oto Maharana|Shriji Arvind Singh Mewar.
{13316}{13437}A to jego jedyny syn, Koronowany Ksišżę.|Czego powinien go nauczyć?
{13441}{13516}Jakim królestwem będzie|rzšdził pewnego dnia?
{13526}{13603}Czy jaki pałac|ostanie się w przyszłoci?
{13633}{13706}MĘDRZEC
{13770}{13851}Maharana wezwał do siebie|najmędrszego ze swych ludzi
{13855}{13903}i hojnie go obdarował.
{15310}{15398}Mędrzec doradził mu, by wezwał do siebie|wszystkich artystów z całego kraju.
{15402}{15532}Magików, tancerzy, muzyków, aktorów.|Może tylko na jeden, ostatni raz,
{15537}{15624}ponieważ cała sztuka ludowa|niebawem zniknie.
{15642}{15727}Powinien zorganizować pokaz dla|Koronowanego Księcia w Jag Mandir,
{15732}{15813}najbardziej zagrożonym|przez ocean pałacu.
{15856}{15928}Przedtem, wszyscy magicy i artyci|powinni wzišć udział w procesji
{15932}{16044}dokoła pałacu, by odpędzić zło.
{16427}{16552}Maharana jest w swoim pałacu sam,|pogršżony w rozmylaniach.
{17208}{17277}Postanowił, że zleci swemu przyjacielowi,|André Hellerowi,
{17279}{17373}zorganizowanie procesji|i prywatnego teatru.
{17377}{17481}Heller, z tego, co wiedział, ma długie lata|praktyki w podobnych przedsięwzięciach.
{17486}{17539}OSIEMNACIE MIESIĘCY PÓNIEJ
{17602}{17702}Podczas przygotowań do procesji|dwa dawno zapomniane Rolls Royce'y,
{17707}{17831}należšce do dziadka księcia,|odnalazły się przypadkiem
{17835}{17942}w stajniach, za jakimi gratami.|Teraz się je przystroi.
{18629}{18775}Jednakże do jazdy Maharana wybrał póniej|Cadillaca - kabriolet z 1934 roku.
{20837}{20936}II. PROCESJA
{21098}{21202}Bramy wiodšce na zakazany|teren pałacowy zostajš otwarte.
{21342}{21416}Na poczštku procesji kroczy|słoń szczęcia.
{22180}{22286}Oto częć służby Maharany|niosšca wszystkie regalia.
{23099}{23152}Teraz idš mityczne istoty.
{23157}{23240}Wewnštrz każdej z nich - ksišżę|z rodu najbliższego królewskiemu.
{23468}{23527}Oszczędzanie pieniędzy i prace
{23529}{23615}nad większociš postaci i kostiumów|trwały półtora roku.
{23634}{23713}Jakie dokładnie każda z nich|ma znaczenie magiczne,
{23728}{23787}pozostaje wprawiajšcš|w zakłopotanie tajemnicš.
{30597}{30657}Oto grupa marionetkarzy|i aktorów teatru cieni.
{30662}{30753}Ich pokaz trwa zazwyczaj 600 godzin (?).
{32478}{32587}Oto muzyk z, można by powiedzieć,|wymarłym instrumentem strunowym.
{32591}{32659}Jest jedynym, ostatnim człowiekiem,|który potrafi na nim grać.
{36770}{36807}Wspaniała łód,
{36812}{36898}należšca do przodków Maharany,|została odnowiona.
{36902}{36993}Każdy z wiolarzy jest młodym|arystokratš wysokiej rangi.
{45794}{45858}Gdy obraz, usypany|z pyłków kwiatowych i przypraw -
{45861}{45922}- co zajęło wiele dni -|- zostaje zmieciony,
{45927}{46010}kapłani odprawiaj...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin