konkursy ekologiczne.pdf

(192 KB) Pobierz
6
Konkursy ekologiczne
Halina Wołosewicz
Szkoła Podstawowa nr 5
w Suwałkach
Od wielu lat na całym świecie podejmuje się najróżniejsze działania w celu podniesienia
kultury ekologicznej ludzi. Jednym z tych działań są obchody Dnia Ziemi. W swojej szkole
włączam się do tych obchodów organizując montaże słowno-muzyczne, inscenizacje oraz
konkursy ekologiczne i wiedzy o swoim regionie.
Podstawowym celem konkursów jest uświadomienie uczniom źródeł zagrożeń środowiska
naturalnego oraz możliwości walki z tymi zagrożeniami. W formie zabawowej utrwalam
postawy dzieci i nawyki kultury ekologicznej, podsumowuję ich wiedzę i jednocześnie
zarażam kulturą ekologiczną dorosłych. Adresatami konkursów ekologicznych są uczniowie
klas I – III. Propagując tę formę obchodów Dnia Ziemi chciałabym zachęcić innych
nauczycieli do aktywnego zaangażowania w ochronę środowiska.
W klasach pierwszych w konkursie brały udział 3 – 4 osobowe drużyny z każdej klasy.
Każda drużyna przygotowywała strój o tematyce ekologicznej i krótką piosenkę. Do ogólnej
punktacji poza strojami drużyn i piosenkami liczyły się punkty uzyskane z testu o tematyce
ekologicznej.
Pytania w konkursie wiedzy ekologicznej w klasach pierwszych w Szkole
Podstawowej nr 5 w Suwałkach
1. Budki lęgowe służą do:
a) ozdoby drzewa,
b) wykluwania się z jaj,
c) do mieszkania,
2. Karmniki to:
a) ptasia stołówka,
b) dziupla,
c) budki lęgowe,
3. Paśnik to:
a) stos drewna,
b) miejsce do wykładania pokarmu,
c) żeremie,
2
4. Jaki Park Narodowy znajduje się na terenie Suwalszczyzny?
5. Jakie zwierzę jest charakterystyczne dla tego Parku Narodowego?
a) niedźwiedź,
b) bóbr,
c) żubr,
6. Ktoś chce wycinać drzewa na terenie parku narodowego. Co robisz?:
a) pomagasz mu w tym,
b) nie zwracasz na niego uwagi,
c) tłumaczysz, że nie wolno tego robić,
7. Co to znaczy, że kwiaty są pod ścisłą ochroną?:
a) nie wolno ich zrywać,
b) można zrywać je do wazonów,
c) można je zrywać, ale tylko na sprzedaż,
8. Które z tych kwiatów są pod ochroną:
a) krokusy,
b) róże,
c) piwonie,
9. Wymień drzewo iglaste, które na zimę zrzuca szpilki.
10. Ścieki to:
a) zanieczyszczona woda,
b) deszcz,
c) kałuża,
11. W oczyszczalni ścieków odzyskujemy:
a) słoną wodę,
b) wodę z deszczu,
c) czystą wodę,
12. Gdzie powietrze jest najczystsze:
a) w lesie,
b) w pobliżu ulic,
c) koło fabrycznych kominów,
13. Które z warzyw są zdrowsze? Uprawiane na działce w pobliżu:
a) ruchliwej ulicy,
b) wysypiska śmieci,
c) z dala od ulic, wysypisk i zakładów przemysłowych,
14. W kwaśnych deszczach znajduje się:
a) piasek,
b) czysta woda,
c) zanieczyszczenia,
3
15. Smog to:
a) gęsta mgła zmieszana z dymem lub spalinami,
b) krzyk,
c) zwierzę ziejące ogniem,
16. Spaliny to:
a) trujące dymy,
b) suche powietrze,
c) unosząca się mgła,
17. Konserwanty:
a) zapobiegają wypadaniu włosów,
b) zapobiegają zepsuciu żywności,
c) zapobiegają katastrofom lotniczym,
18. Co należy zrobić ze starymi gazetami?:
a) spalić je,
b) oddać na makulaturę,
c) wyrzucić do śmieci,
19. Nauka zajmująca się ochroną przyrody to:
a) biologia,
b) ekologia,
c) botanika,
20. Wyrzucając domowe śmieci należy:
a) wyrzucić je byle gdzie,
b) pakować do foliowych toreb i wynosić do śmietnika,
c) segregować do odpowiednich pojemników.
W klasach drugich i trzecich poza wiedzą ekologiczną uczniowie musieli wykazać się
wiedzą o swoim regionie.
Podstawowym celem konkursu było rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych,
uwrażliwienie na konieczność ochrony środowiska naturalnego, zachęcanie uczniów do
„ekologicznych zachowań” w najbliższym otoczeniu, umożliwienie uczniom poznawania
własnego regionu oraz popularyzacja tematyki regionalnej.
Przygotowane pytania konkursowe wymagały wiedzy w następujących zakresach:
- segregacja śmieci
- zagrożenia powietrza
- zagrożenia ekologiczne regionu
- rośliny i zwierzęta chronione
- ciekawe miejsca i zabytki (Suwałki i okolice)
4
- legendy związane z Suwalszczyzną (lektura - „Legendy, podania, baśnie Suwalszczyzny”
pod red. J. Kopciała)
Pytania w konkursie wiedzy ekologicznej w klasach drugich w Szkole
Podstawowej nr 5 w Suwałkach
Pytania za 1 pkt.
1. Rozwiąż rebus:
E kogut lody gia
2. Jak zachowujesz się, gdy znajdujesz w lesie pustą butelkę?
a) przejdziesz obok niej,
b) podniesiesz butelkę i odrzucisz dalej,
c) zabierzesz butelkę i oddasz ją do punktu skupu.
3. Znalazłeś małego ptaszka, który wypadł z gniazda.
Co z nim robisz?
a) dasz go koledze,
b) zamkniesz go w klatce,
c) zostawisz go w tym samym miejscu.
4. Gdzie powietrze jest najczystsze?
a) w lesie,
b) w pobliżu ruchliwych ulic,
c) koło fabrycznych kominów.
5. Co należy zrobić z zabawkami którymi się już nie bawisz?
a) wyrzucić je do kosza na śmieci,
b) oddać młodszym kolegom,
c) wyrzucić byle gdzie.
6. Wyrzucając domowe śmieci należy:
a) wyrzucać je byle gdzie,
b) pakować do foliowych toreb i wynosić do śmietnika,
c) segregować do odpowiednich pojemników.
7. Kupując w sklepie dezodorant:
a) patrzysz który jest najładniejszy
b) patrzysz czy ma znaczek „przyjazne dla środowiska”,
c) kupujesz pierwszy lepszy.
8. Z czym Ci się kojarzy ekologia:
a) z fabryką zabawek,
b) z ochroną środowiska
c) z zespołem muzycznym
9. Podaj datę obchodów Dnia Ziemi
........................................................
5
409293764.001.png
10. Który samochód jest przyjazny dla środowiska?
a) na benzynę bezołowiową,
b) na benzynę zwykłą,
c) z katalizatorem.
11. Połącz pytania z właściwymi odpowiedziami.
Czego nie lubi pojemnik na śmieci?
Na czym wszystko bujnie rośnie?
Jakie deszcze zabijają lasy?
Na kompoście. Kwaśne deszcze
Gdy wrzucają do niego wszystko, jak leci.
12. Zagadka :
Nim 5 minut minie
jakie drzewo gubi igły w zimie.
.....................................
13. Jadąc na niedzielną wycieczkę, namawiasz rodzinę aby jechała :
a) samochodem,
b) rowerem.
14. Freon znajduje się w:
a) lodach,
b) dezodorantach,
c) piecu podczas palenia drewna.
15. Widząc gniazdko z ptasimi jajami:
a) zabierasz je do domu,
b) bawisz się nimi, a potem odkładasz na miejsce,
c) cichutko omijasz gniazdo.
Pytania za 2 pkt.
1. Które z warzyw uważasz za zdrowe?
a) kupione na rynku od rolnika, z terenów czystych ekologicznie,
b) wyhodowane przez rodziców na działce tuż przy ruchliwej ulicy.
2. Które z tych kwiatów są pod ochroną? Podkreśl: stokrotka, krokus, konwalia, róża,
tulipan, przebiśnieg
3. Aby być przyjacielem zwierząt należy:
a) dokarmiać je w czasie zimy,
b) oglądać filmy o zwierzętach,
c) straszyć zwierzęta w lesie.
4. Hałas:
a) pozwala nam odpoczywać
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin