dyktanda kl.II.doc

(78 KB) Pobierz
ó

ó

Mam wielu przyjaciół wśród chłopców i dziewcząt. Chłopcy najczęściej interesują się siatkówką i koszykówką. Na przerwach często mówią o szóstej klasie, która ich pokonała w meczach. Dziewczynki lubią podróże
i ostatnio chcą podziwiać Kraków. Wiedzą, że jest tam wiele zabytków, a w nich dużo cennych obrazów. Można też zwiedzić różne domy, a w tym dom Jana Matejki.

 

rz

W klasie drugiej panuje ład i porządek. To Krzyś i Marzenka pełnią obowiązki dyżurnych. Na zmianę ścierają kurz z ławek i równiutko
w rzędach ustawiają książki z biblioteczki klasowej. Wietrzą klasę
i dbają o to, żeby nikt z kolegów nie krzyczał, bo to nie przystoi mądremu uczniowi.

 

ż


Bożenka lubi chodzić do biblioteki. Jest tu dużo książek. Każda książka to inna przygoda, to różne wrażenia. Na ilustracji w baśni pokaże się książę, w książce przygodowej zobaczy ilustracje ważniejszych zdarzeń. A w bibliotece może spotka koleżanki?



Autor: Ewa Hauzer

 

h


Autorką naszej książki jest pani Hanna. Ta pani była gościem w naszej klasie
i opowiadała uczniom o czasach, kiedy była harcerką. Pełniła też kiedyś rolę druhny. Potem w sposób humorystyczny opowiedziała nam historyjkę, która wydarzyła się w harcówce, gdy zgasło światło. Pomimo ciemności humor nam dopisywał, a z talerzy zniknęły wszystkie herbatniki.

 

ch


Nasza wychowawczyni mówi, że chłopcy i dziewczynki różnią się
w zachowaniu. Dziewczynki chętnie czytają "Świerszczyk", a chłopcy wolą komiksy. Natomiast w kuchni lubią przebywać dziewczynki,
a na strychu często skarbów szukają chłopcy. Oni też są właścicielami łańcuchów, starych sprzętów elektronicznych, bo interesują się techniką. No, a dziewczynki zachwycają się przyrodą, a nawet szkodliwymi, ale pięknymi chwastami.

 

 

ą


Wczoraj wybrałam się z Helenką na targ. Kupiłam ładną drewnianą łyżkę. Pomaluję ją farbami i będzie zdobiła naszą nową kuchnię. Na targu urzekł mnie koń z wyczesaną grzywą, który ciągle kopał prawą nogą, przywołując w ten sposób swojego właściciela.
Po południu wszyscy wracają z zakupami lub przedmiotami, których nie sprzedano w dzień targowy.

 



Autor: Ewa Hauzer

ę

Cieszę się, że wracam już ze szkoły do domu. Umyję ręce i szybko pobiegnę po Anię, moją siostrę. Najpierw pocałuję ją w policzek. Potem przytulę do siebie. Ona jest taką malutką i milutką kruszynką. Później położę ją do łóżeczka i przeczytam jej książeczkę o małym wesołym kreciku. Podczas czytania będę patrzyła na jej każdą minkę.

 



Autor: Ewa Hauzer

 

 

 

Dyktanda dla klas II-III szkoły podstawowej

Opracowała mgr Agnieszka Długosz
Szkoła Podstawowa w Łaznowie.
e-mail: agnieszka.dlugosz@apb-broker.pl



Wstęp
Opracowanie zawiera teksty do pisania ze słuchu dla klas II i III, które treścią i słownictwem odnoszą się do wierszy i opowiadań zawartych w podręcznikach do kształcenia zintegrowanego „Już w szkole” wydawnictwa Nowa Era.


Teksty

 

1. „Czyja pomoc lepsza”, s. 54, kl.II, semestr 1.
W pałacu był duży bałagan. Książki leżały na podłodze, ubrania na łóżku. Król poprosił córki, żeby pomogły mu w sprzątaniu. Królewna Alina włączyła adapter, a Polina telewizor. Ewelina poukładała rzeczy, wytarła kurz i zebrała śmieci odkurzaczem. Tylko ona pomogła w porządkach.


2. „Klonowe listki”, kl.II, s. 58, semestr 1.
Listki klonów marzyły, żeby opuścić drzewo. Śniły o podróży. Chciały latać w górze jak jaskółki. Chciały zwiedzać pola, rzeki i łąki. Jesienią spełniły się ich marzenia.


3. „Chlapacze”, kl. II, s. 73 , semestr 1.
Wczoraj była plucha. Chłopiec wyszedł z domu. Bawił się w kałuży i przemoczył nogi. Teraz jest chory i kicha. Leży w łóżku i pije herbatę z cytryną.


4. kl. II, s. 60-61 , semestr 1.
Minął wrzesień i październik. Ptaki odleciały do ciepłych krajów. Różnokolorowe liście opadły z drzew. Ludzie zrobili porządki w ogródkach. Wykopali warzywa i cebulki kwiatów. Rolnicy zasiali zboża ozime: żyto i pszenicę. Nastała późna jesień. Dni są coraz krótsze a noce dłuższe. Nad ranem pojawiają się przymrozki. 1 listopada, w Święto Zmarłych całe rodziny wybrały się na cmentarz.


5. „Powitania i pożegnania” i „Zimowe sypialnie zwierząt” , kl. II, s.76 - 79, semestr 1
Wkrótce przyjdzie zima. Pożegnały nas skowronki, jaskółki, pliszki, zięby, bekasy. Przyleciały gile, jemiołuszki, czeczotki. Drzewa mają dla nich lipowe orzeszki, jagody kaliny i jarzębiny. Niedźwiedzie, borsuki, susły, popielice zasną w zimowych kryjówkach. Wiewiórki przebudzą się, gdy poczują głód. Wybiorą się wtedy do swoich spiżarni. Sarny, jelenie, łosie, zające, wilki, lisy, mają cieplejsze i jaśniejsze futra. Dziki szukają żołędzi i orzeszków bukowych. Wszystkie zwierzęta spotkają się wiosną.


6. „Zima”, kl II, s.100, semestr 1.
Spadł pierwszy śnieg. Przykrył drzewa, dachy domów, pola. Zbliżają się święta Bożego Narodzenia. Pomagamy w porządkach. Sprzątamy w naszych pokojach. Wycieramy kurze. Wkrótce ubierzemy choinkę. Zawiesimy bombki, gwiazdki, srebrzyste łańcuchy. Zapalimy kolorowe lampki. Przygotujemy prezenty i będziemy czekać na pierwszą gwiazdkę.


7. „Zimowa bajka”, kl II, s.108, semestr 1.
Pewnej zimowej nocy wiewiórka przebudziła się i wzięła latarkę z różową szybką. Obudziła ze snu różne zwierzęta. Wszyscy podziwiali o północy las w zimowej szacie. Weszli na pagórek i obserwowali spadający śnieg. Później poszli spać. Śniła się im zimowa bajka.
 

 


8. „Skąd ta cisza?”, kl II, s.12, semestr 2.
Hania ma młodszego brata, który jest niegrzeczny. Hubert biega po mieszkaniu, krzyczy, trzaska drzwiami, hałasuje. Dokucza mamie, tacie, siostrze i sąsiadom. Hania znalazła sposób na zachowanie swojego brata. Przygotowała teatrzyk, w którym pokazała przedstawienie o Czerwonym Kapturku. Hubert uważnie patrzył i słuchał. Przestawienie bardzo mu się podobało.


9. „Drzewo Alfabetu”, kl II, s. 28, semestr 2.
Na Drzewie Alfabetu mieszkały litery. Żyły szczęśliwie i były zadowolone. Lubiły się wygrzewać na słońcu i kołysać na wietrze. Pewnego razu zawierucha strąciła je z drzewa. Litery przestraszyły się. Jakiś śmieszny owad z żółtymi skrzydełkami, poradził im, aby nauczyły się tworzyć wyrazy, bo w grupie będą silniejsze. Teraz litery mogły opowiadać o wietrze, liściach i owadach, mogły wyrazić różne ważne rzeczy. Uznały, że pokój i szczęście dla wszystkich ludzi są najważniejsze na świecie.


10. „Już wiosna” kl II, s. 35, semestr 2.
Szarzeją białe pola. Słoneczko ogrzewa ziemię. Pod niebem śpiewa skowronek. Z ciepłych krajów lecą dzikie gęsi. Czajki kłaniają się nowej wiośnie. Na rzekach pękają lody. W lesie zakwitła przylaszczka. Odchodzą zima i chłody. Już marzec wita nas wiosna.


11. „Dywan” i „Świerszczykowe nutki”, kl.II, s. 62-63, semestr 2.
Wiosna jest radosną porą roku. Obudziły się już różne zwierzęta. Zielenią się trawa i młode drzewa. Kwitną różne wiosenne kwiaty. Łąka przypomina piękny i kolorowy dywan. Słońce jest jasne i mocniej przygrzewa. Wokół rozlegają się ptasie śpiewy.


12. „Jak kiedyś dbano o zdrowie”, kl. II, s.52, semestr 2.
Przyczyną różnych chorób są zarazki. Dawniej chorym pomagał zielarz. Ziołami leczył przeziębienie. Dzisiaj chorym dzieciom pomaga lekarz pediatra.
Jeśli ktoś chce być zdrowy powinien jeść owoce i warzywa, dbać o higienę, często przebywać na świeżym powietrzu i uprawiać sport.


13. „Jak powstały Pieniny”, kl. II, s.56, semestr 2.
Dawno temu królowa Kinga uciekała przed Tatarami. Rzuciła za siebie różaniec, grzebień i wstążkę. Za uciekającymi wzniosły się góry Pieniny. Na stokach gór wyrósł gęsty bór. Wstążka zamieniła się w srebrzystą rzekę Dunajec. Dworzanie i królowa zostali uratowani.


14. „Ogród”, kl.II, s.76, semestr 2.
Słońce majowe coraz mocniej grzeje. Ogrodnicy grabią, przekopują i nawożą grządki. W ogródkach warzywnych wkrótce wyrosną rzodkiewki, ogórki, buraki, sałata, groch, pietruszka. W ogródkach kwiatowych zakwitną bzy, tulipany, żonkile, konwalie. Roślinom zagrażają chwasty: perz i pokrzywy oraz szkodniki: mszyce i gąsienice. Sprzymierzeńcami człowieka są jeże, ropuchy, pająki i biedronki.
 

 

15. „Wakacje na mapie”, kl.III, s.3, 6-7, semestr 1.
Już wrzesień. Dzieci wróciły do szkoły. Wspominają wakacje. Hela i Krzyś byli nad morzem. Spacerowali po plaży, budowali zamki z piasku. Zwiedzili Gdańsk i Kołobrzeg. Hubert wyjechał nad jezioro. Spał w namiocie. Pływał żaglówką po jeziorze. Łowił z tatą ryby. Grześ wędrował po górach. Zdobył Giewont i Gubałówkę. W Zakopanem obserwował skoki narciarskie na igielicie. Wszystkie dzieci są zadowolone ze swoich wakacji.


16. „Zwiedzamy zabytki”, kl.III s. 8, semestr 1.
Krysia była na wycieczce w Krakowie. Zwiedzała Wawel, zamek, w którym kiedyś mieszkali królowie. Słuchała hejnału z wieży Kościoła Mariackiego. Podziwiała Sukiennice i kamieniczki na Starym Mieście. Była na spacerze nad Wisłą. Kupiła różne pamiątki. Wróciła zmęczona, ale wesoła.


17. „Co wiesz o Warszawie?”, kl. III , s. 11, semestr 1
Warszawa jest stolicą Polski. Tutaj urzędują prezydent i premier oraz obradują sejm i senat. Dzisiaj Warszawa jest nowoczesnym miastem. Wędrując jej ulicami można zobaczyć ślady dawnej przeszłości: Stare Miasto, Zamek Królewski, Łazienki. W czasie wojny nasza stolica była zniszczona. O bohaterskiej walce Polaków przypominają różne pomniki np. Nike, Małego Powstańca, Grób Nieznanego Żołnierza. Z dziejami Warszawy związane są legendy: „Złota kaczka”, „Wars i Sawa’’, „Syrena” i „Bazyliszek”.




18. „W lesie” s. 26 – 27, kl. III, semestr 1.
W lesie liściastym rosną brzozy, olchy, dęby i buki. W lesie iglastym rosną sosny, świerki, jodły i modrzewie. Jesienią kwitną wrzosy. Wśród drzew i krzewów mieszkają liczne zwierzęta, które nie lubią hałasu. Latem ludzie zbierają jagody, poziomki, maliny i jeżyny. Jesienią przychodzą do las na grzyby. Borowiki, kurki, gąski, maślaki, podgrzybki to grzyby jadalne. Muchomory są bardzo ładne, ale trujące. Zimą las otuli śniegowa pierzynka.




19. Wiersze o jesieni, kl III, s. 36-37, semestr 1
Nastała jesień. Różnokolorowe liście ozdabiają drzewa. W lasach kwitną fioletowe wrzosy. Jarzębina przystroiła się w czerwone korale. W sadach dojrzewają pyszne owoce: jabłka, gruszki i śliwki. Bociany i żurawie odlatują do ciepłych krajów. Wiewiórki zbierają orzeszki na zimę. W słońcu błyszczą nitki babiego lata. Nadchodzi październik.


20. s. 40 – 44, kl. III, semestr 1.
Dzieci lubią podróże. Krzyś najbardziej lubi podróżować samochodem. W tym roku był z rodzicami w Krakowie. Grześ płynął promem do Szwecji. Hania i Jaś jechali pociągiem z Łodzi do Kołobrzegu. Karol i Klaudynka lecieli samolotem do Hiszpanii. Na lotnisku panował duży hałas. Każdy pasażer miał odprawę bagażową i paszportową. Kasia marzy o tym, żeby popłynąć w rejs po morzach i oceanach a Robert woli lot helikopterem.


21. „Zimowa bajka”, kl. III, s. 117, semestr 1
Ciocia Hania zawołała Krysię i Józika. Dzieci włożyły kożuszki i wyszły na dwór. Na ciemnym niebie lśniły gwiazdy. Prószył śnieg. Mróz szczypał w nosy i w uszy. Ogród wyglądał jak pałac królowej zimy. Gałązki olchy przystroiła sadź. Trzciny nad stawem srebrzyły się od szronu. Dzieci były zachwycone.


22. Scenariusze zajęć, semestr 1 część 1, karta pracy (wyrazy z „h” i „ch”), kl. III,
W szkole jest duży hałas. Na przerwie dzieci piją herbatę, jedzą chleb z twarogiem a na deser herbatniki. Po dzwonku, robi się tak cicho, że słychać brzęczenie muchy. Wszyscy są w klasie. Uczą się jak poprawnie napisać wyrazy: bohater, hak, duh, zuch, wahadło, choinka, hamulec, Chiny. Lekcje kończą się o godzinie dwunastej. Wtedy przez radio słychać hejnał. Halina odwiedzi chorą koleżankę. Później będzie huśtać się na huśtawce i bawić się z Honoratą.

 

 

 

Dyktanda na

cztery pory roku

dla klas II-III

 

OD AUTORA

 

Opracowanie „Dyktanda na cztery pory roku” składa się z krótkich tekstów związanych tematycznie z porami roku. Są to dyktanda sprawdzające, zawierające mieszany materiał ortograficzny. Mogą też służyć jako teksty pomocnicze, np. przy wyszukiwaniu i podkreślaniu wyrazów z trudnościami ortograficznymi. Zestaw wyrazów przywoływanych w dyktandach zbierałam głównie z opracowywanych na zajęciach tekstów, podczas omawiania ilustracji czy swobodnych wypowiedzi uczniów, które wykorzystywałam najpierw w ćwiczeniach utrwalających poprawne zapisywanie wyrazów. Były to: przepisywanie, uzupełnianie luk w wyrazach, pisanie z pamięci, z komentowaniem, pisanie ze słuchu utrwalające. Dopiero wtedy przygotowywałam teksty dyktand sprawdzających, które sama układałam.

Postanowiłam je zebrać w całość, opracować i tak powstał zbiór dyktand do wykorzystania w pracy z uczniami klasy drugiej i trzeciej szkoły podstawowej.

Mam nadzieję, że moja propozycja będzie użyteczna i zostanie wykorzystana przez nauczycieli kształcenia zintegrowanego.

Ewa Pawlak-Głuc

Kraków

Szkoła Podstawowa nr 53

 

 

JESIEŃ

 

 

Klasa II

 

Oznaki jesieni

Już jest jesień. Jaskółki wyruszyły w daleką podróż do ciepłych krajów. Żuczki i chrząszcze ukryły się pod górą liści. Wiewiórka gromadzi orzechy na zimę. W lesie zakwitły wrzosy.

 

 

Jesień w sadzie

W sadzie Maćka czerwienią się jabłka. Żółte gruszki błyszczą na słońcu. Na śliwach mienią się fioletowe śliweczki. Maciek zbiera włoskie orzechy. Na krzewach porzeczek zostały już tylko liście.

 

 

Klasa III

 

Las jesienią

Piękny jest las jesienią. Na drzewach i krzewach mienią się różne kolory liści. Żółkną brzozy, złocą się klony. Z daleka widać brunatne dęby, na których wiszą żołędzie. Czerwienią się jarzębina i głóg. Leśne ścieżki usłane są różnobarwnymi dywanami.

 

 

Późna jesień

Nastał smętny listopad. Dni są coraz krótsze, a wieczory dłuższe. Często padają deszcze i tworzą się kałuże. Poranki bywają dżdżyste i mgliste. Gwałtowne wiatry zdmuchnęły z drzew i krzewów ostatnie różnokolorowe liście. Listopadowa pogoda nie zachęca do spacerów.

 

 

 

 

 

ZIMA

 

 

Klasa II

 

Mroźna zima

Od rana prószy śnieg. Na dworze mróz i chłód. Na rzekach powstał gruby lód. Skulone wróble czekają na obiad w ptasiej stołówce. Marzenka i Dawid nie zapomnieli o ptakach. Wsypią im nasiona i okruchy.

 

 

Zabawy zimowe

Nastała śnieżna zima Śnieg pokrył wzgórza. Na dworze jest lekki mróz. Dla dzieci to wielka radość. Jedne idą z łyżwami na ślizgawkę. Inne zjeżdżają z górki na nartach lub sankach. Maluchy lepią bałwana. Jest wesoło.

 

 

Klas III

 

Idzie zima

Jest grudzień. Wkrótce rozpocznie się kalendarzowa zima. Na dworze już prószy śnieg i mróz szczypie w nos. Głód zaczyna dokuczać zwierzętom. Do ptasiej stołówki przyfrunęły wróble. Robią straszny hałas i harmider. Czekają na pożywienie. Uczniowie klasy trzeciej pamiętają o skrzydlatych przyjaciołach. Zaraz im wsypią różna nasiona.

 

 

Zimowy świat

Na dworze na dobre zagościła zima. Śnieg prószy nieustannie. Domy i ulice przykryte są puchową pierzynką. Mróz maluje na szybach baśniowy świat. Dzieci ślizgają się na łyżwach, zjeżdżają z górki na sankach i nartach. Zwierzętom dokucza chłód i głód. Zziębnięte wróbelki często zaglądają do ptasiej stołówki. Ruda wiewiórka nie martwi się, bo ma zapas orzechów.

 

 

WIOSNA

 

 

Klasa II

 

Wiosna tuż, tuż

Przyszedł marzec. Słońce ogrzewa ziemię. Na rzekach i stawach pęka lód. Topnieje śnieg. Czasem na dworze bywa plucha. Nieśmiało kwitną pierwsze wiosenne kwiaty. Łagodny wietrzyk osusza kałuże. Widać, że zbliża się wiosna.

 

 

Wiosna w parku

W parku wiosna już w pełni. Trawniki pokryły się świeżą zielenią. Gałązki drzew i krzewów wypuściły nowe listki. Płacząca wierzba kołysze swoje zielone warkocze. Zieleń króluje wszędzie, mieni się różnymi odcieniami. Krzewy forsycji pokryły się żółtym kwieciem. Ptaki śpiewają radośnie.

 

 

Klasa III

 

Już wiosna

21 marca zawitała do nas wiosna. Zaczęły się roztopy. Słońce mocniej przygrzewa i suszy kałuże. Zakwitły pierwsze wiosenne kwiaty: przebiśniegi, krokusy i zawilce. Nad polem rozbrzmiewa śpiew skowronka. Wkrótce przylecą bociany i jaskółki. Wróble radośnie ćwierkają na podwórkach. Zwierzęta budzą się z zimowego snu.

 

Wiosna na łące

Na łąkach rośnie świeża, zielona trawa. Kwitną kolorowe kwiaty i tworzą różnokolorowe dywany. Skaczą po nich żabki, a w górze brzęczą pszczółki, muszki i duże bąki. Z ciepłych krajów wróciły już bociany i jaskółki. Krążą nad łąkami w poszukiwaniu pożywienia. Żółte słonko uśmiecha się radośnie.

 

LATO

 

 

Klasa II

 

Wakacje na wsi

Kończy się rok szkolny. Zaczynają się wakacje i letnie podróże. Jerzyk i Marzenka wyjeżdżają do cioci na wieś. Będą bawić się na podwórku. Wujek zrobił im huśtawkę na drzewie. Odwiedzą też znajomą leśniczówkę. Pan Józek pokaże im norę borsuka. Miło i przyjemnie spędzą na wsi czas wakacji.

 

 

Letnie wspomnienia

Oleńka i Szymuś byli w lecie u babci na wsi. Ich dom stał pod lasem między drzewami. W ogródku obok domu rosły różnokolorowe kwiaty. W gorące dni dzieci bawiły się nad rzeczką. Czasami z dziadkiem zbierały grzyby w lesie. Z przyjemnością wrócą tu na drugi rok.

 

 

KLASA III

 

Wakacje

Nadeszło upragnione lato. Wkrótce wakacje. Dzieci wyjadą na wypoczynek w góry lub nad morze. Hania i Hubert wyjeżdżają w sierpniu z harcerzami na wyspę Wolin. Obóz rozbiją na polanie wśród sosen. Na pewno przeżyją tam wiele ciekawych przygód. Znad morza przywiozą różne muszelki, a może też kawałek bursztynu.

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin