2003-06-Powietrzne uklady hamulcowe.pdf

(3388 KB) Pobierz
Microsoft Word - hamulce pneumatyczne.doc
183287978.002.png
Od Autorw
Eksploatowane w Polsce pojazdy uŇytkowe z powietrznymi ukþadami hamulcowymi sq
bardzo zrŇnicowane. PochodzĢ od producentw krajowych i wiħkszoĻci producentw
europejskich. Bardzo rŇny jest ich wiek i rŇne sĢ ukþady hamulcowe. ReprezentujĢ one
rozwj techniki w dziedzinie hamulcw w drugiej poþowie XX w.
W tym poradniku sĢ podane podstawowe wiadomoĻci o ukþadach ákonwencjonalnych", w
ktrych stosuje siħ tylko sterowanie pneumatyczne. Z uwagi na to, Ňe systemy
przeciwblokujĢce ABS sĢ stosowane juŇ od wielu lat, w poradniku uwzglħdniono ich czħĻci
pneumatyczne, tj. modulatory.
Sterowane elektronicznie ukþady powietrzne (EBS) uwzglħdniono tylko w rozdziale
dotyczĢcym kompletnych ukþadw.
Poradnik jest adresowany do osb zainteresowanych powietrznymi ukþadami
hamulcowymi, zwþaszcza zajmujĢcych siħ ich obsþugĢ i diagnostykĢ. ZnajomoĻę tej
problematyki uþatwi podejmowanie wþaĻciwych decyzji przy dopuszczaniu pojazdw do
ruchu drogowego na podstawie wynikw badaı diagnostycznych.
W poradniku wykorzystano materiaþy informacyjne nastħpujĢcych firm:
X WABCO Westinghouse Fahrzeugbremsen, Hanower, Wiedeı
X WABCO Polska Sp. z o.o., Wrocþaw
X KNORR-BREMSE, Monachium
X BOSCH, Stuttgart
X HALDEX, Stuttgard, Denkendorf
X GRAU-BREMSE, Heidelberg
X POLMO PRASZKA S.A., Praszka (obecnie VISTEON-POLAND Praszka S.A.)
X FOS POLMO S.A., ýdŅ
Autorzy dziħkujĢ firmom za udostħpnienie powyŇszych materiaþw informacyjnych.
183287978.003.png
Powietrzne ukþady hamulcowe
Budowa i diagnostyka
Wydawnictwo INSTALATOR POLSKI
PREZES
REDAKTOR NACZELNY n
SEKRETARZ REDAKCJI nn
n
ADRES REDAKCJI nn
REKLAMA
n
n
n
PRENUMERATA:
GRAFIKA I ýAMANIE: nn
DRUK: n
183287978.004.png
Spis treĻci
n
nnn
n
nn
nnn
n
nnnnnn
nnnn
nnnnn
nnn
n
n
Znnn
nnn
n
Znnn
183287978.005.png
1. Budowa i dziaþanie ukþadw
n
nn
w Polsce przy procedurze dopuszczenia typu pojaz-
du do ruchu drogowego. W krajach Unii Europej-
skiej obowiĢzuje dokument analogiczny - Dyrekty-
wa 71/320/EEC z pŅniejszymi zmianami. Z chwilĢ
przystĢpienia Polski do UE dokument ten bħdzie
obowiĢzywaþ rwnieŇ w Polsce.
Miħdzy powyŇszymi dokumentami nie ma rŇ-
nic merytorycznych, a wymagania w nich zawarte
moŇna pogrupowaę wg schematu (rys. 1.1).
ńrdþo energii (1.3.1 na rys. 1.1)
Jako kryterium oceny wydajnoĻci sprħŇarki
przyjmuje siħ czas napeþnienia zbiornikw do war-
toĻci ciĻnienia okreĻlonej przez wytwrcħ pojazdu,
Wymagania dotyczĢce tych ukþadw sĢ zawarte
w Regulaminie 13 Europejskiej Komisji Gospodar-
czej przy ONZ, stanowiĢcym rezultat Porozumienia
Genewskiego z 1958 r. na temat jednolitych warun-
kw technicznych dla zespoþw i czħĻci pojazdw
drogowych wpþywajĢcych na bezpieczeıstwo ru-
chu drogowego.
Polska, jako jeden z sygnatariuszy porozumie-
nia, przyjħþa ten dokument jako obowiĢzujĢcy
183287978.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin