Pervin6.doc

(36 KB) Pobierz
Podłużne badania życia ludzkiego

Podłużne badania życia ludzkiego

 

1.Teorie stadiów rozwojowych- akcentuja naturalny potencjał rozwojowy człowieka

   -rozwój w kategorii okresów

   -kolejne stadium niesie ze sobą jakościową zmiane w naturze organizmu (nowe właściwości)

   -każde stadium ma swój czas

   -stadia charakt.się stałą kolejnością, stałą progresję

¨      Psychoseksualne stadia rozwoju Freuda

-                      strefa erogenna zmienia się we wczesnych stadiach rozwoju

-                      rozwój psych.i emocjonalny dziecka zależy od interakcji społ., lęków i

gratyfikacji związanych z tymi strefami

-                      stadium oralne(usta)-nadmiar frustracji w tym okresie prowadzi do wykształcenia

osobowości oralnej 9osobowość narcystyczna najbardziej powiązana z tym stadium)

-                      stadium analne(odbyt, 2-3r.ż)-przyjemności i frustracje tego okresu prowadzą do

rozwoju osob.analnej

-                      stadium faliczne(narządy płciowe, 4-5r.ż)-fascynacja genitaliami, prowadzi do; u

chlopców lęku kastracyjnego,u dziewczynek zazdrości o penisa.w tej fazie u

chłopców powstają późniejsze cechy męski t.j pragnienie siły, skłonność do

rywalizacji, u dziewczynek ekshibicjonizm i połączenie naiwności z zalotnością

 

W wieku dojrzałym właściwa dla danego stadium osobowość wyraża się inzczej niż w dzieciństwie ale wg. Freuda podst. struktura osob.(genotyp) pozostaje taka sama, niezależnie od sposobu jej zew.manifestacji(fenotyp). (chtakt.osobowości str.178 tab.6.1)

¨      Psychospołeczne stadia rozw.Eriksona

           -skupił się na etapach rozwoju spol.

           -stadia obejmuja też wiek dorosły i starość

           -8 etapów rozwoju psychospoł.Eriksona i wpływ każdego z nichna osob (tab.6.2str

             179)

     -Marcia wzbogacil stadium tożsamość vs.pomieszanie ról  o 4 możliwe stany

      docelowe: osiągniecie tożsamości, moratorim, pomieszanie tożsamości i zamknięcia

                -moratorium-eksplorowanie i poszukiwanie trwa nadal, przybierając często

                  formy obsesyjne ale nie prowadzące do obrania nowej drogi

                -pomieszanie tożsamości-brakuje poczucia kierunku, ale nie  ma walki charakt.

                  dla stadiom moratorium

                -zamknięcie-istnieje przywiązanie do wartości i celów, ale bez rozważania

                  alternatywnych możliwości. Przywiązanie to jest przedwczesne, może opierać

                 się na nadmiernym pragnieniu dostosowania się do wartości rodziców albo lęku

                 niepewnościa związana z poszukiwaniem.

      -stadia są od siebie zależne,poprzedni ma wpływ na następny

      -znaczenie badań eriksona:

               -zwrócil uwagę ze psychospol. aspekty rozw.sa równie ważne jak biol.

               -rozwój przez całe życie

               -dla osobowości jest równie ważny sposób konstruowania przyszlości jak i

                 pezyszłości

¨      Krytyka teorii stadiów rozw

-kwestionowano niezmienna kolejność stadiów i relacje między nimi

-zamiast idei stadiów krytycznych powinno się mówić ookresach wrażliwości(sa to

okresy podwyższonej podatności przed którymi i po których wrażliwośc jest mniejsza)

 

Podłużne badania rozwoju.

     

      badanie podł.-dot.tych samych osób,

                            -pozwalają na obserwowanie procesow rozw. dzięki czemu można uchwycić

                              zarówno rozw.poszczegolnych elementow jak i ich wzajemnej relacji

                       -ich wyniki musza być potwierdzone innymi wynikami

badanie przekrojowe-pozwalaja uchwycić zależność między wiekiem a osobowościa

                                 -możliwe jest znalezienie związków między różnymi zjawiskami

                                  (wychowanie) a rozwojem

                                 -2 ograniczenia, (1)zw.przyczynowych trzeba się domyślać

                                                          (2) różnice mogą wynikać ze zmian obyczajowych a

                                                        nie z wieku badanych

stałość i zmienność rozw.osob.

    -4 rodz.zmian:- bezwzględne i względne

                          -fenotypowe i genotypowe

                          -ciągłe i nieciągłe

przykłady badań podłużnych

    (a)szwedzkie badanie rozwoju indywidualnego Magnussona

         -badania podł. dot.wspóldziałania czynników środ. i ndywid. w procesie rozwoju

           od dzieciństwa do dorosłości

        -dot. rozwoju patologii społ t.j alkoholizm

        -dojrzewanie i biol. i społ. dziewcząt 9moment dojrzewania a klopoty wdomu):

          dziewczeta wcześniej dojrzewajace sprawiały więcej problemów

        -rozwój patologii społ u chłopców:13 lat mało adrenaliny-w dorosłości przestępcy

          częściej niż o wys. poziomie adremaliny

        -właściwości tych badań:pozwoliły na wprowadzenie standardów tego typu badań,

          łączyły uwarunkowania biol. z psych.,obejmowały całego człowieka a nie relacje

         pomiędzy cechami

        -Magnusson: tylko bad.podłużne pozwalają zrozumieć relacje pomiędzy różnymi zm.

         a także tylko dzięki nim  można uchwycić odmienne relacje między zm. w różnych

         okresach oraz wyodrebnienie podgrup

(b)badania podł. Blocków

     I

-          badania  nad gr. ludzi w 3 momentach ich życia:gimnazjum, liceum i po 30

-          badał metoda Q-sortu na podst. wywiadów

-          dowiódł zasadniczej ciągłości osobowości (korelacje ocen  z 3 różnych okresów

życia)

-          różnice między kobietami i mężczyznami w zakresie wskaźników ciągłości ( po liceum

u M większe niż u K zwężenie zaint.i psadek poczucia humoru, u K nodwrotnie)

-          ciągłość większa w krótszych niż w dłuższych odstępach czasu

-          różnice w ciągłości pomiędzy poszczególnymi ludźmi

II

-          badanie rozwoju konstruktów osobistych, którym przypisywali znaczenie

kontroli ego(umiejetność wyrażania lub tłumienia swoich impulsów uczuc i pragnień,

zdolność do odraczania gratyfikacji, powstrzymywania się od działania i izolowania od środowiska) oraz prężności ego(umiejetność modyfikowaniaprzez dana jednostkę

poziomu samokontroli zależnie od sytuacji, wzrost prężności ego oznacza zarazem

poprawe zdolnosci adaptacyjnych)

-          zbierano inf.dot.:życiorysu,oceny obserwatorów,dane ztestow,relacje o sobie

-          rezultaty:

(1)prężność ego: różnice między M i K (u M ciągłość, u K brak zwiazku między

    wskaźnikami prężności ego w dzieciństwie a wiekim młodzieńczym i doe=rosł.)

(2)kontrola ego: związek miedzy natężeniem kontroli ego w wieku 3 lat a zachowaniem w wieku 7lat;niski poziom->bardziej agresywne, asertywne, mniej posłuszne, wys. poziom;bardziej nieśmiałe)

(3)K i M różnią się dynamiką poczucia wł.wartości(u K maleje, u

        M rośnie)

        (4) chlopcy(dzieci rozwodników)bardziej impulsywni

        (5)14 latki zażywający marihuanę-niski poziom kontroli ego

 

Relacje miedzy rodzicami a dziećmi –projekt Minesota

-relacje interpersonalne od niemowlęctwa do dojrzewania

-ad.się do teorii przywiązania Bwlby’ego  Ainsworth

-teoria systemu zachowań tworzących przywiazanie(Bowlby)-przywiązanie do opiekuna przechodzi przez kolejne fazy i staje się podstawą poczucia bezpieczeństwa podczas eksploracji otoczenia i separacji

-Ainsworth-dzieci lękliwe-unikające

                   dzieci złączione bezpiecznym przywiązaniem

                    dzieci lekliwe –oporne

-zakladano związek między różnicami indywidualnymi z wczesnego okresu życia a późniejszymi różnicami w funkcjonowaniu, zwłaszcza w zakresie więzi z innymi

-stwierdzono: (1)bezpieczne przywiazanie->bardziej samodzielne, wyższy poziom prężności ego niż dzieci lękliwe, zw. miedzy prężnością ego a stylem przywiązania widoczny od śr. dzieciństwa),wykazywały większą empatię, łatwiej radziły sobie z niepowodzeniami, powodowały ciepłe reakcje nauczycieli

 

Badania podłużne świadczą o tym, że w ciągu życia człowieka mamy do czynienia zarówno ze zmianami jakosciowymi jak i ze spójnym konsekwentnym rozwojem .Dowodzą one jednocześnie, że zmiany w zakresie stałości i zmienności wyst. znaczne róznice pomiedzy poszczególnymi ludźmi.

 

 

-           

 

 

       

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin