program_zajec_k_k.pdf

(275 KB) Pobierz
Microsoft Word - program_zajec_k_k.doc
PROGRAM
ZAJĘĆ KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNYCH
DLA KLAS I-III
Opracowała:
Jadwiga Kozieł
Kształcenie zintegrowane
Publiczna szkoła Podstawowa nr 9
W Radomiu
WSTĘP
Pierwszy etap kształcenia szkolnego jest niezmiernie istotnym okresem
w nauce każdego dziecka, gdyż warunkuje on dalszy przebieg jego kariery
szkolnej i życiowej. Uczeń w wieku 7-10 lat równolegle ze zdobywaniem
elementarnych wiadomości i sprawności, kształtuje swój stosunek do
wykonywanej pracy, podejmowanych zadań oraz do otaczającego go świata.
Osiąganie jako pierwszych sukcesów daje dziecku poczucie wartości,
wiary we własne siły, budzi radość życia i motywuje do dalszego wysiłku.
Pierwsze kłopoty ucznia i niepowodzenia wywołują zniechęcenie, pasywność.
Z czasem większe i wciąż narastające trudności mogą powodować wystąpienie
reakcji nerwicowych i trudności wychowawczych.
Te sytuacje mogą doprowadzić do zaburzeń osobowościowych, do jąkania
albo innych problemów o podłożu psychicznym. Nie wyrównane w porę
niedobory osłabiają wydolność umysłową dziecka, wpływają ujemnie na jego
stosunek do nauki, szkoły i kolegów. U ucznia z trudnościami w nauce rodzą się
coraz silniejsze emocje. Wywołują one reakcje fizjologiczne, mające niekiedy
charakter patologiczny. Początkowo wstyd, później niepokój, w końcu lęk przed
szkołą stanowią podłoże niemal wszystkich zaburzeń nerwicowych.
Uświadomienie sobie przez nauczyciela jak ważną rolę odgrywa w życiu
każdego swego wychowanka jest jego pierwszym krokiem, który umożliwi
dziecku harmonijną adaptację do warunków i wymagań szkoły. Pozwoli:
Właściwie zatroszczyć się o wyrównanie opóźnień i braków
rozwojowych,
Zająć się kształtowaniem pozytywnej motywacji do nauki,
Stworzyć uczniom możliwość opanowania określonego zasobu wiedzy,
umiejętności i sprawności,
Zapobiegać reakcjom nerwicowym i trudnościom wychowawczym.
PRZEZWYCIĘŻANIE NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
W szkole podstawowej, szczególnie w I etapie kształcenia, największe
znaczenie ma możliwie wczesne wykrycie luk w wiadomościach
i umiejętnościach opanowanych przez uczniów.
Aby wykryć zadawnione luki dotyczące elementarnych zasobów
i umiejętności – należy stosować testy diagnostyczne. Ponadto należy zwrócić
uwagę na źródło zaległości w materiale opanowanym przez dzieci. Często jest to
słaba koncentracja uwagi, niesystematyczność, powierzchowność w nauce
przejawiająca się m. in. w braku umiejętności racjonalnego planowania pracy
oraz braku samodzielności.
W celu usunięcia wskazanych niedostatków niezbędne jest otoczenie
dziecka fachową opieką wychowawczą, obdarzenie go zaufaniem, życzliwością,
podtrzymywanie jego wiary we własne siły. Przyzwyczajanie zaś ucznia do
2
systematyczności oraz wdrażanie go do koncentracji uwagi i intensywnego
wysiłku, wymaga odpowiednich ćwiczeń korektywnych.
CELE, KIERUNKI, ZADANIA PROGRAMU
Celem nadrzędnym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest stworzenie
możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego
dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi, rozwoju na miarę ich możliwości.
Tak wyznaczony cel wymaga sprecyzowania celów operacyjnych -
etapowych:
1. Umożliwienie dzieciom opanowania podstawowych umiejętności
czytania i pisania oraz kontynuowania dalszej nauki w szkole.
2. Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach będących
przyczyną trudności szkolnych.
3. Przezwyciężenie skutków niepowodzeń szkolnych, tj. trudności
w czytaniu, pisaniu i liczeniu oraz przywrócenie prawidłowych postaw
uczniów wobec dalszej nauki.
Praca z uczniem oparta na założonych celach wytycza trzy kierunki,
a zarazem trzy rodzaje oddziaływań terapeutycznych:
1. Stymulowanie i usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych
istotnych w opanowaniu umiejętności czytania i pisania, tj. konieczności
wszechstronnego ćwiczenia analizatora wzrokowego, słuchowego
i kinestetyczno-ruchowego.
2. Ćwiczenia sprawności czytania, pisania i liczenia, które muszą sprzyjać
usprawnianiu zaburzonych funkcji oraz służyć przezwyciężaniu konkretnych
trudności w nauce, a tym samym prowadzić do opanowania umiejętności
czytania, pisania i liczenia.
3. Oddziaływania psychoterapeutyczne ogólnie uspokajające a równocześnie
aktywizujące uczniów do nauki.
Prawidłowe prowadzenie pracy korekcyjno-kompensacyjnej wymaga od
nauczyciela pełnego zrozumienia trudności dziecka, znajomości zasad pracy,
a także pełnego rozeznania co do przydatności poszczególnych metod i form
pracy na zajęciach.
PLANOWANIE I REALIZACJA PROGRAMU
Punktem wyjścia do przedstawionych oddziaływań, a zarazem
właściwego opracowania programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz
kryterium oceny ich skuteczności jest:
Analiza objawów zaburzeń obserwowanych w codziennej
aktywności dziecka (zajęcia, zabawy, rozmowy, kontakty
z rówieśnikami);
3
Poznanie wyników badań psychologiczno-pedagogicznych
i logopedycznych;
Opracowanie wstępnej diagnozy dotyczącej wiedzy, umiejętności
i postaw dziecka na podstawie testów czytania i pisania oraz
informacji uzyskanych od nauczycieli, wychowawców, rodziców;
Opracowanie indywidualnego programu do pracy w oparciu
o uzyskane wyniki i informacje z jednoczesnym uwzględnieniem
rodzaju zaburzeń rozwojowych i możliwości psychoruchowych;
Bieżące monitorowanie i korygowanie zaplanowanych działań,
metod i form pracy z uczniem;
Ewaluacja programu, analiza i ocena oraz wnioski do dalszej pracy.
ZASADY PROWADZENIA ZAJĘĆ
Aby zrealizować założone cele, program pracy korekcyjno-
kompensacyjnej wymaga sformułowania zasad postępowania, którymi winien
kierować się nauczyciel prowadzący zespół. Obok ogólnych zasad
wynikających z dydaktyki i metodyki edukacji wczesnoszkolnej należy
uwzględnić specyfikę pracy z dzieckiem o nieharmonijnym rozwoju, jego
warunki rozwojowe, możliwości intelektualno-poznawcze i potrzeby. Dlatego
nauczyciela obowiązują również zasady:
1. Zasada indywidualizacji środków i metod oddziaływania korekcyjnego -
dzieci z fragmentarycznymi zaburzeniami rozwoju wymagają dodatkowej
pomocy w postaci indywidualnego oddziaływania pedagogicznego, a tym
samym dostosowania środków i metod dydaktycznych i wychowawczych
do indywidualnych możliwości konkretnego dziecka.
2. Zasada powolnego stopniowania trudności w nauce czytania i pisania,
uwzględniająca złożoność tych czynności i możliwości percepcyjne
dziecka – należy uwzględnić objętość opracowanego materiału, jego
przystępność, przechodzenie od ćwiczeń prostych do bardziej złożonych
i wymagających opanowania większego zakresu materiału bez rygoru
czasowego.
3. Zasada korekcji zaburzeń – ćwiczenia przede wszystkim funkcji
najgłębiej zaburzonych i najsłabiej opanowanych umiejętności.
4. Zasada kompensacji zaburzeń – łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych
z ćwiczeniami funkcji nie zaburzonych w celu stworzenia właściwych
mechanizmów kompensacyjnych.
5. Zasada systematyczności – dotyczy częstotliwości ćwiczeń korekcyjno-
kompensacyjnych, jak również dozowania ich w czasie oraz
systematycznej pracy zarówno w szkole, jak i w domu.
6. Zasada ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego – działania
wychowawcze o charakterze psychoterapeutycznym winny towarzyszyć
zabiegom dydaktycznym przez cały czas trwania zajęć, a ich jakość
4
i skuteczność będzie zależała od wzajemnej akceptacji ucznia
i nauczyciela i od stworzenia atmosfery poczucia bezpieczeństwa
i życzliwej pomocy.
UCZESTNICY PROGRAMU
Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych obejmuje dzieci:
ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu,
z zaburzeniami funkcji wzrokowych,
z zaburzeniami funkcji słuchowych,
z opóźnieniami i zakłóceniami rozwoju ruchowego (w tym
lateralizacji),
z zaburzeniami procesów emocjonalno-motywacyjnych,
z zaburzeniami manualno-graficznymi
ze specyficznymi zaburzeniami zdolności matematycznych,
mające trudności w nauce wynikające z zaniedbania
środowiskowego.
Zarówno dzieci z dysleksją rozwojową mające fragmentaryczne zaburzenia
funkcji, jak i dzieci o globalnym opóźnieniu rozwojowym winne być objęte tym
samym programem zajęć (wg H. Spionek).
ORGANIZACJA ZAJĘĆ
Zajęcia organizowane są 2 razy w tygodniu po 1 godzinie lekcyjnej.
Ważne, by spotkania zespołu nie odbywały się po planowych lekcjach ucznia,
kiedy pozostali uczniowie idą już do domu. Wówczas dziecko odczuwa
dyskomfort i może traktować zajęcia jako karę.
Grupa dzieci liczy do 8 uczestników. Grupy dobierane są wg
stwierdzonych zaburzeń rozwojowych, bądź w przypadku dzieci mających
typowe trudności w nauce – wg grup wiekowych.
Rodzice uczniów mogą uczestniczyć w zajęciach otwartych przy
akceptacji pozostałych uczestników. O postępach dziecka informowani są:
- systematycznie – raz w miesiącu za pomocą listu, który zawiera opis
postępów dziecka oraz wskazania do dalszej pracy;
- podczas zebrań w czasie wyznaczonym do indywidualnych rozmów;
- po udziale w zajęciach otwartych przeznaczonych dla rodziców.
TREŚCI PROGRAMU
Zaproponowany układ treści ma stanowić pomoc przy układaniu planu
pracy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i doborze ćwiczeń dla
poszczególnych uczniów z uwzględnieniem rodzaju i stopnia zaburzeń.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin