Istota reklamy..pdf
(
404 KB
)
Pobierz
Reklama jako czyn nieuczciwej konkurencji
Reklama jako czyn nieuczciwej
konkurencji
Wykaz skrótów
KC
-
Kodeks cywilny
NSA -
Naczelny Sąd Administracyjny
Pr.Pras. -
Ustawa Prawo Prasowe
SN
-
Sąd Najwyższy
TK
-
Trybunał Konstytucyjny
TVP SA -
Telewizja Polska SA
UE
-
Unia Europejska
UOKiK
-
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
URTV -
Ustawa o Radiofonii i Telewizji
ZNKU -
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
ROZDZIAŁ I
1. 1. Istota reklamy.
1. 1. Historia reklamy.
Reklama towarzyszyła od zawsze rynkowym
poczynaniom człowieka. Jej wiek datuje się na 5000 lat
1
, a jako obszar
narodzin podaje starożytny Babilon, Egipt i Fenicję. Ciekawym
przykładem prareklamy jest odnalezione w okolicach Teb ogłoszenie
na papirusie z 3000 r. p.n.e., informujące o nagrodzie za schwytanie
zbiegłego niewolnika.
1
Historia reklamy, http//republika.pl/pigs/przedmarket.htm, data odczytu: 35.01.03 r.
1
W swej długiej historii reklama przybierała różne formy.
Dominująca przez wieki nieznajomość pisma wśród producentów i
nabywców była bezpośrednią przyczyna zastosowania rysunku i
znaku w celach reklamowych: beczka oznaczała piwiarnię lub
winiarnię, but – szewca, klucz – ślusarza.
W średniowieczu powszechnie stosowanymi formami
ogłoszenia były napisy na drzwiach kościołów oraz obwieszczenia
ulicznych wywoływaczy. Na popularności zyskiwały tzw. listy
kupieckie, emblematy cechowe, szyldy
2
.
Historia reklamy jest ściśle powiązana z rozwojem druku w
XVI i XVII wieku. Pozwolił on na masowe rozpowszechnianie
ulotek, plakatów, afiszy. Wynalazek druku oraz powstanie tzw. biur
adresowych, umożliwiły z czasem rozwój reklamy prasowej
3
.
Jednak wyjątkowo ważnego znaczenia nabrała reklama dopiero
w czasach nowożytnych, kiedy burzliwie rozwijający się handel i
przemysł zaczęły wspierać szeroko rozumiane przekazy drukowane.
Prawdziwa rewolucja w tym zakresie nastąpiła z chwilą
rozpowszechnienia się mediów elektronicznych, tj. radia i telewizji
4
.
Podobnie jak w całej Europie, również w średniowiecznej
Polsce rozwijały się rozmaite formy reklamy ulicznej, jarmarcznej i
targowej. Dynamizm gospodarczy naszego państwa sprzyjał nie tylko
wymianie informacji i osiągnięć naukowych, ale także przenikaniu
pewnych wzorców kulturowych i nowych zjawisk, do których zaliczyć
trzeba reklamę.
W dalszym okresie powstają w naszym kraju pierwsze
ogłoszenia reklamowe w formie afiszy, listów kupieckich oraz
obwieszczeń urzędowych. Czasopisma ogłoszeniowe pojawiły się na
2
K. Skowronek,
Reklama. Studium pragmalingwistyczne
, Warszawa 1993, s. 47.
3
A. M. Dereń, E. Próchniak,
Reklama a prawo – poradnik dla przedsiębiorców,
TNOiK,
Bydgoszcz 1997, s. 8 – 9.
4
E. Nowińska,
Zwalczanie nieuczciwej konkurencji. Zagadnienia cywilno – prawne,
TAiWPN
UNIVERSITAS, Kraków 2002, s. 15.
2
polskim rynku w połowie XVIII wieku, a ponad sto lat później
reklama trafia do gazet (Poczty Królewskiej, Nowin Polskich), stając
się istotnym składnikiem zysku wydawców.
Początki profesjonalnej reklamy na ziemiach polskich
przypadają na koniec XIX wieku. W tym okresie składaniem
inseratów(płatnych ogłoszeń) zajęli się specjaliści pracujący w
powstających agencjach reklamowych.
Dobra koniunktura dla działań reklamowych trwa
nieprzerwanie w okresie międzywojennym. W owym czasie reklama
rozwija się bardzo dynamicznie, a usługi z nią związane oferują m.in.
Instytut Reklamy, Polski Związek Reklamowy, Polska Agencja
Telegraficzna (PAT).
Sytuacja zmienia się diametralnie po II wojnie światowej.
W gospodarce realnego socjalizmu reklama utraciła rolę istotnego
elementu rynku i została poddana szczegółowej regulacji prawnej.
Dopiero zmiany polityczno – ustrojowe w Polsce po 1989
roku, wyrażające się wprowadzeniem do porządku prawnego zasady
wolności gospodarczej i zasady konkurencji, stały się podstawa
upowszechnienia i żywiołowego rozwoju reklamy w naszym kraju
5
.
1. 2. Miejsce reklamy w działaniach marketingowych.
W poprzednim rozdziale było powiedziane, że reklama liczy
sobie setki lat. Jednak do drugiej połowy XIX wieku była ona
działaniem generalnie niezależnym od produkcji. Kiedy na rynku
pojawiał się nowy produkt, robiono wokół niego „hałas” (łacińskie
reclamare
oznacza hałasowanie) i w ten prosty sposób starano się
zachęcić klientów do nabywania towarów lub korzystania z usług.
5
A. M. Dereń, E. Próchniak, op. cit.,
Reklama a prawo...,
s. 78 – 83.
3
Autonomia reklamy nie mogła trwać jednak dłużej i z czasem
pojawiła się nowa dziedzina wiedzy – marketing
6
.
Sam termin „marketing” wywodzi się od angielskiego słowa
market
oznaczającego rynek. Jego początki związane są z pierwszymi
latami XX wieku, kiedy to rewolucja przemysłowa umożliwiła
produkcję masową i w konsekwencji rozszerzenie się obszarów zbytu
towarów, stopniowe przekształcanie się rynków branżowych
poszczególnych dóbr i usług z rynku producenta w rynek nabywcy
oraz wzrost konkurencji. Jednocześnie odbiorcy stawali się coraz
bardziej anonimowi dla producentów i sprzedawców – podstawową
kwestią stało się dotarcie do nich.
Obecnie przez marketing rozumie się system aktywności, która
zmierza do zaspokojenia potrzeb nabywców oraz realizacji własnych
celów firmy. Marketing to swoista filozofia podejścia przedsiębiorstwa
do rynku, zintegrowany zbiór działań i instrumentów związanych z
badaniem i kształtowaniem rynku, oparty na rynkowych regułach
postępowania
7
. Reklama jest jednym z elementów komunikacji
marketingowej i stanowi niewątpliwie najważniejszy instrument
spośród marketingowych technik przyciągania klienta do oferty
przedsiębiorcy
8
.
1. 3. Definicja reklamy i pojęcia pokrewne.
Jak więc można określić samo pojęcie reklamy? Zdefiniowanie,
czym jest reklama, to zadanie trudne. Jest to pojęcie złożone i
niejednoznaczne, przede wszystkim z uwagi na wielość funkcji, jakie
6
B. Kwarciak,
Co trzeba wiedzieć o reklamie
, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu,
Wydanie II, Kraków 1999, s. 15.
7
K. Śliwińska,
Podstawy marketingu – wybrane zagadnienia
, Wyższa Szkoła Zarządzania
Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach, Katowice 1998, s. 7, 11. Tam też inne
definicje marketingu, np. C. E. Eldridge: Marketing to pobudzanie, tworzenie i zaspokajanie
potrzeb ludzkich.
8
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – Komentarz
, pod red. J. Szwaji, Wyd. C. H.
Beck, Warszawa 2000, s. 413.
4
się przypisuje reklamie. Stąd też w zależności od przyjętego kontekstu
znaczeniowego, odmiennie interpretuje reklamę psycholog, socjolog,
prawnik czy ekonomista. Z drugiej strony brak uniwersalnej definicji
reklamy dowodzi, że mamy do czynienia z nieustannie zmieniającym
się zjawiskiem, które wkracza w różnorodne dziedziny życia, takie jak
np. kultura, psychologia społeczna, estetyka, etyka czy polityka.
Termin reklama pochodzi od łacińskiego słowa
clamo, clamere
–
co znaczy: głośno wołać, jak również wyraźnie wskazywać, świadczyć.
W XVIII wieku w Anglii upowszechnił się termin reklamy:
advertising
(zawiadomienie, ogłoszenie, anonsowanie – od łacińskiego słowa
advertere
). Niekiedy słowo reklama tłumaczy się jako termin
pochodzący od
publicite
, czyli: głoszenie, obwieszczanie, rozgłaszanie
9
.
Powyższe rozważania natury etymologicznej są punktem wyjścia do
tworzenia ogólnej definicji reklamy. Chodzi tu o reklamę komercyjną,
gdyż ona jest przedmiotem niniejszej pracy
10
.
Reklama jest jednym z kilku instrumentów, jakimi posługuje się
firma w celu poinformowania klientów o swojej ofercie oraz
zachęcenia ich do wyboru właśnie jej oferty (a nie konkurencyjnej).
W praktyce reklama kojarzy się najczęściej z określonym
towarem i świadczeniem usług o charakterze majątkowym, co
powoduje, iż postrzegana jest jako każde propodażowe działanie.
Przyjmując, że to działanie jest w głównej mierze wpływaniem na
potencjalnego nabywcę poprzez informowanie, dochodzimy do
stwierdzenia nagrodzonego przez czasopismo
Advertising Age
w 1932
roku, określające reklamę jako rozpowszechnianie wiadomości o
usługach i towarach w celu wpływania na kształtowanie się podaży
11
.
Z kolei według definicji Amerykańskiego Stowarzyszenia
Marketingu (
AMA
), reklama stanowi masową, odpłatną i
9
A. M. Dereń, E. Próchniak, op. cit.,
Reklama a prawo...,
s. 12 – 13.
10
[
Rozwinięcie samego terminu „reklama komercyjna” ma miejsce w dalszej części pracy.
11
[
A. M. Dereń, E. Próchniak, op. cit.,
Reklama a prawo...,
s. 13.
5
Plik z chomika:
iai
Inne pliki z tego folderu:
Promocja sprzeda¿y.pdf
(306 KB)
2.2. Charakterystyka promocji sprzedaży.docx
(17 KB)
zdrowie publiczne wykad 23.pdf
(97 KB)
KOMUNIKACJA MARKETINGOWA.ppt
(503 KB)
KODEKS ETYKI REKLAMY.pdf
(265 KB)
Inne foldery tego chomika:
fantasy
historia
informatyka
mobi
potter
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin