Tysiąc lat historii książki i bibliotek w Polsce.doc

(400 KB) Pobierz
Barbara Bieńkowska, Halina Chamerska

Barbara Bieńkowska, Halina Chamerska

Tysiąc lat książki i bibliotek w Polsce

 

-minione tysiąclecie w Polsce było ściśle związane z książką i jej sprawami, książka sprzęgła myśl polską z śródziemnomorską, książka stała się najtrwalszym nośnikiem tradycji narodowej, w niej zapisano mądrość i doświadczenie pokoleń, przekazała idee swobody i wolności

 

I Książka polska

 

1. Książka w okresie staropolskim (996-1795)

 

-w dziejach książki polskiej nazwą Średniowiecze obejmuje się okres zawarty między latami 996-1473 (pierwsza data otwiera historie państwa polskiego,  druga sygnalizuje pojawienie się drukarstwa na naszych ziemiach

-doświadczenia i tradycje były przekazywane z pokolenia na pokolenie drogą ustną i bezpośrednim przykładem

-trwałość państwa Mieszka I – oparte na zachodnich wzorach organizacyjnych i strukturalnych

-przyjęcie wiary rzymskiej za pośrednictwem czeskim (996 r.) – włączyło nasz kraj w orbitę młodej i dynamicznej kultury zachodnioeuropejskiej

-wraz chrześcijaństwem pojawiła się u nas pierwsze książki à pod ta nazwą rozumiemy zarówno książki wielokartkowe tomy (kodeksy) pism jak i wszelkie dokumenty zawierające graficznie utrwalony tekst, możliwy do rozpowszechnienia i przechowania na dalszy i późniejszy użytek

-pismo łacińskie, a język przekazywania treści – łacina

-z biegiem wieków łacina coraz bardziej ustępowała językowi polskiemu, natomiast pismo łacińskie zostało przystosowane do słowiańskich dźwięków

-w X wieku w Europie ugruntowana już była pozycja książki jako narzędzia wyrażania, utrwalania i rozpowszechniania myśli

-wypracowane zostały jej formy zewnętrzne (dominował rękopiśmienny kodeks pergaminowy)

              -ustalone schematy wypowiedzi, zwyczaje pisarskie i zdobnicze

-książka odgrywała ważną rolę w działalności państwowo-administracyjnej, szkolnej ale głównie kościelnej

 

-książka z konieczności należała do podstawowego wyposażenia duchownych podejmujących dzieło chrystianizacji nowych terenów

-w Polsce pojawili się pojedynczy przybysze z Irlandii, Niemiec, Czech, Węgier, Włoch lub Francji – pewnie z księgami podręcznymi w bagażach

-dopiero fakt przyjęcia chrześcijaństwa przez dwór książęcy przemienił te sporadyczne wyprawy obcokrajowców w konsekwentną akcje ideologiczną, prowadzona pod egida władcy

 

-obecność książki w otoczeniu czeskiej księżniczki Dobrawy, przybyłej jako żona Mieszka I ok. 965r na dwór gnieźnieński

-pod rządami dynastii Piastów (Xw-1370r) Polska przezwyciężywszy feudalne rozdrobnienie (1138-1306) stała się najpotężniejszym państwem środkowej Europy

-po zawarciu unii personalnej z Litwą (1385) i osadzeniu na polskim tronie litewskiej dynastii Jagiellonów (1386-1572) wpływy sojusznicze rozciągnęły się daleko na wschód, niemalże po Wołgę i Okę.

              -rozkwitło rolnictwo, rzemiosło i handel

              -rosło znaczenie państwa i poczucie świadomości narodowej obywateli

              -bogaciła się szlachta i mieszczaństwo ( a wraz z tym rozwijały się ich możliwości i aspiracje, również w dziedzinie kulturalnej

-skryptoria i biblioteki prowadziły również handel i wymianę egzemplarzy (związane były przeważnie z instytucjami kościelnymi, dworami lub szkołami, które równocześnie grupowały podstawowe kręgi użytkowników

-od XIV wieku częściej powstawały samodzielne zakłady produkcyjne – mieszczańskie pracownie kaligraficzne i iluminatorskie

              -handel książką częściowo uniezależnił się od wytwórców

 

-we wczesnym okresie X-XII wiek w Polsce panowała książka pochodzenia obcego

-w XIII wieku inicjatywę przejmowały duchowieństwo rodzime, przeważnie wykształcone za granicą

              -Iwo Odrowąż (zm. 1229), biskup krakowski, fundator bibliotek cysterskich i właściciel pierwszego znanego księgozbioru prywatnego

              -Gerard z Wrocławia, prowincjał dominikanów

-XIV-XV wiek, książka wyszła poza wąskie kręgi elity duchownej i dworskiej, obejmując swym zasięgiem środowiska bogatego mieszczaństwa oraz co liczniejszych mistrzów skupionych wokół szkół

              -pojawiło się piśmiennictwo w języku polskim

-przejętą z zachodu forma książki był kodeks pergaminowy

              -litery kreślono piórami ptasimi, atramentem lub farbą (szczególnie luksusowe egzemplarze spisywano zlotem lub srebrem na pergaminie barwionym, zwykle na czerwono (codex auerus, argenteus, purpureus)

-papier znany w Europie od XII wieku rozpowszechnił się dopiero w XIV wieku

-najczęściej stosowanym typem pisma była minuskuła karolińska

-od XII wieku weszły w życie różne typy pism gotyckich

-pismo w szyku jedno- lub dwukolumnowym

-czasem podstawowy tekst otoczony był po bokach komentarzem co tworzyło tzw. „modus modernus”

-ewentualne informacje o tytule, autorze, kopiście i okolicznościach powstania tekstu umieszczane były na końcu dzieła – w kolofonie

-początek utworu określano jako „incipit” (zaczyna się), a koniec „explicit” (kończy się)

-kolejność składek oznaczano literami, liczbami lub powtórzeniem ostatnich znaków na końcu poprzedniej i początku następnej składki (tzw. reklamanty)

-najprostszą ozdobą kolumny pisma było rubrykowanie czyli podkreślenie, przekreślenie lub pociągnięcie konturów poszczególnych partii tekstu czerwonym kolorem

-niekiedy dekorowano również ornamentami zróżnicowanymi technicznie i stylistycznie, marginesy, przestrzenie między kolumnami pisma, a szczególnie pierwsze litery wyodrębnianych całości – inicjały

-oprócz ornamentów roślinnych, geometrycznych, spiralnych, fantastycznych i rodzajowych pojawiały się figuralne kompozycje malarskie zwane miniaturami

-w szczególnie drogocennych kodeksach wykonywano je kosztowną techniką iluminacji (nakładania na szkic kolejnych warstw farb)

-oprawy: oprawy twarde (deska powleczone skórą lub ozdobną blacha, złota czy srebrną), oprawy miękkie: sakwowe i płaszczowe

-styl pisma i zdobnictwa kodeksowego związany był zawsze z gustami prądami artystycznymi poszczególnych epok i w niemałym stopniu sam je kształtował

              -książka karolińska, romańska czy gotycka (zespół środków wyrazu estetycznego)

-szata zewnętrzna rękopisów:

              -pospieszne skrypty bez żadnych ozdób

              -skąpo dekorowane księgi użytkowe

              -arcydzieła sztuki kaligraficznej, miniatorskiej i złotniczej

-łacińskie księgi religijne – najwcześniej pojawiły się na naszych ziemiach przywiezione przez cudzoziemskich uczestników akcji misyjnych

              -zbiór kazań z VIII wieku zdobiony motywami irlandzkiej plecionki

              -podręczny ewangeliarz pochodzący z X wieku

-w XI wieku mamy już luksusowe, bogato iluminowane kodeksy liturgiczne

              -duże księgi pisane złotem na barwionym pergaminie, pochodzące z czeskiej szkoły kaligraficznej i iluminatorskiej: Ewangeliarz gnieźnieński (Biblioteka Kapitulna w Gnieźnie) i Ewangeliarz płocki ( zwany tez Złotym kodeksem pułtuskim – Biblioteka Czartoryskich w Krakowie)

 

-najważniejsze iluminowane kodeksy XII-wieczne:

              -Ewangeliarz emmeramski (wykonany w klasztorze św. Emmerama w Ratyzbonie, znalazł się w Polsce dzięki Judycie Marii, drugiej żonie Władysława Hermana)

              -Ewangeliarz Anastazji – jedyny zabytek oprawy złotniczej w Polsce

-w Polsce dośc wcześnie zaczęły powstawac utwory kronikarskie i hagiograficzne (ich autorami byli początkowo cudzoziemcy)

–Radzim (Gaudenty) – arcybiskup gnieźnieński od 1000 r.

-Bruno z Kwerfurtu

              -z ich imionami łączą się pierwsze wersje żywotów św. Wojciecha

-dwa żywoty Stanislawa ze Szczepanowa

-żywot św. Salomei z XIII wieku

-legenda o św, Jadwidze ślaskiej

-żywoty św. Kingi i św. Jacka Odrowąża z XIV wieku

 

-dziejopisarstwo – kiełkujące od X wieku (Rocznik świętokrzyski dawny)

              -Rocznik kapitulny krakowski

-średniowieczne kroniki

-Kronika Galla Anonima (przebywającego na dworze Bolesława Krzywoustego)

-Kronika biskupa krakowskiego Mistrza Wincentego Kadłubka z XIII wieku

-kronika-pamiętnik podkanclerzego Janka z Czarnkowa z XIV wieku

-Roczniki, czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego Jana Długosza (Annales seu cronicae incliti Regni Poloniae) – zapowiedź renesansowej hagiografii

 

-język narodowy – z trudem torował sobie drogę w wszechwładnie panującym pismem łacińskim

              - pierwsze pojedyncze słowa polskie znalazły się w bulli protekcyjnej papieża Innocentego II, zwanej bullą gnieźnieńską lub „złota bullą języka polskiego” – dokument wydany w 1136 roku, zawierał przeszło 400 polskich nazw miejscowych i osobowych wplecionych w łaciński kontekst zatwierdzenia posiadłości arcybiskupa gnieźnieńskiego

              -bulla wrocławska z 1156 roku

              -pełne zdanie po polsku można przeczytać w Księdze henrykowskiej stanowiącej kronikę klasztoru cystersów w Henrykowie na Śląsku z przełomu XIII/XIV wiek

 

-na początkach XIV wieku pisano już obszerne teksty po polsku

              -Kazania świętokrzyskie w oprawie XV-wiecznego rękopisu

              -Kazania gnieźnieńskie (XIV wiek)

-Psałterz floriański – powstał na przełomie XIV i XV wieku – najwspanialszy polski zabytek średniowieczny, iluminowany kodeks zawierający psalmy w łacińskiej, polskiej i niemieckiej wersji językowej

-Biblia królowej Zofii (XV wiek) – 4-ta żona Władysława Jagiełły

 

-pismo było w szerokim użyciu nie tylko w elitarnych kręgach kościelnych i dworskich, lecz również mieszczańskich i szkolnych

-ciągle panowała łacina – język Kościoła, urzędu, dworu i szkoły

              -kultura pisana w obcym łacińskim języku

              -kultura rodzima słowiańska rozwijanej nadal i szerzonej droga ustną

-zaznaczający się coraz wyraźniej od XIII wieku udział Polaków w użytkowaniu i tworzeniu świata książki musiał wpływać na wiązanie treści z lokalnymi i aktualnymi problemami oraz na obecność języka narodowego w piśmie

-sądząc po poziomie polszczyzny prezentowanej w zabytkach XIV i XV wieku, był to język zdolny do przekazywania skomplikowanych treści, wyrobiony przez długie i wielostronne użytkowanie

 

RENESANS

-okresem Renesansu czyli Odrodzenia w dziejach książki polskiej nazwiemy umownie czasy od 1473 roku, czyli od daty pojawienia się pierwszego druku w Polsce do końca XVI wieku –kiedy to wyraźnie zarysowały się niekorzystne zmiany w produkcji wydawniczej, zwiastujące nadejście nowej epoki

-u schyłku XV i w XVI wieku książka rękopiśmienna nie ustępowała z placu, jednak czynnikiem który niewątpliwie zadecydował o dynamice i obliczu humanizmu był druk

 

-po zdobyciu Konstantynopola przez Turków w 1453 roku osłabło znaczenie tradycyjnych wschodnich szlaków handlowych – punkt ciężkości ekonomiki europejskiej przesunął się na północ, ku Bałtykowi, do którego dostęp zapewniły Polsce warunki pokoju toruńskiego(1466r.)

              -rozkwitł handel zwłaszcza po 1480 roku gdy otworzyły się możliwości bezpośrednich kontaktów między Anglią, Holandią a miastami polskimi, z wyeliminowaniem pośrednictwa niemieckiego

-Wisła stała się ważną arterią handlu tranzytowego i spływu polskich produktów rolnych i leśnych, na które zaistniała korzystna koniunktura za Zachodzie, przezywającym właśnie okres gwałtownej urbanizacji

-zapewniło to rozkwit miast polskich leżących na szlakach handlowych, takich jak Poznań, Lwów, Gdańsk, Toruń, Elbląg, Chełmno – a przede wszystkim Kraków – centrum obszaru rolniczego i górniczego, metropolia handlowa i stolica mocarstwa

 

-Rzeczpospolita oprócz Polski właściwej (Korony) obejmowała swym zasięgiem Litwę, Ruś, i Prusy Królewskie, koligacjami dynastycznymi okresowo związała się z Czechami i Węgrami

              -Rzeczpospolita była organizmem wielonarodowościowym i wielowyznaniowym

-akt konfederacji warszawskiej (1573r.) zapewniający równouprawnienie szlachcie katolickiej i różnowierczej – wzór liberalnego ustawodawstwa postępowej Europy

-w Koronie i Litwie dominowała religia katolicka,  na Rusi panowało prawosławie, a w Prusach Królewskich – protestantyzm

–we wszystkich regionach kraju powstawały enklawy zwolenników różnych odłamów reformacji: kalwinizmu, luteranizmu, arianizmu („bracia polscy”) oraz wygnanej z macierzystej ziemi „braci czeskich” – od średniowiecza ważną grupę ludzi stanowili Żydzi wyznania mojżeszowego

              -różnorodna mozaikę językową przedstawiały miasta

              -dobre perspektywy gospodarcze przyciągały cudzoziemców: Niemców, Włochów, Węgrów, Czechów, Ormian

-podstawowym wskaźnikiem świadomości narodowej była wspólnota gospodarcza, polityczna i kulturalna

              -w Królestwie Polskim obcy patrycjat miejski w zetknięciu z silnym miejscowym żywiołem szybko ulegał polonizacji

-mieszczaństwo preferowało języki narodowe, natomiast szlachta i duchowieństwo bardziej przywiązani byli do łaciny

 

-łacina pozostawała nadal międzynarodowym językiem polityki i kultury

-renesans zaatakował zwulgaryzowana łacinę średniowieczną z dwóch stron

              -żywa, codzienna mowa w naturalny sposób coraz silniej przenikała do literatury

              -humaniści przyjęli klasyczny język starożytnych Rzymian, jako wzór, norma i narzędzie walki o odrodzenie kulturalne

                            -ugruntowało to na dalsze lata pozycję łaciny w piśmiennictwie i szkołach

 

-w sprzyjającej sytuacji politycznej i gospodarczej obok dawnych pozycji magnackich wyrastały fortuny i aspiracje średniej szlachty i patrycjatu miejskiego

-powiększyły się kręgi twórców, odbiorców i mecenasów nauki i sztuki

-przyjęli oni przepych form i barw późnego gotyku, urzekał ich subtelny humanizm renesansowy

              -postępowały zamówienia prestiżowych, bogatych ksiąg liturgicznych i wykwintnych modlitewników prywatnych

-zainteresowanie wytworami iluminatorstwa 

-w specjalistycznych pracowniach klasztornych, katedralnych, pałacowych i miejskich tworzyli artyści dużej miary

              -najwięcej dzieł powstało w kręgach: śląskim, wielkopolskim, pomorskim, mazowieckim i małopolskim – Kraków ( w stolicy skupiało się najwięcej miłośników i mecenasów sztuki iluminatorskiej

 

-biskupi – wielbiciele pięknych kodeksów:

              -Zbigniew Oleśnicki

              -Erazm Ciołek-fundator m.in. Mszału i Pontyfikału z 1510 roku

              -Piotr Tomicki

              -kanclerz Krzysztof Szydłowiecki

              -Jagiellonowie: Król Jan Olbracht, Aleksander i Zygmunt I

              -wybitny iluminator i malarz renesansowy – Stanisław Samostrzelnik

                            -Modlitewnik Zygmunta I

                            -Modlitewnik królowej Bony

                            -Ewangeliarz Tomickiego

-z inicjatywy mieszczańskiej wyszło arcydzieło świeckiej sztuki iluminatorskiej Kodeks Baltazara Behema (zbiór krakowskich praw cechowych spisanych przez notariusza miejskiego Baltazara Behema

 

-funkcjonowały na rynku jeszcze liczniejsze manuskrypty o średnim i niskim standardzie zewnętrznym

              -rozmaite wymagania i możliwości fundatorów:

                            -posiadanie rękopisu u części z nich zaspokajało ambicje lub zamiłowania artystyczne i bibliofilskie ( u większości jednak pragnienie wiedzy, ciekawość lub potrzeby zawodowe)

-o znacznym zróżnicowaniu zapotrzebowań świadczy szeroki wachlarz form i treści książek rękopiśmiennych: od dzieł sztuki do niedbałych skryptów, od dokumentów państwowej rangi  i ksiąg liturgicznych poprzez wszystkie odcienie nauki i praktyki do powiastek i przepowiedni

-od połowy XVI wieku zaczyna upadać iluminatorstwo wypierane przez coraz doskonalsze produkty „czarnej sztuki”, czyli typografii

–skryptoria utrzymywały się w dłużej tylko w klasztorach, gdzie jeszcze w XVII a nawet i XVIII wieku sporadycznie uprawiano malarstwo kodeksowe

 

-główny nurt wyznaczał rozwój drukarstwa

-inkunabuły czyli dzieła tłoczone w XV wieku starano się możliwie dokładnie upodobnić pod względem zewnętrznym do manuskryptów

              -imitowano rozmaitość typów pism ręcznych, dorysowywano lub domalowywano elementy dekoracyjne

              -naśladowano układ bloku książki i organizację treści

-fakt, mechanicznego powielania tekstu

              -umożliwiał on produkcję szybszą, tańszą, dokładniejszą i i łatwiejszą do merytorycznej kontroli

-w miarę zdobywania doświadczenia warsztatowego drukarze wyzwalali się od rękopiśmiennych schematów

–stopniowo ukształtowała się nowa morfologia i estety kka książki typograficznej, która w XVI wieku przybrała dojrzałą, klasyczną formę

-uproszczono kroje czcionek sprowadziwszy je do podstawowych typow humanistycznej antykwy i kursywy (druku prostego oraz pospiesznego-ukośnego) oraz analogicznych odmian pism gotyckich

-wypracowano proporcje kolumn, aparat informacyjny i elementy porządkowe:

-obok stosowanych nadal reklamantów, które w drukach nazywano kustoszami, wprowadzono numerowanie kart (foliowanie) i numerację stron (paginację)

-pojawiła się i udoskonaliła karta tytułowa (nazwisko autora, tytuł dzieła, miejsce i rok wydania, sygnet drukarski, czyli graficzny znak ty[pografii)

-ilustracje ręczne zastąpione przez techniki graficzne: drzeworyt, miedzioryt i metaloryt

 

-w Polsce pierwszy zakład drukarski pojawił się nie wcześniej niż w 1473 roku

–Kraków, wędrowny drukarz niemiecki Kasper Straube, który w latach 1473-1474 wydał 4-ry niewielki druki:

-Almanach (kalendarz na rok 1474)

-Opus restitutionum (średniowieczny traktat o lichwie) Franciszka de Platea

-Explanatio in Psalterium (objaśnienia do Psałterza) Jana Turrecrematy

-Opuscula (drobne utwory) św. Augustyna

-Straube nie znalazł widocznie innych odbiorców poza elita intelektualną, którą dzieła te nie były w stanie zainteresować

 

-inna oficyna, nazywana przez badaczy „drukarzem kazań papieża Leona I” – hipotetycznie datując go na lata 1473-1478 i wiążąc z działalnością zgromadzenia braci wspólnego życia w Chełmnie lub jakąś inną placówką śląską

              -z terenu Polski rozeszło się wówczas co najmniej 7 tytułów popularnych książek religijnych

-Kasper Elya...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin