SSP411_Silniki_2_8_l_i_3_2_l_FSI.pdf

(3417 KB) Pobierz
411IG_PL
Szkolenie serwisu
Silniki 2,8 l i 3,2 l FSI z systemem Audi valvelift
Zeszyt do samodzielnego
kształcenia nr 411
220980048.033.png 220980048.034.png 220980048.035.png 220980048.036.png 220980048.001.png 220980048.002.png 220980048.003.png 220980048.004.png 220980048.005.png 220980048.006.png 220980048.007.png 220980048.008.png 220980048.009.png 220980048.010.png 220980048.011.png 220980048.012.png 220980048.013.png 220980048.014.png 220980048.015.png 220980048.016.png 220980048.017.png 220980048.018.png 220980048.019.png 220980048.020.png 220980048.021.png 220980048.022.png 220980048.023.png 220980048.024.png 220980048.025.png 220980048.026.png 220980048.027.png
Audi poszerza swoją rodzinę silników widlastych o kolejnego przedstawiciela.
Nowy silnik 2,8 l FSI można umieścić pomiędzy silnikiem, 2,4 l MPI (który będzie jeszcze produkowany
do połowy roku 2008) a silnikiem 3,2 l FSI. Wprowadza on do rodziny silników Audi nowe rozwiązania techniczne.
Te nowe rozwiązania techniczne to:
system Audi valvelift,
pompa oleju o regulowanej wydajności i dwustopniowej regulacji ciśnienia,
trójowalne koła łańcuchowe.
Najważniejszym celem konstrukcyjnym było zmniejszenie tarcia i zużycia paliwa.
Zmniejszenie tarcia wewnętrznego silnika osiągnięto przez:
zmniejszenie nacisku 2. i 3. pierścienia tłokowego na gładź,
wprowadzenie systemu Audi valvelift (mniejszy skok zaworów dolotowych przy obciążeniu częściowym),
zmniejszenie skoku zaworów wylotowych (10 mm -> 9 mm),
zmiana szklankowego popychacza pompy wysokociśnieniowej na popychacz rolkowy,
zastosowanie łańcuchów rolkowych w przekładniach A, B i C,
wprowadzenie trójowalnych kół łańcuchowych i zmniejszenie tarcia napinaczy łańcuchów,
zmniejszenie pompy oleju,
wprowadzenie regulacji wydajności pompy oleju wraz z dwustopniową regulacją ciśnienia,
zmniejszenie pompy wody i podniesienie temperatury, regulowanej przez termostat.
Nowe rozwiązania techniczne zostaną również wprowadzone w kolejnych wersjach innych silników.
Pierwszym będzie silnik 3,2 l FSI.
Ze względu na duże podobieństwo silników 2,8 l FSI i 3,2 l FSI w tym zeszycie omówiono oba te silniki.
Silnik 2,8 l FSI
411_001
Silnik 3,2 l FSI
411_123
220980048.028.png 220980048.029.png 220980048.030.png
Spis treści
Dane techniczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Budowa silnika
Kadłub silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
Układ korbowo-tłokowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Odpowietrzenie skrzyni korbowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Przewietrzanie skrzyni korbowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Głowica . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
System Audi valvelift . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Przekładnia łańcuchowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Napęd urządzeń pomocniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Układ smarowania
Schemat układu smarowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Budowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Pompa oleju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Wskaźnik poziomu oleju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Układ chłodzenia
Chłodzenie silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Układ dolotowy
Budowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Zespół sterujący przepustnicy J338 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Przełączany kolektor dolotowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Sterowanie podciśnieniowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
4
220980048.031.png
Układ zasilania
Obwód niskociśnieniowy, obwód wysokociśnieniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Układ wydechowy
Układ wydechowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Układ sterowania silnika
Schemat układu sterowania silnika 2,8 l FSI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
Serwis
Narzędzia specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Zeszyt do samodzielnego kształcenia informuje o podstawach budowy i działania nowych modeli
samochodów, i nowych podzespołów oraz o nowych rozwiązaniach technicznych.
Odnośnik
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją naprawy!
Podawane tutaj wartości mają jedynie pomóc w zrozumieniu treści i dotyczą wersji programowych,
aktualnych w chwili tworzenia zeszytu.
Obsługę techniczną oraz naprawy należy przeprowadzać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury
serwisowej.
220980048.032.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin