Firma I-Mertia przedstawiła nowe badanie użytkowników Internetu. W dwóch tysiącach gospodarstw domowych zostało zainstalowane specjalne oprogramowanie eMeter, dokładnie rejestrujące zachowanie w sieci internautów powyżej 15 roku życia. Zgromadzone w ten sposób informacje w zestawieniu z danymi społeczno-demograficznymi uzyskanymi w trakcie rekrutacji panelu mają dać pełny obraz zachowań domowych użytkowników Internetu.
- Z naszych obserwacji wynikało, że reklamodawcy i inwestorzy potrzebują badania panelowego, aby poważnie podchodzić do Internetu jako medium reklamowego — mówi Krzysztof Modzelewski, prezes I-Metrii.
- W trakcie moich kontaktów międzynarodowych zaobserwowałem, że właściwie żadna z wielkich sieci badań marketingowych nie była inicjatorem tego typu badań — dodaje Wojciech Pawlak, przewodniczący rady nadzorczej I-Metrii.
Przeprowadzane co kwartał badanie strukturalne dostarcza informacji o strukturze społeczno-demograficznej domowych internautów. Firma dokonuje 20-procentowej rotacji panelu w ciągu roku, aby zminimalizować skrzywienia zachowań jego uczestników. W nagrodę za udział w badaniu otrzymują oni co miesiąc punkty, które mogą wymienić na sprzęt AGD. Wybór nagród nie był przypadkowy, gdyż nagrody w postaci np. sprzętu RTV lub komputerowego mogłyby wypaczyć wyniki badania.
Już po dwóch tygodniach badania I-Metria zdecydowała się przedstawić pierwszy raport z oglądalności Internetu. - Był to właściwy moment, ponieważ w tym okresie rozpoczyna się pozyskiwanie klientów na przyszły rok, a takie badania mogą pomóc portalom w negocjacjach z reklamodawcami w oparciu o wiarygodne dane — mówi Wojciech Pawlak.
Badaniem nie są na razie objęci użytkownicy poniżej 15 roku życia, ale jak zapewniają przedstawiciele I-Metrii, już w tej chwili firma jest do tego technicznie przygotowana. Trwają również rozmowy na temat uruchomienia panelu użytkowników korzystających z Internetu w pracy. Powstanie takiego panelu uzależnione jest przede wszystkim od rynku. — Jesteśmy w stanie zrobić to w ciągu 2-4 miesięcy, w zależności od rozwiązania metodologicznego — mówi Krzysztof Modzelewski.
Wojciech Pawlak deklaruje, że panel użytkowników korzystających z Internetu w pracy powstanie, gdy pojawi się wyraźne zapotrzebowanie ze strony rynku. W przyszłości I-Metria zamierza również badać skuteczność reklamy internetowej.
Copyright by Brief 26/2001
Zobacz także:
Tony Hertz, Radio z widokami. Magiczny numer
Maciej Musioł, Piotr Poznański, Narzędzia promocji w Internecie.
Maciej Musioł, Piotr Poznański, Marketing Wirusowy – komunikacja eksplodująca
Jacek Sztaudynger, Etyka w życiu gospodarczym
Marek Dziewiecki, Telewizja, komputery i Internet a wychowanie
Krzysztof Drwal, Współpraca "Opoki" z "Wirtualną Polską"
Krzysztof Drwal, Konferencja "Opoki" o wykorzystaniu Internetu w diecezji i parafii
Dariusz Raś, Papieski e-mail
Amadeusz Król, Marzena Reinert, Jakie reklamy przyciągają uwagę
moderator132