37_najwiekszych_bledow_menedzerow.pdf

(685 KB) Pobierz
37_bledow.indd
2
BIBLIOTEKA MENEDŻERA
37 największych błędów
menedżerów
autor: Hanna Kukawka
Czy wiesz jak skutecznie motywować
swoich pracowników ?
Jak uniknąć potknięć, które mogą Cię
kosztować utratę autorytetu w irmie?
Nie musisz popełniać błędów zagrażających
twojej karierze !
Wykorzystaj doświadczenie tych, którzy
ten rachunek już zapłacili !
www.poradnikmenedzera.pl
436908264.003.png
Raport specjalny: 37 największych błędów menedżerów
Do pracy menedżera, jeśli chce się ją wykonywać po mistrzowsku, trzeba mieć
odpowiednie predyspozycje i uzdolnienia. Ale same zdolności nie wystarczą!
Tajemnicą sukcesu w zarządzaniu ludźmi jest umiejętna analiza własnych
słabości i talentów oraz wytrwały trening w kierunku eliminowania jednych,
a rozbudowywania drugich.
Dobrze jest mieć nauczyciela, który spojrzy fachowym okiem, wyłowi elementy
wymagające szczególnego treningu, doradzi jak eliminować szkodliwe nawyki...
Tyle, że takiego trenera-mistrza mają jedynie sportowcy, odnoszący sukcesy
na olimpiadach. I to też nie wszyscy.
A cóż ma robić menedżer, który na osobistego trenera nie może liczyć, a jed-
nak chce się doskonalić? Pozostaje mu „lustro” – czyli rzetelne przyglądanie się
samemu sobie.
Ten raport pomoże Ci spojrzeć na siebie bardziej obiektywnie. Spróbuj dojrzeć
w przytoczonych przykładach siebie, widzianego oczyma Twoich podwładnych.
Przeczytasz tu o potknięciach, które mogą się zdarzać każdemu. Są to błędy
najczęściej popełniane przez menedżerów – działających zresztą zwykle
w jak najlepszych intencjach, ale nie zawsze zdających sobie sprawę ze skutków
ubocznych swojego postępowania.
Nie musisz skazywać się na płacenie „frycowego”, ucząc się na własnych
błędach. Wykorzystaj doświadczenie tych, którzy ten rachunek już zapłacili!
2
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
www.poradnikmenedzera.pl
436908264.004.png 436908264.005.png
Raport specjalny: 37 największych błędów menedżerów
Raport specjalny: 37 największych błędów menedżerów
Spis treści:
1. Uciekanie od problemu niskiej jakości pracy ......................................... 3
2. Powierzchowna ocena okresowa pracowników .................................... 3
3. Sprzeczność między ocenami doraźnymi a oceną okresową ............... 3
4. Chronienie pracowników przed popełnianiem błędów ........................ 4
5. Brak jasno określonych wytycznych lub norm ....................................... 4
6. Brak upewnienia się, czy polecenie zostało zrozumiane ...................... 4
7. Nieinformowanie o celach pracy ............................................................. 4
8. Powiększanie szumu informacyjnego .................................................... 4
9. Nieinformowanie o problemach irmy .................................................... 5
10. Niedocenianie potrzeby szkolenia pracowników .................................. 5
11. Wyznaczanie nierealnych terminów ....................................................... 5
12. Motywowanie wbrew interesom irmy ................................................... 6
13. Niedostosowanie nagród do preferencji pracowników ........................ 6
14. Karanie bez uzasadnienia ........................................................................ 6
15. Nagradzanie bez umiaru ......................................................................... 6
16. Błędy w chwaleniu .................................................................................... 6
17. Nagradzanie po kryjomu ......................................................................... 7
18. Różnicowanie pracowników .................................................................... 7
19. Złe traktowanie naturalnych liderów ..................................................... 7
20. Nieumiejętność współpracy z osobami trudnymi ................................. 7
21. Tolerowanie rywalizacji wewnątrz zespołu ............................................ 8
22. Brak znajomości strategii i misji irmy .................................................... 8
23. Niezdrowa rywalizacja z innymi działami .............................................. 8
24. Nielojalność wobec szefa ......................................................................... 8
25. Zapominanie, że najważniejsi są klienci! ............................................... 8
26. Odrzucanie nowych technologii ............................................................. 9
27. Nowatorstwo bez potrzeby ..................................................................... 9
28. Pozwalanie na to, by technologia czyniła pracę nudniejszą ................. 9
29. Niedocenianie znaczenia kontroli przy stosowaniu systemów
komputerowych ....................................................................................... 9
30. „Zosia-samosia” ........................................................................................ 9
31. Brak czasu na własny rozwój! ................................................................... 10
32. Pozostawanie daleko w tyle za pracownikami ....................................... 10
33. Niechęć do ciepłych słów .......................................................................... 10
34. Za mało czasu dla pracowników .............................................................. 10
35. Brak informacji zwrotnej .......................................................................... 11
36. Nieuwzględnianie predyspozycji pracownika ........................................ 11
37. Niewyciąganie wniosków z własnych błędów ........................................ 11
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
3
www.poradnikmenedzera.pl
436908264.006.png
Raport specjalny: 37 największych błędów menedżerów
1
Uciekanie od problemu niskiej jakości pracy
Jeżeli szef unika krytykowania niezadowalających efektów pracy swojego pod-
władnego, to wyrządza mu tym nieświadomie niedźwiedzią przysługę.
Jeśli pracownik odda Ci zrobiony przez siebie raport, Ty zaś na to za-
reagujesz następująco: Dziękuję Ci Krzysiu, wiem, że się starałeś! a
następnie pójdziesz do Moniki, prosząc ją: Moniko, czy możesz za-
jąć się tym raportem, który zrobił Krzysztof? Nie mówmy mu tego,
bo będzie mu przykro, ale oboje wiemy, że takiego materiału nie
można wysłać zarządowi, zrobisz poważny błąd.
Krzysztof pomyśli wtedy: Robiłem coś takiego po raz pierwszy w
życiu i na dodatek wcale się nie wysilałem... Okazuje się, że bardzo
łatwo jest zrobić dobre opracowanie dla zarządu. Szef niesprawie-
dliwie do tej pory przyznawał Monice za to premie.
Musisz więc zdobyć się na szczerość wobec Krzysztofa i powiedzieć
mu otwarcie, na czym polegają jego słabości. Tylko wtedy jest
szansa, że się podciągnie. Jeśli tego jednak nie zrobi, za jakiś czas
będziesz miał podstawę do zwolnienia go.
Jeżeli natomiast w takiej sytuacji schowasz głowę w piasek, w przy-
szłości będziesz miał znacznie więcej problemów, a sam Krzysztof
będzie miał do Ciebie słuszną pretensję, że go zwodziłeś.
2
Powierzchowna ocena okresowa pracowników
Ocena okresowa to szansa dla obu stron na wyjaśnienie sobie wielu niedomówień
i „gdybań”. Nawet jeśli sama rozmowa nie będzie łatwa, musi stanowić punkt
zwrotny, od którego zacznie się lepsza współpraca.
Ocena okresowa zrobiona „po łebkach” to strata nie tylko czasu, ale i okazji do
poprawy pracy podwładnego.
Być może Janusz w ogóle nie zdaje sobie sprawy z tego, że jego raporty, z któ-
rych jest bardzo dumny, Ty oceniasz jako powierzchowne i mało przydatne?
Może Marzena zadręcza się, próbując być jeszcze bardziej dokładna i godzinami
sprawdza poprawność swoich obliczeń, podczas gdy Tobie chodzi o coś wręcz
przeciwnego – chciałbyś, żeby pracowała szybciej?
4
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
www.poradnikmenedzera.pl
436908264.001.png
Raport specjalny: 37 największych błędów menedżerów
Raport specjalny: 37 największych błędów menedżerów
Aby przeprowadzana przez Ciebie ocena okresowa rzeczywiście
spełniła swoją rolę, pamiętaj o następujących przykazaniach:
l Nie pozwalaj sobie na wygłaszanie nieprzemyślanych opinii. Na
podstawie oceny okresowej decydujesz o przyszłości pracownika
– nie możesz więc popełnić tutaj błędu!
l Nie lekceważ samooceny pracownika, ale nie pozwól mu być goło-
słownym – wymagaj faktów!
l Jeśli masz pracownikowi coś do zarzucenia i chcesz mu dać niższą
ocenę, sam zbierz fakty, które uzasadniają Twoją decyzję.
l Zawsze rozmawiaj z pracownikiem o jego perspektywach – ścież-
ce kariery, możliwych szkoleniach itp.
3
Sprzeczność między ocenami doraźnymi a oceną okresową
Musisz pamiętać o tym, żeby na bieżąco udzielać podwładnym informacji zwrotnej
– mówiąc im, jak postrzegasz ich pracę.
Dotyczy to zwłaszcza opinii krytycznych – w żadnym wypadku nie wolno Ci za-
skakiwać nimi pracowników dopiero podczas oceny okresowej.
Również na bieżąco zwracaj im uwagę na to, że przestali się rozwijać – jeśli
zauważysz coś takiego – i przede wszystkim – dostrzegaj ich postępy!
4
Chronienie pracowników przed popełnianiem błędów
Błąd taki popełniają najczęściej menedżerowie, którzy starają się być bardzo
opiekuńczy w stosunku do swoich pracowników. Nie zdają sobie najczęściej
sprawy z tego, że okazują im w ten sposób brak zaufania.
Bogdanie, pomyślałem, że możesz nie wiedzieć, jak poprowadzić tę rozmowę z
działem reklamy. Wysłałem więc do nich list, który załatwi całą sprawę!
Może tym razem rzeczywiście pójdzie sprawniej, będzie mniej kłopotów, ale z
całą pewnością w przyszłości będzie to oznaczać mniej nowych pomysłów i mniej
samodzielnych pracowników. A najambitniejsi poszukają sobie innej pracy...
5
Brak jasno określonych wytycznych lub norm
Błędem jest oczekiwanie, że pracownik zrozumie w pół słowa, czego od niego
oczekujesz. Kiedy wyznaczasz zadania, musisz wyrażać się precyzyjnie. W prze-
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
5
www.poradnikmenedzera.pl
436908264.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin