Dwugłos o tolerancji - 2004 - test - PP.pdf

(222 KB) Pobierz
Microsoft Word - ARKUSZ I i II.doc
Miejsce
na naklejkę
z kodem
(Wpisuje zdający przed
rozp oczęciem pra cy)
KOD ZDAJĄCEGO
PRÓBNY
EGZAMIN MATURALNY
Z JĘZYKA POLSKIEGO
ARKUSZ I
Arkusz I
GRUDZIEŃ
ROK 2004
Czas pracy 170 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Proszę sprawdzić, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 12 stron.
Ewentualny brak należy zgłosić przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Część 2 arkusza zawiera dwa tematy wypracowania. Do
opracowania trzeba wybrać jeden z nich i podkreślić.
3. Proszę zaplanować czynności tak, by było możliwe rozwiązanie
zadań z obu części arkusza w ciągu 170 minut.
4. Pracę proszę napisać czytelnie.
5. Proszę pisać tylko w kolorze niebieskim lub czarnym; nie pisać
ołówkiem.
6. Nie wolno używać korektora.
7. Błędne zapisy trzeba wyraźnie przekreślić.
8. Wszelkie notatki należy sporządzać tylko w brudnopisie, który
nie będzie oceniany.
9. Podczas egzaminu można korzystać ze słownika poprawnej
polszczyzny i słownika ortograficznego.
Za rozwiązanie zadań
można otrzymać
70 punktów
20 pkt za część I
50 pkt za część II
Życzymy powodzenia!
(Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy)
PESEL ZDAJĄCEGO
379292539.001.png 379292539.002.png 379292539.003.png
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Arkusz egzaminacyjny I
Część I – rozumienie czytanego tekstu
Przeczytaj uważnie tekst, a następnie odpowiedz na pytania. Odpowiadaj tylko na podstawie tekstu
i tylko własnymi słowami . Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile jesteś proszony.
DWUGŁOS O TOLERANCJI
Ciągle nie lubię tolerancji
1. Tolerancja jest kategorią drugiego czy trzeciego rzędu wartości. Ma sens tylko w stosunku do
wcześniej uznanych podstawowych zasad ładu moralnego czy politycznego; sama takich zasad nie
tworzy.
2. Drugiezastrzeżenie bierze się z upraszczającego charakteru tolerancji. Ci, którzy lubią się na nią
powoływać, stracili zdolność rozróżniania między zdolnościami moralnymi i zachowaniami ludzkimi.
Tolerancja zabiła takie pojęcia, jak: wyrozumiałość, otwartość, pojednawczość, pobłażliwość,
życzliwość, poczucie sprawiedliwości, dobre wychowanie oraz wiele innych cnót i postaw, które
różnią się od siebie, wynikają z różnych motywacji i dotyczą różnych zachowań czy czynów.
Tolerancja nie tylko spustoszyła nasz język etyczny, ale także zniosła granice między tym, co
prywatne, społeczne i polityczne, wytwarzając przekonanie, że jest kluczem do wszystkich tych sfer.
3. Trzecia przyczyna niechęci to znikomość pozytywnych skutków praktycznych dzisiejszej idei
tolerancji. Ludzie najgłośniej powołujący się na nią sprawiają wrażenie osób dogmatycznych.
Dlaczego? Jedną z przyczyn jest głębokie, lecz naiwne przekonanie, że świat pełen tolerancji będzie
dobry, będzie czymś w rodzaju zeświecczonej wspólnoty pierwszych chrześcijan, a kto o tym wątpi,
ma złą wolę. Tolerancja przekształciła się w wygodny środek arbitralnych potępień i pochwał;
tolerancja i ład liberalny jawią się jak wielki buldożer, który ma przeorać naszą świadomość.
4. Ktoś powie, że to nie przyrodzone wady tolerancji, lecz uproszczenia i zafałszowania. A czy
tolerancja w wersji uszlachetnionej da się obronić? Za przykład weźmy wersję Wojciecha
Sadurskiego. Autor ten nie popełnia podstawowego błędu; stwierdza, że tolerancja jest wartością
drugiego rzędu, nie jest ideałem, lecz postawą obowiązującą w sytuacji, gdy ideały już istnieją. Jeśli
tolerancja jest wartością drugiego rzędu, to nie ma sensu określanie społeczeństw jako tolerancyjnych
lub nietolerancyjnych. Skoro chcemy coś istotnego wiedzieć o zbiorowości, powinniśmy ją
identyfikować poprzez cechy i zasady, które są dla niej istotne, a więc wartości pierwszego rzędu.
5. Podstawowy argument profesor Sadurski zilustrował przykładem marszu grupy nazistów przez
dzielnicę uciekinierów z hitlerowskich Niemiec. Postawa tolerancji wymaga, abyśmy powstrzymali
się od zakazywania tej demonstracji. Dlaczego? Nie chodzi o adwersarzy 1 – mówi Sadurski – ale o nas
samych. Wartość tolerancji nie dotyczy osób tolerowanych, w tym wypadku nazistów, lecz
tolerujących, owych uciekinierów. Argument dziwaczny. Tolerancja w klasycznej formule miała
wszak na celu dobro tolerowanych, nie tolerujących. Sadurski odwraca tę formułę.
6. Jedną z cech „społeczeństwa tolerancyjnego” jest unikanie potępień. Oburzenie na czyny i słowa,
do których jednostki czy grupy mają uprawnienia, staje się aktem bardziej oburzającym niż pierwotny
przedmiot oburzenia. Dzisiejsza kultura prawna temu sprzyja. Zasada, iż co nie jest prawnie zakazane,
jest dozwolone, bywa obficie wykorzystywana; obyczaj, który ją mitygował, praktycznie przestał
istnieć. Coraz bardziej drobiazgowe są regulacje prawne związków między kobietami i mężczyznami,
nauczycielami i uczniami, rodzicami i dziećmi; prawne lub quasi-prawne regulacje dotyczące języka,
jakiego wolno używać publicznie.
7. Sadurski ma jeszcze jeden argument na rzecz tolerancji. Upraszczając: tolerujemy rzeczy
moralnie odrażające, ponieważ gdy znikną, to zmniejszy się możliwość naszego wyboru. Zniknięcie
rzeczy odrażających nie powinno nas [jednak] kłopotać. Jeśli wyrażamy oburzenie, to mamy nadzieję,
że nastąpi zmiana na lepsze. Wyrażać oburzenie, a jednocześnie zakładać, iż nie będzie ono miało
żadnych skutków praktycznych, kłóci się z podstawowymi odruchami ludzkimi.
8. Rzeczywistość moralna jawi się Sadurskiemu jak dom towarowy, tym lepszy, im zawiera więcej
dóbr do wyboru. Publiczna obecność nazistów nie jest [jednak] potrzebna do opowiedzenia się
przeciw nazizmowi. Nie znajdziemy racji, byśmy dbając o rozwój subtelności zachowań, poczucia
umiaru i stosowności, mieli bronić publicznej obecności umysłowego i obyczajowego prymitywizmu.
Powtarzam to od dziesięciu lat: jeśli mamy jakikolwiek problem do rozstrzygnięcia, ostatnią rzeczą,
1 adwersarz – ten, kto występuje przeciw komuś, przeciwnik
Strona 2 z 2
379292539.004.png
 
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Arkusz egzaminacyjny I
jaką należy zrobić, jest wprowadzenie pojęcia tolerancji. Nie czyni ona naszych myśli
klarowniejszymi ani działań lepszymi.
(Za Ryszardem Legutką, „Rzeczpospolita” 81/2002)
Nie lubię nietolerancji
9. Profesor Legutko uważa tolerancję za ideał pośledniej rangi; ja za ideał naczelny
i fundamentalny. Legutko przypisuje tolerancji rozliczne negatywne konsekwencje, ja uważam,
że większe nieszczęścia wynikają z jej braku. Legutko uważa tolerancję za przykrą społeczną
przypadłość, a ja ubolewam nad niedostatkiem tolerancji.
10. Przypisał mi Legutko pogląd, iż „tolerancja jest wartością drugiego rzędu”. Otóż nie pisałem
o tolerancji jako „wartości drugiego rzędu”, [lecz] „drugiego stopnia”, a to fundamentalna różnica. To,
że tolerancja jest wartością drugiego stopnia, oznacza tylko tyle, iż odnosi się do innych wartości. Tak
samo, jak myślenie o myśleniu. Czy oznacza to, że ideały drugiego stopnia są mniejszej wagi? Wprost
przeciwnie. Ideały drugiego stopnia są w istocie ważniejsze dla życia publicznego. Innymi słowy:
mniej jest dla mnie ważne, ilu jest w Polsce katolików, a ilu ateistów, [niż] czy zwolennicy
odmiennych ideologii wzajemnie się szanują i pragną swych oponentów co najwyżej przekonać,
[a] nie uwięzić lub wyeliminować.
11. Tolerancja wartościowa jest nie tylko dla tych, których obdarzamy jej dobrodziejstwem, ale także
dla nas samych. „Inni” nie mogą rościć sobie prawa do tego, byśmy się z nimi zgadzali, ale mają
prawo domagać się, byśmy respektowali ich jako obywateli tej samej kategorii co my. Tolerancja to
niezgoda na poglądy lub postawy, a niezgoda w wolnym społeczeństwie zakłada prawo do wyrażania
braku akceptacji. Ale „nie akceptować” to co innego niż „nie tolerować”. Nietolerancja oznacza,
że gdybyśmy mogli, chcielibyśmy owe poglądy wyeliminować – a w praktyce często oznacza to
eliminację ich nosicieli.
12. Skoro tolerancja wymaga, byśmy nie karali za poglądy i postawy, to dlaczego nie wymaga
również, byśmy powstrzymywali się od wyrażania dezaprobaty? Często społeczna dezaprobata może
być bardziej dolegliwa niż formalna kara. Tolerancja potrzebna jest nie tylko tym, którym ją
okazujemy, ale także nam. Kształtowanie w sobie tolerancji jest istotną cechą jednostkową. Nie jest to
cnota łatwa ani mała; naturalnym odruchem na inność jest nietolerancja (zakazać, odrzucić,
wyeliminować). Tolerancja jest reakcją wyuczoną. Ale ta nauka przynosi dobre rezultaty. Pozwala
nam eliminować dezaprobatę płynącą z niskich pobudek – z uprzedzeń, agresji, egoizmu. Umożliwia
nam życie w społeczeństwie bogatym różnorodnością, w otoczeniu pluralistycznym. Tolerancja
wyklucza karanie, ale nie wyklucza dezaprobaty.
13. Czy różnorodność (gwarantowana przez tolerancję) jest wartością samoistną? Ci, którzy cenią
różnorodność jako wartość samoistną – sugeruje Legutko – traktują społeczeństwo jako wielki dom
towarowy. Taka wizja społeczeństwa i moralności byłaby oczywiście niedorzeczna: nie „wybieramy”
sobie poglądów moralnych, religii czy stylu życia, w odróżnieniu od dóbr konsumpcyjnych.
Moralność i religia są w dużo większym stopniu częścią naszej tożsamości. Społeczeństwo nie jest
domem towarowym i nie jest również klasztorem, w którym poglądy i styl życia przypisywane są
komuś raz na zawsze. Ta możliwość świadomego wyboru w sprawach najważniejszych –
ostatecznych – jest dla nas, liberałów, ważnym dobrem.
14. Konserwatyści mieszają dwa pojęcia: głębię przekonań z ich niezmiennością; to właśnie
możliwość zmiany, odrzucenia, wyjścia i trzaśnięcia drzwiami zaświadcza o sile przekonań tych,
którzy zostają. I właśnie dlatego różnorodność – moralna, religijna, stylów życia itp. – jest dobrem
samoistnym. Społeczeństwo nie jest domem towarowym, ale powinno dawać ludziom wolność
w formowaniu swej tożsamości. Nie jest to relatywizm – nie oznacza, że każda moralność jest „tak
samo dobra”. Tolerancja nie może opierać się na relatywizmie, bo wtedy wartość samej tolerancji
byłaby podważona – musiałaby być uznana za postawę „tak samo dobrą jak każda inna”. Ale ludzka
wolność jest dobrem wielkiej wagi, wcale nie relatywnym. Bez tolerancji nie ma mowy ani o wolności
dla „innych” od nas, ani dla nas samych.
(Za Wojciechem Sadurskim, „Rzeczpospolita” 81/2002)
Strona 3 z 3
 
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Arkusz egzaminacyjny I
Zadanie 1. (1 pkt)
Co mówią tytuły wypowiedzi o stanowiskach autorów wobec tolerancji?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 2. (1 pkt)
Jak Sadurski nazwał wprost poglądy swoje i adwersarza? (ak. 13. i 14.)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 3. (2 pkt)
Jakie słabości wytknął Legutko tolerancji w pierwszych trzech akapitach swojej wypowiedzi?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 4. (1 pkt)
Co Legutko nazwał „argumentem dziwacznym”? (ak. 5.)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 5. (2 pkt)
Co wg Legutki w społeczeństwach liberalnych muszą zastępować regulacje prawne?
Dlaczego są one aż tak drobiazgowe?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 6. (1 pkt)
Kto co porównał negatywnie do „domu towarowego”?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 7. (1 pkt)
Czym według Sadurskiego różnią się kategorie „drugiego rzędu” i „drugiego stopnia”?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Strona 4 z 4
Próbny egzamin maturalny z języka polskiego
Arkusz egzaminacyjny I
Zadanie 8. (2 pkt)
Co wg Sadurskiego znaczy „niezgoda”, a co „nietolerancja”?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 9. (1 pkt)
Dlaczego wg Sadurskiego relatywizm źle służyłby tolerancji?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 10. (2 pkt)
Wypisz przykłady użycia cudzysłowu w różnych funkcjach. Jakich?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 11. (2 pkt)
Wypisz dwa porównania o różnych funkcjach w tekście. Jakich?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 12. (1 pkt)
Z obu tytułów wykreśl wszystkie „nie” (zapisz te tytuły). Które przekształcenie mocniej
zniekształciło intencje autora?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 13. (2 pkt)
Te dwie wypowiedzi poprzedziła trzecia. Czyja i jakie stanowisko zajął jej autor wobec
tolerancji?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 14. (1 pkt)
Czyją bierzesz stronę w tej polemice? Dlaczego (sformułuj konkretny, rzeczowy argument)?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Strona 5 z 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin