PYTANIA I POLECENIA
Danuta Buttler, Neologizmy słowotwórcze i znaczeniowe
1. Wskaż, na jakie dwa sposoby zaspokaja się „potrzebę wzbogacania słownictwa o nowe nazwy”. (akapit 1)
(0-1 pkt)
................................................................................................................................................................................................
2. Wskaż i objaśnij, na dowolnych przykładach, różnicę między neologizmem słowotwórczym a neologizmem znaczeniowym.
(0-2 pkt)
3. Odtwórz w punktach proces powstawania neosemantyzmu. (akapit 2.)
(0-3 pkt)
4. „Wśród elementów, które po drugiej wojnie światowej zyskały nowe znaczenia, można wyróżnić dwie podstawowe grupy”. Nazwij je i scharakteryzuj, posługując się przykładami neosemantyzmów z teksu. (akapity 4. i 5.)
(0-4 pkt)
5. Wyjaśnij, dlaczego autorka tekstu, pisząc o „neosemantyzmach stylu publicystycznego” stwierdziła, że mają one „charakter jak gdyby przejściowy” między omówionymi wcześniej dwiema grupami neosemantyzmów. (akapit 6.)
6. Nazwij i objaśnij, za autorką tekstu, mechanizm zmian znaczeniowych, których efektem było powstanie neosemantyzmów, a także objaśnij znaczenie tych neosemantyzmów:
a. kapusta,
b. huśtawka cen,
c. plomba,
d. kanał przerzutowy,
e. śledź,
f. bank krwi,
g. zapas do długopisu.
(0-7 pkt)
moniczka09