Szybki kurs kompresowania gier.pdf
(
774 KB
)
Pobierz
SZYBKI KURS KOMPRESOWANIA GIER
by
mahometo
Witam!
Napisałem ten kurs w odpowiedzi na wiadomości które
otrzymuje na chomiku typu: „jak ty to robisz?”, „musisz być geniuszem informatycznym”
itp. Z góry muszę stwierdzić, iż kompresowanie gierek „moim sposobem” raczej nie ma
wiele wspólnego z wyższą wiedzą informatyczną. Każdy może się w to pobawić. Ten
szybki kurs odpowie na pytanie „Jak?”.
WinRar
# dzielenie na party, hasło, archiwum SFX #
Dzielenie na party:
Zaznaczamy pliki do spakowania, klikamy prawym przyciskiem myszy, wybieramy opcje
Dodaj do
archiwum… ,
wyświetla nam się takie okienko:
Jeżeli chcemy podzielić tylko na party bez stosowania kompresji – zmieniamy
Metodę kompresji
z
normalna
na
bez kompresji
. Następnie wpisujemy
rozmiar woluminów
czyli jaką wagę ma mieć
poszczególny part. Oczywiście po rozwinięciu opcji rozmiaru woluminów mamy do wyboru np.:
- CD700: dzieli plik na części po 700MB,
- DVD+R: dzieli plik na części po 4481MB
Jeżeli wybierzesz opcję wpisania „po swojemu” możesz skorzystać z kalkulatora internetowego (link
poniżej), który przeliczy ci np. 1GB na bajty lub tak jak ja to robie po prostu wpisać na końcu literkę M
(w megabajtach). I tak np. dla naszego 1GB wpisuje 1100M i wychodzi mi 1,02GB.
http://wieszjak.pl/przeliczniki/31,przelicznik-jednostek-ilosci-danych.html
Ustawianie hasła archiwum
Wystarczy przełączyć z zakładki
Ogólne
na
Zaawansowane i
wybrać opcję
Wprowadź hasło…
Możemy wybrać dodatkowo opcję
Zaszyfruj nazwy plików
w celu ukrycia zawartości archiwum.
Archiwum SFX
Jest to prosty plik instalacyjny w pliku *.exe, samorozpakowujące się archiwum:
Stworzenie archiwum SFX jest banalnie proste wystarczy zaznaczyć w zakładce
Ogólne
Utwórz
archiwum SFX
. Możemy również pobawić się z ustawianiem hasła, kompresji (jak powyżej),
edytowaniem domyślnego tekstu w oknie, nagłówka czy tworzeniem ikon na pulpicie czy w Menu
Start itp. itd. Wszystko jest tutaj:
Zaawansowane
->
Opcje SFX…
W ten sposób możemy stworzyć
własny instalator.
WinUHA
Polecam oczywiście ripowanie gier tą metodą, ponieważ WinUHA posiada dużo większe możliwości
kompresji plików, krótko mówiąc -lepiej pakuje od WinRara czy 7zipa. Instalkę można pobrać z
mojego chomika
(mahometo). Krótko mówiąc programem tym wystarczy jedynie spakować pliki,
rozpakowaniem zajmie się plik wsadowy
setup.bat
.
Po zainstalowaniu tegoż programu, zaznaczamy pliki do kompresji tak jak w przypadku WinRara,
naciskamy prawy przycisk myszy i wybieramy opcję
WinUHA: Add To Archive …
Oczywiście możemy również stworzyć SFX’a, ale skupimy się raczej na zabawie z plikiem wsadowym.
UWAGA!
W naszym przypadku należy zmienić rozszerzenie naszej paczki z
*.uha
na
*.arc
Słownik kompresji ustawiamy jak na foto 1024KB, a kompresję wg naszego „widzi mi się”, jeżeli
chcemy mocno spakować pliki to ustawiamy jak na foto ALZ-3. Można oczywiście jak w przypadku
WinRara ustawić bez kompresji. Jedyną wadą WinUHA jest to, że maksymalna waga pojedynczej
paczki to 2GB.
Zapisujemy plik
*.arc
pod dowolną nazwą, ja wpisuje tam najczęściej
data.arc
,
data2.arc
itd.
Oczywiście można tam wpisać co tylko dusza zapragnie. Nie istotne jest w ile plików
*.arc
spakujemy
grę, istotne jest żeby spakować wszystkie pliki – czyli waga, lokalizacje folderów itd. muszą się
zgadzać.
Do rozpakowania takiej paczki będzie nam potrzebny plik
uha.dll
, który znajdziecie na moim chomiku
oraz plik instalacyjny w tym przypadku plik wsadowy. Domyślnie zawsze nazywam go
setup.bat
, żeby
każdy wiedział do czego on służy. Teraz pytanie jak stworzyć taki instalator?
Piszemy go w notatniku. Nie jest to czasochłonne zajęcie, ponieważ skrypt ma banalnie prostą
budowę. Poniżej podam listę najpotrzebniejszych komend pliku wsadowego i krótko opisze ich
działanie.
UWAGA! Należy pamiętać o zmianie rozszerzenia pliku na *.bat. „setup.txt” nie ruszy. Zapewniam. Po
napisaniu naszego batch’a w notatniku, klikamy
Plik
->
Zapisz jako…
i tam wpisujemy nazwę pliku z
rozszerzeniem *.bat. Kodowanie powinno być ustawione na
ANSI
.
KOMENDY PLIKU WSADOWEGO
Komendy przedstawię na przykładzie gotowego pliku
setup.bat
@echo off _______________________ wpisujemy zawsze na początku, wyłącza wyświetlanie ścieżki
cls ________________________________________________________ czyści nasze okienko z tekstu
color 4E __________________________ zmienia kolor okienka i tła, można zmienić np. na 1A, 0B itd.
Title Astral Masters RIP ____________________________ zmienia tytuł okna na
GTA 2 by mahometo
echo. __________________________________________________________ wyświetla pustą linijkę
echo Instalacja gry Astral Masters _________________ wyświetla napis
Instalacja gry Astral Masters
echo. __________________________________________________________ wyświetla pustą linijkę
pause __ skrypt zatrzymuje się i w okienku wyświetla się napis naciśnij jakiś klawisz aby kontynuować
cls ________________________________________________________ czyści nasze okienko z tekstu
echo. __________________________________________________________ wyświetla pustą linijkę
echo Instalacja gry w toku (1/2)... ____________________ wyświetla napis
Instalacja gry w toku (1/2)
echo. __________________________________________________________ wyświetla pustą linijkę
uha.dll x -y data.arc >nul
________________________________________ wypakowuje plik
data.arc
del data.arc
_______________________________________________________ usuwa plik
data.arc
cls ________________________________________________________ czyści nasze okienko z tekstu
echo. __________________________________________________________ wyświetla pustą linijkę
echo Instalacja gry w toku (2/2)... ____________________ wyświetla napis
Instalacja gry w toku (2/2)
echo. __________________________________________________________ wyświetla pustą linijkę
uha.dll x -y data2.arc >nul
______________________________________ wypakowuje plik
data2.arc
del data2.arc
______________________________________________________ usuwa plik
data2.arc
cls ________________________________________________________ czyści nasze okienko z tekstu
echo. __________________________________________________________ wyświetla pustą linijkę
echo Instalacja zakonczona ____________________________ wyświetla napis
Instalacja zakonczona
echo. __________________________________________________________ wyświetla pustą linijkę
pause __ skrypt zatrzymuje się i w okienku wyświetla się napis naciśnij jakiś klawisz aby kontynuować
call "ikona.exe" _______________odpala plik
ikona.exe
tworzący skrót na pulpicie i/lub w menu start
del ikona.exe
______________________________________________________
usuwa plik
ikona.exe
call "mahometo.url" ____________________________________________ odpala plik
mahometo.url
del uha.dll __________________________________________________________ usuwa plik
uha.dll
del setup.bat ______________________________________________________ usuwa plik
setup.bat
Na powyższym przykładzie widać jak nasz program instalacyjny wykonuje polecenia linijka po linijce.
Najważniejsze komendy są zaznaczone powyżej pogrubioną czcionką. Głównym zadaniem naszego
pliku wsadowego jest rozpakowanie plików
*.arc
. Oprócz kwestii wypakowania naszych plików data,
ważne jest też aby po wypakowaniu zostały usunięte (po co mają zaśmiecać nam dysk). Możemy też
stworzyć skrypt zawierający tylko te 4 wiersze. Gra też się wypakuje i będzie działać. Mimo to
uważam, że najlepsza zabawa jest z „efektami wizualnymi” naszego czarnego okienka.
Call, czyli wywoływanie plików przez plik wsadowy
Komenda
call
jest też bardzo przydatna – np. gdy gra wymaga zainstalowania np. DirectX. Wpisujemy
odpowiednią linijkę do skryptu i nasz instalator wywołuje dany plik z instalką DirectX (np.
call
directx.exe
). Po zamknięciu okna wywołanego instalatora czy pliku nasz instalator kontynuuje pracę.
W tym przypadku też możemy w następnej linijce wpisać komendę
del
.
W przypadku naszego skryptu komenda
call
wywołuje plik
mahometo.url
czyli skrót internetowy oraz
plik
ikona.exe
.
Skrypt SFX do tworzenia skrótu na pulpicie i/lub w menu start
Jak sprawić aby po wypakowaniu naszej gry na pulpicie i/lub w menu start pojawiły się ikonki?
Będzie nam do tego potrzebny WinRar.
Wystarczy zaznaczyć jakiś dowolny plik (najlepiej o małej wadzę) np. ja stworzyłem
nowy plik
tekstowy
i zmieniłem jego nazwę na
mahometo
. Następnie kliknąć prawym przyciskiem myszy i
odpalić
Dodaj do archiwum … ,
zaznaczyć
Utwórz archiwum SFX,
następnie przejść z zakładki
Ogólne
na
Komentarz
. W okienku komentarza wpisujemy coś takiego:
Silent=1
Overwrite=1
Shortcut=D, "nazwa pliku źródłowego.exe", "", "", "nazwa ikony"
Shortcut=P, nazwa pliku źródłowego.exe, nazwa folderu w menu start, , nazwa ikony w menu start,
Silent=1
operacja jest wykonywana bez otwierania żadnych okien
automatycznie zastępuje pliki bez zadawania pytań
Overwrite=1
Shortcut=D
ikona na pulpit
ikona do menu start
Shortcut=P
Oczywiście jeżeli nie chcemy robić ikony w menu start nie wpisujemy linijki
Shortcut=P
.
Przypominam raz jeszcze o pliku
uha.dll
, który musi się znajdować w katalogu z
setup.bat
.
Oczywiście do tych moich wypocin dołączę takiego przykładowego ripa wykorzystującego powyższy
skrypt, aby każdy mógł zobaczyć „jak to działa”. W tym przypadku:
Astral Masters RIP.rar
Zalecam „pobawienie się” naszym plikiem wsadowym. Aby go edytować wystarczy kliknąć prawym
przyciskiem myszy a potem
Edytuj
.
Plik z chomika:
prabunek
Inne pliki z tego folderu:
Spolszczenie 1.5.6-17173-1-5-6-1688992274.zip
(3429 KB)
Stardew Valley 1.5.6(1).exe
(601281 KB)
Stardew Valley 1.5.6.exe
(601281 KB)
God_Of_War_2_legendado_PTBR_NTSC_PS2DVDRip_by.starmen.[www.osninjas.info].iso
(4217216 KB)
uha.dll
(108 KB)
Inne foldery tego chomika:
- - - - ◈Najlepsze Parodie XXX
- ♛ Encyklopedie Multimedialne PL ◉◉◉◉◉◉◉◉◉◉◉◉◉
Pliki dostępne do 21.01.2024
!!! ANDROID GAMES 1914 Gier !!!
!!! Ich Troje - Remixed - Nierdzewny 2016 !!!
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin