sysytemy dydaktyczne.doc

(112 KB) Pobierz

 

Wykład VII:

Systemy dydaktyczne

1.      Systemy dydaktyki tradycyjne

Jan Fryderyk Herbart (1775-1841)

Główny cel wychowania i kształcenia jest kształcenie moralnego charakteru. Do realizacji tego celu służą środki: kierowanie uczniami, karność i nauczanie wychowujące (polega na łączeniu przekazywanej wiedzy z rozwojem strony wolicjonalno - emocjonalnej)

Cechy dydaktyczne

-          Analiza czynności nauczyciela, podający tok nauczania według stopni formalnych herbartystów.

-          Narzucanie uczniom treści, organizacji i metod pracy, centralna pozycja nauczyciela w procesie dydaktycznym.

-          Faworyzowanie sztucznych metod uczenia się („nauki książkowej”) poznawania pośredniego.

-          Zasady podziału treści nauczania na poszczególne przedmioty szkolne

Zastrzeżenia wysyłane wobec szkoły tradycyjnej:

- wychowanie powierzchowne, oparte na represji,

- werbalizm w nauczaniu,

- preferowanie metod służących przekazywaniu uczniom „gotowej wiedzy do zapamiętania”,

- ujmowanie rozwoju myślenia jako incydentu w procesie przekazywania uczniom wiadomości,

- niedostateczne respektowanie potrzeb i zainteresowań poznawczych dzieci i młodzieży,

- odizolowanie treści i procesu kształcenia od rzeczywistych potrzeb społecznych.

2. System dydaktyki progresywistycznej

John Dewey (1859 - 1952)

Pełny akt myślenia:

-          Odczuwanie trudności

-          Wykrycie jej i określenie,

-          Nasuwanie się możliwego pomysłu rozwiązania (formułowanie hipotezy)

-          Wprowadzenie przez rozumowanie wniosków z przypuszczalnego rozwiązania (logiczna weryfikacja hipotezy)

-          Dalsze obserwacje i eksperymenty prowadzące do przyjęcia lub odrzucenia hipotezy (J. Dewey: Jak myślimy, Warszawa 1957, 57)

Cechy dydaktyki progresywistycznej

-          Organizacja samodzielnego uczenia się zgodnie ze stopniami formalnymi „pełnego aktu myślenia”.

-          Centralne miejsce ucznia, uwzględnianie jego potrzeb i zainteresowań w doborze treści metod.

-          Eksponowanie metod naturalnych, tj. bezpośredniego poznawania rzeczywistości.

-          „Nauczanie całościowe” uwzględniające konkretne, życiowe potrzeby umysłowe i zainteresowania. 

Zarzuty stawiane szkole progresywistycznej:

-          Wychowanie jednostronne, oparte na nieuzasadnionych nadziejach co do wpływu spontanicznej działalności uczniów na ich rozwój intelektualny, emocjonalny i wolicjonalny.

-          Przerost zajęć praktycznych, często przypadkowych pod względem treści, nad zajęciami „umysłowymi”, zapewniającymi uczniom podstawy usystematyzowanej wiedzy.

-          Jednostronne faworyzowanie nieekonomicznego „uczenia się przez zadanie”.

-          Ujmowanie zdobywania wiedzy jako czynności incydentalnych w procesie rozwoju myślenia.

-          Przesadne respektowanie przypadkowych zainteresowań dzieci i młodzieży przy doborze treści kształcenia.  

3.  Współczesny system dydaktyczny

Podstawa systemu jest związek poznania z działaniem

Składowe systemu dydaktycznego

- osoby: nauczyciel i uczniowie

- procesy: nauczanie i uczenie się

- współczynniki: treści, zasady, metody, organizacja, środki, baza materialna.

Wzajemna zależność elementów: nauczyciel organizuje całokształt działalności dydaktycznej, kieruje uczeniem się uczniów poprzez nauczanie, aby osiągnąć określone cele za pomocą treści, postępując według zasad kształcenia, posługując się świadomie i celowo metodami i środkami dydaktycznymi oraz formami organizacyjnymi nauczania i uczenia się. Treści kształcenia zależne są od celów, z kolei środki dydaktyczne uwarunkowane są treściami nauczania uczenia się. Uczeń podejmuje proces uczenia się, którego czynnościami steruje nauczyciel.

Struktura systemu dydaktycznego

 

Kierownicza rola nauczyciela wymaga następujących czynności:

-          Związane z przygotowaniem zajęć dydaktycznych

-          Organizujące proces kształcenia

-          Realizujące zajęcia dydaktyczne

-          Czynności korekcyjne

 

PYTANIA:

1. Porównaj podstawowe założenia dydaktyki herbartowskiej i progresywistycznej.

2. Omów i uzasadnij zarzuty wobec tzw. Szkoły tradycyjnej i szkoły progresywistycznej.

3. Ukaż walory systemu dydaktyki herbartowskiej i progresywistycznej.

4. Jakie hasła i postulaty głoszone przez herbertystów i progresywistów przyjęła współczesna dydaktyka?

5. Omów strukturę współczesnego systemu dydaktycznego

 

 

 

 

 

 

 

Strona 3 z 3

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin