Kottler Jeffrey - Opor w psychoterapii - Jak pracowac z trudnym klientem.doc

(2830 KB) Pobierz

 

 

JeffreyA.Kottler

Opór

w psychoterapii

Jak pracować z trudnym klientem?

Przekład: Anna Rozwadowska

 

MP

GDAŃSKIE WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE

GDAŃSK 2003

Tytuł oryginału: Compassionate Therapy. Working with Difficult Clients

Copyright © 1992 by Jossey-Bass Inc., Publishers, 350 Sansome Street, San Francisco, California 94104

Ali Rights Reserved. Authorized translation from the English language edition published by Jossey-Bass, Inc. a John Wiley & Sons, Inc. company.

Copyright © for the Polish edition by Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne sp. j. 2003

 

 

Wszystkie prawa zastrzeżone. Książka ani żadna jej część nie może być przedrukowywana ani w żaden inny sposób reprodukowana czy powielana mechanicznie, fotograficznie, elektron­icznie lub magnetycznie, ani odczytywana w środkach masowego przekazu bez pisemnej zgody Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego.

 

 

Wydanie pierwsze w języku polskim

Redakcja merytoryczna: prof. Lucyna Golińska

Redakcja polonistyczna: Anna Świtalska-Jopek

Korekta: Piotr Kałużyński

Skład: Piotr Żylicz

Projekt okładki: Agnieszaka Przerwa

ISBN 83-89120-24-0

 

 

Druk i oprawa: WDG Drukarnia w Gdyni sp. z o.o. ul. Św. Piotra 12, 81-347 Gdynia

 

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne sp. j.

ul. Bema 4/1 A, 81-753 Sopot, tel./fax (058) 551 61 04

e-mail: gwp@gwp.pl,    http://www.gwp.pl

 

Spis treści

Przedmowa........................................................................................................11

Podziękowania.................................................................................................13

Część I. Dlaczego klienci bywają trudni?.............................................................15

ROZDZIAŁ 1. Skąd się bierze opór?.............................................................17

Dlaczego niektórzy terapeuci częściej niż inni

mają do czynienia z trudnymi klientami1?.........................................................18

Poglądy na zmianę i opór................................................................................19

Rodzaje oporu i ich znaczenie..........................................................................21

Homeostaza a znaczenie oporu.........................................................................24

ROZDZIAŁ 2. Typy trudnych klientów........................................................27

Ocena stopnia trudności..................................................................................29

Konsensus w kwestii tego, co czyni klienta trudnym..........................................31

ROZDZIAŁ 3. Etykietowanie" klientów....................................................41

Niekiedy ignorancja bywa pożyteczna...............................................................43

Klient nie jest wrogiem, a terapia to nie wojna.................................................44

ROZDZIAŁ 4. Wiele zależy od punktu widzenia.......................................47

Oczekiwania terapeuty i klienta.......................................................................48

Jesteś tam... dokąd podążasz...........................................................................50

Kiedy terapeuta nienawidzi klienta..................................................................51

6                                              Opór w psychoterapii. Jak pracować z trudnym klientem

Część II.

A jeśli to terapeuta jest trudny?.............................................................53

ROZDZIAŁ 5. Kiedy terapeuta szkodzi sam sobie....................................55

Spoglądając w głąb siebie................................................................................56

Subiektywne postrzeganie klienta....................................................................56

W jaki sposób zachęcamy klientów, by stawali się trudni...................................58

Poczucie zagrożenia.........................................................................................59

Znajdowanie wymówek...................................................................................60

ROZDZIAŁ 6. Grochem o ścianę...................................................................63

Kiedy klienci dokręcają nam śrubę...................................................................64

Zbyt osobiste podejście.....................................................................................66

Podobieństwa między trudnym klientem ijego terapeutą...................................67

Kto cię nęka i dlaczego....................................................................................68

ROZDZIAŁ 7. Gry terapeutów.......................................................................71

Ulubione gry...................................................................................................72

Konflikt władzy..............................................................................................76

Część III.

Szczególnie kłopotliwi klienci.................................................................79

ROZDZIAŁ 8. Na wypadek, gdybym postanowił się zabić......................81

Style zachowań manipulacyjnych....................................................................83

Jeden przypadek spośród wielu........................................................................84

Większe ryzyko i najwyższe wyzwanie...............................................................87

ROZDZIAŁ 9. Wrócę, jeśli mnie wyleczysz.................................................89

Potrzeba kontrolowania występująca u niektórych klientów...............................90

Odmiana uwodzicielska..................................................................................92

Potrzeba bycia silnym......................................................................................94

Działania zapobiegawcze.................................................................................96

ROZDZIAŁ 10. Nie zmusisz mnie do mówienia.........................................99

Klient nieokrzesany.......................................................................................100

Wojowniczy nastolatek..................................................................................102

Zwolnienie wrogo nastawionego klienta z terapii............................................105

Spis treści                                                                          7

11 mm mmmmmtmmMmmami^Hm^MtmKMitm^mKtmmtmmmKmMmm iitiiiiiiiiii'iiiiiiiwwiiiiiiiiMiBiiiBiiwMiiiiiiiiiMiiMiiMwiwiiiiiiiiiimiWiiiMimBiiiiiihiiiiiiimmiimiwiiiiww^ww mwmmmwMmmmmMmmwmMwmtmmM

Neutralizowanie wrogości.............................................................................107

Konfrontacja z wrogo nastawionym klientem.................................................109

ROZDZIAŁ 11. To nie mój problem - to on ma kłopoty........................113

Dlaczego pary sprawiają trudności................................................................114

Interwencje w wypadku wojujących par.........................................................117

ROZDZIAŁ 12. Przecież już o tym mówiłem............................................121

Nudny klient i znudzony terapeuta................................................................122

Praca z chronicznie nudnymi klientami.........................................................125

Trud uważnego słuchania.............................................................................127

ROZDZIAŁ 13. Tak, nie, być może, nie wiem...........................................129

Klient, który tylko udaje, że się zmienił..........................................................129

Praca z biernym oporem................................................................................131

Samotny klient.............................................................................................132

Klienci, którzy nic nie mówią.........................................................................135

Praca z milczącym klientem..........................................................................137

Robić mniej, by osiągnąć więcej.....................................................................138

Część IV Radzenie sobie z trudnymi przypadkami............................................141

ROZDZIAŁ 14. W obliczu problemów nierozwiązywalnych.................143

Zbawianie świata, a może raczej nas samych..................................................143

Wykorzystanie przeciwprzeniesienia...............................................................144

Nie bierzmy tego do siebie..............................................................................148

Gdy się za bardzo staramy.............................................................................148

Otrzymywanie wsparcia................................................................................150

Co dwie głowy, to niejedna...........................................................................151

Dosyć narzekania..........................................................................................152

ROZDZIAŁ 15. Myśleć konstruktywnie i współczuć..............................155

O przedrzeźniaczach i wszechstronności.........................................................155

Podejście pragmatyczne.................................................................................156

Niebezpieczeństwa zbytniego usztywnienia.....................................................159

Mentalny inwentarz......................................................................................160

Profil zachowań...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin