wych_kom1sp.pdf

(92 KB) Pobierz
prwk.dvi
Program opracował zespół w składzie:
Bogumiła Bogacka-Osi«ska , Ewa Królicka , Danuta Łazuchiewicz
Recenzenci:
Helena Gutowska , Wojciech J¦drzejczyk , Maciej Wro«ski
Opracowanie j¦zykowe: Jolanta Chabiuk
Projekt okładki i stronicy tytułowej: WSiP SA
Ilustracja na okładce: Marek Łukasik
Redaktor: Maria Boniecka
Redaktor techniczny: Danuta G¡siorowska
Program jest zgłoszony w Ministerstwie Edukacji Narodowej do wy-
kazu dopuszczonych do u»ytku szkolnego, na pierwszym i drugim
etapie edukacji w szkole podstawowej.
ISBN 83-02-07380-6
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna
Warszawa 1999
c
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna
Warszawa 1999
Wydanie pierwsze
Arkuszy drukarskich: 1,0
Papier: oset. kl. III, 70 g, 70
100 cm
Skład: Input T E X , tel. (0-22) 665-78-18
Druk i oprawa: Pabianickie Zakłady Graficzne S.A.
INFORMACJA O AUTORACH PROGRAMU
nadkomisarz mgr Bogumiła Bogacka-Osi«ska, policjantka z Komendy
Stołecznej, absolwentka Wy»szej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy.
Dorobek dydaktyczny: zawodowo zwi¡zana z działalno±ci¡ na rzecz bezpie-
cze«stwa w ruchu drogowym; członek komitetu redakcyjnego „Wychowa-
nie techniczne w szkole”; autorka wielu publikacji i pomocy dydaktycznych
oraz programów z zakresu wychowania komunikacyjnego.
mgr Ewa Królicka, nauczycielka techniki w szkole podstawowej w War-
szawie, doradca metodyczny w Wojewódzkim O±rodku Doskonalenia Na-
uczycieli.
Dorobek dydaktyczny: praca w charakterze nauczycielki techniki w szkole
podstawowej i ±redniej oraz doradcy metodycznego, autorka zeszytów
¢wicze« dla uczniów, instrukcji do pomocy dydaktycznych, materiałów
metodycznych dla nauczycieli.
mgr Danuta Łazuchiewicz, nauczycielka techniki w szkole podstawo-
wej w Warszawie.
Dorobek dydaktyczny: praca w charakterze nauczycielki techniki w szkole
podstawowej, ±redniej i Studium Nauczycielskim oraz doradcy metodycz-
nego w Wojewódzkim O±rodku Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie,
autorka scenariuszy filmów dydaktycznych, materiałów dydaktycznych,
zeszytów ¢wicze« dla ucznia, materiałów metodycznych dla nauczycieli.
SPIS TRECI
Program dla klas 1–3 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 5
Cele programu :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 5
Tre±ci programowe ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 6
Klasa 1 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 6
Klasa 2 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 8
Klasa 3 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 9
Uwagi o realizacji programu :::::::::::::::::::::::::::::::::::: 10
Program dla klas 4–6 :::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 12
Cele programu :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 12
Tre±ci programowe ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 12
Klasa czwarta :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 12
Klasa pi¡ta ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 13
Klasa szósta :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 13
Uwagi o realizacji programu :::::::::::::::::::::::::::::::::::: 14
PROGRAM WYCHOWANIA KOMUNIKACYJNEGO
DLA PIERWSZEJ, DRUGIEJ I TRZECIEJ
KLASY SZKOŁY PODSTAWOWEJ
CELE PROGRAMU
Wychowanie komunikacyjne, którego głównym celem jest poprawa bezpie-
cze«stwa ruchu drogowego, zaczyna si¦ ju» w przedszkolu.
W nauczaniu pocz¡tkowym kontynuuje si¦ systematyczn¡ edukacj¦
w tym zakresie, przysposabiaj¡c dzieci do bezpiecznego uczestnictwa w ru-
chu drogowym w charakterze pieszego, pasa»era, a tak»e kieruj¡cego po-
jazdem.
Przyj¦cie odpowiedniego programu i jego systematyczna realizacja na
wszystkich poziomach pracy dydaktyczno-wychowawczej z dzie¢mi powin-
ny wpłyn¡¢ na kształtowanie wła±ciwych postaw w zakresie kulturalnego,
bezkonfliktowego uczestnictwa w ruchu drogowym.
Przygotowanie dzieci klas 1–3 do uczestnictwa w ruchu drogowym
ma na celu u±wiadomienie im zagro»e« istniej¡cych na drodze, potrzeby
troski o bezpiecze«stwo własne oraz innych uczestników ruchu drogowego,
u±wiadomienie potrzeby bezkonfliktowego funkcjonowania w ruchu.
Dlatego nale»y d¡»y¢ do:
wyposa»enia ucznia w wiadomo±ci niezb¦dne do zrozumienia zasad
±wiadomego, bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym oraz zro-
zumienia istniej¡cych zagro»e« i ich przyczyn,
wyrobienia koniecznych umiej¦tno±ci i nawyków potrzebnych do samo-
dzielnego i odpowiedzialnego korzystania z dróg,
kształtowania postawy szacunku dla uczestników ruchu drogowego
oraz osób działaj¡cych na rzecz porz¡dku publicznego, poszanowania
±rodowiska naturalnego oraz urz¡dze« i miejsc u»yteczno±ci publicznej,
szczególnie zwi¡zanych z transportem,
rozwoju wyobra¹ni, my±lenia przyczynowo-skutkowego,
kształtowania spostrzegawczo±ci oraz orientacji przestrzennej i czasowej.
Podj¦te działania słu»¡ temu, by ucze«:
akceptował normy społeczne i stosował si¦ do nich, uczestnicz¡c w ruchu
drogowym jako pieszy, pasa»er i kieruj¡cy pojazdem,
dostrzegał zwi¡zki przyczynowo-skutkowe pomi¦dzy niewła±ciwym za-
chowaniem w ruchu drogowym a powstawaniem niebezpiecznych sy-
tuacji,
5
326596958.001.png
wystrzegał si¦ zachowa« zagra»aj¡cych bezpiecze«stwu własnemu i in-
nych osób,
akceptował i podejmował przedsi¦wzi¦cia zmierzaj¡ce do poprawy bez-
piecze«stwa ruchu drogowego.
TRECI PROGRAMOWE
Klasa pierwsza
1. Droga dziecka z domu do szkoły i z powrotem, odległo±ci.
Wybór bezpiecznej drogi. Poznanie zagro»e«.
2. Uczestnicy ruchu drogowego: pieszy, osoba przewo»ona pojazdem,
kieruj¡cy pojazdem.
3. Elementy drogi: jezdnia, chodnik, pobocze.
4. Rodzaje dróg.
5. Ogólne zasady poruszania si¦ pieszych i pojazdów:
— zasada ruchu uporz¡dkowanego na drodze,
— zasada ostro»no±ci pieszych przed wej±ciem na jezdni¦.
6. Poruszanie si¦ pieszych
w terenie nie zabudowanym — poza miastem:
— poruszanie si¦ wzdłu» drogi,
— przechodzenie przez jezdni¦.
7. Poruszanie si¦ po drogach o zmierzchu, podczas niekorzystnych wa-
runków atmosferycznych i zmniejszonej przejrzysto±ci powietrza, wy-
wołanej kurzem, pyłem itp.
8. Elementy odblaskowe i ich znaczenie dla bezpiecze«stwa.
9. Zachowanie si¦ na przystankach komunikacji publicznej oraz w ±rod-
kach komunikacji zbiorowej lub indywidualnej.
10. Miejsca niebezpieczne: skrzy»owania, drogi o du»ym nasileniu ruchu,
przejazdy kolejowe, tramwajowe, wykopy, roboty drogowe, bramy,
zakr¦ty, wzniesienia itp.
11. Bezpiecze«stwo zabaw w ró»nych porach roku, najcz¦stsze przyczyny
wypadków.
12. Łatwo±¢ zatrzymania si¦ pieszego id¡cego wolno oraz biegn¡cego.
13. Droga zatrzymania pojazdu jad¡cego szybko, wolno; gdy nawierzchnia
jezdni jest sucha i gdy jest mokra.
6
w terenie zabudowanym — w mie±cie:
— przestrzeganie zasady ruchu prawostronnego na chodniku i na
przej±ciach dla pieszych,
— korzystanie z przej±¢ dla pieszych bez sygnalizacji ±wietlnej, z sy-
gnalizacj¡ ±wietln¡, podczas kierowania ruchem przez osob¦ do
tego uprawnion¡, z wysepk¡ dla pieszych,
— korzystanie z przej±¢ nadziemnych (kładek) i podziemnych,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin