“Szkoła jest tyle warta,
ile wart jest nauczyciel”
Adolf F. Dresterwag
WEWNĘTRZNE DOSKONALENIE NAUCZYCIELI
W PRZEDSZKOLU NR 66
W BYDGOSZCZY
BYDGOSZCZ 2005r
Od paru lat realizowana jest w Polsce kompleksowa reforma edukacji. Realizacja zasadniczych celów reformy jest możliwa tylko przy szerokim udziale nauczycieli. Aby tak się stało, nauczyciele muszą być świadomi swojej roli i być do tej roli właściwie przygotowani. Narzuca to konieczność ciągłego doskonalenia się i dokształcania. Żeby takie doskonalenie mogło mieć miejsce, nauczyciele muszą odczuwać potrzeby doskonalenia oraz znać ich formy i rodzaje. Dotychczas nauczyciele korzystali z wielu form doskonalenia, jednak przy obecnych uwarunkowaniach (koszty i czas szkolenia, potrzeby nauczycieli i przedszkoli) na plan pierwszy wyłania się forma wewnątrzszkolnego doskonalenia. Uwarunkowania prawne dotyczące tej formy doskonalenia nauczycieli zawarte są w Ustawie o systemie oświaty, Karcie Nauczyciela, Rozporządzeniu MEN w sprawie awansu zawodowego nauczycieli.
Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli (WDN) polega na zaplanowanym procesie zmierzającym do podwyższenia wiedzy i umiejętności nauczycieli w ścisłym powiązaniu z rozwojem szkoły. WDN to celowy, wspólny proces uczenia się całej (lub części) rady pedagogicznej w zakresie dydaktyki przedmiotu, integracji międzyprzedmiotowej lub ogólnych problemów pedagogicznych. Dzięki WDN nauczyciele mogą odświeżyć, zaktualizować, poprawić i rozwinąć posiadane już kwalifikacje lub też nabyć nowe kompetencje. WDN opiera się na doświadczeniach i kompetencjach, jakie wynoszą nauczyciele z różnych kursów, seminariów, studiów itp. Wprowadzenie WDN nie oznacza ani zrezygnowania z dotychczasowych form i metod doskonalenia. „Wewnątrzprzedszkolne” znaczy, że kanwą dla doskonalenia nauczycieli mają być wewnętrzne problemy przedszkola, a ich rodzaj i charakter powinny przesądzać o miejscu, formach, treściach i metodach doskonalenia. Te z nich będą dobre, które przyczynią się do rozwiązania, wyeliminowania, zminimalizowania owych wewnętrznych problemów, dzięki czemu przedszkole będzie mogła się rozwijać. Zatem „istotą WDN jest nie tylko doskonalenie nauczycieli, ale przedszkola, jako określonej całości ”.
14
W wewnątrzprzedszkolnym doskonaleniu nauczycieli można wyróżnić trzy kierunki:
Wewnątrzprzedszkolne doskonalenie nauczycieli wyznacza sobie następujące cele:
Niezależnie od formy, WDN powinien przebiegać zawsze według poniższego schematu, przedstawiającego poszczególne jego fazy:
Lp.
Fazy WDN
Przebieg fazy WDN
1
Punkt wyjścia
- sformułowanie wymagającego rozwiązania problemu przedszkola na podstawie diagnozy istniejącego stanu albo wizji rozwoju;
2
Określenie potrzeb szkoleniowych nauczycieli
- (zespołowych i indywidualnych) tzn. określenie wiedzy i umiejętności, którą powinni posiąść, uzupełnić lub wzbogacić nauczyciele, aby rozwiązać wybrany problem przedszkola;
3
Opracowanie planu działań
- określenie ram czasowych i ustalenie sposobów zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozwiązania wybranego problemu przedszkola;
4
Realizacja planu doskonalenia
– organizacja i przeprowadzenie szkoleń (zdobycie przez nauczycieli wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozwiązania wybranego problemu );
5
Realizacja zastosowania zdobytej wiedzy
– zaplanowanie zmiany i wprowadzenie zmiany w życie, rozwiązywanie problemu;
6
Ewaluacja
– zebranie wyników, prezentacja, dyskusja nad wynikami, refleksja;
7
Zakończenie: spojrzenie wstecz i wnioski
– zakończenie procesu lub decyzja o jego kontynuacji.
Doskonalenie nauczycieli powinno stymulować pożądane zmiany przedszkola– rozwój przedszkola. Jednak zmiana przedszkola na lepsze nie powinna być wyłącznie sprawą nauczycieli. Doskonalić się powinni również wszyscy pracownicy przedszkola, placówki oświatowej.
Formy doskonalenia zawodowego.
Forma WDN
Przebieg formy WDN
Konferencje samokształceniowe rady pedagogicznej
– są najczęściej występującym w praktyce sposobem zdobywania wiedzy i umiejętności przez całą radę pedagogiczną,polega na wymianie doświadczeń, wypracowywaniu odpowiednich technik pracy, współpracy wszystkich uczestników przy ustalaniu sposobów rozwiązywania problemów;
Dyskusje profesjonalne
– ustna lub pisemna wymiana zdań na określony temat, wymagająca wcześniejszego przygotowania się, dzieli się je na:
- dyskusję wielokrotną,
- dyskusję panelową (obserwowaną),
- metaplan,
- sztafetę,
- burzę mózgów,
- dyskusję kontynuowaną
Konferencja przedmiotowa
- nauczyciele tworzą zespoły , których zadaniem jest przekazywanie informacji, wymiana doświadczeń, określenie problemów, próba ich rozwiązania;
Cykl seminariów
- jest to cykl spotkań poświęconych jednemu tematowi, odbywanych w pewnej kolejności, ściśle ze sobą powiązanych, po poszczególnych spotkaniach następują fazy, w których wprowadza się w życie zadania wypracowane na ostatnim spotkaniu, wyniki praktycznego wdrażania zaleceń są przedstawiane na następnym spotkaniu;
Doradztwo systemowe
- ta forma zawsze jest prowadzona przez doradcę spoza przedszkola i dotyczy cał...
olusia34