6912837-PKM-wszystko2.pdf

(7481 KB) Pobierz
PKM - wszystko2
1. Obci ąŜ enia i stany kryterialne konstrukcji. Rodzaje obci ąŜ e ń : Podział ze względu na sposób działania
sił na rozpatrywany przedmiot: ● rozciąganie; ● ściskanie; ● ścinanie; ● zginanie, ● skręcanie. ObciąŜenia te
mogą występować razem bądź osobno. Podział ze względu na charakter obci ąŜ enia ( zmienność sił i
momentów w czasie): ● statyczne (stałe); ● zmienne. Kryteria: Kryterium wytrzymało ś ci przy obci ąŜ eniach
statycznych: Nie dopuszcza się do odkształceń trwałych, małe odkształcenia mogą być dozwolone:
σ obl n ≤σ dop =k·(R·ε/x), gdzie: σ obl – napręŜenia obliczeniowe, σ n – nominalne, k – dopuszczalne, R –
graniczne, ε – współczynnik wielkości przedmiotu, x – współczynnik bezpieczeństwa. Weryfikacji podlega
przekrój o najmniejszych wymiarach. Kryterium wytrzymało ś ci przy obci ąŜ eniach zmiennych: Obliczenia
przybliŜone. W elementach ognisko jest zwykle w największym spiętrzeniu napręŜeń , tam gdzie występuje
efekt karbu.
10. Działanie karbu – spi ę trzenie napr ęŜ e ń , obliczanie spi ę trzonego napr ęŜ enia. W miejscach zmiany
kształtu lub wymiarów obciąŜonych elementów następuje zmiana rozkładu napręŜeń – napręŜenia ulegają
spiętrzeniu i mogą być znacznie większe od nominalnego obliczonego. Mówimy wtedy o działaniu karbu.
Przez pojęcie karbu naleŜy rozumieć kaŜdą nieciągłość elementu powodującą zmianę kształtu wewnątrz
przekroju. Działanie karbu moŜna przedstawić jako miejscowe zagęszczenie linii sił, a więc trajektorii
punktów przekazujących obciąŜenie elementarnym cząstkom materiału, w pręcie rozciąganym, zginanym i
skręcanym. Stąd następują spiętrzenia napręŜeń, osiągają one największą wartość (T max ) na dnie karbu w
pręcie z materiału doskonale spręŜystego. Przy braku działania karbu napręŜenia nominalne w przekroju
wynoszą σ n =P/A k lub σ n =M g /W x . Stosunek wartości napręŜeń σ max i σ n jest miarą spiętrzenia napręŜeń
wyraŜoną przez współczynnik kształtu lub teoretyczny współczynnik spiętrzenia napręŜeń α k max n . Max
mówiąc juŜ o moŜliwości działania karbu odciąŜającego.
14. Karby odci ąŜ aj ą ce. Karby odciąŜające są zazwyczaj karbami szeregowymi, a więc łagodzącymi działanie
karbów pojedynczych. Przykładem odciąŜających karbów szeregowych jest gwint na śrubie. Osłaniające
działanie karbów wielokrotnych wykorzystuje się np. do osłabienia działania pojedynczego ostrego karbu A,
przez wykonanie w jego sąsiedztwie dodatkowych karbów tępych B i C (najlepiej przez wygniatanie). Przy
okazji warto wiedzieć, Ŝe wywiercenie otworu o odpowiedniej średnicy w pręcie zginanym siłą skupioną
(otwór na linii działania obciąŜenia) powoduje odciąŜające działanie przekroju niebez. napręŜenia w miejscu
karbu σ max =β·σ n , β – współczynnik spiętrzenia napręŜeń. Opis ostrości karbu: b/B, ρ/B, gdzie: b – odległość
dwóch karbów, B – wymiar nominalny płytki, ρ – promień krzywizny karbu: ● β=β k p -1 ● jeŜeli β p zostało
osiągnięte przez obróbkę cieplną wtedy: β=β k ·β p ● gdy karbów jest wiele: β k =Σ(i=1,n)β ki +1-n; ●
β=z/z kp =[1+η k k -1)]β k
12. Współczynniki: kształtu α k , działania karbu β k , stanu powierzchni β p , wra Ŝ liwo ś ci materiału η k ,
spi ę trzenia napr ęŜ e ń β . ● Współczynnik kształtu α k max n , gdzie: σ max – wyznaczone doświadczalnie
napręŜenia max. związane ze zmianą kształtu, σ n – napręŜenia normalne ze wzorów; ● Współczynnik
działania karbu β k =z/z k wskazuje ile razy wytrzymałość zmęczeniowa „z” próbki gładkiej bez karbu jest
większa od wytrzymałości zmęczeniowej z k próbki z karbem; zaleŜy od materiału próbki; ● Współczynnik
wraŜliwości materiału η k =(β k -1)/(α k -1); ● Współczynnik stanu powierzchni β p =z/z p zaleŜy od materiału,
rodzaju obciąŜenia, chropowatości powierzchni, gdzie: z – wytrzymałość zmęczeniowa próbki gładkiej, z k
wytrzymałość zmęczeniowa próbki o danym stanie powierzchni; ● Współczynnik spiętrzenia napręŜeń
β=z/z kp =[1+η k k -1)]β k wskazuje na ilościową zmianę wytrzymałości zmęczeniowej spowodowaną
spiętrzeniem napręŜeń.
13. Karby wielokrotne, sumowanie działania karbów. Karby występujące obok siebie nazywamy karbami
wielokrotnymi. Wypadkowe działanie karbów moŜe być łagodzące spiętrzenie napręŜeń lub silniejsze w
porównaniu z działaniem karbów pojedynczych. Mówimy odpowiednio o karbach odciąŜających i
przeciąŜających. Karby wielokrotne dzieli się zwykle na szeregowe i równoległe, zaleŜne głównie od ich
połoŜenia względem osi obciąŜenia (wzdłuŜ osi – szeregowe, w poprzek – równoległe). Karby szeregowe i
równoległe tworzą pola karbów, jak np.: ściany sitowe, czy wielokrotne i róŜnie usytuowane otwory. Wpływ
takich karbów musi być uwzględniony w obliczeniach przez odpowiednią wartość wypadkowego
współczynnika kształtu. Określają ją wartości poszczególnych współczynników kształtu α k . Dla
współdziałających n karbów mamy wzór: α k ≈Σ(i=1,n)α’ k -n+1. Obliczenia współczynników α t przeprowadza
się tak jakby działały wyłącznie karby pojedyncze w elementach (przy pominięciu obszarów związanych z
innymi karbami). RównieŜ współczynnik działania karbu β k , przy uwzględnieniu n karbów, moŜna wyrazić
następująco β k ≈Σ(i=1,n)β k -n+1. Uwzględnienie to powinno być przeprowadzone z duŜym „wyczuciem” aŜeby
niepotrzebnie nie podwyŜszać wartości β k w przypadku np. karbów od siebie oddalonych, nie piecznego.
RYSUNEK
15. Wpływ stanu powierzchni elementu na wytrzymało ść zm ę czeniow ą . KaŜdy rodzaj i sposób obróbki
powierzchni wpływa na wytrzymałość zmęczeniową. Wpływ ten kojarzy się np. w przypadku obróbki
skrawaniem z chropowatością (względną gładkością) powierzchni. Ślady po obróbce tworzą karby
powierzchniowe, które moŜna porównywać do wielokrotnych mikrokarbów. Na wielkość i rozkład napręŜeń,
a takŜe na własności warstwy wierzchniej wpływa układ napręŜeń własnych, wywołanych skutkami procesu
obróbczego.
56923364.005.png
16. Wpływ napr ęŜ e ń własnych (zgniot, obróbka cieplna) na wytrzymało ść zm ę czeniow ą . Zgniot
(umacnianie) warstw powierzchniowych, uzyskuje się za pomocą róŜnych zabiegów mechanicznych, jak:
kulkowanie, wałeczkowanie, krąŜkowanie, młotkowanie. Zabiegi te istotnie polepszają wytrzymałość
zmęczeniową, zwłaszcza elementów z róŜnymi karbami. Fakt ten łączy się głównie z korzystnym układem
własnych napręŜeń ściskających w umocnionej warstwie. Obróbka cieplna, hartowanie płytkie płomieniowe
lub indukcyjne powiększają wytrzymałość zmęczeniową. Jeszcze wydatniej zaznacza się wpływ nawęglania,
hartowania i azotowania. Zabiegi te zmniejszają wraŜliwość materiału na działanie karbu prawie do zera i
znacznie poprawiają wytrzymałość zmęczeniową W przypadku nawęglania i hartowania istnieje optymalna
grubość warstwy utwardzonej, przy której uzyskuje się największy wzrost wytrzymałość zmęczeniowej.
17. Wykres Wöhlera – wytrzymało ść zm ę czeniowa okresowa i granica zm ę czenia. Wytrzymałość
zmęczeniowa okresowa Z n – jest to graniczne napręŜenie, przy którym przekrój ulega zniszczeniu po
określonej liczbie cykli obciąŜenia; Z g – granica zmęczenia, czyli największa amplituda napręŜenia przy
której próbki nie ulegną uszkodzeniu w ciągu liczby cykli równej N g .
18. Wytrzymało ść zm ę czeniowa próbki i elementu maszynowego. Wytrzymałość zmęczeniową wyznacza
się na określonej liczbie próbek wzorcowych obciąŜonych róŜnymi wartościami σ aŜ do zniszczenia przy
liczbie cykli N c lub do czasu przekroczenia N g . Otrzymane punkty nanosi się na krzywą N-σ zwaną krzywą
Wöhlera. Najmniejsza liczba próbek do określenia wytrzymałości zmęczeniowej wynosi 10. W badaniach
elementów maszyn minimalna liczba próbek wynosi 6. Co najmniej dwie próbki nie powinny ulec
zniszczeniu w ciągu N g cykli przy napręŜeniu równym granicy zmęczenia lub o 5% wyŜszym.
19. Poj ę cie współczynników bezpiecze ń stwa x i δ . Rzeczywisty współczynnik bezpieczeństwa δ – stosunek
max. napręŜenia granicznego dla próbki do max. napręŜenia spiętrzonego w elemencie, określonego przez
cykl roboczy, δ=(Z χ ·ε)/σ obl =Z χ /(1/
·
s
obl )≥x, gdzie: (1/
e
·
s
a
i
b
zaleŜą od kształtu przekroju części i jakości powierzchni.
Klasyfikacja poł ą cze ń maszynowych
Połączenia dzielimy na spoczynkowe (brak względnego przemieszczenia elementu pod obciąŜeniem) i
ruchome . Połączenia spoczynkowe znajdują zastosowanie w: ▪ łączeniu blach w celu powiększenia ich
wymiarów ▪ łączeniu elementów walcowych, kutych, tłoczonych, odlewanych dla uzyskania większych
ustrojów, których nie moŜna wykonać jednorodnie ze względu na ograniczenia technologiczne, transportowe
itp. ▪ łączeniu osi wałów, prętów, rur, trzonów i opraw w celu ich przedłuŜenia. Łączone elementy nazywamy
elementami głównymi, a elementy łączące – łącznikami. Poł ą czenia spoczynkowe: nierozł ą czne:
spojeniowe ( bezpo ś rednie : spawane, zgrzewane, lutowane, klejone, wulkanizowane) ▪ plastyczne ( po ś rednie :
nitowe; bezpo ś rednie: walcowane) ▪ spręŜyste ( po ś rednie: pierścieniowe, kotwicowe; bezpo ś rednie:
wciskowe) ● rozł ą czne: ▪ spręŜyste ( po ś rednie: śrubowe, klinowe) ▪ kształtowe ( po ś rednie: śrubowe,
wpustowe, kołkowe, sworzniowe, klinowe; bezpo ś rednie: wypustowe, wieloboczne, gwintowe).
POŁ Ą CZENIA SPAWANE
Zalety: ● łatwość kształtowania przestrzeni konstrukcyjnej ● ekonomiczne uzasadnienie w przypadku
produkcji jednostkowej ● łatwość i ekonomiczność stosowania spawania w przypadku ustrojów
wielkogabarytowych ● często jedyna moŜliwość naprawy lub regeneracji części lub zespołów ● duŜa
trwałość. Wady: ● stosunkowo niska wytrzymałość przy obciąŜeniach zmiennych ● wysokie wymagania
odnośnie do kwalifikacji spawaczy, zwłaszcza przy wykonywaniu spoin duŜej klasy ● występowanie
odkształceń spawalniczych ● powaŜne zagroŜenia w zakresie BHP.
Czynniki wpływaj ą ce na spi ę trzenie napr ęŜ e ń w spoinie: konstrukcyjne – spiętrzenie napręŜeń wywołane
występowaniem karbów (nieciągłości kształtu), węzłów spawalniczych oraz wpływem sztywności elementów
spawanych. Kształt złącza spawanego i rodzaj spoiny mają decydujący wpływ na rozkład napręŜeń. Tylko dla
spoin czołowych X i V moŜna załoŜyć równomierny ich rozkład. Warunki konstrukcyjne wpływające na
rzeczywisty rozkład napręŜeń podlegają bezpośredniej działalności konstruktora i powinny być przedmiotem
optymalizacji. ● technologiczne – procesy termiczne towarzyszące kształtowaniu złącza spawanego wywołują
powstawanie tzw. napręŜeń spawalniczych lub napręŜeń własnych. Sumują się one z napręŜeniami roboczymi
obl ) – max. napręŜenie spiętrzające, x=1,3÷1,5 przy
ścisłym obliczaniu na podstawie danych doświadczalnych i wyników pomiarów napręŜeń w układzie,
x=1,5÷1,7 przy „zwykłej” dokładności obliczeń, bez moŜliwości doświadczalnej kontroli obciąŜeń i napręŜeń,
x=1,7÷2,0 dla elementów o większych wymiarach, dla których nie dysponujemy moŜliwościami badań
wytrzymałościowych w postaci naturalnej, przy średnim poziomie technicznym, x=2÷2,5 przy orientacyjnym
określaniu obciąŜeń i napręŜeń. Dla χ=0 → δ=Z 0 ε/δσ na /??/ x=δ/ε /??/
20. Wyznaczenie napr ęŜ e ń dopuszczalnych przy obci ąŜ eniach stałych. Mając odpowiednie dane dot.
granic wytrzymałości, np.: R e , R m , moŜemy wyznaczyć wartości napręŜeń dopuszczalnych przy danych
rodzajach napręŜeń. NapręŜenia te oznaczamy symbolem k. Przy obciąŜeniach stałych wartość napręŜeń
dopuszczalnych obliczamy z reguły wg granicy plastyczności R e , dzieląc jej wartość przez współczynnik
bezpieczeństwa x Re odniesiony do R e : k=R e /x Re ; W przypadku gdy wartość R e jest trudna do ustalenia,
wyznaczamy wartość napręŜeń dopuszczalnych według wytrzymałości doraźnej, dzieląc przez współczynnik
bezpieczeństwa x R w odniesieniu do R m : K=R m /x R . Nieco odmiennie ustalamy wartości napręŜeń
dopuszczalnych przy zginaniu, skręcaniu, ścinaniu dla Ŝeliwa szarego, odpowiednio: k g =αk r ; k s =βk r ; k t =γk r ,
gdzie: γ=0,7÷0,8, a współczynniki
e
 
pod wpływem obciąŜenia. Przeciwdziałanie polega na odpowiedniej technologii spawania, a takŜe obróbce
cieplnej (wyŜarzanie odpręŜające) elementów spawanych. ● struktura zł ą cza i wady wykonania – procesy
metalurgiczne topnienia i krzepnięcia spoiny wywołują szereg przemian strukturalnych w spoinie i w
materiale rodzimym. Przemiany strukturalne mogą być przyczyną powstawania mikronapręŜeń, w wyniku
których mogą powstać szczeliny i mikropęknięcia będące mikrokarbami. Wykonaniu spoiny wszystkimi
znanymi metodami towarzyszy zawsze moŜliwość wystąpienia wad zewnętrznych lub wewnętrznych.
Modele obliczeniowe:
Spoiny pachwinowe (kątowe). Obliczanie napręŜeń nominalnych: ● do wyznaczenia przekroju i wskaźnika
spoiny przyjmuje się wysokość trójkąta spoiny, ● oblicza się zawsze na ścinanie bez względu na charakter
obciąŜeń, ● napręŜenia zastępcze wyznacza się sumując geometrycznie napręŜenia składowe, ● materiał
spoiny traktuje się jako izotropowy podlegający prawu Hooke’a przyjmując, Ŝe napręŜenia są proporcjonalne
do hipotetycznych odkształceń.
Dla wyznaczenia powierzchni spoiny przyjmuje się wysokość trójkąta spoiny „a”, natomiast dla wyznaczenia
wskaźników spoiny dokonuje się hipotetycznego obrotu płaszczyzny wyznaczonej przez wysokość trójkąta
spoiny do płaszczyzny złącza.
'
g
t
s
, gdzie:
M
g
;
T
;
M
s
t
'
=
t
'
+
t
'
+
t
'
£
k
t
'
=
s
'
=
t
=
'
z
g
g
t
s
W
x
F
sp
W
0
)
2
t
s
, gdzie:
M
g
;
P
;
T
;
M
s
s
'
=
s
'
+
s
'
+
3
×
t
'
+
t
'
£
k
'
s
'
=
s
'
=
t
'
=
t
'
=
z
g
r
g
r
t
s
W
x
F
sp
W
0
Napr ęŜ enia dopuszczalne:
k’=z·z 0 ·k – dla obciąŜeń statycznych,
k’=z·z a ·k z – dla obciąŜeń zmiennych,
gdzie:
k’ – napręŜenia dopuszczalne dla spoiny,
z – współczynnik jakości spoiny (z=0.5 dla spoin normalnych, z=1 dla spoin mocnych),
z 0 – współczynnik rodzaju obciąŜenia i kształtu spoiny dla obciąŜeń stałych,
Rodzaj spoiny
Rodzaj obciąŜenia
rozciąganie 0,75
ściskanie
czołowa
0,85
zginanie
0,80
ścinanie 0,65
pachwinowawszystkie 0,65
z a =1/β – współczynnik rodzaju obciąŜenia i kształtu spoiny dla obciąŜeń zmiennych (wartość określa się dla
konkretnej liczby
m a ),
k=R e /x – normalne napręŜenia dopuszczalne materiału spawanego,
k z =Z r /x – normalne napręŜenia dopuszczalne materiału spawanego dla danego cyklu obciąŜenia,
Z r – trwała wytrzymałość zmęczeniowa przy rozrywaniu,
x – współczynnik bezpieczeństwa (2÷3).
Kształtowanie poł ą cze ń spawanych
Racjonalne kształtowanie połączeń spawanych sprowadza się do zastosowania 3 zasad: ● optymalizacji stanu
obciąŜeń ● optymalizacji stanu napręŜeń ● optymalizacji procesów technologicznych. Wartość uŜytkowa
połączenia spawanego zaleŜy od doboru spawanych materiałów oraz jakości wykonania spoiny i jej
wykończenia.
Zasada optymalizacji stanu obci ąŜ e ń :
À
Siła zewnętrzna Q jest równowaŜona przez siły P 1 i P 2 w spoinach. Siły te są proporcjonalne do długości
spoin l 1 i l 2 . Zachowując warunek statycznej równowagi momentów od sił w spoinach względem środka
cięŜkości kształtownika eliminuje się dodatkowy moment skręcający. Q=P 1 +P 2 ; F 1 +F 2 =F min ; F 1 ·e 1 =F 2 ·e 2
l 1 ·a·e 1 =l 2 ·a·e 2
Zasada optymalizacji stanu napr ęŜ e ń :
Sprowadza się ona do eliminacji spiętrzenia napręŜeń wynikającego z warunków konstrukcyjnych i
technologicznych. ● spoina czołowa jest lepsza od pachwinowej, ● złącze doczołowe jest lepsze od innego
rodzaju złącza, ● spoinę jako źródło spiętrzenia napręŜeń naleŜy sytuować poza obszarami spiętrzenia
napręŜeń wynikającymi z geometrii lub sztywności łączonych elementów, ● naleŜy unikać węzłów o znacznej
ilości spoin, ● naleŜy minimalizować efekt odkształceń termicznych (zamiast spoiny ciągłej – przerywana).
=t
Spoiny czołowe. Obliczanie napręŜeń nominalnych: ● napręŜenia normalne składa się ze stycznymi stosując
hipotezę Hubera. ● materiał spoiny traktuje się jako izotropowy podlegający prawu Hooke’a przyjmując, Ŝe
napręŜenia są proporcjonalne do hipotetycznych odkształceń.
(
'
sp
F
56923364.006.png 56923364.007.png
39. Model obliczeniowy poł ą czenia obci ąŜ onego momentem w płaszczy ź nie styku elementów głównych o
ł ą cznikach działaj ą cych na zasadzie sił spójno ś ci. Zakładamy, Ŝe obciąŜenia przypadające na poszczególne
śruby Q Ti są proporcjonalne do odległości ich środków od środka cięŜkości wszystkich ich przekrojów i
prostopadłe do promieni łączących te środki Q Ti /r i = Q T max /r max =const. Moment skręcający M s równowaŜymy
sumą momentów sił Q Ti względem środka cięŜkości M s =
S
(od i) Q Ti •r i = Q T max /r max
S
(od i) r i 2 skąd Q T
max =(M s •r max )/(
S
k t , gdzie
k t - dopuszczalne napręŜenie tnące; p= Q T /gd£p dop , gdzie g - grubość ścianki obciąŜonego elementu, d -
średnica otworu w miejscu pasowania śruby, p dop - dopuszczalny nacisk powierzchniowy RYSUNEK
46. Obliczanie poł ą cze ń ś rubowych ruchowych. Obliczanie złącza ruchowego polega najczęściej na
wyznaczeniu powierzchni czynnej jednego zwoju, przy załoŜonej liczbie zwojów w nakrętce „z” i
równomiernym rozkładzie nacisków. Konieczna powierzchnia jednego zwoju: F zw =p/(z•p dop ) , gdzie p- siła
obciąŜająca złącze, p dop - nacisk dopuszczalny, z - liczba zwojów w nakrętce (6-10). Powierzchnia zwoju dla
określonego gwintu: F zw
t
= Q T /(
p
d 2 /4))
£
/2)); NaleŜy teŜ sprawdzić wytrzymałość na
zredukowane napręŜenia normalne i styczne wynikające z siły P (rozciąganie lub ściskanie) i koniecznego
momentu skręcającego M s =M 1 potrzebnego do pokręcenia śrubą (nakrętką):
»P
’>
g
,
r
’=arctg
’=arctg(
m
’/cos(
a
s =M 1 /(0.2d r 3 )=(0.5d p •P•tg(
))/(0.2•d r 3 ), oraz musi zachodzić
r,c 2 +3
s 2 )
d
r,c =4P/(
p
•d r 2 ),
t
r
’+
g
z =
Ö
(
d
t
£
k r , •Dla śrub o duŜej
smukłości naleŜy sprawdzić wyliczoną średnicę na wyboczenie
POŁ Ą CZENIA WAŁU Z PIAST Ą
Klasyfikacja poł ą cze ń czop-piasta: kształtowe , w których zachodzi równowaŜenie przenoszonego
obciąŜenia siłami spójności łączników wiąŜących elementy główne złącza (połączenie wpustowe,
wielowypustowe, wieloboczne) ● kształtowo-cierne , w których zachodzi równowaŜenie przenoszonego
obciąŜenia siłami łączników (kształtowo) oraz siłami tarcia powstającymi na powierzchni styku elementów
złącza w wyniku napięcia wstępnego (kliny wzdłuŜne płaskie, wpuszczane, styczne) ● cierne , w których
naciski na powierzchni styku spowodowane odkształceniami spręŜystymi elementów złącza są źródłem sił
tarcia równowaŜących obciąŜenie (połączenie cierne cylindryczne i stoŜkowe, połączenia z pośrednimi
pierścieniami zaciskowymi).
Poł ą czenia kształtowe
poł ą czenia wpustowe - wpusty są pasowane na zasadzie stałego wałka: N9/h9 w połączeniu spoczynkowym
i F9/h9 w przesuwnym. Kształt oraz wymiary przekroju poprzecznego wpustu są znormalizowane. Dla danej
średnicy czopa dobiera się z normy wymiary poprzeczne (b,h), a długość wylicza się z zaleŜności
[l 0 ≥4·M s /(d·h·p dop )] i [l 0 ≥2·M s /(d·b·k t )], wybierając wartość większą. Dla wpustów czółenkowych, które są
całkowicie znormalizowane sprawdza się czy obliczeniowe napręŜenia tnące [τ obl =2·M s /(d·b·l 0 )≤k t ] oraz
obliczeniowe naciski powierzchniowe [p obl =2·M s /(d·∆t·l 0 )≤p dop ] nie przekraczają wartości dopuszczalnych.
Długość l 0 ≤1.5·d.
Siły działaj ą ce na czop i piast ę :
P·0,5·d gdzie: P – wypadkowa nacisków jednostkowych, ρ – kąt tarcia.
Warunki wytrzymało ś ciowe:
- ze wzgl ę du na naciski powierzchniowe:
»
;
(p)
p
=
P
£
p
M
=
1
×
d
×
h
×
l
×
p
obl
F
dop
s
2
2
0
dop
(c)
- ze wzgl ę du na ś cinanie:
M
s
=
1
×
d
×
D
t
×
l
0
×
p
dop
(p i c)
gdzie: d – średnica czopa, l 0 – długość obliczeniowa wpustu, h – wysokość wpustu, b – szerokość wpustu,
t
obl
=
F
P
£
k
t
;
M
s
=
1
×
d
×
b
×
l
0
×
k
t
t
– wysokość wpustu czółenkowego tkwiąca w piaście, F 1 – powierzchnia styku wpustu z czopem, F 2
powierzchnia wpustu podlegająca ścinaniu, (p) – wpust pryzmatyczny, (c) – wpust czółenkowy.
poł ą czenia wielowypustowe (proste, ewolwentowe, trójkątne). W obliczeniach wytrzymałościowych wału
zwykle nie uwzględnia się obecności wielowypustu w rozpatrywanym przekroju, przyjmując wewnętrzną
średnicę wielowypustu jako średnicę czynną wału. W obliczeniach sztywnościowych trzeba taką obecność
uwzględnić. Kształt oraz wymiary przekroju poprzecznego wielowypustu są znormalizowane. Obliczenia
wytrzymałościowe polegają na sprawdzeniu nacisków powierzchniowych.
D
; śr
D
=
p
=
P
=
P
£
p
P
2
M
s
obl
F
0
,
75
×
z
h
l
0
dop
(od i) r i 2 ). Najbardziej obciąŜona jest śruba najdalej połoŜona od środka cięŜkości.
Obliczamy ją na ścinanie i nacisk powierzchniowy siłą Q T max . Wzory obliczeniowe:
•d p •t n , gdzie d p - średnica podziałowa, t n - głębokość czynna gwintu. Gdy złącze
ruchowe ma być samohamowne:
r
m
d
M s = P’·e
2
2
×
×
×
56923364.001.png 56923364.002.png
gdzie: P – siła obwodowa obliczona z przenoszonego największego momentu M s , z – liczba wypustów, D sr
średnia średnica połączenia, h – wysokość rzutu bocznej powierzchni wypustu na płaszczyznę przechodzącą
przez oś złącza prostopadłą do kierunku siły P. Z powodu błędów wykonawczych obciąŜenie przenosi nie
więcej niŜ 75% wypustów.
poł ą czenia wieloboczne – kształt oraz wymiary przekroju poprzecznego połączenia czworobocznego oraz
trójbocznego są znormalizowane. Dla czworobocznego zaleca się przyjmować szerokość boku b 0 =0,75·d. Po
przyjęciu wymiarów obliczenia sprowadzają się do wyznaczenia minimalnej długości l 0 połączenia ze
względu na naciski powierzchniowe (dla zadanej wartości momentu M s )
czworoboczne – ze względu na trudności w dokładnym wykonaniu złącza przyjmuje się, Ŝe w pracy bierze
udział tylko jedna para boków. Ponadto załoŜono, Ŝe w przekroju poprzecznym istnieje trójkątny i
równomierny w kierunku osiowym rozkład nacisków.
Obliczenia wytrzymało ś ciowe mają charakter porównawczy, gdzie wskaźnikiem są obliczeniowe naciski
powierzchniowe:
=
1
×
p
b
×
l
;
M
=
P
×
e
=
P
×
1
×
b
max
0
0
s
0
2
3
W przypadku bardzo dokładnie wykonanego złącza czworobocznego (z wykasowanymi luzami) moŜna
uznać, Ŝe obciąŜenie rozkłada się równomiernie na wszystkie boki [M s =1/3·b 0 2 ·l 0 ·p dop ].
trójboczne jest takŜe sprawdzane ze względu na naciski powierzchniowe
p
=
6
× dop
0
M
s
£
p
M
=
1
b
2
0
×
l
p
obl
dop
s
2
0
6
b
×
l
0
,
gdzie: m – wysokość trójkąta, e=1/4·(d 2 -d 1 )
Poł ą czenia kształtowo cierne
klin wzdłu Ŝ ny wkl ę sły – w przypadku gdy d k /2=d/2, rozkład nacisków na powierzchni styku klina z czopem
jest prawie równomierny. W praktyce klin o tych samych wymiarach jest uŜywany do określonego zakresu
średnic czopów zaś jego promień d k /2 odpowiada najmniejszej z nich. UŜyty do czopa o większej średnicy d
przylega tylko brzegami dając nierównomierny rozkład nacisków.
p
=
M
s
£
p
obl
dop
3
×
e
×
l
0
m
M s ≤M T =N’·2r=N··d
klin wzdłu Ŝ ny wpuszczany – rozkład nacisków na płaskiej powierzchni styku klina z czopem jest
równomierny, natomiast naciski promieniowe na powierzchni styku czopa z piastą są zmienne na długości
kąta opasania.
M s ≤M T =P’·e
klin styczny – uŜywany do przenoszenia duŜych, kierunkowo zmiennych momentów skręcających.
P 2 )·d/2+N’·d/2·sin ρ; M s ≈P 1 ·d/2
Obliczenia wytrzymało ś ciowe połączeń z klinami wzdłuŜnymi wpuszczanymi i stycznymi ograniczają się do
sprawdzenia nacisków powierzchniowych z warunku: p obl =P 1 /(l 0 ·t)≤p dop , gdzie P 1 =2·M s .d – siła obwodowa na
powierzchni bardziej obciąŜonego klina, l 0 – długość połączenia, t – głębokość rowka w piaście.
Poł ą czenia czopowe cierne
-
P
×
×
×
×
M s ≤(P 1
56923364.003.png 56923364.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin