Maruszewski Tomasz - Psychologia Poznania.pdf

(5725 KB) Pobierz
Psychologia Poznania
231101381.003.png
231101381.004.png
Tomasz Maruszewski
Psychologia
poznania
6WP
GDAŃSKIE
WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE
Gdańsk 2001
231101381.005.png 231101381.006.png
Copyright © 2001 by Tomasz Maruszewski oraz Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,
Gdańsk 2001.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Książka ani żadna jej część nie może być przedrukowywana ani w żaden inny sposób reprodukowana
lub odczytywana w środkach masowego przekazu bez pisemnej zgody Gdańskiego Wydawnictwa
Psychologicznego.
Wydanie drugie rozszerzone
Edytor: Anna Switajska
Redakcja: Małgorzata Jaworska
Korekta: Magda Witucka
Skład: Maria Chojnicka
Opracowanie graficzne: Agnieszka Wójkowska
ISBN 83-87957-51-8
Druk: Drukarnia Wydawnictw Naukowych SA
Łódź, ul Żwirki 2
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne s.c.
ul. Bema 4/la, 81-753 Sopot, tel7fax 058/551-61-04, 551-11-01
e-mail: gwp@gwp.gda.pl
http://www.gwp.pl
231101381.001.png
Spis treści
Wstęp ......................................................................................................................................... 9
Rozdział 1. Problemy podstawowe ............................................................................................. 11
1.1. Dwa słowa na temat historii psychologii poznawczej ....................................................... 11
1.2. Szerokie i wąskie rozumienie procesów poznawczych .................................................... 17
1.3. Czy istnieje paradygmat poznawczy ............................................................................... 24
1.4. Czy istnieją specyficzne właściwości procesów poznawczych
występujących w interakcjach społecznych ........................................................................... 28
Rozdział 2. Spostrzeganie ........................................................................................................... 32
2.1. Problemy podstawowe .................................................................................................. 32
2.2. Fazy procesu spostrzegania ........................................................................................... 37
2.3. Spór o strukturę spostrzeżeń w psychologii klasycznej jako
wprowadzenie do analizy relacji między elementami sensorycznymi i percepcyjnymi ......... 41
2.4. Spostrzeganie jako proces kategoryzacji percepcyjnej.......................................................50
2.4.1. Kategoryzacja sensoryczna - detektory cech i ich gatunkowe
zróżnicowanie. Specyficzność detektorów twarzy i ich roli w funkcjonowaniu
społecznym i emocjonalnym ................................................................................. 50
2.4.2. Kategoryzacja w obrębie pamięci - schematy ....................................................... 53
2.4.3. Mechanizmy konfrontacji danych sensorycznych i pamięciowych
- koncepcja gotowości i obronności percepcyjnej .................................................. 55
2.4.4. Cykl percepcyjny Neissera. Rola eksploracji w spostrzeganiu.
Konsekwencje utrwalenia schematów eksploracyjnych dla spostrzegania
- psychologia reklamy ......................................................................................... 62
2.5. Koncepcja ekologiczna spostrzegania ............................................................................. 67
2.5.1. Percepcja bezpośrednia i percepcja pośrednia ........................................................ 67
2.5.2. Percepcja bezpośrednia świata zewnętrznego..........................................................70
2.5.3. Percepcja bezpośrednia świata wewnętrznego ....................................................... 72
Rozdział 3. Uwaga .................................................................................................................... 76
3.1. Funkcje uwagi .............................................................................................................. 76
3.2. Fizjologiczne mechanizmy uwagi ................................................................................... 82
3.3. Podstawowe rodzaje zjawisk analizowanych w badaniach nad uwagą................................ 85
231101381.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin