3W.ZAJAK'10.ESOZ.pdf

(1410 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - 3W.ZAJAK'10.ESOZ
Ę
ı
s
sĢĻĢ
s
ss ł
ł
s
sss
sħs Ļ
s
Ļ
sss
s
ss
sħĻ
s
ss
ł
Prof.dr hab. inŇ. Jan Bagiıski
j.baginski@wip.pw.edu.pl
s Ļ
ssĢĻĢ
sŇs
ĢĻĢ
s
s
ss
s
s
s
s
s
ss
s s s
s
ss
s s
s
ss
s
ssss
s ss
s
s
sss
s s
ss
s
sss s
s
sss
sss
s ss
s s
ss
s s
1
289552651.051.png 289552651.062.png 289552651.070.png 289552651.071.png 289552651.001.png
s
s
sss
ss
s
s
s
s s s
s
s s ss
s
s s s
s s
s
ss
s s
s s
s
s s s
s s s
s s s s
s s
s s
s
s
s
s s
s s
s
s
s
s s s
s s
s
s s s
s
sss
s
s s
s
s s
s
s s
s s
s s
s
s
ss
ss
ss
sss
s
ss
s
s
s
s
ss
s
sss
s
s
s
s
s
ss
s
2
289552651.002.png 289552651.003.png 289552651.004.png 289552651.005.png 289552651.006.png 289552651.007.png 289552651.008.png 289552651.009.png
s
s
s
s
ss
S
SS
S
s
s
s
S
s
ss
s
s
JeĻli akt głosowany bħdzie na wniosek Komisji lub wysokiego przedstawiciela
Unii ds. zagranicznych i polityki bezpieczeıstwa: 55% paıstw członkowskich
(ale nie mniej niŇ 15) reprezentujĢcych co najmniej 65% ludnoĻci Unii;
W pozostałych przypadkach: 72% paıstw członkowskich reprezentujĢcych co
najmniej 65% ludnoĻci Unii.
MniejszoĻę blokujĢca bħdzie musiała obejmowaę co najmniej 4 paıstw, inaczej
uznawaę siħ bħdzie, Ňe nie została osiĢgniħta.
sss s
s s s
sss s
s
s
ss
s
s
s
s sss s
s sss
s sss ss
sss
ss
sssssssss
s
s
s s sss s
s sssss
s
ssss
ss
s
s
s
s
ssss
s
ss
s
sss
ss
ss s
s
s
3
289552651.010.png 289552651.011.png 289552651.012.png 289552651.013.png 289552651.014.png 289552651.015.png 289552651.016.png 289552651.017.png 289552651.018.png 289552651.019.png 289552651.020.png
s
s
ss
s
ss
ss
s
ss
s
s
ss
ss
s
s
s
s
s
Stare
podej Ļ cie
Nowe
podej Ļ cie
Dyrektywy
nowego podej Ļ cia
Normy europejskie
zharmonizowane EN
Zgodno Ļę z
wymaganiami
podstawowymi
Domniemanie zgodno Ļ ci
z wymaganiami
podstawowymi
s
s
Certyfikacja lub deklaracja
zgodno Ļ ci
s
sss
Globalne
podej Ļ cie
Moduły oceny
zgodno Ļ ci
Znakowanie
CE
Swobodny
obrót
s
s
s
s
s
s
TRAKTAT RZYMSKI (1957): Stare podej Ļ cie
Artyku ł 100
Zgodnie z art. 100 Traktatu Rzymskiego moŇliwe było wprowadzanie dyrektyw w
sprawie ujednolicenia ustaw, rozporzĢdzeı i przepisów administracyjnych paıstw
cz ł onkowskich, które bezpoĻrednio wpływały na utworzenie lub funkcjonowania
wspólnego rynku. Art. ten wykorzystano do harmonizacji technicznej. Dziħki niemu,
około 300 dyrektyw zostało przyj ħ tych w latach 1960 - 1985, lecz osi Ģ gni ħ te
wyniki ekonomiczne były niezadowalaj Ģ ce, poniewa Ň :
dyrektywy te s Ģ cz ħ sto dyrektywami skrajnie specyficznymi i dotyczĢ
konkretnie okreĻlonego wyrobu lub nawet jego czħĻci; np. w dziedzinie
motoryzacyjnej istniejĢ 43 dyrektywy odnoszĢce siħ do róŇnych czħĻci
samochodowych;
• ze wzglħdu na głosowanie jednomyĻlne jeden kraj mógł zablokowaę proces
harmonizacji w UE.
Wobec sytuacji niewystarczajĢcej harmonizacji technicznej dokonywanej na drodze
przyjmowania wspólnych tekstów przez Radħ Ministrów Wspólnot Europejskich,
Komisja i Trybuna ł SprawiedliwoĻci postanowiły kontynuowaę walkħ z barierami
technicznymi w handlu, stosujĢc artykuły 30 i 36 Traktatu
Jednolity rynek europejski
Europejski system legislacyjny: opracowanie i wdraŇenie rozporzĢdzeı, dyrektyw oraz norm EN
Krajowy system legislacyjny
WdraŇanie dyrektyw UE
Decyduje klient
(umowa dwustronna)
Krajowy system normalizacyjny
Normy PN (EN)
Krajowy system bada ı , certyfikacji i
akredytacji
Testowanie i certyfikacja (s, w, p)
Wyroby obj ħ te dyrektywami
Inne wyroby
Dostawcy towarów i usług na rynek UE
4
289552651.021.png 289552651.022.png
s
TRAKTAT RZYMSKI (1957): Stare podej Ļ cie
łsĢ ħısłs
ĻsĻĢ
s
sĢł Ňıs
łsħ ĻĢ
sħĻĢ
ısŇĢĻ
Ļss
łsĻsł
sę ħ
ss
ssss
ss sss
s
ss
ł sss ss
JEDNOLITY AKT EUROPEJSKI (1985): Nowe podej Ļ cie
ss
s s
sss
ss s
ssss
sss
D ta sss
ss
ss s
s
ł
s
s
ss
Podstawowe zasady nowego podej Ļ cia
1. Harmonizacja prawna ogranicza siħ do przyjħcia podstawowych wymagaı
bezpieczeıstwa (lub innych wymagaı zwiĢzanych z interesem publicznym).
Wyroby wprowadzane na rynek muszĢ byę zgodne z podstawowymi
wymaganiami, a dziħki temu mogĢ korzystaę ze swobodnego przepływu na
obszarze całej UE
2. JednĢ z najistotniejszych zasad Nowego PodejĻcia jest ograniczenie wymogów
prawnych do zasadniczych wymagaı, których spe ł nienia wymaga interes
publiczny. Te zasadnicze wymagania odnoszĢ siħ przede wszystkim do
ochrony zdrowia i bezpieczeıstwa uŇytkowników (konsumentów i
pracowników), a czasem obejmujĢ inne istotne zagadnienia (np. ochronħ
mienia lub Ļrodowiska). Wyrób moŇe byę wprowadzony na rynek tylko wtedy,
gdy spe ł nia odnoszĢce siħ do niego zasadnicze wymagania.
3. W praktyce dotyczyę to moŇe m.in. odpornoĻci mechanicznej, palnoĻci,
w ł aĻciwoĻci chemicznych, elektrycznych lub biologicznych, higieny itp.
Zasadnicze wymagania zawarte sĢ w za ł Ģcznikach do dyrektyw
sss ss
s s
s
ss
s
ss
ss
s
Ňssę Ļ
sĻs ł
Ģ Ģ
ss ł ħ
s ł sss
ıs ł ss
Ļsı
ħsĢ Ģ Ģ Ģss
Ģ Ļs
s ss
sĻę Ļę
s
Ģ
ıs
ł
Ļę
s
ĺ
Ģ
ĢsĢ
Ļę ł
łŇ
Ģ
Ģsħ
s
5
289552651.023.png 289552651.024.png 289552651.025.png 289552651.026.png 289552651.027.png 289552651.028.png 289552651.029.png 289552651.030.png 289552651.031.png 289552651.032.png 289552651.033.png 289552651.034.png 289552651.035.png 289552651.036.png 289552651.037.png 289552651.038.png 289552651.039.png 289552651.040.png 289552651.041.png 289552651.042.png 289552651.043.png 289552651.044.png 289552651.045.png 289552651.046.png 289552651.047.png 289552651.048.png 289552651.049.png 289552651.050.png 289552651.052.png 289552651.053.png 289552651.054.png 289552651.055.png 289552651.056.png 289552651.057.png 289552651.058.png 289552651.059.png 289552651.060.png 289552651.061.png 289552651.063.png 289552651.064.png 289552651.065.png 289552651.066.png 289552651.067.png 289552651.068.png 289552651.069.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin