Konstrukcje i dekoracje w architekturze romańskiej.doc

(41 KB) Pobierz

                                                                                                                                                                                                         a9nieszka wnuk

                                                                      

 

                                               K o n s t r u k c j e     i    d e k o r a c j e  

                                             w   a r c h i t e k t u r z e   r o m a ń s k i e j

 

                                                                     '' biała szata kościołów przyodziała ziemię ''  

                                                                                                  Glaber [Rudolf Łysy] -mnich kluniacki

                                                              

>>>>>>>   A  R  C  H  I  T  E  K  T  U  R  A      . . .

 

>     IX - XIII w. 

>     Francja ojczyzną > później przenika do >  Włochy > Niemcy > ... > Polska

>    architektura romańska jako pierwszy ogólnoeuropejski styl przyjęty w całej zach. i środk. Europie

>    architektura romańska = renesans karoliński[ za panowania Karola Wielkiego] + architektura bizantyjska+  pierwiastki ludowe płn. Europy

  [wpływy]

>    sakralna związana z działalnością zakonu Benedyktynów [Francja, Cluny]  i Cystersów

>    priorytet - rzeźba & malarstwo ściśle podporządkowane  architekturze

>    pełni funkcję religijną + obronną [twierdze]

>    rychły rozwój i  'odświeżenie' arch. konsekwencją silnej wiary ludzi w Boga po 1000 roku [rzekomy koniec świata]

 

>>>          m a  t  e  r  i  a  ł   >>> początkowo materiałem konstrukcyjnym było drewno wypełniane jako szkielet cegłą.  

kamień - podstawowy materiał budowlany [naturalne otoczaki, ociosane głazy, starannie obrobione kostki ciosowe]

cegła - w późniejszym okresie lub tam gdzie kamień był niedostępny.

 

>>>         c  h  a  r  a  k  t  e  r  >>> przysadzisty, masywny, ciężki, surowy,  monumentalny, powściągliwy w formie poprzez zespalanie w kompozycje prostych brył geometrycznych tj. walce, stożki, ostrosłupy, prostopadłościany. Ze względu  na  celowość budowli romańskich

[ nie tylko religijnych, ale i obronnych- twierdze] wznoszono potężne mury najczęściej z kamienia wapniowego piaskowca lub z granitu,

z małymi otworami - drzwiowymi i okiennymi [cel obronny]

 

>>>   t  y  p  y        b  u  d  o  w  l  i   >>> kościoły - zakładane na rzucie krzyża łacińskiego z prezbiterium mieszczącym chór ołtarz i miejsca dla duchowieństwa, orientowanymi jak bazyliki starochrześcijańskie na wschód i zakończone półkolistym pomieszczeniem  -  absydą. Absydy w niektórych kościołach stanowią również zakończenie nawy poprzecznej, a nawet pojawiają się na ścianie frontowej. Całość podzielona na trzy nawy oddzielone od siebie filarami lub kolumnami, spośród których środkowa jest najwyższa.

                                                              >>> kościół halowy - posiadał wszystkie nawy jednakowej wysokości.

                                                              >>> [+ wieża ] - w okr. starochrześcijańskim występowała tylko osobno [*campanille-wł.campana=dzwon; dzwonnica włoska, zwykle  wolnostojąca  jak w  zespole arch. w Pizie ('Krzywa Wieża') ], aby  później  związać się z  korpusem  głównej bryły kościoła. Najczęściej wznosi się nad pierwszymi przęsłami naw bocznych przy wejściu, a także przy absydzie z jednej lub z 2-óch stron. Wieże

były wysokie-o rzucie kwadratowym, rzadziej okrągłym. Oświetlane były małymi okienkami, a kryte dachem namiotowym                                                                                                                 >>> klasztory -  składały się z kościoła, zabudowań mieszkalnych i gospodarczych.

Powstawały wtedy całe zespoły zabudowań z krużgankami, wirydarzem, salą zebrań i refektarzem.[*klasztor cysterski w Jędrzejowie z XIII w.]

 

>>>       k  o  n  s  t  r  u  k  c  j  a                                           >>> sklepienia  ~ ukształtowanie się rzutu poziomego kościoła romańskiego związane jest bezpośrednio z poszukiwaniem odpowiedniego sposobu  przykrycia ~ s t r o p   p u ł a p o w y - rodzaj zastępczego, płaskiego pokrycia dachu bezpośrednio przeniesiony z systemu bazylikowego, w którym występują belki drewniane jako podstawowe elementy konstrukcyjne.

                                                                                           >>> sklepienie kolebkowe -  jest połową walca obrotowego o osi poziomej. Bardzo często wzmacniane gurtami, które przebiegały w formie półkolisych  żeber w równych odstępach i naciskały na miejsca zakończeń gurtów na filarach

a nie na całej długości na ściany - dzięki temu część sklepienia była odciążona a tym samym lżejsza.

                                                                                 >>> sklepienia krzyżowe -  powstaje przez przenikanie się dwóch kolebek. Początkowo stosowane w kryptach pod częścią ołtarzową kościoła. W dalszych rozwiązaniach przesklepiono nim również nawy boczne i nawę główną. Konsekwentnie przekrywane całe wnętrze sklepieniami krzyżowymi nosi nazwę układu wiązanego[=] Sklepienie krzyżowe założone jest na kwadratach,  tzn. że,  każdemu kwadratowi nawy  środkowej  odpowiadają po dwa kwadraty sklepień naw bocznych co znaczy, że nawa boczna jest o połowę węższa od nawy środkowej. Nawa poprzeczna, czyli transept, przekryta jest trzema przęsłami sklepienia krzyżowego.

Prezbiterium - przeznaczone na ustawienie ołtarza i miejsce dla duchowieństwa- jednym przęsłem.

                                                                                    >>>  filary - kolumny - wznoszą sklepienie, międzynawowe można podzielić na główne- podtrzymujące sklepienia nawy środkowej, i pośrednie - podpierające sklepienia naw bocznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

>>>>>> D  E  K  O  R  A  C  J  A    cd. >>>  we   wnęrzu stanowią  podstawę układu nośnego.  Rozczłonkowanie ich  jest  proste

i składa się z cokołu oraz gzymsu, który często występuje w formie płytki z półokrągłym (holkielowym) wgłębieniem. Filary wyższe podpierają sklepienie  nawy  głównej  i bocznej oraz pośrednie-niższe- podtrzymują sklepienie naw bocznych.  Duże obciążenia  wymagają   znacznych przekrojów filarów (kwadratowych lub krzyżowych). Ich profil kształtują półkolumny lub stożki narożne wpasowane w bok filaru.   kolumny -

obok  roli  konstrukcji,  stanowią  także  rolę dekoracyjną przy filarach i otworach. Wzorowane na zasadzie trój działu  wprowadzonego przez starożytnych : kapitel, trzon i bazę. Baza ustawiona zostaje na płycie zwanej plintą. W narożnikach plinty występują ozdoby, zwane liśćmi kątowymi lub ząbkami. Kolumna dźwigająca jest z zasady niższa, przysadzista, cylindryczna, bez entazis. Kolumna dekoracyjna występująca na ścianie lub jako obramowanie- o wiele smuklejsza. Trzon- zazwyczaj gładki, lub dekorowany żłobkiem, plecionką, wypukłorzeźbą figuralną lub

rysunkiem geometrycznym. Ornamentyka trzonów pouczająca- sceny misyjne i moralizatorskie. Kapitele odmienne od klasycznych , różne:

1)  kształt sześcianu zbieżnego ku dołowi   2) kielichowe z kompozycjami plecionek wstęgowych, motywów zoomorficznych.

                                                                                 arkady >>> - w podłużnych ścianach nawy głównej. Łukowe kompozycje przenoszą ciężar

ściany na kolumny i filary, występują w podłużnych ścianach nawy głównej. Nad nimi występują czasem ślepe lub otwarte galeryjki z szeregiem filarków

                                                                                    empory >>> inaczej krużganki, galerie, które oddzielone są od nawy głównej arkadami. Ich funkcja dekoracyjna polega na wizualnym wzbogacaniu surowych powierzchni ścian jednocześnie potęgując  rytmizację elementów biegnących ku ołtarzowi.

  (ku przypomnieniu empory w bizantyjskiej bazylice  Hagia Sophia były miejscem modlitw przeznaczonym tylko dla kobiet ! )                                                                                                                                                                 otwory okienne >>> stosunkowo wąskie i rzadko rozstawione. Posiadają glify, czyli ościeża rozchylone do wewnątrz i na zewnątrz, co pozwala na wprowadzenie większej ilości światła przy małej szerokości okna. Generalnie bardzo małe, dostosowane do funkcji  obronnej budowli i względów bezpieczeństwa. Wyróżnia się dwa rodzaje otworów: biforia (podzielone kolumienkami lub filarkami z bazą i głowicą na dwie części ) i triforia  (dzielone na trzy części )>>>        'gomółki ' >>> około X w. pojawiają się barwne, niewielkich rozmiarów barwne szybki łączone ze sobą paskami z ołowiu, stanowiące wypełnienie otworów okiennych.

                                                                                         witraż >>> barwna kompozycja z kawałków szkła poprzez którą przechodzi od zewnątrz światło potęgując nasrój mistycyzmu wewnątrz budowli.

                                                                                         portal >>>inaczej otwór drzwiowy z bogatym obramowaniem, właściwie reprezentacyjny, frontalny którego składnikiem są przede wszystkim >>>        archiwolty >>> pasy rozczłonkowanych obramowań  składających się ze schodkowo ustawionych półkolumienek lub lasek, które dźwigają odpowiadające im spiętrzenia sklepiających je łuków [ *jak na załączonym obrazku:) -fasada kościoła Saint Gilles du Gard]                                                                    >>>          płaskorzeźby >>> o treści religijnej , umieszczone na półkolistej  formie tympanonu ponad drzwiami, dopełniają całość zespołu dekoracyjnego, łamiąc zasadę ' ramy architektonicznej '.

                                                                                         gzymsy >>> mogą być wieńczące, pośrednie tudzież impostowe na filarach. Detal gzymsu romańskiego jets prosty w profilowaniu i ma niewielki, słabo zaznaczony wysięg >

                                                                               fryzy >>> występują pod gzymsami w postaci łęków

                                                                               arkatura >>> czyli fryz arkadowy jest szczególnie charakterystycznym motywem zdobnictwa surowej architektury romańskiej

                                                                               malarstwo freskowe>>> stanowi integralny element wewnętrznej architektury

 

 

 

..........................................................B I B L I O G R A F I A

 

1. ZARYS HISTORII ARCHITEKTURY - Edward Charytonow, WSiP

2. HISTORIA ARCHITEKTURY DLA WSZYSTKICH- Tadeusz Broniewski

3. SZTUKA I CZAS- Barbara Osińska

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin