ATM_kwiecien_2006.pdf

(23269 KB) Pobierz
290318821 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239- 6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 4 (578) kwiecieñ 2006 Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
OPONY JESZCZE OKR¥G£E
choæ czasem bez powietrza
SALON W GENEWIE nowoœci techniczne
FILTRACJA p³ynów eksploatacyjnych
290318821.010.png 290318821.011.png 290318821.012.png
290318821.013.png
paliwowych jest swego rodzaju pewnikiem. Co jak co, ale paliwo było „zawsze”, to
i „zawsze” będzie. Czy aby na pewno? Przypomnijmy sobie nasze polskie kłopoty z zaopatrze-
niem w okresie dogorywania socjalizmu. Wystarczył niewielki niedobór tego towaru i szybka decyzja
administracyjna, by wziąć w ten sposób za twarz cały czterdziestomilionowy naród. Przydzielający
kartki byli bogami, pracownicy stacji CPN, mający dostęp do płynnego dobra – co najmniej półbo-
gami. Na szczęście wtedy, w rzeczywistości, produktów ropopochodnych jeszcze nie brakowało.
Wspomnijmy też panikę, jaką wywoływały w USA w latach 70. XX w. krótkie zawirowania z dostawami
paliw zwane bliskowschodnimi kryzysami – wtedy dochodziło nawet do strzelanin pod stacjami.
Dziś, powoli, zbliżamy się do takiej właśnie sytuacji, tyle że już bez odwrotu. Niektórzy mówią – damy
radę jeszcze 40 lat, inni – 20 lat. Ale to właśnie oznacza, że już się zaczęło. Wystarczy, aby dostawy były
mniejsze od zapotrzebowania o 1%, a giełdy oszaleją, za nimi zaś szaleć będą rządy. Dlatego nie śmiej-
my się z nieporadnych jeszcze samochodów hybrydowych, które oszczędzają może 15% paliwa. Nie
lekceważmy biopaliw, których dostawy sięgnąć mogą 5% ogólnego zużycia. Te 5% da nam kilka, może
kilkanaście lat oddechu, w tym czasie naukowcy wymyślą kolejne 5%, a może jeszcze więcej.
Nie dziwmy się, że temat stał się modny – on jest po prostu ważny. Można go choć w małym procen-
cie rozwiązać, stosując biopaliwa. Łatwiej – do silników wysokoprężnych, o czym piszemy na str. 52,
trochę trudniej do silników z zapłonem iskrowym. Ale i tu widzimy poważne wysiłki – koncepcyjny
SAAB Aero X BioPower pokazany w czasie salonu genewskiego ma silnik 2.8 V6 o mocy maksymalnej
400 KM – napędzany alkoholem. I o to właśnie chodzi – co prawda nie mamy tyle alkoholu, by napę-
dzać wszystkie samochody, ale możemy dzięki temu zmniejszyć zużycie ropy. O innych – wcale nie
wszystkich – koncepcjach oszczędzania paliwa piszemy w korespondencji z salonu genewskiego, nie
ukrywając jednak, że ciągle najbardziej podoba nam się niezbyt oszczędne Porsche Turbo.
Jerzy Dyszy
B ądźmy gotowi... Przyzwyczajeni jesteśmy sądzić, że obecność benzyny w stacjach
290318821.001.png 290318821.002.png 290318821.003.png
w kwietniowym numerze
Nowości
4 Land Rovera wizja przyszłości
5 Suzuki SX4, Mercedes-Benz SL
i Cadillac BLS
Historia motoryzacji
Kariera Jeepa
76
Prezentacje
26 M jak moc! Czyli zmodernizowany
roadster BMW Z4 M
28 Volkswagen Passat 4Motion – teraz
z napędem 4x4 i mocnym silnikiem
43 TRW Automotive w Częstochowie
– inżynierowie łączcie się!
Technika
6 Nowości z salonu w Genewie
12 Wszystko o oponach – budowa,
rodzaje, produkcja
22 Ogumienie bez powietrza
30 Nowoczesne rozwiązania a życie,
czyli po co komu iDrive
44 Filtry paliwa, powietrza, kabinowe
Eksploatacja
56 Oleje silnikowe do ciężarówek
59 Elektronika samochodowa
– czujniki położenia przepustnicy
60 Instalacja CNG w samochodzie
Stylizacja
36 Satoru Tai lubi małe auta
Finanse
38 Rynek pojazdów luksusowych
Samochody użytkowe
40 Volkswagen Crafter 35 – rzemieślnik
wagi ciężkiej
Publicystyka
52 Z pola do baku
44 Technika
Tuning i sport
62 Pucharowa Kia Picanto w grze
Filtracja
Bezpieczeństwo
66 Trudna sztuka jazdy po zakrętach
Polecamy
Historia motoryzacji
71 Ogumienie pneumatyczne
76 Kariera Jeepa
Dziwny patent
80 Mały i duży z Genewy
69 Prenumerata
70 W następnym numerze
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
290318821.004.png 290318821.005.png 290318821.006.png 290318821.007.png
4/2006
12 Technika
Tuning i sport
Pucharowe Picanto
62
26 Prezentacja
30 Technika i życie
Nowoczesne rozwiązania
kwiecien 2006
3
Ogumienie samochodowe
BMW Z4 M
290318821.008.png 290318821.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin