ATM_marzec_2008.pdf

(26523 KB) Pobierz
290356879 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 3 (600) marzec 2008
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
VW tIguaN
terenie
2 8 S t r O N
na nowym
290356879.007.png 290356879.008.png
290356879.009.png
Historia motoryzacji / Fiat Croma
3/2008
łego wieku w historii Fiata był
okresem ważnych zmian. Co praw-
da małe i oszczędne auta wpisywały się
w ogólną tendencję działań producentów
zrażonych szokiem spowodowanym kry-
zysem paliwowym z roku 1973, ale kiedy
sytuacja na rynku zaczęła się ponownie
stabilizować, wielki koncern kierowany
od roku 1980 przez Cesare Romitiego po-
trzebował także nowoczesnego samocho-
du klasy średniej lub wyższej. Dotychczas
produkowane modele Fiata w tej kategorii
miały napęd tylny. Był to Fiat 130 zapre-
zentowany w roku 1968 i produkowany
do roku 1977 oraz Fiat 132 wytwarzany
od 1972 roku. Jednak na początku lat 80.
większość europejskich producentów na-
wet w dużych samochodach odchodziła
już od stosowania napędu klasycznego.
Po przejęciu Lancii w roku 1969 Fiat wzbo-
gacił się o gotowe i sprawdzone rozwiąza-
nia konstrukcji aut z przednim napędem
stosowanym tu od roku 1960 (Lancia Fla-
via). Koncern mógłby na tym poprzestać,
pozostawiając ów segment Lancii, ale ze
względów prestiżowych postanowiono
zaprojektować całkiem nowy samochód
– Fiata, który miał zastąpić wysłużoną ko-
lejną wersję modelu 132, czyli Argentę.
W blasku
Cromy
Pierwsza Croma – samochód sprzed prawie ćwierć-
wiecza – wyznaczyła Fiatowi nowe kierunki rozwoju.
tekst: Andrzej Glajzer
Fiat 130
ustawionym zespołem napędowym. Jego
zawieszenie stanowiły kolumny MacPher-
sona z przodu i niezależny układ drążków
podłużnych i poprzecznych z tyłu.
Wybierając stylistę fiatowskiej wersji
wspólnej platformy „Type 4” szef rozwo-
ju Fiata Dante Giacosa zdecydował się
na Giorgio Giugiaro. Ten, uwzględniając
szczególny charakter zamówienia, zapro-
ponował niespotykaną dotąd formę bryły
nadwozia. Na pierwszy rzut oka samo-
chód był czterodrzwiowym sedanem, ale
dostęp do bagażnika umożliwiała nie jak
zwykle w tego typu nadwoziach pokrywa
mocowana poniżej linii okna, lecz uno-
szone ku górze drzwi zawieszone na tylnej
krawędzi dachu. Nadwozie Cromy, bo tak
nazywać się miał przyszły samochód Fiata,
było więc pięciodrzwiowym liftbackiem.
Tę samą koncepcję wykorzystał i nadal
stosuje w swoich autach Saab.
Nowe szaNse, Nowe Nadzieje
Prace nad projektem rozpoczęto na po-
czątku lat 80., co zbiegło się z rozpoczę-
ciem współpracy ze szwedzkim Saabem
i włączeniem do struktury Fiata marki
Alfa Romeo. Za jednym pociągnięciem za-
mierzano zaprojektować samochód, który
przy wykorzystaniu tej samej platformy
podłogowej i pewnych elementów nadwo-
zia produkowany miał być w Trollhättan
jako Saab 9000, w fabryce Lancii jako The-
ma, u Alfy jako model 164, a przede wszyst-
kim miał być pierwszym dużym Fiatem
z napędem na pr zed nią oś i poprzecznie
Fiat 132
Fiat Argenta
sukces rodzi sukces
Prezentacja Fiata Cromy miała miejsce
podczas salonu samochodowego w Tury-
Pierwsza generacja Cromy to pierwsze
w historii motoryzacji nadwozie
liftback wraz z napędem na przednie
koła w autach klasy średniej.
48
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
1
K oniec lat 70. i początek 80. ubieg-
marzec 2008
290356879.010.png 290356879.001.png 290356879.002.png 290356879.003.png 290356879.004.png
Historia motoryzacji / Fiat Croma
W dużym samochodzie Fiata po raz pierw-
szy zamontowano silnik poprzecznie.
Nowością było też niezależne zawieszenie
tylne oparte na wahaczach trójkątnych.
o mocy 116 KM oraz dwa silniki ben-
zynowe – 2.0 i.e. 16V z Lancii, a tak-
że po raz pierwszy silnik w ukła-
dzie V6 (2.5 i.e.) i mocy 160 KM
pochodzący z Alfy Romeo. Ten
ostatni pozwalał na uzyskiwanie
prędkości maksymalnej 215 km/h.
Zmianie uległy również elementy wypo-
sażenia wnętrza wpływające na zwiększenie
komfortu jazdy oraz koła, których średnicę
zwiększono do 15 cali. Podczas obu modyfi-
kacji nie dokonano zmian w konstrukcji za-
wieszeń ani podstawowych wymiarów. Od
rozpoczęcia produkcji w roku 1986 do czasu
jej zakończenia w roku 1996 wynosiły one:
rozstaw osi 2660 mm, długość 4495 mm,
szerokość 1775 mm i wysokość 1425 mm.
Po dziewięciu latach nieobecności nazwy
Croma postanowiono użyć jej ponownie
w nowym samochodzie zaliczanym do seg-
mentu „D”, który podobnie jak poprzed-
nia generacja jest wspólnym dziełem tego
samego stylisty Giorgetto Giugiaro, Fiata
i General Motors, w skład którego wcho-
dzi również Saab. Platforma „Epsilon”
oprócz nowej Cromy stanowi podstawę
konstrukcji Alfy Romeo 159, Opla Vectry
i Saaba 9–3. Ale czy Croma II nawiązuje swą
stylizacją do pierwszego projektu sprzed
23 lat? Chyba tylko w ten sposób, że tak jak
i poprzednio jest bardzo nietypowa...
nie w grudniu 1985 roku. Rok wcześniej
Fiat Uno, jako trzeci w minionym dziesię-
cioleciu po modelach 124 i 127, uhono-
rowany został tytułem „Car of The Year”.
Oczekiwano, że pewne podobieństwo for-
my stylistycznej i „dobra aura” pozytywnie
wpłyną na tak ważny dla marki debiut.
I rzeczywiście, znalazło to swoje potwier-
dzenie w doskonałej opinii, jaką cieszyła
się Croma, oraz długim czasem produkcji
i liczbą sprzedanych aut, która przekroczy-
ła 450 tysięcy.
Pierwsze egzemplarze Fiata Cromy wypo-
sażane były w czterocylindrowe gaźniko-
we silniki benzynowe 1,6 l i mocy 83 KM,
oraz dwulitrowe o mocy 90 i 100 KM ozna-
czone symbolem CHT (Controlled High
Turbulence). Po roku dołączyły do nich
jednostki napędowe 2000 i.e. z elektro-
nicznym wtryskiem paliwa Weber-Marelli
oraz katalizatorem spalin. Dzięki nowe-
mu systemowi zasilania silniki te uważa-
ne były wtedy za wyjątkowo nowoczesne.
W zależności od wersji uzyskiwały moc
od 113 do 120 KM. Później użyto now-
szej generacji wtrysku (Bosch LE2 Jetro-
nic) i turbodoładowania (turbosprężarka
Garrett T3 i intercooler). Przy tej samej
pojemności moc wzrosła do 153 KM.
W samochodach wyposażonych w te jed-
nostki napędowe oznaczone jako „2.0 i.e.
Turbo” po raz pierwszy standardowo zna-
lazł się również opracowany przez Boscha
system ABS.
W roku 1988 produkcja Cromy przenie-
siona została do zakładów Termoli, uważa-
nych wtedy za najnowocześniejszą fabrykę
samochodów na świecie. Ważnym etapem
w powiększeniu oferty Fiata Cromy było
opracowanie i wdrożenie do produkcji od
roku 1988 silników wysokoprężnych o po-
jemności 1,9 l z wtryskiem bezpośrednim
i turbodoładowaniem, oznaczanych jako
1.9 D i.d. Wyposażone w pompę paliwa
Bosch VE oraz turbosprężarkę KKK K16
silniki 1.9 D i.d. osiągały moc 92 KM. Było
to pierwsze zastosowanie diesla z bezpo-
średnim wtryskiem w samochodzie osobo-
wym. Równolegle stosowano także dwa inne
diesle, wolnossący 2500 D o mocy 75 KM
i turbodoładowany 2500 TD, dostarczane
przez firmę VM.
Przekrój silnika CHT pokazuje, jak rozwiązano kolek-
tor dolotowy o zmiennej pojemności i długości
kanałów. Przy wyższych obrotach wału otwierała
się dodatkowa przepustnica, przy niższych ładunek
przepływał węższym kanałem, ale z większą pręd-
kością. Dziś to rozwiązanie jest typowe, wtedy było
wręcz pionierskie.
Nowsze, ale Nie Nowe
Pierwszej modernizacji nad-
wozia Cromy dokonano
w 1991 roku, ale ze
względu na niewielkie
zmiany ograniczające
się do kształtu zderzaków,
reflektorów i pasa przed-
niego, nie zdecydowa-
no się na wprowadze-
nie określenia „druga
generacja”. Istotne wte-
dy było wyposażenie
samochodu w podusz-
kę powietrzną umiesz-
czoną w kierownicy.
W roku 1993 podczas dru-
giej modernizacji Croma
otrzymała trzy nowe jed-
nostki napędowe. Były nimi turbodo-
ładowany 2,5-litrowy diesel (2.5 TDE)
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
290356879.005.png
Prezentacja / Fiat Croma
3/2008
Wysokie
C
Fiat podszedł do swojego flagowego modelu z otwartą głową
– zamiast zwykłego kombi przedstawił samochód wyraźnie
przewyższający konkurencję. Dosłownie.
Z dodatkowych centymetrów wzrostu Croma potrafi
zrobić dobry użytek.
290356879.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin