ATM_marzec_2009.pdf

(78241 KB) Pobierz
290377439 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 3 (611) marzec 2009
Cena 7,90 z³ (w tym 7% VAT)
ToyoTa aveNSIS
mIko£aj
Sokó£
komeNTUje
Przed SezoNem F1
!
TechNIka
bÊDZIE CISZEJ
TechNIka
SpORT bEZ bENZyNy
PrezeNTacje
AUDI Q5
SUZUKI SplASH
TAJEMNICE
ZU¯yCIA OlEJU
Przegl¥d
olejowy
SKAZANA NA SUKCES
CAyENNE DIESEl
290377439.003.png 290377439.004.png
290377439.005.png
Tchórzliwym biada
widać ku temu żadnych powodów. Przecież nie było (przynaj-
mniej w Europie i w USA) serii trzęsień ziemi i pożarów, ani
też żadnej wielkiej epidemii. Najciekawsze jest to, że właściwie nikt
poważny nie próbuje przewidywać, co się stanie nawet w nieodle-
głej przyszłości. Strategie przedsiębiorstw zmieniły się z planowych
(prognozowanie wzrostu) na bezplanowe. Kilka tygodni temu, pod-
czas oicjalnego podsumowania działalności Mercedes-Benz Polska,
prezes Jan Madeja powiedział: Ubiegły rok przyniósł nam sukcesy.
W tym roku działamy na zasadzie „z dnia na dzień”. Żadnych poważ-
nych prognoz i planów. Wiemy, co mamy robić, i robimy swoje. Ponieważ
chodzi o sprzedaż, musimy dogadywać się z klientami, ułatwiać im inan-
sowanie zakupów. I wydaje się, że na razie nam to wychodzi.
Trzeba uczciwie przyznać, że przemysł motoryzacyjny jest w wyjąt-
kowo trudnej sytuacji, gdyż samochód, ani osobowy, ani użytkowy,
nie jest produktem pierwszej potrzeby. Chociaż w nowoczesnym spo-
łeczeństwie nie sposób się bez auta obejść, to jednak można odłożyć
jego zakup na dość długo. Wystarczająco długo, by producent planu-
jący określoną sprzedaż popadł w trudności. Takie zjawisko praktycz-
nie nie istnieje w produkcji żywności czy wielu innych
przedmiotów codziennego użytku ani też w usługach.
Gdy dodać do tego niezwykłą konkurencyjność tego
rynku (i bez kryzysu niektóre irmy miały kłopoty),
obraz sytuacji będzie kompletny.
Wniosek nasuwa się sam – elastyczni przetrwają. Ci, którzy schowają
głowę w piasek i będą widzieć swą strategię obrony tylko w oszczęd-
nościach (zwalnianie pracowników, ograniczanie działalności, likwi-
dacja działań promocyjnych), raczej muszą zginąć. Oczywiście z tym
zastrzeżeniem, że aby działać mniej więcej normalnie, trzeba mieć
jakieś zasoby na czas, gdy wpływy gotówki mogą być ograniczone.
I wobec tego dziwić muszą decyzje koncernów, od lat budujących-
swą pozycję i swój obraz przez sport samochodowy. Oto z udziału
w seriach rajdowych WRC wycofały się Suzuki i Subaru, w rajdach
długodystansowych Mitsubishi, a w F1 Honda. Oczywiście, ich zaan-
gażowanie pochłaniało duże pieniądze, ale w skali koncernu to były
grosze. A pojawiały się dzięki temu prestiż i zainteresowanie oraz, co
też ważne, liczne miejsca pracy o charakterze wysoce technologicz-
nym. A teraz zapytam uprzejmie: co pozostanie z Mitsubishi, gdy
kiedyś wycofali się z rajdów, a teraz rezygnują z imprez długody-
stansowych? Który miłośnik samochodów terenowych za dwa lata
będzie o nich pamiętał?
Na tym tle pozytywnie wyróżniają się Francuzi – Renault ambitnie kon-
tynuuje walkę w F1, Citroën w rajdach, Peugeot w wyścigach prototy-
pów. Zwarli szeregi, zmniejszyli koszty, ale nie chowają
się do mysiej dziury. Więc prasa będzie o nich pisać,
a telewizja pokazywać. Za jakiś czas ten sztuczny kryzys
minie i okaże się, kto wygrał. Już dziś można to przewi-
dzieć.
Jerzy Dyszy
T ak zwany kryzys rozprzesTrzenia się, mimo iż obiektywnie nie
290377439.006.png
w marcowym numerze
Peugeot 3008
Caddy z Haldexem
Renault Twingo RS
23
Prezentacje
18 Toyota Avensis
23 Audi Q5
28 Porsche Cayenne Diesel
30 Suzuki Splash
34 Porównanie Opla Astry OPC
Prezentacja
Audi Q5
i Seata Leona Cupry
Technika
10 Ograniczenie hałasu w samochodzie
40 Opancerzone limuzyny
46 Paliwa alternatywne w sporcie
56 Motocyklowe silniki rzędowe
Technika
Ograniczanie hałasu
46
Historia
52 Cadillaki i Lincolny prezydentów USA
Sport
8 Mikołaj Sokół komentuje F1:
Przed sezonem
Ciekawypatent
66 Skid-car, czyli nauka poślizgu
Technika
Paliwa
alternatywne
w sporcie
Publicystyka
61 Doskonalenie techniki jazdy
Samochodyużytkowe
51 Ciągniki do wielkich ładunków
54 Użytkowe nowości
56
Przeglądolejowy
68 Tłok, pierścienie, cylinder
76 Parametry olejów silnikowych
78 Przegląd irm olejowych
Technika
Motocyklowe
silniki rzędowe
BP
Castrol
Chevron
Fuchs
Polecamy
Mobil
Motul
Orlen
Shell
95 Wnastępnymnumerze
96 Prenumerata
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
3 Nowości
10
290377439.001.png
Nowoœci
3/2009
Zamiast konwertera
wyłącznie w Mercedesie SL 63 AMG.
Mokre wielopłytkowe sprzęgło posia-
da wewnętrzny obieg oleju, co ulepsza jego
chłodzenie. Może być dzięki temu łączone
z jednostkami napędowymi dysponujący-
mi dużym momentem obrotowym – cze-
go najlepszym dowodem jest wspomniane
AMG. Jego silnik V8 rozwija moc maksy-
malną 525 KM i maksymalny moment ob-
rotowy 630 Nm. Nowe sprzęgło zapewnia
przy tym szybkie ruszanie i bardzo krótkie
czasy zmiany przełożeń, porównywalne do
przekładni dwusprzęgłowych.
Nowy element montowany jest w miejsce
klasycznego konwertera momentu obro-
towego. Został zaprojektowany w ten spo-
sób, by współpracował zarówno
z przekładniami au-
tomatycznymi, jak
i bezstopniowymi
– wykorzystano
takie same punk-
ty mocowania,
co umożliwia za-
stosowanie na
k o m p u t e r o w e j
zasadzie „plug and
play”. Zmiany wyma-
ga jedynie opro-
gramowanie
sterujące.
marzec 2009
3
Firma ZF wprowadza do swojej oferty sprzęgło
cierne zastępujące przetwornik momentu obro-
towego w automatycznych skrzyniach biegów.
P ierwotnie taki element stosowany był
290377439.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin