Katechizm Kościoła Katolickiego.doc

(2988 KB) Pobierz

KATECHIZM

KOŚCIOŁA

KATOLICKIEGO

 

Konstytucja Apostolska

FIDEI DEPOSITUM

ogłoszona z okazji publikacji

KATECHIZMU KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO

opracowanego po Soborze Powszechnym Watykańskim II

 

JAN PAWEŁ II BISKUP

SŁUGA SŁUG BOŻYCH

NA WIECZNĄ RZECZY PAMIĄTKĘ

 

Do Czcigodnych Braci Kardynałów, Patriarchów, Arcybiskupów, Biskupów, Kapłanów,

Diakonów i wszystkich członków Ludu Bożego

              Pan zlecił swemu Kościołowi misję strzeżenia depozytu wiary, którą wypełnia

on w każdej epoce. Intencją i celem Soboru Powszechnego Watykańskiego II,

uroczyście otwartego trzydzieści lat temu przez mego czcigodnej pamięci

poprzednika, Papieża Jana XXIII, było ukazanie w pełnym świetle apostolskiej i

pasterskiej misji Kościoła, tak aby blask prawdy ewangelicznej skłonił wszystkich ludzi

do poszukiwania i przyjęcia miłości Chrystusa, która przewyższa wszelką wiedzę (por.

Ef 3, 19).

              Głównym zadaniem, jakie Papież Jan XXIII powierzył Soborowi, było lepsze

ujęcie i przedstawienie cennego depozytu nauki chrześcijańskiej, by stała się ona

bardziej przystępna dla wierzących w Chrystusa i dla wszystkich ludzi dobrej woli.

Dlatego Sobór nie miał więc potępiać błędów epoki, ale w sposób jasny ukazać moc i

piękno nauki wiary. "Dzięki światłu tego Soboru  – mówił Papież – Kościół... jak

ufamy, pomnoży swoje duchowe bogactwo, a czerpiąc z niego nową energię, będzie

mógł śmiało patrzeć w przyszłość... Musimy dziś poświęcić się ochoczo i bez lęku tak

bardzo potrzebnemu w naszych czasach dziełu, idąc drogą, którą Kościół przemierza

prawie od dwudziestu stuleci"1 .

              Dzięki Bożej pomocy owocem czteroletnich obrad Ojców Soborowych stał się

bogaty zbiór wypowiedzi doktrynalnych i zaleceń duszpasterskich, które ofiarowali oni

całemu Kościołowi. Pasterze i wierni znajdują w nich wskazania dla owej "odnowy

myślenia, działania, obyczajów i siły moralnej, radości i nadziei, która była celem

samego Soboru"2 .

              Także po zakończeniu obrad Sobór pozostał źródłem inspiracji dla Kościoła. W

1985 r. mogłem stwierdzić, że "dla mnie, który doznałem owej niezwykłej łaski

uczestniczenia w Soborze i czynnego zaangażowania w jego przebiegu, Vaticanum II

zawsze... a w sposób szczególny w latach pontyfikatu, stanowi stały punkt

odniesienia dla wszystkich poczynań duszpasterskich, w świadomym wysiłku

przekładania jego wskazań na język konkretnych i wiernych zastosowań na terenie

każdego Kościoła lokalnego i całego Kościoła. Wciąż należy do tego źródła

powracać"3 .

              W tym duchu 25 stycznia 1985 r., z okazji dwudziestej rocznicy zakończenia

Soboru, zwołałem Nadzwyczajne Zgromadzenie Synodu Biskupów, którego celem

było zwrócenie uwagi na dobrodziejstwa i duchowe owoce Soboru Watykańskiego II i

pogłębienie jego nauki, tak aby można było wierniej głosić ją wszystkim wiernym,

szerzyć jej znajomość i lepiej ją stosować.

              Przy tej okazji Ojcowie Synodalni stwierdzili: "Jest naszym prawie

jednomyślnym życzeniem, by zostały opracowane katechizm lub kompendium całej

nauki katolickiej w dziedzinie wiary i moralności, które stałyby się punktem

odniesienia dla katechizmów lub kompendiów przygotowywanych w różnych krajach.

Wykład nauki powinien być jednocześnie biblijny i liturgiczny, przedstawiający zdrową

doktrynę i dostosowany do życia dzisiejszych chrześcijan"4. Po zakończeniu Synodu

postanowiłem spełnić to życzenie, uznając, że będzie to "odpowiedzią na rzeczywistą

potrzebę zarówno Kościoła powszechnego, jak Kościołów partykularnych"5.

              Jakże nie dziękować Bogu z całego serca za to, że możemy dziś ofiarować

całemu Kościołowi dzieło noszące tytuł "Katechizm Kościoła Katolickiego" i będące

"tekstem wzorcowym" dla katechezy odnowionej u żywych źródeł wiary! Podobnie jak

odnowa liturgiczna oraz opracowanie nowego Kodeksu Prawa Kanonicznego i

Kanonów Katolickich Kościołów Wschodnich, Katechizm przyczyni się w znacznym

stopniu do odnowy całego życia Kościoła, której pragnął i którą zapoczątkował Sobór

Watykański II.

              Katechizm Kościoła Katolickiego jest owocem bardzo szerokiej współpracy:

został przygotowany w ciągu sześciu lat wytężonej pracy, prowadzonej z wielkim

zapałem i w duchu uważnego wsłuchiwania się w różne opinie.

              W 1986 r. zleciłem Komisji złożonej z dwunastu kardynałów i biskupów z kard.

Josephem Ratzingerem na czele przygotowanie projektu katechizmu, o jaki prosili

Ojcowie Synodalni. Prace Komisji wspierał Komitet Redakcyjny, złożony z siedmiu

biskupów diecezjalnych, specjalistów w dziedzinie teologii i katechezy.

              Komisja, która miała kierować pracami i czuwać nad ich przebiegiem, uważnie

śledziła wszystkie etapy przygotowywania kolejnych dziewięciu redakcji tekstu. Z

kolei zadaniem Komitetu Redakcyjnego było jego spisanie, naniesienie poprawek,

jakich zażądała Komisja, i uwzględnienie uwag licznych teologów, egzegetów i

katechetów, a przede wszystkim biskupów całego świata, w celu udoskonalenia

tekstu. W łonie Komitetu toczyły się owocne i wzbogacające dyskusje nad różnymi

uwagami; w ten sposób rozszerzono tekst oraz zapewniono Katechizmowi zwartość i

jednolitość.

              Projekt stał się przedmiotem rozległych konsultacji, obejmujących wszystkich

biskupów katolickich, ich Konferencje Episkopatu lub synody, instytuty teologiczne i

katechetyczne. Jako całość spotkał się z przychylnym przyjęciem ze strony

Episkopatu. Słusznie można powiedzieć, że Katechizm jest owocem współpracy

całego Episkopatu Kościoła katolickiego, który przyjmując wielkodusznie moje

zaproszenie, zechciał wziąć na siebie część odpowiedzialności za dzieło dotyczące

bezpośrednio życia Kościoła. Ta postawa budzi we mnie głęboką radość, ponieważ

współbrzmienie tak wielu głosów pozwoliło nam naprawdę usłyszeć to, co można

nazwać "symfonią wiary". Metoda opracowania Katechizmu odzwierciedla zatem

kolegialną naturę Episkopatu; świadczy o katolickości Kościoła.

              Każdy katechizm powinien wiernie i w sposób uporządkowany przedstawiać

nauczanie Pisma świętego, żywej Tradycji w Kościele i autentycznego Urzędu

Nauczycielskiego, a także duchowe dziedzictwo Ojców, Doktorów i świętych Kościoła,

by umożliwiać lepsze poznanie misterium chrześcijańskiego i ożywienie wiary Ludu

Bożego. Musi brać pod uwagę wyjaśnienia nauki, które w ciągu dziejów Duch Święty

wskazał Kościołowi. Konieczne jest także, by pomagał rozjaśniać światłem wiary

nowe sytuacje i problemy, które w przeszłości nie istniały.

              Nowy Katechizm zawiera zatem rzeczy nowe i stare (por. Mt 13, 52), ponieważ

wiara pozostaje zawsze ta sama, a zarazem jest źródłem wciąż nowego światła.

              Aby spełnić ten podwójny wymóg, Katechizm Kościoła Katolickiego z jednej

strony przejmuje "dawny", tradycyjny układ, zastosowany już w Katechizmie Piusa V,

ujmując treść w czterech częściach: Wyznanie wiary (Credo); liturgia święta ze

szczególnym uwypukleniem sakramentów; zasady chrześcijańskiego postępowania

wyłożone na podstawie przykazań; wreszcie modlitwa chrześcijańska. Zarazem

jednak treść jest często ujęta w "nowy" sposób, by odpowiadać na pytania stawiane

przez naszą epokę.

              Wszystkie cztery części są ze sobą wzajemnie powiązane: misterium

chrześcijańskie jest przedmiotem wiary (część pierwsza); jest ono celebrowane i

przekazywane w liturgii (część druga); jest obecne, by oświecać i umacniać dzieci

Boże w ich działaniu (część trzecia); stanowi podstawę naszej modlitwy, której

uprzywilejowaną formą jest "Ojcze nasz"; jest przedmiotem naszego błagania,

uwielbienia i wstawiennictwa (część czwarta).

              Sama liturgia jest modlitwą; wyznanie wiary znajduje właściwy kontekst w

sprawowaniu kultu. Łaska, owoc sakramentów, jest niezbędnym warunkiem

chrześcijańskiego postępowania, podobnie jak udział w liturgii Kościoła wymaga

wiary. Jeśli wiara nie przejawia się w działaniu, jest martwa (por. Jk 2, 14-16) i nie

może przynieść owoców życia wiecznego.

              Czytając Katechizm Kościoła Katolickiego, można dostrzec przedziwną

jedność Bożego misterium i Bożego zamysłu zbawienia, a także centralne miejsce

Jezusa Chrystusa, Jednorodzonego Syna Bożego, który został posłany przez Ojca i

za sprawą Ducha Świętego stał się człowiekiem w łonie Najświętszej Dziewicy Maryi,

by być naszym Zbawicielem. Chrystus, który umarł i zmartwychwstał, jest zawsze

obecny w swoim Kościele, zwłaszcza w sakramentach; jest źródłem wiary, wzorem

chrześcijańskiego postępowania, Nauczycielem naszej modlitwy.

              Katechizm Kościoła Katolickiego, który zatwierdziłem 25 czerwca tego roku i

którego publikację zarządzam dziś mocą mojej władzy apostolskiej, wykłada wiarę

Kościoła i naukę katolicką, poświadczone przez Pismo święte, Tradycję apostolską i

Urząd Nauczycielski Kościoła i w ich świetle rozumiane. Uznaję go za pewną normę

nauczania wiary, jak również za pożyteczne i właściwe narzędzie służące komunii

eklezjalnej. Oby przyczynił się do odnowy, do której Duch Święty wzywa nieustannie

Kościół Boży, będący Ciałem Chrystusa, pielgrzymujący ku niegasnącej światłości

Królestwa.

              Zatwierdzając Katechizm Kościoła Katolickiego i nakazując jego publikację,

Następca Piotra spełnia swoją posługę wobec Świętego Kościoła Powszechnego i

wszystkich Kościołów partykularnych, żyjących w pokoju i komunii ze Stolicą

Apostolską w Rzymie; jest to posługa umacniania i utwierdzania wiary wszystkich

uczniów Pana Jezusa (por. Łk 22, 32), a także zacieśniania więzów jedności w tej

samej wierze apostolskiej.

              Proszę zatem pasterzy Kościoła oraz wiernych, aby przyjęli ten Katechizm w

duchu jedności i gorliwie nim się posługiwali, pełniąc swoją misję głoszenia wiary i

wzywając do życia zgodnego z Ewangelią. Katechizm zostaje im przekazany, by

służył jako pewny i autentyczny punkt odniesienia w nauczaniu nauki katolickiej, a w

sposób szczególny jako tekst wzorcowy dla katechizmów lokalnych. Zostaje także

ofiarowany wszystkim wiernym, którzy pragną głębiej poznać niewyczerpane

bogactwa zbawienia (por. Ef 3, 8). Ma też wspierać dążenia ekumeniczne, ożywiane

świętym pragnieniem jedności wszystkich chrześcijan, przedstawiając poprawnie

treść nauki katolickiej i ukazując jej harmonijną spójność. Wreszcie, Katechizm

Kościoła Katolickiego zostaje ofiarowany każdemu człowiekowi żądającemu od nas

uzasadnienia nadziei, która jest w nas (por. 1 P 3, 15), i pragnącemu poznać wiarę

Kościoła katolickiego.

              Nowy Katechizm nie ma zastąpić katechizmów opracowanych w różnych

miejscach, zatwierdzonych przez kompetentne władze kościelne, przez biskupów

diecezjalnych i Konferencje Episkopatu, zwłaszcza jeśli uzyskały one aprobatę Stolicy

Apostolskiej. Powinien raczej stać się zachętą i pomocą do opracowania nowych

katechizmów lokalnych, przystosowanych do różnorakich środowisk i kultur, a

jednocześnie dbających o zachowanie jedności wiary oraz o wierność nauce

katolickiej.

              W ostatnich słowach niniejszej Konstytucji, w której zostaje przedstawiony

Katechizm Kościoła Katolickiego, proszę Najświętszą Dziewicę Maryję, Matkę

Wcielonego Słowa i Matkę Kościoła, by w tym czasie, gdy Kościół jest wezwany do

nowego wysiłku ewangelizacji, wspierała swoim możnym wstawiennictwem pracę

katechetyczną całego Kościoła na wszystkich poziomach. Niech światło prawdziwej

wiary wyzwoli ludzkość z niewiedzy i niewoli grzechu i doprowadzi ją do jedynej

prawdziwej wolności (por. J 8, 32), to znaczy wolności życia w Jezusie Chrystusie pod

przewodnictwem Ducha Świętego, tu, na ziemi, i w Królestwie niebieskim, gdzie

obdarzeni pełnią błogosławieństwa, będziemy oglądać Boga twarzą w twarz! (por. 1

Kor 13, 12; 2 Kor 5, 6-8).

 

              W dniu 11 października 1992 r., w trzydziestą rocznicę rozpoczęcia Soboru

Powszechnego Watykańskiego II, w czternastym roku mego pontyfikatu.

 

                                                        /-/ Joannes Paulus ppII

 

 

WSTĘP

 

"OJCZE... to jest życie wieczne: aby znali Ciebie, jedynego prawdziwego Boga, oraz

Tego, którego posłałeś, Jezusa Chrystusa" (J 17,1. 3). Zbawiciel nasz, Bóg "pragnie,

by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy" (1 Tm 2, 3-4). "Nie

dano ludziom pod niebem żadnego innego imienia, w którym moglibyśmy być

zbawieni" (Dz 4,12), jak tylko imię JEZUS.

 

 

I.  Życie człowieka – znać i kochać Boga

 

1              Bóg nieskończenie doskonały i szczęśliwy zamysłem czystej dobroci, w

sposób całkowicie wolny, stworzył człowieka, by uczynić go uczestnikiem swego

szczęśliwego życia. Dlatego w każdym czasie i w każdym miejscu jest On bliski

człowiekowi. Powołuje go i pomaga mu szukać, poznawać i miłować siebie ze

wszystkich sił. Wszystkich ludzi rozproszonych przez grzech zwołuje, by zjednoczyć

ich w swojej rodzinie – w Kościele. Czyni to przez swego Syna, którego posłał jako

Odkupiciela i Zbawiciela, gdy nadeszła pełnia czasów. W Nim i przez Niego Bóg

powołuje ludzi, by w Duchu Świętym stali się Jego przybranymi dziećmi, a przez to

dziedzicami Jego szczęśliwego życia.

 

2              Aby to Boże wezwanie zabrzmiało na całej ziemi, Chrystus posłał Apostołów,

których wybrał, dając im nakaz głoszenia Ewangelii: "Idźcie... i nauczajcie wszystkie

narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Uczcie je

zachowywać wszystko, co wam przykazałem. A oto Ja jestem z wami przez wszystkie

dni, aż do skończenia świata" (Mt 28, 19-20). Umocnieni tym posłaniem, Apostołowie

"poszli i głosili Ewangelię wszędzie, a Pan współdziałał z nimi i potwierdzał naukę

znakami, które jej towarzyszyły" (Mk 16, 20).

 

3              Ci, którzy z pomocą Bożą przyjęli wezwanie Chrystusa i odpowiedzieli na nie

dobrowolnie, sami z kolei, przynaglani miłością Chrystusa, głosili wszędzie na świecie

Dobrą Nowinę. Skarb otrzymany od Apostołów został wiernie zachowany przez ich

następców. Wszyscy wierzący w Chrystusa są powołani do przekazywania go z

pokolenia na pokolenie, głosząc wiarę, przeżywając ją we wspólnocie braterskiej oraz

celebrując ją w liturgii i w modlitwiel .

 

II.  Przekazywanie wiary – katecheza

 

4              Bardzo wcześnie nazwano katechezą całość wysiłków podejmowanych w

Kościele, by formować uczniów i pomagać ludziom wierzyć, że Jezus jest Synem

Bożym, ażeby przez wiarę mieli życie w Jego imię, by wychowywać ich i kształtować

w tym życiu i w ten sposób budować Ciało Chrystusa2.

 

5              "Katecheza jest wychowywaniem w wierze dzieci, młodzieży i dorosłych;

obejmuje przede wszystkim wyjaśnianie nauki chrześcijańskiej, podawane na ogół w

sposób systematyczny i całościowy w celu wprowadzenia wierzących w pełnię życia

chrześcijańskiego"3.

 

6              Katecheza łączy się z niektórymi elementami pasterskiej misji Kościoła,

chociaż się z nimi nie utożsamia. Mają one aspekt katechetyczny, przygotowują do

katechezy lub z niej wynikają. Są to: pierwsze głoszenie Ewangelii, czyli

przepowiadanie misyjne w celu wzbudzenia wiary; poszukiwanie racji wiary;

doświadczenie życia chrześcijańskiego; celebracja sakramentów; umacnianie

wspólnoty eklezjalnej; świadectwo apostolskie i misyjne4.

 

7              "Katecheza... jest ściśle złączona i związana z całym życiem Kościoła. Od niej

bowiem w największej mierze zależy nie tylko rozprzestrzenianie się Kościoła w

świecie i jego wzrost liczebny, ale jeszcze bardziej jego rozwój wewnętrzny i jego

zgodność z zamysłem Bożym"5.

 

8              W okresach odnowy Kościoła kładzie się także nacisk na katechezę.

Rzeczywiście, w wielkiej epoce Ojców Kościoła święci biskupi poświęcają katechezie

znaczną część swojej posługi. Należą do nich: św. Cyryl Jerozolimski i św. Jan

Chryzostom, św. Ambroży i św. Augustyn oraz inni Ojcowie, których dzieła

katechetyczne nadal mają charakter wzorcowy.

 

9              Posługa katechetyczna czerpie wciąż nową moc z soborów. Sobór Trydencki

stanowi pod tym względem przykład zasługujący na podkreślenie. W swoich

konstytucjach i dekretach postawił on katechezę na pierwszym miejscu; z jego

inicjatywy powstał Katechizm Rzymski, który nosi także jego imię i stanowi dzieło o

wielkim znaczeniu jako kompendium nauki chrześcijańskiej. Sobór Trydencki

zainicjował w Kościele wspaniałą organizację katechezy; dzięki takim świętym

biskupom i teologom, jak św. Piotr Kanizjusz, św. Karol Boromeusz, św. Turybiusz z

Mongrovejo i św. Robert Bellarmin, pociągnął za sobą publikację wielu katechizmów.

 

10              Nie powinno więc budzić zaskoczenia, że w dynamicznym ożywieniu

wywołanym przez Sobór Watykański II (który papież Paweł VI uważał za wielki

katechizm naszych czasów) katecheza Kościoła na nowo zwróciła na siebie uwagę.

Świadczą o tym: Ogólne dyrektorium katechetyczne (1971), zgromadzenia Synodu

Biskupów poświęcone ewangelizacji (1974) i katechezie (1977) oraz ogłoszone po ich

zakończeniu adhortacje apostolskie: Evangelii nuntiandi (1975) i Catechesi tradendae

(1979). Nadzwyczajne Zgromadzenie Synodu Biskupów w 1985 r. wyraziło życzenie,

"by zostały opracowane katechizm lub kompendium całej nauki katolickiej w

dziedzinie wiary i moralności6. Ojciec święty Jan Paweł II uczynił swoim to pragnienie

wyrażone przez Synod Biskupów, uznając, że "odpowiada ono w pełni prawdziwej

potrzebie Kościoła powszechnego i Kościołów partykularnych"7, oraz wydatnie

przyczynił się, by pragnienie Ojców Synodu zostało spełnione.

 

III.  Cel i adresaci Katechizmu

 

11              Katechizm ma na celu przedstawienie organicznego i syntetycznego wykładu

istotnych i podstawowych treści nauki katolickiej, obejmujących zarówno wiarę, jak i

moralność w świetle Soboru Watykańskiego II i całości Tradycji Kościoła. Jego

podstawowymi źródłami są: Pismo święte, Święci Ojcowie, liturgia i Urząd

Nauczycielski Kościoła. Jest przeznaczony do tego, by stać się "punktem odniesienia

dla katechizmów lub kompendiów, które są opracowywane w różnych krajach"8.

 

12              Katechizm jest przeznaczony przede wszystkim dla odpowiedzialnych za

katechezę: na pierwszym miejscu dla biskupów jako nauczycieli wiary i pasterzy

Kościoła. Zostaje im przekazany jako narzędzie w wypełnianiu ich misji nauczania

Ludu Bożego. Przez biskupów jest adresowany do redaktorów katechizmów, do

kapłanów i katechetów. Będzie także pożyteczną lekturą dla wszystkich innych

wiernych chrześcijan.

 

IV.  Struktura Katechizmu

 

13              Plan niniejszego Katechizmu czerpie inspirację z wielkiej tradycji katechizmów,

które rozwijają katechezę wokół czterech "filarów", jakimi są: chrzcielne wyznanie

wiary (Symbol), sakramenty wiary, życie wiary (przykazania), modlitwa wierzącego

("Ojcze nasz").

 

Część pierwsza: Wyznanie wiary

 

14              Ci, którzy przez wiarę i chrzest należą do Chrystusa, powinni wyznawać swoją

wiarę chrzcielną wobec ludzi9. Katechizm wykłada więc najpierw...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin