Św Bonawentura - List o naśladowaniu Chrystusa.pdf
(
2248 KB
)
Pobierz
161810128 UNPDF
246
List
o naiadow.aniu
Chrystusa
List
o
nasiadorvaniu Chrl'stusa
:0
TEKST
ktry
umoIiwia
czowiekowi szybkie otrzymanie
g'ielkiej
ask!
(cf:
Syr
3,
20)
i
wzbogacenie
si
r'''
miociChrystusorvej;
bowiem
o
ile
czo
wiek
ponia
siebie,
o
tyle
wyrr1,sza go
Bog
(cfr
Mt
23'12). Najdrcsz'r-
Uwierz mi, e gdyby
czorviek b1' bardzo
pilny w
unianiu siebie
sa.
mego,
wicej
aski
otrzymaby r'
jednym
miesiqcu,
ni
kto
inny
w-
ciq.
gu czterdziestu
iat.
5.
W
,,ywotach
ojcorv''
3
znajduje si tekst
o tym, ze
kto
zamkni.
przez
'dugi
czas
w
celi,
prorr'adzil rt'
tym'okresie
najsuro\Ysz}.
tl.:'i
1.
Bracie,
Augustyn modlc si do Pana Jezusa Chrystusa
tak
mwil:
,,Panie,
wiem, e bardzo nie
podoba
Ci
si
niewdziczno.
ktra
jest
korzeniem wszelkiego
duchou'ego
za, wichrem wysuszaj4cym
i
wypala-
jqcym
wsze]kie
dobro,
a
zamykajc
rdIo
Boego
Milosierdzia
d1a czo-
wieka,
powoduje
rwnie
wiele za, zabija
ywe
czyny
i
powoduje,
e
nie
osiqgaj one
swojego celu''
1.
Poniewa
wic niewdzicznos
jest
przy'-
czyn wszelkiego
za,
trzeba,
aby czowiek dzikowa Bogu
za
dobro-
dziejstwa,
ktre
mu
tsg
wywiadczy.Im wiksze
za
s dobrodziejstwa,
tym
wiksze powinno by
dzikczynienie.
Grzegotz
mwi:
,.skoro
po-
ycia.
Wwczas ogarny
go
rvatplirvoci
i
prosi
Boga, aby ukazai
nrl
prawd
odnonie nastpujqcego zagadnienia:
Cz;l wicimodlq s!
zz
drogie
im
osoby?
A
jee1i
modl si, to
w
jaki
sposb?
Gdl'd}ugo
pl..
si, a Pan nie
u'1.ianimu tego.
uniz1-
salne8o sjebie
i
powiedzial:
\\'i.
dz,
ze
zrobiem
niewielkie
postp)'
rv
subie
Boej
i
dlatego
Pan
nit
ukaza
mi
prawdy
w
sprawie' o
ktorej
u'tpilenr.
Pjd
wic
do
rnojegc
rrspbrata
i
poprosz,
aby
pomg}
mi
rozrviqza
ten
niejasn}'
d1a rnn!(
problem.
Gdy
chcia wyjze
s.*'ojej
celi,
ukaza
mu si
Anio Pa
sk-
i
porviedzia
do
niego:
Bracie.
ir.ieciz.
e
cae
trvoje
ycie
i
rvsz1-stk;e
trr.oje
lvyrzeczenia
nie
zasiu1.I1'na
to,
ab1'Pan wyjani
ci
trvo;e r'lai.
pLiwoci.
Jednak to
unienie,
na
ktre zdecydowae
si
i
chciaJe
prosit
s\\'ego
brata,
tak
bardzo
spodobao
si Bogu
i
zasuy"'o
na
to, ze
posa]
nrnie do
ciebie. abym
ci
odporr.ieizia
na
twoje
pytanie.
Najp!en''.
p1.-
tae,
czy
wici modi4
si za
d'rogie
im
osoby?
Najdrosz1', rr'ieciz, zt
sprarviedliwi modiq
si
za
ch,
ktrych kochali
r'Panu i za
t'1,ch.
wiksza
si
i]o
i
jakodarw,
wzrasta
take
ilo
i
jako
porvodw
do
'"l'dzicznoci''
2.
Aby
za
czowiek
pozna',
jak
bardzo
jest
zobowi-
zany
do
wyraania wdzicznociwobec Boga, trzeba,
aby
rozwaa,
jak
wielliie dobrodziejstwa
on
mu wywiadczy.
2.
Zobacz wic,
jak
wie]kie dobrodziejstwa wywiadcz;,.
ci
Bg.
Roz-
waaj
sposb,
rv
jaki
ci
strt'orzy, odkupi
i
por'oa.
Zobacz
lr'ic
;ia.;-
pierw,
skd
ci
por'oa.
Polr.oa
ci
borviem
ze
wiata
przepenionego
ndzq, penego
zasadzek
szatat'rskich.
eb-v-
wprorr'adzi dusz
na
wiecz-
ne
potpienie.
Nastpnie
zobacz,
do
czego
ci
powoa.
Z
pewnocia
powoa
ci, aby
Go wielbi
i
kocha.
Jest to najwikszym
darem,
po-
nier'va
stanowi
to
obowizek
aniow.
Anioowie
bowiem
w
niebie
nie
czyni4
nic
innego,
jak
tylko wielbiq
Boga. Zastanawia.i
si
wic,
w
jaki
sposb
powiniene
y
ty,
ktry zostae
powoany do
spenienia
obo-
wiqzku
aniorv.
Bg
powolal
ci
z
ndzy wiata,
',ustanos'il''
(J
15,16)
ktnrzy ich
prosz,
aby
zachorvali
si od
za
i
urt'o1niii
si
od pokus
''via-
ta'
a
j'eli
s4
w
bdzie.
aby
si
popralt'ili
i
szybciei
ziednocz1.li
si
z nimi'
Nastpnie pytae:
Jeeli si
rnodi4,
to
r''l
jaki
sposb?
}.irr.:
cl
wic,
e ich
pragnienia
s ich
modlitrv.
Czegokoiwiek
zaoi.agna.
otrzymuj bez zwoki. Przeciez
ich
mod]itl'a
jest
przecistawianien
BoEl
l,'''czeniejszych
cierpiet'r
ciaa
a]bo dobrych czynw'
dokonanyc!.r
:e
wzgledu
na
Chrystusa.
Nie
mod]a
si
bowiem
o
nic
innego,
ja.<
iyl}:o
o
to. co
Bg
postan.olt.i
u'ykona; 1y przeciwn}'m
razie
modli-Iib1.
si
na
przno
a.
6.
Take pewien Brat
Mnie.isz1'.
ktry
odznacza
si
naboelisi'ven
do
naszej
Pairi. prosi J4.
ab5'
ukazaa
mu
drog,
po
i<trej
idc.
mgl.
b;;
bar'dziej podoba
si
Jej
S1'norvi.
Pani
pcu'iedziaa
mu:
,.Speiniaj
nalnizsze
posugi
w
domu
i
uniaj
Sarne-qo
siebie''.
]l^l-.L'.i^
i
,,poprowadzi''
(Ps
106,7)
ci
,,prostq
drog''
(tame),
bezpiecznie wio-
<i4c4
do ycia
wiecznego.
Jesi to
najwiksza
aska, ktrej
udzieli
nam
Bg ze
wzgidu
na ogrom srvojej
dobroci.
3.
Gd;l
za
ci,
ktrzy zostali
powoani
przez
Niego cio
osiqgnicia
zyeia
wieeznego,
pytaj
Go: Panie,
Ty
nas
stworzye
i
porr'oale
do
osignicia
z5'cia
wiecznego! Co wic
mamy
czyni, aby
je
osi4gn?_
^on
odpowiada:
,,I
ja
wam
przekazuj krlestwo,
jak
mnie
przekaza
\
za Mu
krlestwo? Rozlvam1..
jakq
drog
on
przeszed.
A
gd"v
dokad.
I
nie
rozwaymy ycie
Chrysfusa,
ktry
,,jest
zwierciadem bez
skazy''
/
(Mdr
7,26),
stwierdzimy,
ze;
po
pieru'sze.
przeszed
on
drog
gbokiej
a
pokory,
po
drugie
-
]
skonaej mioci.
po
czwarte
-
drog niezmiernej cierpIiivoci,
po
pi-
drog skrainego
ubstwa,
po
trzecje
-
droge
do-
r
vuuu,llg.
5*y
.opytano
De\\-neqo w.itego
ojca, co to
jest
pokora.
ten
odporviedzia,
ze
jest
ona
li.ie]kim
dobrem
i
darenr
Boga
5.
Poq'ie-
dzia
rrvniez.
ze
cz'owiek moze
zdobywa cnot
pokory
r,l
ien
sposb:
pou'inien
podejmol'a
prac
fi4.czn4'
a
samego
siebie
u'"vaa
za
g|ze:z.
nita. abl'
sta
si
wszystkim poddany
i nie
zr'r'raca
urvagi
na
cudze
grzech5'.
]ecz
zanvsze
patrz.u*l
na
srr'oje
i
biaga
Boga,
aby mu
je
prze-
baczy,,.
Zapyiano
rwnie
pewnego
w-ieiego
ojca, na
czym
poiega
duchorvi-
postp
ku
Bogu.
Ten
odpou'iedzial: duchorvy
postp
ku
Bogr:
pole3a
na unieniu
sametro
siebie
6.
/
te
-
drog
przedziwnego
posuszenst'*'a.
\
r
drog
trzeba
i
nam i,
jeli
chcemy i
za
Chrysfusern
i
zna-
|
lec
Go.
Tak
borviem mwi
Jan:
,,Kto
mwi,
e
w
Nim
pozostaje,
po-,
\
v'inien
sanr
tak
postpowa,
jak
on
postpowa''
(1
J
2,6).
Trzeba wic,
\'
ab-y
osobicie
szed t4
drogq, ktra
przeszed
Chrystus.
-
4.
Mwi
wic
najpierrv,
e
Chrysius
przeszedl
drog
gbokiej
po-
(cfr
J
13,4
nn). Je1i
wic
sam
Syn
Boy, Kri
Aniow uniy
siebie
az.do
wzgardzonej' posugi
*
1Y*:
e pochyli
si
do
ng
swoich
ucz-
niw,
rozwaaj,
jak-
bardzo potrzeba
nam si
unia.
NiJ
jest
borviem
rzecz
wielkq uniza
si
przed
wyszym Iub rwnym,
lecz najwikszym
Cfr
S.
Bonaventuta,
IV
Sent.,
d.45,
a.
3,
q'
l
sq.
5
De vjtis Patrum,
V,
15,
n.
82;
PL
?3,
967.
6
Dz.
cyt.,
n.
77.
r
Soliloq. enimae
ad
Deum,
c.
18
(inter
opera S. Augus,tini;
pL
40,
gT9).
2
S.
Gregorius, In
Evang.,
I,
homil
9,
n.
1;
pL
76,
ilo6.
dobrem
i
wielkq
zasug
jest
uni.
si przed niszym.
Taki
jest
spcsb
{
mj
ojciec''
(Lk
22.29).
Rozrvamy
wic'
w
jaki
sposb
ojciec
przeka-
^1.,
-^.
ko.ry,
poniewa
tak
bardzo
uniy
siebie,
e umy
nogi
srvoim uczniom
3
V,
15;
PL
73,
966.
208
List
o
naladowaniu
Chrystusa
List
o nala<iorr'aniu
Chrystusa
209
szy od
narodzenia
z
Dziewicy
a
do
szubienicy
\<rzyz4
a
znajdziesz
przede
wszystkim
tyiko
najwiksze
ubstwo
7'
Im kto
jest uboszy,
m
.vy^zony.
Kto
wic
chce
by
rvyrt'yszony,
niech stara
si
by
szczerze
i
doskonale
posuszny.
13. Czytamy
rv
,.fywotach
ojcow'',
ze pewien
wityojciec
powie-
dzia.. iil,
ten,
kto
zawsze
ze
\'zgldu
na
Boga byby
posuszny
a
do
gie-bi
dusz.v-,
miaby wiksz zasug
ni pustelnik,
ktry
yby
sanrotn1.
na
pustkowiu'
Nlawia
rwnie,
e
opowiada
mu
pewien
wity
Ojciec,
iz
widzia'
w
niebie cztery
rvie]kie
chry:
pierwszy
z
nich
stanowili
ci'
kiotzy ze
rvzgldu
na
Boga wvtrrvale znosili cierpienia, drugi
-
bardziej
jest
podobny
do Syna
Boego
i
bardziej
Mu
biiski'
8.
Pytano
Franciszka, co
najpewniej
prowadzi
czowieka
do
dosko.
naoci.
on
odpowiedzia.,
.e
ubstwo
8.
9.
Po
trzecie,
Pan
nasz
Jezus Chrystus by
uosobieniem
doskonalej
mioci.
Bowiem ta
milo.ktr4
nas
ukocha, sprowadzila
Go
z
nieba
na
ziemi;
miobya
pov'rozem,
ktry
trzyma.
go
prz1rvi4zanego
do
kolumn;".,
kiedy by
okrutnie biczowany. Przeciez ukocha
nas
baidziej
ni
samego
siebie,
poniewa
zectrcial umrze' abymy
m5
yli;
zechcia
by sprzedany' aby nas
odkupi
z
mocy szatana;
za
n2q
odda
swojq
ktrzy dawaji
przytuek
ubogirn"
trzeci
_
ci,
ktrzy
yii w
samotnoci,
a
czwarty
-
ci,
ktrzy ze
wzgidu na
Boga
y|i
w
posuszeristwie.
I wi.
ci,
dzja.,
ze
ci. ktorzy
yli w
posusze
sbwie,
mieli
jedn4
zotq koron wie.
cej
ni
inni.
Por'iedziano
mu
rrvnie,
e
dlatego
dostpiii
wikszej
chway, poniewa
to,
co
robili wykonywali
z
posuszeristwa;
za
wszyscy
inni. zachowali
co
z
wasnej
v'oL.
11'
ofiara
posusze
siwa jest
rviksza
oci
rvszystkich
innych
ofiar,
ponierr.a
jei
darem
ofiarowanvm
iesi
rva-
sna
wo]a
12.
Dlatego wic,
najcirosz1',
jeeii
pragniesz
robi v,'ielkie
po.
stpy duchowe
i
podoba
si
Bogu.
staraj
si by naprawd posusznym
w
tym,
co
ci rozkazujq.
14, Staraj
si
take
o
to,
b1'
by
przyjacielem
modlitwy.
Mociiitwa
bowiem
sprawi,
e
bdziesz
pokorny, cierpliwy
i
posuszny.
Modlitwa
sprar'i,
e
bdziesz posiada
rvszystkie dobra. Modlitwa, mlvi.
sprarvi,
e
bdziesz
posiada Boga
w
tym
'ciu
i
l'
yciu
wiecznym. Franciszek
borviem
mawia, e wydawao
mu si
rzecz
niemoiiw4,
by
kto
mg
c'ni
postpy
w
subieBoej, jeeli
nie byby przyjacielem
modlitrt.-rr
13'
]5.
Najdroszy!
Jezeli
chcesz
dobrze
si modii,
trzeba
ab1'
zacho.
rva
milczenie;
a
jeeli
chcesz
zacho.,v;l.rva
milczenie, trzeba. aby
trw-a
w samotnoci.
W
,,Zywotach
ojcorr.'' czytamy
o
pewnym
wit;.m
ojcu,
}rtry
bdqc
w
obliczu
mierci,
zosta
poproszony
przez
mnichl.t',
ab1'
poda
im
jakq
zbawienn4 wskazrvk.
Powiedzia
on
im
wtedy:
,.Bi'a-
cia,
urvaam,
e
nie
ma
niczego iepszego nad milczenie,'ra.
Najdroszy!
Staraj si usilnie
lr'
czasie przeznaczonym
na
zajcia
pracowa
ile
tylko
moesz
i
to
w
mi.]czeniu.
Zapo
zakonczenit,
pi.ac)-.
nachmiast
szukaj
samotnoci.
Strzez si
jednak,
aby
w
samoinoci
nie
pozostawal
bez
zajcia'
poniex'a
bezczynno
w
samotnoci jest bar-
dzo niebezpieczna.
Kto
zapyta
pewnego
witego
ojca,
w jaki
sposb moe
poooba
si Bogu
i
ludziom.
Swity ojciec
odporviedzia
mu: Mw mao.
a
ciuo
pracuj.
W
,,fywotach
ojcrv''
czytamv. e
.,opat
Arseniusz,
gdy
jeszcze
mie-
szka
w
paacu,
prosi Pana,
morviac:
Panie,
prowad
mnie do
zbarvienia.
I
ussza
gos:
Arseniuszu,
unilaj ludzi, a
bedziesz
zbawiony.
Rr''rrie
on'
gdy juz
rozpoezq
iycie
mnisze
znowu
prosi Pana'
powtarzajac
te
same
sor,,'a:
Panie,
prorvad
mnie do
zbav;ienia.
I
znowu usysza
gos:
Arseniuszu,
unikaj' milcz
i
trrvaj
rr'
spokoju. Sq
to
bowiem podsta*5 y-
cia
bez
grzechw
i
zasady osiqgnicia
zbaw.ienia'5.
16.
We wspomnianych
,,yrvotach
witychojcw'' czytamy
rwnie
to
,,opat
Makary
mawia do sr.oich
braci: Bracia!
Po
Mszach
odprawio.
nych w kocieIe,uciekajcie!
Wtedy
zapyta. go
jeden
zbtaci:
ojcze,
gdziez
t!
Dz.
cyt.,
V,
14,
n.
19;
PL
?3,
952.
tz
Cfr
S. Gregorius,
Moral.
XXXV,
c.
14,
n.
28;
PL
?6,
?65.
It
S. Bonaventura,
dz. cyt., c.
10,
n.
1.
1{
V,
15,
n.
9;
PL
73,
954.
15
III, n.
190;
v,
2,
n. 3
i
15,
n.
10;
PL
73,
801, 858, 955.
1{
_
B-.
Bonawentura
jest
tym,
po
czym
poznaje
si.
czy kto
jei
prawdziwym
uczniem Chrvstusa.
Tak
bowiem powiedziai:
,,Po
tym
po-
znaj
r,vszyscy,
ze
jestecie
moimi
uczniami'
jeli
bdziecie
mie
milo
wzajemn4''
(J
13'35).
Miosprawia.
e
czowiek
jest
s1-nem
i
uczniem
Chrystusa.
10.
Zapytano pewnego witego
ojca,
co
jest
przyczynq tego,
ze
nie
osi4gamy doskonaoci
tak,
jak
nasi dawni ojcowie,
chocia pracujemy
dziet'r
i
noc
9.
on
odpowiedzia,
e
daw.rri
ojcowie
diatego
osiqgali wielk4
dcskonao.
poniel';a
mieli
t
zaIet,
e
jeden
bardiej
troszczy
si
o
dobro drugiego,
anieli
o
swoje $lasne.
My
zaduo
pracujemy,
ale
nie
osiqgamy doskonaoci.
ponier,vaz
kady
z
nas
szuka
rylko
rvasnego
dobra
i
poytku,
a
nie
pozytku
i
dobra
swego
biiniego'
Jeeli
wic
pragniesz osiqgnq
i
zdob5'c
wielk4
doskonao
w
krtkrm czasie,
sta-
raj
si rve
wszystkinr,
rv czym
t1'iko
moesz'
suys\Yoim
braciom
i
bardziej ttoszcz
si o
dobro
i
poytek
cudzy,
anieli
t.asny.
1l.
Po
czwarte.
Pan
nasz
Jezus Chrvstus wykaza
jak
najwiksz
cierpliwo'
Zbadaj,
jak
rvieie
i
jak
niesprawied]iwie
cierpia, a
nigdzie
nie
znajdziesz,
e si
skar1',
lecz
shvierdzisz,
ze
wszdze
prowadzono
Go,
jak
niervinnego baranka,
ktry
,,gdy
Mu
zlotzeczono,
nie
zlorzeczyl'.
gdy
cierpia, nie
grozil''
(1
P
2,23),
ale
jak
najcichszy
baranek
godzil
si
na
to,
ze
postpowali
-*,obec
Niego
tak,
jak
chcieli
(cfr
iz
53,7).
Cierpliwobor'iem
niwecz.\'
wszystkie
uasadzki
nieprzyjaciela.
-
Cz;'tamy,
e
kto
raz
s}.sza
rozmawiajce
ze
sob4'demony
i
pyta
jeden
drugiego,
w
jaki
sposob
odnosil
zwycistwo
nad zakonnikami.
Ten
drugi
odpowiedzia:
Ja
nie
mogq
ich
zwyciy
ponierva'
gdy
kusz
iclr
do zoci
i
ktni.
i'tedy jeden
w)'znaje
win przed drugim,
a
ten
unicestwia
r,vszystko
sn'oj
cierpJ.irvoci
10.
Najdroszy|.
l2.v(l52,
kiedy
brlziesz przez
kogo
ganiony,
miej na
swoich ustach
ie
s}owa:
To
jesi
moja r'ina,
innym razem
chc
lepiej
post4pi.
!2'
Po
piqte,
Pan
nasz
Jezus
Chrystus wykaza przedziwne
posu.
|z9lsl.w9
i
dlatego
,,sta
si
posuszrry
a
do mierci'i
(F1p
2,8),
nie
do
jakieikolwiek
mierci'
lrecz
iz
do
''mierci
krzy,olvej,,
(tamze)..
Ta
za
bya' okrutniejsza,
bardziej
wzgardzona
i
ponizajca
niz
jatatoiwiek
in.
na
mier.
Dlatego wic.
e by
bardzo
posuszny,
zosia bardzo
\^'y.
Resul'rectionts,
n.
1;
PL
183,
117
i
289..
o
S. Bonaventura,
Legenda
maior
s.
Francisci,
c. ?,
n.
1.
e
De
vitis
Patrum,
III,
n.
181;
PL
73,
?99.
ro
Dz.
cyt.,
n.
18;
PL
?3,748.
7.
Po
drugie, ycie Pana
naszego
Jezusa Chrystusa byo
skrajnie
ubogie. Diatego Bernard mwi:
,,Zbadaj
cae
ycie
Zbaw-iciela, poczw-
dusz
i
swoje ciao- Mio
_
7
S.
Bernardus,
Serm.
1
in Vigilia
Nativit.
Domini,
n.
S;
Serm. B
in
tempore
210
List
o
na]adowaniu chrystusa
do
swojej celi,
zamyka
drzwi
i
pozostawa
samotny trwajqc
na
modli-
twie"
16.
Najdroszy!
Nie
w4tpi,
e
jeizeli
to
zachowasz,
w
krtkim czasie doj-
dziesz
do
wielkiej
doskonaoci.
Te
sowa niech
zast4pi4
ci mnie.
Czytaj
je
czsto,
a
kiedy
ezytasz,
pamitaj,
:,e
ja
z
tobq rozmawiam
i
mwi
ci
te
sowa.
Kadego wieczoru,
kiedy
masz
zamiar
uda
si
na
spoczynek,
badaj siebie
samego'
czy
zye
tego
dnia
tak,
jak
ci
napisaem,
fegnaj
w
Panu
i
mdl
si
za
mnie
do Boga.
sPIs
lBEcI
rG
Dz.
cyt.,
V,
4,
n. 2?;
PL
73, 868.
Wprowaalzenie
Tekst
205
206
dalej'
mamy
ucieka
z
tego pustkowia?
.W.wczas
opat
poloy
palec
na
swoich
ustach,
mwi4c:
To
jest
to, co nazywam
ucieczkq.
I
tak
wchodzi
Plik z chomika:
pmalin
Inne pliki z tego folderu:
KLUCZ DO BIBLII - Harrington aWilfred a.pdf
(445936 KB)
KLUCZ DO BIBLII - Harrington aWilfred.djvu
(72593 KB)
KLUCZ DO BIBLII - Harrington aWilfred 1984.pdf
(30790 KB)
Księga-Psalmów-i-pieśni-biblijne-Brewiarza-Rzymskiego_o.Stanisław Wójcik 1947 biel.pdf
(48899 KB)
Księga-Psalmów-i-pieśni-biblijne-Brewiarza-Rzymskiego_color.djvu
(7170 KB)
Inne foldery tego chomika:
►OJCIEC PIO
╬ Encyklopedia Katolicka
01 Książki EPUB
Apokalipsa wg. Fatimy - Wincenty Łaszewski MP3
ASCEZA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin