Wielki odrzucony Ernst May.pdf

(748 KB) Pobierz
Q u art Nr 1(23)/2012
Il. 1. Sala poświęcona działalności E. Maya we Frankfurcie. Fot. J. Kos
Il. 2. Model „kuchni frankfurckiej”
w skali 1:1. Fot. J. Kos
Agnieszka Zabłocka-Kos
Wielki odrzucony
Wystawa „ERNST MAY (1886–1970). Neue Städte auf drei Kontinenten”
Deutsches Architekturmuseum, Frankfurt am Main, 27 VI – 6 XI 2011, od III 2012 we Wrocławiu.
Ekspozycji towarzyszy katalog: Claudia Quiring , Wolfhang Voigt , Peter Cachola Schmal , Eckhard Herrel (Hg),
Ernst May 1886-1970 , München–London–New York 2011
W 1925 r. Ernst May (1886–1970), działający we Wroc-
ławiu od 1919 r., opuścił na zawsze Śląsk, by we
Frankfurcie nad Menem, a potem w ZSRR i Afry-
ce, wreszcie od 1954 r. znów w Niemczech rozwinąć
działalność jako jeden z czołowych modernistów nie-
mieckich. Z okazji 125. rocznicy urodzin architekta
w ubiegłym roku w Deutsches Architekturmuse-
um we Frankfurcie nad Menem pokazywano dużą
monograiczną wystawę ujmującą wszystkie etapy
jego życia i twórczości. Przybędzie ona niebawem
także do Wrocławia. Była to już trzecia ekspozycja
poświęcona architektowi, którego budowane we
Frankfurcie nad Menem wzorcowe osiedla ze słyn-
ną „frankfurcką kuchnią” stały się ikoną moderni-
zmu europejskiego. Wystawie towarzyszył obszerny,
niemiecko-angielski katalog, będący pierwszym
tak dużym omówieniem prac tego autora i zawiera-
jacy bibliograię związaną z działalnością nie tylko
Maya, ale także innych architektów niemieckich
w ZSRR i Afryce.
May zaczął swoją karierę architektoniczną
we Wrocławiu, w wieku 32 lat. W 1919 r. został po-
/ 114 /
889852360.002.png
Agnieszka Zabłocka-Kos / Wielki odrzucony. Wystawa „ERNST MAY (1886–1970). Neue Städte auf drei Kontinenten”
Il. 3. Sala śląska, na fotograii w głębi May w gronie współpracowników w biurze „Schlesische Heimatstätte”.
Fot. J. Kos
wołany do prowadzenia biura „Schlesisches Heim”,
zajmującego się budową tanich lokali, stanowiących
odpowiedź na powojenny głód mieszkaniowy.
Bardzo szybko znalazł się w gronie czołowych ar-
chitektów, szczególnie zaś zapisał sie w dziejach
urbanistyki śląskiej, w konkursie na rozbudowę
Wrocławia w 1921 r. prezentując przełomowy pomysł
miast satelitarnych wokół stolicy Śląska. Ta kon-
cepcja wpisywała Maya w krąg najnowcześniejszej
europejskiej myśli urbanistycznej i przybliżyła ar-
chitekta do wcielenia jej w życie w pięciu osiedlach,
zaprojektowanych przez niego we Frankfurcie nad
Menem. Odkrywała zarazem talenty modernistycz-
ne Maya, który w konserwatywnych realizacjach
organizacji „Schlesisches Heim”, przekształconej
w „Schlesische Heimstätte”, nie mógł się od tej
strony zaprezentować. Ten rozdźwięk między po-
tencjalnymi rozwiązaniami twórczymi a praktyką
architektoniczną był z pewnością jedną z przyczyn,
dla których May w 1925 r. opuścił Wrocław. Frankfurt
nad Menem, gdzie został miejskim radcą budow-
lanym, dawał mu szansę, jakiej w stolicy Ślaska na
próżno by oczekiwał. Szansa ta okazała się dla niego,
podobnie jak zresztą dla wielu wybitnych osobowości
w tym mieście, trampoliną do zrobienia kariery poza
prowincjonalnym ośrodkiem położonym na skraju
państwa.
Prezentacja całości dorobku architekta, a szcze-
gólnie jego dokonań po 1925 r., pozwala na postawie-
nie pytania: jak wyglądałby Wrocław, a może także
niektóre śląskie miasta, gdyby May nie przeniósł
się do Frankfurtu, a władze lokalne były bardziej
otwarte na nowoczesność. Nadodrzańska metropo-
lia miała po 1918 r. zadatki na stanie się jednym
z ważniejszych ośrodków moderny na wschodzie
Niemiec. Niewątpliwie, było to związane z sytuacją
polityczną Śląska i geopolityczną rolą Wrocławia
w tej części Europy Środkowej. Nowoczesne miasto
z amerykańskimi wieżowcami, które proponował
Max Berg, świadczyłoby bardzo silnie o czołowej
roli nie tylko niemieckiej sztuki, ale także myśli
cywilizacyjnej, co – zwłaszcza w kontekście
podziału Górnego Śląska na polski i niemiecki
– miałoby szczególny wydźwięk. Jednak tak się
nie stało. Połowa lat 20. XX w. była dla rozwoju ar-
chitektury Wrocławia przełomowa. W tym czasie
/ 115 /
889852360.003.png
Q u art Nr 1(23)/2012
Il. 4. Sala śląska, modele domów na Ołtaszynie we Wrocławiu
miasto opuścili nie tylko May, ale także Berg, Adolf
Rading i Hans Scharoun, idąc w ślady Hansa Poel-
ziga, który z Wrocławiem rozstał sie już w roku 1916.
Tym samym z tamtejszej sceny artystycznej zniknęli
najwybitniejsi twórcy propagujący Neues Bauen.
Wrocław pogrążał się w konserwatywnej architek-
turze i tylko nieliczni, jak Theo Effenberger, „prze-
mycali” tu i ówdzie formy modernistyczne.
W katalogu omawianej wystawy Beate Stört-
kuhl wnikliwie przedstawiła działalność Maya
w „Schlesische Heimstätte”, chociaż, niestety, nie
skomentowała jej w szerszym kontekście poli-
tyczno-społecznym. Sala poświęcona wrocławskiemu
okresowi Maya była starannie przemyślana, skom-
ponowana z oryginalnych planów, fotograii i modeli,
dzięki czemu dawała pojęcie o roli tego architekta
w tamtejszym środowisku.
Ekspozycja miała układ chronologiczny. Naj-
więcej miejsca, co zrozumiałe, poświęcono czołowej
realizacji Maya, czyli osiedlom frankfurckim (1925–
1930), prezentując także ilmy archiwalne, w tym
propagujące budowanie z gotowych prefabrykatów.
W tej części ustawiono też model „kuchni frank-
furckiej” w skali 1:1. Warto podkreślić, że wyek-
sponowano również problem powojennych prze-
budów i renowacji owych osiedli. Nie zawsze były
one udane, co dokumentują zdjęcia wykonane przed
i po rewaloryzacji. Ocieplenia, które stały sie plagą
niszcząca wyrainowany detal i kompozycję architek-
tury Neues Bauen, a także zastępowanie drewnianej
stolarki okiennej grubymi plastikowymi ramami nie
ominęły i osiedli frankfurckich. Skłania to do relek-
sji, że teraz przydałaby się ich „rewaloryzacja po re-
waloryzacji”.
Dzięki upadkowi żelaznej kurtyny możliwe było
również podjęcie badań nad trzyletnim okresem
(1930–1933) spędzonym przez Maya w ZSRR. Należał
on do sporej grupy architektów niemieckich zwiedzio-
nych ideami komunizmu, którzy przenieśli się do
kraju Stalina, by tam budować „nowy, lepszy świat”.
Stworzono im fantastyczne warunki do pracy, otwarto
biura projektowe, oferowano płace nieporównywalne
z zarobkami radzieckich architektów, May mógł
podróżować luksusowym wagonem. Zaangażował
się tam w kompleksowe planowanie ok. 20 miast,
głównie przemysłowych, choć trzeba przyznać, że
wiele z nich pozostało tylko na papierze. Ten raj
jednak długo nie trwał: odwrót od nowoczesności
/ 116 /
889852360.004.png 889852360.005.png
Agnieszka Zabłocka-Kos / Wielki odrzucony. Wystawa „ERNST MAY (1886–1970). Neue Städte auf drei Kontinenten”
i zmierzanie architektury radzieckiej w kierunku re-
alizmu socjalistycznego zaowocowało „modernizacją”
Mayowskiej czystej formy (m.in. nałożeniem pilas-
trów na klarowne podziały) i niezgodą zarówno na
śmiałą stylistykę, jak i na utopijne koncepcje urba-
nistyczne. May musiał opuścić ZSRR, jego radziec-
kich współpracowników spotkał zaś los najokrut-
niejszy – w czasach czystki stalinowskiej zostali
rozstrzelani. Sam architekt, postrzegany jako „bol-
szewnik”, do hitlerowskich Niemiec nie mógł i nie
chciał wracać. Jak podkreśla Thomas Frierl w bar-
dzo obszernym artykule w katalogu, dopiero teraz
możliwe jest podjęcie głębszych badań nad tym okre-
sem twórczości Maya.
Architekt udał się, jak wielu Niemców, na
emigrację, do Afryki, z której wrócił do kraju po
blisko 25 latach nieobecności. O ile okres afrykański
nie wydaje się tak interesujący jak poprzednie, o tyle
powrót Maya do RFN w 1954 r. i jego zaangażowanie
w odbudowę kraju i działalność organizacji „Neue
Heimat” – przeciwnie, gdyż zaowocowały one pro-
jektami urbanistyczno-architektonicznymi w prawie
35 miastach niemieckich. Ta część wystawy jest
szczególnie ciekawa z punktu widzenia toczącej się
u nas debaty nad oceną i przyszłością powojennej
architektury mieszkaniowej w Polsce. May należał,
niewątpliwie, do kreatorów i wizjonerów „osiedli
z wielkiej płyty” – ekspozycja pokazuje mnogość pro-
pono-wanych przez niego rozwiązań. Byłoby nieźle,
gdyby ta część stała się punktem wyjścia do prze-
prowadzenia we Wrocławiu debaty na temat „dóbr
kultury współczesnej”.
Na wystawie zgromadzono ogromną ilość bar-
dzo cennych dokumentów z całego świata, niejed-
nokrotnie znajdujących sie w rękach prywatnych
i po raz pierwszy prezentowanych publicznie. Były
to nie tylko plany, ale także wyjątkowo duża liczba
fotograii oraz prezentacje ilmowe. Wyróżniały się
też współcześnie wykonane modele. Przy okazji
przeprowadzono również dogłębne studia w archi-
wach zagranicznych, co znacznie poszerzyło wiedzę,
szczególnie na temat pozaniemieckiej działalności
architekta. Ekspozycję można zaliczyć do najciekaw-
szych monograicznych prezentacji twórców z kręgu
Neues Bauen prezentowanych w ostatnich latach
w Niemczech. Dlatego z wielką radością należy
przyjąć informację, że w marcu 2012 wystawa zosta-
nie pokazana we wrocławskim Muzeum Architek-
tury. Będzie to zatem wyjątkowa okazja do zapoz-
nania się nie tylko z twórczością wybitnego moder-
nisty, ale też do zobaczenia świetnie przygotowanej,
wielowątkowej ekspozycji, wzorcowo pod względem
artystycznym rozplanowanej.
dr hab. prof. UWr Agnieszka Zabłocka-Kos
Historyk sztuki, architekt, badaczka architektury i urbanistyki XIX i XX
wieku. Autorka książek Sztuka, wiara i uczucie. Alexis Langer - śląski
architekt neogotyku (1996) i Zrozumieć miasto. Centrum Wrocławia
na drodze ku nowoczesnemu city 1907-1957 (2006).
Summary
AGNIESZKA ZABŁOCKA-KOS / The Great Rejected
An exhibition “ERNST MAY (1886–1970). Neue Städte auf drei Kontinenten. [New cities on three continents]”,
Deutsches Architekturmuseum, Frankfurt am Main, 27.06.2011- 6.11.2011, since March 2012 in Wrocław
Ernst May (1886-1970), active in Wrocław since 1919, in 1925 left Silesia forever only to develop his activity as one of
the leading German Modernists, irstly in Frankfurt am Main, then in Soviet Union and Africa, eventually, since 1954,
back in Germany. To celebrate the 125th anniversary of the architect’s birthday an extensive monograph exhibition
was held at the Deutsches Architekturmuseum [German Museum of Architecture] in Frankfurt am Main showing all
periods of his life and work. The exhibition will soon reach Wrocław, too. This is the third already show dedicated to the
architect, whose ideal social housing estates in Frankfurt am Main, with the famous “Frankfurt kitchen”, have beco-
me icons of European Modernism. The exhibition has been accompanied by a large German-English catalogue being
the irst such extensive discussion of the architect’s work and including bibliography. The exhibition was arranged
chronologically, its biggest part obviously was dedicated to May’s foremost realisations of Frankfurt housing estates
(1925-1930), archival ilms, including these propagating building with ready prefabricates, were presented. A 1:1 model
of “Frankfurt kitchen” was also exposed in this part of the exhibition. The fact of accentuating questions of postwar
rebuilding and renovation of these estates is also worth mentioning. The exhibition may be counted among the most
interesting presentations of architects from the circle of Neues Bauen shown within the last years in Germany.
/ 117 /
889852360.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin