Teoria światów równoległych.pdf

(7265 KB) Pobierz
Teoria światów równoległych
O wielorakości tendencji
współczesnej architektury sakralnej
Cezary Wąs
889855570.009.png
Q u art Nr 3(5)/2007
1. Wstęp
Architekturę sakralną końca XX i początku XXI w. cechuje olbrzymia różnorod-
ność formuł artystycznych, utrudniająca grupowanie dzieł czy przypisywanie im
jednoznacznych cech stylistycznych. Znamieniem sytuacji ostatnich lat jest rów-
nież łączenie w jednym dziele form przynależnych do wykluczających się styli-
styk. Powoduje to sytuację, w której jedno dzieło może być przypisane do róż-
nych grup. Najogólniej zatem można powiedzieć, że chociaż kościoły ostatnich
kilkunastu lat dają się włączyć bądź w stylistykę neomodernizmu (w różnych
jego odmianach), bądź w stylistykę postmodernizmu (także wielorakiego), to wie-
le z nich łączy w całości formy o różnym pochodzeniu, które w obrębie takich
całości jawią się jako wewnętrznie zintegrowane. Konkurs na Kościół Roku 2000
w Rzymie pokazał ponadto, że wybitni architekci niechętnie porzucają osobiste
upodobania formalne i projektując dzieła sakralne, czynią niewielkie ustępstwa
na rzecz stworzenia obiektu wyraźnie rozpoznawalnego jako kościół 1 . Punktem
wyjścia wielu dzieł jest też modna w danej chwili stylistyka, czego znakomitym
przykładem jest – omówiony na końcu tego artykułu – kościół koreańskich prez-
biterian w Nowym Jorku.
il. 1 Markus Allmann, Amandus Sat-
tler, Ludwig Wappner, Wizerunek
rany Chrystusa w kościele Serca
Jezusa w Monachium Neuhausen,
za: Römisch, Monika Römisch, Kath.
Pfarrkirche Herz Jesu, Monachium-
Neuhausen, Lindenberg 2002, s. 22
2. Neomodernizm high-tech
Paradoksalnie najbardziej interesującymi budowlami sakralnymi ostatnich lat
są obiekty neomodernistyczne, eksponujące zaawansowanie technologiczne
i nierzadko pewien dystans do świata religii. Budowlami, które przynależą do
tej tendencji, są m.in. tzw. Pawilon Chrystusa na wystawie EXPO 2000 w Ha-
nowerze (zespołu „ Gerkan, Marg und Partner ”) oraz kościół Serca Jezusowego
w Monachium (1998-2000, zespołu „ Allmann, Sattler und Wappner ”). We wcześ-
niejszych latach podobne ukierunkowanie wykazywała Crystal Cathedral Phili-
pa Johnsona (Garden Grove, Kalifornia) 2 .
Kościół monachijski jest szklanym pudłem, którego elewację frontową two-
rzą wrota niewiele tylko niższe od całkowitej wysokości kościoła 3 [il. 2]. Wielkość
i konstrukcja wejścia do kościoła stanowią znakomite osiągnięcie inżynieryjne,
są popisem aktualnych możliwości technicznych i odwagi młodych architektów
[il. 3]. W zewnętrznym wyrazie kościół jest jednak całkowicie pozbawiony atry-
butów budynku kościelnego i może być odczytywany jako hala sportowa czy za-
kład utylizacji odpadów. Przynależność tej przestrzeni do religii chrześcijańskiej
również we wnętrzu zaznaczono nadzwyczaj dyskretnie. Krzyż za ołtarzem jest
ledwie widocznym motywem dekoracyjnym na utworzonej z przeplotów meta-
lowych nici ścianie oddzielającej miejsce sprawowania liturgii od wąskiego ko-
rytarza za ścianą [il. 4]. Rangę krzyża obniżono jeszcze bardziej w przegrodach
bocznych, czyniąc z niego element spajający kwadratowe panele [il. 5]. Krzyż jako
motyw różnicujący dekorację i krzyż użyty jako techniczny element konstrukcji
ściany mogą budzić zastrzeżenia związane z laicyzowaniem religijnego symbolu,
ale jednocześnie częstotliwość wystąpienia tego motywu w kontekście budowli
kościelnej może zostać odebrana jako zwrócenie się ku tradycyjnym i powszech-
nie zrozumiałym symbolom. Potwierdzenia tezy, że w monachijskim kościele
zwyczajowo asymboliczny modernizm paradoksalnie złączony jest z tradycjona-
listyczną tendencją do nasycania przestrzeni kościelnej symboliką i obrazowoś-
1 E. Heathcote , I. Spens, Church buil-
ders, Chichester 2001, s. 209-219.
2 [ba], Garden Grove Community
Church, Garden Grove, California,
„Kunst und Kirche”, 1, 1991, s. 14-15;
E. A. Sövik , Zur Situation des Kirchen-
baus in den USA, „Kunst und Kirche”,
1980, 1, s. 40-42; P. Blake , Philip
Johnson, Basel 1996, s. 160-163;
F. Schultze , Philip Johnson. Leben und
Werk, Wien 1996, s. 385-389; P. John-
son (wstęp), R. Payne (fot.), H. Lewis
(esej), S. Fox (teksty opisów), The
architecture of Philip Johnson, Boston
2002, s. 196-203.
3 W. Bachmann , Uns war es wichtig,
die Kirche nach außen zu öfnen, „Bau-
meister”, 6, 1999, s. 38-40; K. Geipel ,
Masloß blaue Kirchentore. Herz-Jesu-
Kirche in München, „Bauwelt”, 47,
2000, s. 18-25; H. Muck , Rückfall in
die Ausrichtung. Zum Ergebnis des
Wettbewerbs für München-Neuhausen,
„Kunst und Kirche”, 3, 1996, s. 192-
196; W. J. Stock (red.), Europäischer
Kirchenbau 1950-2000, 2. wyd., Mün-
chen 2003, s. 204-205. Por. także
E. Onzol , Kościół pod wezwaniem Ser-
ca Jezusa w Monachium-Neuhausen,
praca licencjacka pod kierunkiem dr.
Cezarego Wąsa, Instytut Historii Sztuki,
Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2004.
/ 4 /
889855570.010.png
il. 2 Markus Allmann, Aman-
dus Sattler, Ludwig Wappner,
Kościół Serca Jezusa w Mona-
chium Neuhausen, http://igu-
re-ground.com/travel/image.
php?herz-jesu-kirche/0004
il. 3 Markus Allmann, Amandus
Sattler, Ludwig Wappner, Wrota
kościoła Serca Jezusa w Mona-
chium Neuhausen, http://www.
ifa.de/kunst/nda/pics/herzje-
sukirche.jpg
il. 4 Markus Allmann, Amandus
Sattler, Ludwig Wappner, Strefa
ołtarzowa w kościele Serca Je-
zusa w Monachium Neuhausen,
za: Monika Römisch, op. cit.,
s. 13
il. 5 Markus Allmann, Amandus
Sattler, Ludwig Wappner, Krzyż
łączący drewniane panele
ścian wewnętrznych kościoła
Serca Jezusa w Monachium
Neuhausen, http://igure-
ground.com/travel/image.
php?herz-jesu-kirche/0022
/ 5 /
889855570.011.png 889855570.012.png 889855570.001.png 889855570.002.png
Q u art Nr 3(5)/2007
il. 6 Meinhard von Gerkan z zespołem,
Kolumnada wejściowa pawilonu Chrystusa
na wystawie Expo 2000 w Hanowerze, za:
Bernd Pastuschka, Horst Schwebel, Jürgen
Wittstock, Meinhard von Gerkan, Geome-
trie der Stille, Darmstadt 2002, s. 39
il. 7 Meinhard von Gerkan z zespołem,
Wnętrze pawilonu Chrystusa na wystawie
Expo 2000 w Hanowerze, za: Pastuszka,
Schwebel, Wittstock, op. cit., s. 42
il. 8 Meinhard von Gerkan z zespołem,
Ołtarz w pawilonie Chrystusa na wystawie
Expo 2000 w Hanowerze, za: Pastuszka,
Schwebel, Wittstock, op. cit., s. 43
il. 9 Meinhard von Gerkan z zespołem,
Szklana wieża pawilonu Chrystusa na wy-
stawie Expo 2000 w Hanowerze, fotograia
dzięki uprzejmości irmy „gmp – von Ger-
kan, Marg und Partner”
889855570.003.png 889855570.004.png 889855570.005.png 889855570.006.png
Cezary Wąs / Teoria światów równoległych. O wielorakości tendencji współczesnej architektury sakralnej
cią, dostarcza fakt umieszczenia w podłodze pięciu podświetlanych zagłębień,
przykrytych szybami, przez które widoczne są przedstawienia ran na ciele Chry-
stusa [il. 1]. W posadzce po obu stronach ołtarza umieszczono wizerunki ran na
dłoniach, w przejściu między ławkami ukazano ranę na boku, a na wprost wej-
ścia poranione nogi Chrystusa. Szczególny niepokój komentatorów wzbudziło za-
stosowanie wydłużonej nawy na planie prostokąta. Upatrywano w tym powrotu
do przedsoborowych rozwiązań, co uderzające było w kraju, gdzie niemal przez
całe stulecie skłaniano się ku wnętrzom centralizującym, zbliżonym w rzucie
do koła, wycinka koła czy kwadratu. Wstrząśnięty tym faktem Klemens Richter
z dużą bezpośredniością napisał, że „nowa budowla została tak ukształtowana,
jakby w rozumieniu liturgii i przestrzeni (kościelnej) nic się przez ostatnie sie-
demdziesiąt lat nie zdarzyło” i przytoczył pogląd, że stworzone wnętrze nie jest
„przestrzenią, w której może wzrosnąć, napełnić się zaufaniem i odczuć swoj-
skość lud gminy kościelnej” 4 . Technologicznie zaawansowana budowla także
w innych swych aspektach powraca do właściwych przedmodernistycznym koś-
ciołom tradycji obrazowania, dekoracyjności i treściowego nasycenia. W obrębie
estetyki modernistycznej są to właściwości co najmniej niezwykłe.
Niemal identyczne cechy wykazywał tzw. Pawilon Chrystusa na Expo 2000
w Hanowerze 5 . Już sam fakt, że kościół określono jako pawilon, podobny do któ-
regoś z narodowych pawilonów na tej wystawie czy do salonu samochodowego,
mógł budzić zastanowienie. Budowla oparta została na ściśle geometrycznych za-
sadach i całkowicie zignorowała jakiekolwiek istniejące dotąd zasady projektowa-
nia wnętrza kościelnego [il. 6]. Konstrukcyjne elementy ścian, widoczne od stro-
ny zewnętrznej, utworzone były ze stalowych kwadratowych ram, do których od
wewnątrz przytwierdzono płyty z półprzezroczystego, mlecznego marmuru. We
wnętrzu do podziwiania przeznaczono dziewięć potężnych ilarów, których gło-
wice ukształtowane zostały jako świetliki [il. 7]. Ten efektowny pomysł wsparło
perfekcyjne opracowanie użytych materiałów: galwanizowanej stali i służących
jako oszklenia cienkich marmurowych płyt. Pozbawioną rąk i nóg postać Chry-
stusa „zamknięto w szklanej gablocie, jak eksponat w muzeum” 6 [il. 8]. O tym,
że mamy do czynienia z budowlą kościelną, zawiadamiała wolnostojąca szklana
wieża z ledwie majaczącym znakiem krzyża [il. 9]. Wiele cech formalnych budow-
li wskazuje na jej przynależność do awangardowego modernizmu, ale światło,
jakie przedostaje się do wnętrza przez marmurowe płyty, tworzy niezwykły na-
strój, właściwy jedynie budowlom sakralnym. Zastosowanie krużganków wokół
bryły budowli i dziedzińca przed nią, jakby wirydarza, kreują całkowicie nowy
obraz możliwości modernizmu.
Z przedziwnym zawieszeniem między modernizmem a użyciem tradycyjnych
formuł architektury sakralnej spotkać się można także w kościele wciśniętym
między kilkudziesięciokondygnacyjne wieżowce wielkich korporacji w paryskiej
dzielnicy La Dèfense (dzieło Franca Hammoutène z 2001 r.) 7 . Wejściowa ściana
kościoła, prawdziwy majstersztyk pomysłowości i inżynieryjnego kunsztu, prze-
pruta została znakiem krzyża, który choć słabo widoczny, to jednak pozostaje
czytelny dla co bardziej uważnych przechodniów [il. 10]. Trzydziestopięciometro-
wa ściana ze stalowych rur i pleksiglasu jest technologicznie równie zaawanso-
wana jak nowoczesne wieżowce wokół, ale jej wykorzystanie jako swego rodzaju
religijnego billboardu unaocznia paradoksy współczesnej architektury.
il. 10 Franck Hammouténe, Kościół
Notre Dame de la Pentecôte w La
Défense, Paryż, fotograia: Wojciech
Leśnikowski, za: Wojciech Leśnikow-
ski, Kościół na La Défense, „Archi-
tektura & Biznes”, 12, 2001, s. 36
4 K. Richter , Verschiedene Wege nach
Rom? Prozessionskirche versus Com-
munio-Raum, „Kunst und Kirche”, 64,
2001, s. 148.
5 R. Volp , Der Ökumenische Pavillon
auf der EXPO 2000. Das Ergebnis eins
Architekturwettbewerbs, „Kunst und
Kirche”, 2, 1998, s. 114-115; W. Zah-
ner , Die kirchlichen Pavillons auf der
Expo 2000 in Hannover, „Kunst und
Kirche”, 3, 2000, s. 271-274; Stock ,
Europäischer Kirchenbau, s. 302-305.
6 E. Węcławowicz-Gyurkovicz , Pawilon
Chrystusa, „Architektura & Biznes”, 12,
2001, s. 31.
7 W. Leśnikowski , Kościół na La Défen-
se, „Architektura & Biznes”, 12, 2001,
s. 32-41.
/ 7 /
889855570.007.png 889855570.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin