KONCEPCJE_TERAPEUTYCZNE.pdf

(2162 KB) Pobierz
KONCEPCJE TERAPEUTYCZNE
OPRACOWANIA STUDENTÓW
NINIEJSZY MATERIAŁ TEKSTOWY I GRAFICZNY STANOWI
WŁASNOŚĆ AUTORSKĄ I WYKORZYSTYWANY MOśE BYĆ TYLKO DO
CELÓW DYDAKTYCZNYCH
1
KONCEPCJE TERAPEUTYCZNE
KONCEPCJA SYSTEMOWA ............................................................................................................................................. 2
KONCEPCJA TERAPII RODZINNEJ SALVADORA MINUCHINA ............................................................................. 25
Podstawowe pojęcia i załoŜenia ...................................................................................................................................... 25
Elementy struktury rodziny ............................................................................................................................................. 26
Rodziny „splątane" i „ nie związane".............................................................................................................................. 28
Diagnoza w strukturalnej terapii rodzinnej ..................................................................................................................... 28
Przekształcenie struktury rodziny ................................................................................................................................... 29
Strukturalna terapia rodzin .............................................................................................................................................. 30
Kształtowanie się rodziny ............................................................................................................................................... 31
Model rodziny ................................................................................................................................................................. 31
Struktura rodziny............................................................................................................................................................. 32
Terapeutyczne implikacje podejścia strukturalnego........................................................................................................ 33
Rodzina w terapii ............................................................................................................................................................ 34
Tworzenie się systemu terapeutycznego ......................................................................................................................... 35
Restrukturowanie rodziny ............................................................................................................................................... 37
Uwagi końcowe............................................................................................................................................................... 38
TERAPIA STRATEGICZNA............................................................................................................................................. 40
TERAPIA GESTALT ......................................................................................................................................................... 51
1. Twórca terapii Gestalt ..................................................................................................................................................... 51
2. Źródła terapii Gestalt....................................................................................................................................................... 52
2.1. Historia rodzinna Perlsa ........................................................................................................................................... 52
2.2. Wpływy filozoficzne. ............................................................................................................................................... 52
2.3. Psychologiczne przygotowanie Perlsa. .................................................................................................................... 52
2.3. Psychoanaliza ........................................................................................................................................................... 52
2.4. Psychodrama Moreno.............................................................................................................................................. 53
3. Teoria .............................................................................................................................................................................. 53
3.1. ZałoŜenia teoretyczne............................................................................................................................................... 53
3.2. Koncepcje zaburzeń ................................................................................................................................................. 55
4. Terapia ............................................................................................................................................................................ 57
4.1. Cele terapii Gestalt. .................................................................................................................................................. 57
4.2. Formy terapii ............................................................................................................................................................ 58
4.3. Zasady w terapii grupowej i indywidualnej. ............................................................................................................ 58
4.4. Techniki ................................................................................................................................................................... 59
4.5. Kontrakt ................................................................................................................................................................... 61
4.6. Rozumienie prawdziwego problemu klienta ............................................................................................................ 62
4.7. Diagnoza .................................................................................................................................................................. 63
4.8. Relacja terapeuta-pacjent ......................................................................................................................................... 63
4.9. Zadania terapeuty i moŜliwe jego zahamowania..................................................................................................... 64
4.10. Etapy procesu terapeutycznego. ............................................................................................................................. 65
4.11. Kontakt w terapii Gestalt........................................................................................................................................ 66
4.12. Opór w terapii ........................................................................................................................................................ 67
4.13. Motywacja.............................................................................................................................................................. 67
4.14. Przeszłość – Teraźniejszość - Przyszłość............................................................................................................... 67
4.15. Wskazania do terapii .............................................................................................................................................. 68
Wnioski: .............................................................................................................................................................................. 68
Bibliografia: ........................................................................................................................................................................ 69
PSYCHOTERAPIA POZNAWCZA .................................................................................................................................. 71
TERAPIA BEHAWIORALNA - ARNOLD LAZARUS ................................................................................................. 82
322746335.017.png 322746335.018.png 322746335.019.png 322746335.020.png
OPRACOWANIA STUDENTÓW
NINIEJSZY MATERIAŁ TEKSTOWY I GRAFICZNY STANOWI
WŁASNOŚĆ AUTORSKĄ I WYKORZYSTYWANY MOśE BYĆ TYLKO DO
CELÓW DYDAKTYCZNYCH
2
PSYCHOTERAPIA SKONCENTROWANA NA KLIENCIE CARLA R. ROGERSA. .................................................. 89
PSYCHOTERAPIA MILTONA H. ERICKSONA ....................................................................................................... 100
SOCJOTERAPIA I GRUPY SOCJOTERAPEUTYCZNE .............................................................................................. 106
PSYCHOANALIZA ......................................................................................................................................................... 110
TERAPIA RODZINY VIRGINII SATIR ......................................................................................................................... 125
N L P ............................................................................................................................................................................. 151
geneza nlp ..................................................................................................................................................................... 151
strategia wykorzystywania cytatów............................................................................................................................... 154
prośba o pomoc ............................................................................................................................................................. 154
terapia rodzinna ............................................................................................................................................................. 155
brak systemu odniesienia .............................................................................................................................................. 155
sposób na niespójność komunikatu ............................................................................................................................... 155
formułowanie celów...................................................................................................................................................... 155
kontakt........................................................................................................................................................................... 156
opór w terapii ................................................................................................................................................................ 156
techniki terapeutyczne................................................................................................................................................... 156
kontrakt terapeutyczny .................................................................................................................................................. 160
kontekst - przeramowanie ............................................................................................................................................. 160
etapy procesu terapeutycznego...................................................................................................................................... 164
RACJONALNO- EMOTYWNA TERAPIA BEHAWIORALNA ELLISA .................................................................... 167
KONCEPCJA SYSTEMOWA
PODSTAWOWE ZAŁOśENIA
Systemowy nurt w psychoterapii, zwany takŜe interakcyjnym zaczął rozwijać się w Ameryce w latach 1940-
1950. Jego początki wiąŜą się ze zmianami kulturowymi zachodzącymi w tym okresie w społeczeństwie
Amerykańskim. DuŜy napływ imigrantów po II wojnie światowej spowodował problemy natury społecznej,
wynikające z trudności w przystosowaniu się tych ludzi do nowych warunków. Zaistniała więc konieczność
udzielenia przybyłym pomocy psychologicznej, m.in. w celu zapobiegania niepoŜądanym skutkom ich
trudności adaptacyjnych. Problemy te zwróciły uwagę klinicystów, tworzących rządowe programy pomocy
imigrantom, na znaczenie więzi społecznych w rozwoju zaburzeń i ich leczeniu. Zainteresowanie klinicystów
przesunęło się zatem z jednostki zaburzonej na interakcje społeczne, w które jest ona uwikłana, tj. relacje
małŜeńskie, rodzicielskie, towarzyskie, zawodowe. Uwagą objęto zwłaszcza rodzinę jako grupę społeczną o
decydującym wpływie na rozwój jednostki.
Potrzeba jednolitego ujęcia systemowego zrodziła się w wielu dyscyplinach jednocześnie i niezaleŜnie od
siebie. W latach trzydziestych naszego stulecia szczególnie wyraźnie zaznaczyło się to na gruncie nauk
matematyczno – fizyczno - przyrodniczych. Istniała potrzeba integracji wiedzy pochodzącej z róŜnych
dziedzin.
Teoria systemowa powstała w ramach nauk przyrodniczych. Dzięki niej wykorzystując metody
matematyczne i techniczne, badano zjawiska całościowe, które wcześniej były domeną metafizyki. Pojawiła
się moŜliwość studiowania nie tylko wyizolowanych faktów, lecz takŜe relacji między większą liczbą zdarzeń.
Teoria systemów stworzyła moŜliwość opisu ludzkiego zachowania jako samoistnego, ponadindywidualnego
fenomenu, który moŜna wyjaśnić poprzez jego kontekst.
Pojęcie systemu trafiło do dyskursu psychoterapeutycznego za pośrednictwem terapii rodzinnej.
Inspiracji w próbach zrozumienia związków międzyludzkich psychoterapeuci szukali głównie w
powszechnie przyjmowanej w owym czasie ogólnej teorii systemów, której twórcą był von Bertalanffy. Stworzył
on takie ujęcie nauki, które pozwala łączyć pozornie nie powiązane zjawiska oraz zrozumieć to, w jaki sposób
ze sobą współdziałają.
Zgodnie z tą teorią, systemem jest układ wyŜszego rzędu, składający się ze zbioru oddziałujących wzajemnie
na siebie elementów. Oddziaływanie to nie ma charakteru linearnego (tj. takiego, gdzie moŜna jednoznacznie
wyodrębnić przyczynę i skutek), lecz cyrkularny – przebiegający na zasadzie sprzęŜenia zwrotnego
(dodatniego i ujemnego). Innymi specyficznymi cechami systemu są m.in. dynamizm, zróŜnicowanie,
organizacja i zdolność do homeostazy.
Dynamizm systemu oznacza, iŜ ulega on ciągłym przekształceniom – poszczególne elementy wchodzą w
róŜne interakcje, w obrębie których przebiegają takŜe specyficzne procesy (np. wzrastanie, starzenie się).
Elementy będące w interakcji tworzą podsystemy; ich liczba określa stopień zróŜnicowania systemu.
322746335.001.png 322746335.002.png 322746335.003.png 322746335.004.png
OPRACOWANIA STUDENTÓW
NINIEJSZY MATERIAŁ TEKSTOWY I GRAFICZNY STANOWI
WŁASNOŚĆ AUTORSKĄ I WYKORZYSTYWANY MOśE BYĆ TYLKO DO
CELÓW DYDAKTYCZNYCH
Zdolność do homeostazy oznacza, iŜ w systemie istnieją mechanizmy samoregulacyjne, które dostosowują
wewnętrzne właściwości systemu do zachodzących zmian.
Podstawowym twierdzeniem w teorii systemów jest to , Ŝe zachowanie człowieka moŜe być
zrozumiane tylko w kontekście środowiska społecznego, w jakim on aktualnie Ŝyje; tylko w kontekście
systemu, którego jest częścią.
Słowo system pochodzi od greckiego systema i oznacza złoŜoną rzecz.. Najogólniejsza definicja
systemu mówi, Ŝe jest to uporządkowana kompozycja elementów, tworząca spójną całość. Pojecie systemu
jest pojęciem względnym. Elementy wchodzące w skład jakiegoś systemu mogą stanowić jednocześnie
składniki otoczenia innego systemu.
Systemy róŜnią się między sobą ze względu na stopień otwartości. System zamknięty nie przyjmuje
niczego z zewnątrz; działa w obrębie swoich własnych nieprzenikalnych granic, przez które nie moŜe być
przekazywana energia czy informacja. Systemy otwarte wymieniają energię z otoczeniem, poniewaŜ ich
granice są przynajmniej częściowo otwarte.
System zawsze istnieje w otoczeniu, czyli współistnieje z innymi systemami. Razem z nimi tworzy
hierarchię systemów. Elementy tworzące całość wzajemnie na siebie oddziałują, pozostając w dynamicznej
równowadze.
System to zbiór elementów pozostających we wzajemnych relacjach. Relacje te stanowią o jego naturze i
specyfice, są wyznaczane przez role pełnione w obrębie systemu i przez zasady określające sposób pełnienia
takich ról. Stanowią o organizacji systemu, o jego strukturze.
Podstawową energią utrzymującą systemy w działaniu jest wykorzystywanie informacji, czyli procesy
porozumiewania się wewnątrz systemu i systemu z otoczeniem zewnętrznym.
Podstawowym mechanizmem ułatwiającym realizowanie zadań rodziny, umoŜliwiającym pełnienie ról jest
porozumiewanie się między poszczególnymi podsystemami.
W psychopatologii jednostka traktowana jest jako element róŜnych systemów – np. rodziny, kręgu
towarzyskiego, zawodowego – w obrębie których stanowi część podsystemów. Liczba podsystemów w
rodzinie odpowiada liczbie podstawowych funkcji, jakie ona pełni oraz procesów, jakie zachodzą w jej obrębie.
Nawiązując w relacjach rodzinnych interakcje ze współmałŜonkiem, tworzy podsystem „para małŜeńska”, w
kontaktach z dziećmi wchodzi w zakres podsystemu „rodzice”, w relacjach z własnymi rodzicami stanowi
element subsystemu „dzieci”. Zgodnie z ogólną teorią systemów przyjmuje się, iŜ jednostka będąc elementem
subsystemów, aktywnie oddziałuje na osoby, z którymi nawiązuje interakcje i sama podlega oddziaływaniom.
Oddziaływanie to odbywa się za pośrednictwem zachowań komunikacyjnych i ma charakter cyrkularny, czyli
zachowanie podmiotu jest reakcją na uprzednie zachowanie partnera stanowiąc równocześnie jego
wzmocnienie i bodziec dla kolejnych reakcji. Zachowanie kaŜdej z osób wchodzących w interakcje, oddziałuje
na partnera interakcji, a równocześnie jest modyfikowane przez reakcje tegoŜ partnera. BezuŜyteczny
wówczas staje się model linearny, w którym zachowanie traktowane jest jako skutek czegoś. Przykładem
moŜe być traktowanie depresyjności męŜa jako przyczyny złej sytuacji w rodzinie, poniewaŜ depresja nie
pozwala mu chodzić do pracy, co pogarsza kondycję finansową rodziny.
W ujęciu systemowym depresyjność pacjenta ujmowana jest inaczej. Analizowane jest współoddziaływanie
róŜnych zachowań osób, które wzajemnie uczestniczą w sytuacji trudnej. W powyŜszym przykładzie
prawdopodobna jest do zaobserwowania następująca pętla: Ŝona podejmuje aktywność zawodową, mąŜ
wycofuje się, robi się smutny, Ŝona tym bardziej „ucieka” w pracę zawodową, co z kolei nasila depresyjność
męŜa.
Uwaga klinicystów w podejściu systemowym koncentruje się na procesie komunikacji przebiegającej
między ludźmi – na sposobach porozumiewania się i zasadach porządkujących wzajemne relacje w systemie
(podsystemie). Aby zrozumieć zachowania jednostki, nie moŜna ich rozpatrywać w oderwaniu od kontekstu
społecznego, w jakim się pojawiają, tzn. od zachowań innych ludzi.
Jeden z postulatów podejścia systemowego nakazuje bowiem, by wyróŜniony, złoŜony obiekt (ujmowany jako
system) rozpatrywać z - jednej strony – w relacji do jego (zmieniającego się otoczenia, a z drugiej strony, by
poszukiwać relacji funkcjonalnych (sprzęŜeń) między jego elementami, ujmowanymi jako systemy niŜszego
rzędu.
Chcąc myśleć systemowo naleŜy uwzględniać:
1. złoŜoność badanych zjawisk,
2. ich zmienność,
3. wzajemne oddziaływania (związki, sprzęŜenia),
3
322746335.005.png 322746335.006.png 322746335.007.png 322746335.008.png
OPRACOWANIA STUDENTÓW
NINIEJSZY MATERIAŁ TEKSTOWY I GRAFICZNY STANOWI
WŁASNOŚĆ AUTORSKĄ I WYKORZYSTYWANY MOśE BYĆ TYLKO DO
CELÓW DYDAKTYCZNYCH
4. stosować podwójną perspektywę poznawczą (rozpatrywać systemowy obiekt w relacji do otoczenia a
zarazem jako złoŜony z podsystemów).
Mówiąc najkrócej: myśleć systemowo to uwzględniać kontekst, zakładając przy tym, Ŝe jest on zmienny,
złoŜony i uporządkowany (czyli systemowy) oraz, Ŝe nie wiadomo dokładnie ani gdzie się zaczyna, ani gdzie
kończy.
O systemach moŜemy mówić na poziomie pojedynczych komórek, organów, organizmów złoŜonych,
grup organizmów, organizacji społecznych, międzynarodowych, nawet wszechświatów. Mówimy teŜ o
systemach problemowych i o problemach, które tworzą swoje systemy. KaŜdy system aktywnie dba o swoją
wewnętrzną równowagę zachowując lub zmieniając swoją strukturę. KaŜdy system tworzy sobie równieŜ
subiektywny obraz (konstrukt) świata, który bacznie obserwuje. Trudno zatem mówić o jednej obiektywnej
prawdzie istniejącej niezaleŜnie. Informacje płynące z systemu, wypowiadane poglądy bardziej opisują ich
nadawcę niŜ rzeczywistość, której dotyczą. System to sposób widzenia świata. To konstrukcja myślowa
tworzona przez obserwatora.
Na takim gruncie teoretycznym wyrosła terapia systemowa. WaŜnym jej elementem jest zmiana oparta na
róŜnicowaniu. W tym złoŜonym procesie pomocna jest terapeucie postawa neutralności. Pozwala ona
zachować - przy pełnym szacunku w stosunku do systemu - dystans wobec opowieści, którą on przedstawia.
Tylko wtedy powstać mogą historie alternatywne mające wartość uŜyteczną dla systemu. W trakcie tego
procesu pomocne są pytania cyrkularne, które pozwalają odpowiadającym na nie, zmieniać perspektywę
obserwacji relacji zachodzących pomiędzy pozostałymi członkami systemu. Ma szansę zaistnieć wtedy inny
niŜ dotychczas język opowiadania o problemie. Innymi waŜnymi metodami postępowania terapeutycznego są
np.: zmiana kontekstu, rytuały, metafory, przeformułowania, pozytywne konotacje, praca na zasobach,
paradoks i wiele innych.
Terapia systemowa utoŜsamiana często z terapią rodzinną ma zastosowanie nie tylko na tym gruncie. MoŜe
być z powodzeniem stosowana w terapii indywidualnej, par a takŜe terapii grupowej oraz innych systemach
problemowych.
Psychoterapia systemowa, a właściwie terapie systemowe, rozwinęły się takŜe jako pewnego rodzaju
kontrreakcja na teorie, które wyjaśniały zachowanie jednostki jej intrapsychicznymi właściwościami i w
zmianach tych właściwości upatrywały efektów psychoterapii.
TEORETYCZNE PODSTAWY FILOZOFICZNE
Przemiany zachodzące we współczesnym świecie obejmują wszystkie dziedziny Ŝycia i są zarówno
źródłem nadziei na lepsze jutro, jak i niepokoju związanego z destrukcją zagraŜającą światu. Wszystko to
wymaga plastyczności w przystosowywaniu się, integracji i asymilacji tych zmian. Konieczna jest zmiana
sposobu myślenia, innego ujmowania świata, takiego, które sprostałoby wymogom współczesności. W
pewnym sensie odpowiedzią na to wyzwanie jest podejście systemowe. Łagodzi ono lub moŜe nawet znosi
niektóre dylematy filozoficzne. Jednym z takich dylematów jest dychotomia pomiędzy stanowiskiem
ontologicznym a epistemologicznym. Wielu badaczy uwaŜa, Ŝe ujęcie systemowe jest metodą spojrzenia na
świat, metodą jego opisu, ale równocześnie zakłada, Ŝe świat posiada systemowe własności. Inny dylemat to
spór między holizmem, preferującym dominacje „całości” nad „częściami”, a kartezjańskim rozumieniem
świata, w którym odwrotnie, dominują „części”. Zagadnienie to opisuje jeden z filozofów Ervin Laszlo w swojej
ksiąŜce pt. „Systemowa wizja świata”:
Początki myślenia naukowego miały charakter holistyczny, a zarazem spekulatywny, natomiast nauka
nowoŜytna ukształtowała się w duchu empirystycznym, a zarazem atomistycznym.(...) Obecnie jesteśmy
świadkami kolejnej odmiany stylu myślenia: zwrot ku teoriom ścisłym, a jednocześnie holistycznym. Oznacza
to myślenie w kategoriach faktów i zdarzeń, osadzonych w kontekście pewnych całości, które stanowią
zintegrowane układy o swoistych własnościach i reakcjach. Patrzenie systemowe polega na ujmowaniu świata
w kategoriach układów zintegrowanych relacji. Stanowi kolejną fazę, następującą po atomizmie,
mechanicyzmie i rozczłonkowanej specjalizacji.
DIAGNOZA
Dane dotyczące diagnozy rodzinnej, będącej podstawą późniejszej terapii, uzyskiwane są przez
terapeutę doświadczalnie, po jego przyłączeniu się do rodziny. Jest to proces często trwający dłuŜszy okres
czasu.
Istotą procesu stawiania diagnozy jest tu przyłączenie się terapeuty do rodziny w celu stworzenia jednolitego
systemu terapeutycznego, szczegółowa obserwacja zachodzących interakcji oraz analiza własnych
4
322746335.009.png 322746335.010.png 322746335.011.png 322746335.012.png
OPRACOWANIA STUDENTÓW
NINIEJSZY MATERIAŁ TEKSTOWY I GRAFICZNY STANOWI
WŁASNOŚĆ AUTORSKĄ I WYKORZYSTYWANY MOśE BYĆ TYLKO DO
CELÓW DYDAKTYCZNYCH
5
doświadczeń przeŜywanych w bieŜących interakcjach z członkami rodziny. Zarówno jednostki, jak i całe
rodziny oceniane są z uwzględnieniem ścisłych wzajemnych związków z ich otoczeniem społecznym
Przy ocenie funkcjonowania rodziny bierze się pod uwagę następujące elementy:
·
Granice rodziny – element, który zapewnia jej toŜsamość i odrębność od innych podobnych grup
społecznych. Granice wpływają teŜ na rodzaj oraz stopień interakcji z osobami oraz grupami spoza
rodziny. Posiadanie granic nieefektywnych, tj. takich poprzez które dociera zbyt wiele bodźców
negatywnych lub pozytywnych, jak równieŜ całkowity brak granic mogą prowadzić do dezorganizacji
systemu rodzinnego. Podobnie szkodliwy wpływ wywierają granice nadmiernie sztywne, które
uniemoŜliwiając lub utrudniając interakcje z otoczeniem hamują rozwój rodziny i jej poszczególnych
członków. Najbardziej korzystna sytuacja powstaje wówczas, gdy granice rodziny są selektywnie
przepuszczalne.
·
Pełnienie ról – przy ocenie roli rodziny terapeuta powinien wyjaśnić m.in. następujące kwestie: w jaki
sposób rodzina realizuje swoje zadania, jaki wpływ wywiera na proces socjalizacji jej członków, jakie
stosunki utrzymuje z sąsiednimi rodzinami oraz szerokim otoczeniem społecznym.
·
Układy rodzinne – moŜna je porównać do kontraktu, który określa róŜne prawa i obowiązki kaŜdego
członka rodziny.
·
Struktura władzy – dla oceny funkcjonowania struktury władzy naleŜy zwrócić uwagę na to, którzy
członkowie rodziny decydują o wykonaniu określonych zadań, którzy są posłuszni, którzy zaś wycofują się
z kierownictwa lub są nieposłuszni.
·
Zdolność do zmian rozwojowych – terapeuta określa w jakim kierunku rozwija się rodzina, biorąc pod
uwagę dwa aspekty: grupowy i indywidualny.
·
Sposoby komunikowania się – bierze się pod uwagę stopień przejrzystości w przekazywaniu informacji,
zachowania werbalne (np. kto zwykle pierwszy zabiera głos, kto w ogóle nie mówi itp.) i niewerbalne (
utrzymywanie kontaktu wzrokowego, postawa ciała, wyraŜanie nastroju itp.), proces interakcyjny (czy
wypowiedzi są zgodne z zachowaniem, jakie rodzaje zachowań są akceptowane lub dyskwalifikowane).
·
Występowanie chorób w rodzinie i warunki socjalno – bytowe (dla oceny jej moŜliwości w zaspokajaniu
podstawowych potrzeb poszczególnych członków rodziny).
TERAPIA
Terapia w ujęciu systemowym dotyczy obserwowalnych, aktualnie występujących, obecnych w danym
momencie zachowań i ich skutków. W nich i w kontekście w jakim występują, poszukuje się źródeł patologii,
nie zaś w konkretnej jednostce.
Podmiotem terapii systemowej rodzin jest rodzina rozumiana jako zbiór indywidualności i interakcji
zachodzących nieustannie pomiędzy nimi.
Traktuje się, w rozumieniu terapii systemowej, rodzinę jako system dynamiczny, w którym kaŜdy jego
element to członek rodziny. To, Ŝe system jest dynamiczny oznacza, Ŝe kaŜde wytrącenie systemu ze stanu
równowagi przez dowolny jego element pociąga za sobą szereg reakcji ze strony pozostałych elementów
systemu. I tak, jeŜeli w rodzinie pojawia się uzaleŜnienie dotykające jednego z jej członków, występuje
zaburzenie funkcjonowania systemu polegające na modyfikacji relacji pomiędzy członkami rodziny - takŜe tymi
których uzaleŜnienie nie dotknęło bezpośrednio .
Zadaniem terapii systemowej rodzin jest korygowanie systemu, poprzez budowę relacji pomiędzy elementami
systemu tak, aby kaŜdy z nich optymalnie w nim funkcjonował, co powinno skutkować szybszym powrotem
systemu do stanu równowagi, a więc takŜe pojawieniem się warunków do rozwiązania problemu
podstawowego, będącego pierwotnym źródłem konfliktu.
Z perspektywy systemowej komunikacja jest przyczyną, środkiem i celem terapii. Terapia systemowa powinna
przestrzegać trzech postulatów:
1. uŜyteczność jest celem terapii,
2. szacunek to główna cecha postawy terapeuty,
3. piękno to warunek decydujący o charakterze interwencji
Terapia jest komunikacją i poniewaŜ ta wymaga ciągłości jest takŜe kooperacją. ZałoŜenie, Ŝe terapia to
rodzaj jednostronnego oddziaływania na pasywnego pacjenta, pozostaje nie tylko sprzeczne z systemową
koncepcją autonomii człowieka, lecz równieŜ z oczekiwaniami samych zainteresowanych. Działanie
terapeutyczne powinno być zawsze „zaproszeniem do współpracy”.
322746335.013.png 322746335.014.png 322746335.015.png 322746335.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin