l-j-nie-bylo-basnie-pdf.pdf

(255 KB) Pobierz
Microsoft Word - Od baœni do baœni... red..doc
SCENARIUSZ PROJEKTU
„OD BAŚNI DO BAŚNI. POZNAJEMY BAŚNIE POLSKIE”
Autor: Beata Szymkowiak
Praca nagrodzona w konkursie na scenariusz lekcji, ogłoszonym przez
Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
SPIS TREŚCI
1. KILKA SŁÓW WSTĘPU .............................................. 1
2. CELE PROJEKTU
.............................................. 3
3. HARMONOGRAM PROJEKTU ...................................... 4
4. CO BĘDZIE OCENIANE?
...................................... 5
5. KONTRAKT
...................................... 6
6. ZADANIA DLA GRUP
...................................... 7
7. SCENARIUSZ LEKCJI
...................................... 8
8. KARTA Z ZADANIEM DLA GRUPY ................................ 10
9. KARTA OCENY INDYWIDUALNEJ ................................ 11
10. KARTA OCENY GRUPY I LIDERA ................................ 12
11. ZDJĘCIA
.............................................. 13
12. O AUTORCE
.............................................. 14
materiały zamieszczone na www.gwo.pl
1
SCENARIUSZ PROJEKTU
„OD BAŚNI DO BAŚNI. POZNAJEMY BAŚNIE POLSKIE”
KILKA SŁÓW WSTĘPU
Proponuję przeprowadzenie w klasie czwartej cyklu lekcji mających na
celu podsumowanie umiejętności zdobytych w czasie realizacji programu
„Między nami” i pracy z wykorzystaniem podręcznika „Między nami”.
Projekt może być przeprowadzony po lekcjach o konstruowaniu gier,
pisaniu planów odtwórczych, opowiadaniu baśni, tworzeniu komiksów.
Ćwiczenia dotyczące tych problemów znajdują się w podręczniku i zeszycie
ćwiczeń.
Na początku mojej propozycji znajdują się informacje ogólne
o projekcie (harmonogram, instrukcje dla uczniów itp.), później nastąpi
przedstawienie scenariusza ostatnich zajęć - chyba najtrudniejszych –
z oceniania. Ważne jest, aby kontrakt, kryteria oceniania, zadania dla grup
wraz z terminami, wywiesić w klasie.
Do ćwiczeń, przygotowujących uczniów do pracy metodą projektu,
wykorzystałam materiał z podręcznika, natomiast w samym projekcie wy-
stąpiły teksty zaczerpnięte ze zbioru baśni polskich pt. „U złotego źródła”
(który zamieszczono w spisie lektur).
Wszystkie grupy otrzymały takie same zadania, ale każda z grup pra-
cowała, wykorzystując inną baśń („O wężowej wdzięczności”, „Szewczyk
Dratewka”, „Dwanaście miesięcy”, „Kwiat paproci”, „Królewna żabka”). Co
ciekawe, projekt można przeprowadzić, opierając się na różnym zestawie
baśni.
Do scenariusza dołączyłam zdjęcia, które ukazują sposób wyekspo-
nowania wyników prac uczniów w czasie prezentacji i w trakcie ostatniej
lekcji – o ocenianiu.
Dzieci w czasie pracy nad baśniowym projektem ćwiczyły różne umie-
jętności, a przy okazji dobrze się bawiły (np. rysując gry oparte na moty-
wach baśniowych).
Myślę, że połączenie nauki i zabawy sprawia, iż dzieci chętnie się uczą
z podręczników GWO.
materiały zamieszczone na www.gwo.pl
2
SCENARIUSZ PROJEKTU
„OD BAŚNI DO BAŚNI. POZNAJEMY BAŚNIE POLSKIE”
CELE PROJEKTU
1. Chcemy poznać różne baśnie polskie.
2. Pragniemy doskonalić następujące umiejętności:
wyraźne i wyraziste czytanie, w dobrym tempie,
pisanie: opowiadania odtwórczego, planu wydarzeń, in-
strukcji do gry,
ćwiczenie wyraźnego, starannego zapisu,
rysowanie komiksu i gry,
opowiadanie baśni tak, aby słuchano z uwagą,
słuchanie kolegów w grupie, wspólna praca bez kłótni
i obrażania się,
wykonywanie zadań w terminie,
obowiązkowość, staranność, dokładność, planowanie wła-
snej pracy.
materiały zamieszczone na www.gwo.pl
3
SCENARIUSZ PROJEKTU
„OD BAŚNI DO BAŚNI. POZNAJEMY BAŚNIE POLSKIE”
HARMONOGRAM PROJEKTU
1. Zapoznanie uczniów z metodą.
2. Temat: „Od baśni do baśni”. Poznajemy baśnie polskie.
3. Cele projektu.
4. Podział klasy na 5 grup; wybór liderów.
5. Sformułowanie kontraktu.
6. Przydzielenie grupom zadań.
7. Terminy konsultacji z nauczycielem.
8. Praca uczniów nad projektem - według kart pracy.
9. Prezentacja (DATA).
10. Ocena, ewaluacja (samoocena uczniów, ocena liderów, nauczy-
ciela) – lekcja otwarta.
materiały zamieszczone na www.gwo.pl
4
SCENARIUSZ PROJEKTU
„OD BAŚNI DO BAŚNI. POZNAJEMY BAŚNIE POLSKIE”
CO BĘDZIE OCENIANE?
1. Wykonanie zadania (wyniki pracy grupy zostaną przedstawione na
planszy).
zad. 1 - Czytanie baśni - wyraźne, wyraziste, w dobrym tempie.
zad. 2 - Wymienianie elementów świata przedstawionego baśni
(czas i miejsce akcji, bohaterowie główni i drugoplanowi,
wydarzenia fantastyczne).
zad. 3 - Układanie planu wydarzeń w formie równoważników
zdań.
zad. 4 - Narysowanie komiksu (uwzględnienie wszystkich waż-
nych wydarzeń baśni).
zad. 5 - Opowiadanie odtwórcze:
a) napisanie opowiadania - zgodnego z treścią baśni, po-
prawnego pod względem ortograficznym, interpunkcyj-
nym i graficznym (staranny zapis, akapity);
b) wygłoszenie baśni - głośno, wyraźnie, z elementami ma-
jącymi wzbudzić zainteresowanie słuchaczy (np. modula-
cja głosu), uwzględnienie wszystkich ważnych wydarzeń
baśni.
zad. 6 - Stworzenie gry:
a) część plastyczna i komunikatywna instrukcja,
b) sposób prowadzenia gry (zaproszenie do zabawy kolegów,
wytłumaczenie zasad gry, dbanie o dobrą atmosferę
w czasie jej trwania).
2. Współpraca w grupie:
wykonanie zadania,
wywiązanie się z podjętego zadania w terminie,
służenie pomocą innym,
dbanie o dobrą atmosferę w czasie pracy (np. brak kłótni).
materiały zamieszczone na www.gwo.pl
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin