06 Landa, Kultura przedsiebiorczosci w mniej rozwiniętych krajach.pdf
(
1593 KB
)
Pobierz
192381500 UNPDF
62
KULTURA
PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
w zbyt
dużej
mierze opiera
się
na Robinsonowskiej wizji
świata,
wobec tego
także
i jej
nie udaje
się traktować
problematyki kulturowej odpowiednio do jej znaczenia.
janet T. Landa
24. Israel H. Kirzner,
Market Theory and the Price System,
Princeton, N.j., D. van
Nostrand, 1963. Ludwig von Mises,
Nation, State, and Economy,
New York, NYU Press
11919l1983.
4
25. Moim zdaniem,
współczesną krytykę kartezjańskiego
rozumu
najpełniej wyraża
hermeneutyka, ale podobne wyzwania
można znaleźć
w
późnych
pracach Wittgensteina
i innych filozofów.
Kultura i
przedsiębiorczość
w mniej
rozwiniętych
krajach: sieci etnicznych
powiązań
handlowych jako organizacje
gospodarcze
26. Ludwig von Mises,
Nation, State, and Economy,
s. 13
27.
Usiłowałem rozwinąć argumentację
na rzecz
podobieństw między językiem
i procesem rynkowym w: D. Lavoie,
National Economic Planning: What 15 Left
?,
Cambridge, Mass., Ballinger, 1985; idem,
The Market
as a
Procedure for Discovery and
Conveyance ofInarticulate Knowledge, Comparative Economic Studies
28, wiosna 1986;
idem,
The Accounting of Interpretations;
idem,
Computation, Incentives, and Discovery:
The Cognitive Function of Markets in Market-Socialism,
"The Annais of the American
Academy of Political and Social Science" 507,
styczeń
1990, ss.72 -79; idem,
Understan-
ding Differently.
Szerszą analizę
analogii
między językiem
i rynkiem zawiera praca
Horwitza
The Private Basis ofMonetary Order.
Koncentruję się
na
związkach między kulturą
i
przedsiębiorczością
etnicznych
grup gospodarczych w mniej
rozwiniętych
krajach (MRK). W
przeszłości
et-
nicznie jednorodne grupy
pośredników
(EjGP)
odgrywały znaczącą rolę
w
mię
dzykulturowych kontaktach gospodarczych.
1
Niektóre z tych grup, jak na
przykład
Zydzi w
średniowiecznej
Europie,
pełniły
swoje funkcje przez
długi
czas, historia innych, na
przykład Chińczyków
w
Południowo-Wschodniej
Azji, Hindusów we Wschodniej i Centralnej Afryce czy
Libańczyków
w Afryce
Zachodniej, jest znacznie krótsza. jakie
okoliczności przesądzają
o sukcesie
i trwaniu tych grup / Czy kultura ma w tym swój
udział
/2
Ekonomiści
w zasadzie nie interesowali
się tą problematyką uznając, że
są
to zagadnienia
właściwe
pokrewnym dyscyplinom, to jest socjologii,
antropologii kulturowej i teorii marketingu.
jednakże
w ostatnich latach
powstała,
zrazu skromna, ale szybko
rozwijająca się,
literatura ekonomicz-
na
traktująca
o czynnikach
wyznaczających zróżnicowanie
grup etnicz-
nych na rynku pracy i formy ich
przedsiębiorczości.
Na
przykład,
William
Darity i Rhonda Williams krytykowali
współczesną teorię ekonomiczną
(zwłaszcza ekonomię neoklasyczną
i
szkołę austriacką)
za próby zignoro-
wania
myśli stwierdzającej, że
dyskryminacja na rynku
wyjaśnia
rasowe
zróżnicowanie płac
i
zróżnicowanie
finansowych
osiągnięć
rozmaitych
grup etnicznych w warunkach konkurencji.3
Odwołując się zwłaszcza
do
takiej koncepcji konkurencji, jaka jest
łączona
ze
szkołą austriacką
w eko-
nomii, przede wszystkim
zaś
z pracami Israela Kirznera
4
,
Darity i Williams
wskazywali,
że
- stosownie do tego punktu widzenia - dyskryminacyjne
zróżnicowanie płac
nie
może mieć stałego
charakteru,
ponieważ
"zawsze
znajdą się
ludzie
przedsiębiorczy,
którzy
dostrzegą możliwość
zysku, jaki
stwarza dyskryminacyjne
zróżnicowanie płac, wypchną
z rynku pracodaw-
ców
stosujących dyskryminację
i w ten sposób
płace zaczną się
wyrówny-
wać,n
S
Darity i Williams krytykowali
również
to, co nazwali
"nowąll
64
KULTURA
PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Kultura i
przedsiębiorczość
w mniej
rozwiniętych
krajach ...
65
kulturową wersją
teorii zasobów ludzkich -
wiązaną
zwykle z pracami Tho-
masa Sowella
6
i Barry Chiswicka
7
-
która proponuje kulturowe
wyjaśnienia
etnicznego
zróżnicowania
dynamizmu gospodarczego:
"człowiekiem myślącym"
(por. roz. 3,
artykuł
Dona Lavoie). Stosunkowo niedawno
równi,;ż
noblista Herbert Simon
wskazywał
na
potrzebę
interpretowania idei racjonalnego
człowieka
Jako "IstOty
społecznie
uwarunkowaneju:
,
Jeśli
przyjmie
się, że zróżnicowanie
kulturowe stanowi istotny czynnik
wyjaśniający nierówności
etniczne
i
rasowe, to trzeba
też wyjaśnić
powody, dla których jest ono
również
odpowiedzialne za
gospodarczy sukces. Takie
wyjaśnienie
jest jednak
niemożliwe, jeśli
utrzymuje
się, że
rynek
rządzi się
takimi prawami, jakie
stanowią bazę
austriackiej wersji konkurencji. Na
przykład
Sowell
8
najwyraźniej
ma na uwadze
właśnie taką koncepcję
konkurencji.
9
lst0o/ ludzkie nie
są sa~~tnymi,
leibnitzowskimi monadami
powołanymi
do
życia
przez
liberalną
teorl~. Społec~eństwo
me Jest
czymś;
co
zostało
im narzucone, stanowi ono
matrycę;
w której ramach
ludzie
egzystuJą, dojrzewają
i
oddziaływują
na
środowisko. Społeczeństwo obejmujące rodzinę
ale
przecież
nie ograniczone jedynie do niej; zapewnia im nie tylko
wyżywienie;
schronienie
i
be;pie-
czeństwo
w
dzieciństwie
i w
młodości,
lecz
także wiedzę
i
umiejętności;
jakie
są
potrzebne do
trafne?o;.a zatem ?dpowiedniego,
postępowania
w
dorosłym życiu. Społeczeństwo
nieustannie; przez
całe
zycie
człowieka;
sprawuje nad nim
ogromną władzę; wpływając
zasadniczo na
stopień
jego
adaptacji.
15
Darity i Williams twierdzili
też, że
dodatkowy mankament
wyjaśnień
o charakterze
kulturowym stanowi to,
że
nie
są
one w stanie
uwzględnić
specyficznych
doświadczeń
rozmaitych grup etnicznych.
Poszukując
adekwatnej teorii etnicznego sukcesu gospo-
darczego
odwołali się
oni w
końcu
do marksistowskiej koncepcji konkurencji, która, ich
zdaniem, jest do pogodzenia z istnieniem dyskryminacji gospodarczej traktowanej jako
trwałe źródło zróżnicowania osiągnięć
grup rasowych i etnicznych:
Antropologowie zawsze
podkreślali wpływy
kultury na
kształtowanie
ludzkich zacho-
wań.
Na
przykład
clifford Geertz
wyraźnie
stwierdza,
że
ludzie bez kultury byliby
"niewyobrażalnymi
potworkami"
wyposażonymi
w:
k~lka użytecznych
instynktów; niewiele rozpoznawalnych
uczuć
i
brak intelektu:
umysłowe śmietni
kl[ ... ] Aby
zdobyć
dodatkowe informacje;
niezbędne
do
działania;
musimy w ogromnym stopniu
pole?ać ~a
zasobach kulturowych - to jest na skumulowanym "funduszu"
ważnych
symboli. Symbole
są ~lęC
nie
tyl~o formą
przejawiania
się; uzupełnieniem
czy korelatem naszej biologicznej; psychologicz-
neJ I
społecznej
egzystencji; one
ją warunkują. Oczywiście;
bez ludzi nie ma kultury lecz co
ważniejsze
bez kultury nie ma ludzi. ,; ,
Tak
więc, ~esteśmy
niekompletnymi,
niedokończonymi zwierzętami,
które
dopełniają się
za pomo-
cą
kultury - .me kultury rozumianej ogólnie, lecz jej poszczególnych form, to jest kultury Dobu lub
kultury HOPI, kultury jawajskiej czy
włoskiej,
kultury klas
wyższych
i kultury klas
niższych
kultury
akademickiej
i
kultury biznesu.
16
Prezentuję pogląd, że
zarówno marksistowska, jak
i
austriacka koncepcja konkurencji nie
wystarczają
do
wyjaśnienia "emergentności"
i
trwałości
pewnych EJGP w MRK; takich np. jak
Chińczycy
w
Południowo-Wschodniej
Azji; Hindusi we Wschodniej i Centralnej Afryce,
Libańczycy
w Zachod-
niej Afryce czy
Żydzi
w
średniowiecznej Europie.Przedstawię konkurencyjną teorię ekonomiczną;
biorącą
pod
uwagę związki między kulturą
i sukcesem etnicznych grup
pośredników
gospodarczych;
stanowiącą także
komentarz do krytyki kierowanej przez Darity'ego i Williams pod adresem Sowella.
Moja teoria opiera
się
na takich
pojęciach,
jak
pojęcie
kosztów wymiany zaczerp-
nięte
z ekonomii kosztów wymiany
stanowiącej
fragment New Institutional Econo-
mics,pojęcie N-przedsiębiorczości
i funkcji
przedsiębiorczego wypełniania
luk,
pojęcie
norm kulturowych rozumianych jako specyficzne zasoby grupy etnicznej oraz
pojęcie
"konkurencji grupowej"12
zaczerpnięte
ze
współczesnej
teorii ewolucji. jest to teoria
osadzona w materiale empirycznym i
odwołuje się
do danych
dotyczących
empirycznej
rzeczywistości
struktur
społecznych
oraz
k~lturowych wartości określonych
grup etni-
czych
zajmujących się
handlem i do naszej wiedzy o historyczno-instytucjonalnym
kontekście
funkcjonowania tych grup.13
'
Związek między człowi,;kiem
i specyficznymi formami kultury jest
wyjaśniany dokładniej
przez antropologa Frednka Bartha za
pomocą pojęć
"jednostki etniczne" i "grupy etnicz-
ne
u
:
~ ~
P~ak~yczni~ c~łe .~yśle~ie antr~~olog~w
opiera
się
na
założeniu, że zróżnicowanie
kulturowe jest
niecIągłe,
ze
Istnieją
zblorowoscl ludZI
podzielających
w zasadzie
wspólną kulturę różniącą się
od
pozostałych
kultur
powiązanymi
ze
sobą własnościami. Ponieważ
kultura to nic innego jak termin
odnoszący.się ~o
ludzkiego
~achowania,
to
w konsekwencji
należy!,rzyjąć, że istnieją
poszczególne
grupy ludZI, to Jest grupy etniczne,
odpowiadające każdej
z kultur.
1
Homo oeconomicus, kultura i grupa etniczna
A
czymże dokładnie
jest grupa etniczna? Na czym polega jej kulturowa specyfika?
Model samotnej, racjonalnie
działającej
jednostki,
"człowieka
ekonomicznego", stanowi
trzon nauk ekonomicznych. jest to jednostka, która starannie
rozważa możliwe
zyski i
straty po to, aby w
końcu dokonać
racjonalnego wyboru.
14
jednakże,
zanim
człowiek
będzie mógł
racjonalnie
podejmować
decyzje, musi
przejść
przez procesy socjalizacji i
akulturacji. Tymczasem znaczenie
wpływu
kultury czy efektów procesu socjalizacji na
racjonalne decyzje jednostek
było
zwykle przez ekonomistów pomijane.
Wyjątek
godny
zanotowania
stanowią
prace Hayeka.
Był
on szczególnie wyczulony na
związek między
procesami przekazu tradycji i kultury,
toczącymi się
przede wszystkim w rodzinie, a
Według
A.P. Royce
grupę etniczną
charakteryzuje
sześć następujących
cech:
18
1.
Członkow~e
grupy
mają.ws~ólne
pochodzenie, na
przykład
narodowe, lub wspólnych przodków.
2.
CzłonkOWie
grupy
podZielają
podstawowe
wartości
kultury.
3. Grupa jest
powiązana
z innymi grupami etnicznymi
składającymi się
na szerszy system stosunków
społecznych.
4.
Gru~y, etnic~ne mają
charakter ponadlokalny,
przekraczają
granice
więzi
wyznaczonych przez
pokrewlenstwo
I
przez
strukturę
relacji
face to face.
S.
Pojęcie etniczności
jest podtrzymyvvane zarówno przez grupy, jak
i
przez
należące
do nich jednostki.
6. Kate orie e nicz
st'
r
"".
T
66
KULTURA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Kultura i
przedsiębiorczość
w mniej
rozwiniętych
krajach ...
67
Pierwsza ze wskazanych cech dotyczy grupy charakteryzowanej w kategoriach biologicz-
nych lub rasowych.
Członkowie
grupy
są
identyfikowani na podstawie uchwytnych,o-
biektywnych cech fizycznych.
Cała
tradycja antropologiczna koncentruje
się
na drugiej z wymienionych
wyżej
cech, to jest na
związku
grupy etnicznej z
kulturą.
Jest to charakterystyka na tyle
ważna,
że
Barth nazywa
grupę etniczną "nosicielką
kultury".19 Dzieli on kulturowe dziedzictwo
grupy na dwie kategorie: widoczne symbole grupowej
tożsamości,
to, co antropologowie
nazywają
"kulturowym
zróżnicowaniem",
na które
składa się język,
religia,
rytuały,
sposób
ubierania
się,
sposoby
odżywiania,
preferowane przez
członków
grupy i podtrzymywane
dla zademonstrowania grupowej
tożsamości,
oraz
tkwiące
za tym wszystkim
wartości,
etyka i standardy moralne podzielane przez
członków
grupy. Barth akcentuje
również
kluczowe znaczenie
pojęcia
"granicy grupy etnicznej":
natężenie
wzajemnej pomocy i
siła wzajemności między
Ego i
kooperującymi
z nim
partnerami. W interakcjach z
ludźmi
spoza granicy etnicznej czy plemiennej Ego Ocze-
kuje "negatywnej
wzajemności".24
Model dystansów
społecznych
i funkcjonowania za-
sady
wzajemności
Sahlinsa opisuje dobrze zjawiska nepotyzmu i etnocentryzmu
w procesach wymiany
społecznej
czy gospodarczej: jednostka zawsze
będzie
faworyzo-
wała członków
swojej
własnej
grupy etnicznej z
niekorzyścią
dla obcych. Pierre van den
Berghe idzie nawet dalej i poszerza ten model o
argumentację
typu socjobiologicznego
stwierdzając, że
selekcja krewniacza i
wzajemnościowy
altruizm w pozaludzkim
świecie
sprzyja
"odpowiedniości"
jednostek. Traktuje on
etniczność
jako
"selekcję krewniaczą",
a
grupę etniczną
(ethny)
jako
reprezentację zewnętrznych
granic
reprodukującej się
grupy bliskich lub
odległych
krewniaków, którzy
znają się
i
mają
do siebie zaufanie.
Jednostka intuicyjnie oczekuje,
że członek
tej samej
grupy etnicznej
zachowa
się
przynajmniej nieco
bardziej
życzliwie aniżeli
obcy z uwagi na
selekcję krewniaczą wzmocnioną działaniem
zasady
wzajemności.
Wspólne geny
skłaniają
do
życzliwości,
a codzienna
współzależność
wzmacnia
tę
krewniaczą selekcję.
Inni
członkowie
tej samej
grupy etnicznej
są.
w
najgłębszym
sensie tego
określenia,
"naszymi
ludźmi".25
[, ..] granica
grupy etnicznej
wyznacza przebieg
życia społecznego
- zawiera nader skom-
plikowany wzór zachowall i stosunków
społecznych.
Zidentyfikowanie
człowieka
jako
współuczestnika
grupy etnicznej
zakłada wspólnotę
kryteriów oceny
i
wartościowania.
Zawiera
więc założenie, że
dwóch ludzi
w
zasadzie "uznaje te same
reguły
gry"[...]
Z drugiej strony, traktowanie innych jako obcych, jako
członków
innej
grupy etnicznej,
pociąga
za
sobą dostrzeżenie
pewnych
różnie, odmienności
kryteriów
wartościowania
i
oceny oraz
ograniczenie interakcji do tych dziedzin, co do których
zakłada się wspólnotę
znaczeń
i interesów.
2o
Etnocentryzm, wskazywanie na "swoich", którym
należy wierzyć,
i dyskryminacja ski ero-
~ana przeci~ko
lIobcym
ll
,
którym nie
można ufać, stanowią nieodłączną cechę
wszyst-
kich grup etmcznych.
Jednakże
nie wszystkie grupy etniczne
są
etnocentryczne w tym
samy~
.stopniu. N.iektóre z nich
są
bardziej etnocentryczne
niż
inne po prostu dlatego,
że
bardZiej skuteczme
potrafią narzucić
respekt dla swoich
wartości
i norm.
Czwarta cecha
podkreśla
to,
Że tożsamość
etniczna pojawia
się
jedynie w
kontekście
międzyetnicznych
kontaktów.
Zwłaszcza
Barth
przywiązuje wagę
do tego,
że
"dostrze-
ganie
różnic
etnicznych nie stanowi konsekwencji braku interakcji
społecznych
oraz
akceptacji, przeciwnie - brak interakcji oraz akceptacji
często
staje
się podstawą
do
powstawania poszczególnych etnicznych systemów
społecznych".26
Piąta
cecha
etniczności
wskazuje na to,
że
- jak twierdzi Royce
27
-
ma ona charakter
w
dużej
mierze sytuacyjny,
dokładniej zaś, że może stać się
przedmiotem manipulacji
zmierzających
do dostosowania jej do
określonych okoliczności:
Nacisk, jaki Barth
kładzie
na
zależność
jednostki od
wartości
i etyki
własnej
grupy
etnicznej, jest
wyjaśniany dokładniej
przez biologa Lewisa Thomasa.
Mówiąc
o terminie
służącym
do wskazania na siebie samego,
myse/f,
Thomas stwierdza:
Podstawą były
se lub
seu,
proste zaimki w trzeciej osobie, a
większość
pochodnych
słów,
poza
sef~
itselt
została
stworzona po to, aby
wskazywać
na innych,
jakoś powiązanych
z
jednostką,
ludzi;
sibs
i
gossips,
krewniacy i bliscy znajomi, to
słowa pochodzące
od
seu. Se
było również
stosowane
do wskazania na
coś
obcego,
oddzielnego,
stąd biorą się
takie
słowa,
jak
separate, secret
i
segregate.
Od rozszerzonej podstawy
swedh
pochodzi greckie
słowo
ethnos
oznaczające
ludzi "tego samego
rodzaju" i
ethos
oznaczające
obyczaje tych ludzi.
Ethics
wskazuje na zachowania ludzi podobne
do
zachowań
jednostki, a
więc własną etykę
jednostki.
21
Mamy
więc
do czynienia z
niewątpliwym związkiem pomiędzy tożsamością
jednostki,
grupy etnicznej a
etyką
takiej grupy.
Tożsamość
to
coś,
co jest ustalane w toku procesu
socjalizacji i akulturacji. Autoidentyfikacja
związana
z
przynależnością
do grupy etnicz-
nej oznacza uczestnictwo we "wspólnocie moralnej" ludzi podobnych do jednostki.
Krótko
mówiąc,
autodefinicja
człowieka
jest "wyznaczona przez
kulturęu.
22
Trzecia z wymienionych
wyżej
cech
wiąże się
z istnieniem mniejszych grup w ra-
mach szerszej grupy etnicznej. Na
przykład
antropolog Marshall Sahlins
uważa jednostkę,
Ego, za
zakorzenioną
w
poszerzających się,
koncentrycznych
kręgach
stosunków
między
ludźmi
wyznaczanych przez:
rodzinę, pokrewieństwo, społeczność lokalną
i w
końcu
grupę plemienną
czy
etniczną.23 Uważa
on,
że
Ego wchodzi w interakcje z innymi
jednostkami w
poszerzających się
coraz bardziej sferach
społecznych,
w których pokre-
wieństwo/dystans społeczny zwiększa się
w
miarę
przesuwania
się
Ego z centrum ku
- -
-~,
-- - ---- ---- -
--<-- :----:
\AI
....... : ....." .........
,.'i""!,c7... ni..,. cia
rl",;:t:łnr::.r"M r::.nnłpr7nvch
7mnieisza sie
(1)
w pewnych granicach jednostki
mogą wybierać między
rozmaitymi
tożsamościami;
(2) ludzie
wykorzystują dostępne
opcje i
posługują się tożsamością etniczną, jeśli uznają
to za korzystne; (3)
w
procesie
posługiwania się tożsamością
ludzie
muszą wchodzić
w spór z innymi jego uczestnikami,
~óryc~
interes,y i punkty widzenia
mogą być całkiem
odmienne_ Krótko
mówiąc,
sposób
posługiwania
SIę tozsamośclą etniczną
jest
dość płynny
i
elastyczny.28
Szó~ta
cecha wskazuje na to,
że
grupy etniczne
mają
swoje nazwy,
służące
im jako
dOniosłe
symbole utrzymywania
własnej tożsamości.
Grupa etniczna ustanawia
zewnęt
rzne granice, wedle których przeprowadza
się podział
na
II
swo
ich
ll
illobcych".
Do omawianych
sześciu
cech definicyjnych grupy etnicznej
powinniśmy dodać
jeszcze
siódmą, wskazującą
na to,
że
grupy etniczne
stanowią również
podstawowe
:'grupy.
prz~kazu
ku Itury", to jest,
że
cechy ku Iturowe grup etnicznych
są
traktowane jako
Ich dZiedZICtwo, które przekazywane jest
głównie, choć
nie
wyłącznie,
w toku wycho-
wania w rodzinie. I znów pojawia
się związek
miedzy grupa etniczna
i
kultura. ale w tym
68
KULTURA
PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Kultura i
przedsiębiorczość
w mniej
rozwiniętych
krajach ...
69
przypadku
pojęcie
kultury jest definiowane jako
"międzypokoleniowy
przekaz wiedzy,
wartości
i innych czynników
kształtujących
zachowanie,
odbywający się
w toku naucza-
nia i poprzez mechanizmy imitacji".29 Wszystkie te cechy grup etnicznych
okażą się
ważne
dla naszej teorii pojawiania
się
i trwania EJGP i granic etnicznej wymiany handlo-
wej.
ne wobec umów rynkowych,
mające chronić
strony przed oportunizmem. Ich
funkcją
jest
zatem racjonalizacja kosztów wymuszenia respektu dla warunków umowy.
Kenneth Arrow
wskazywał
na jeszcze inny sposób, w jaki
społeczeństwo
ogranicza
zachowania oportunistyczne:
są
to kodeksy
postępowania
i kodeksy etyczne
sprzyjające
wzajemnemu zaufaniu stron
szanujących
ten sam kodeks. Zaufanie racjonalizuje koszty
wymiany.
Wysokość
kosztów wymiany
może
- w przypadku braku wzajemnego zaufania
-
prowadzić
do likwidacji
określonych
rynków.
3s
W MRK przejawem wzajemnego zaufania
są
instytucje
przypominające
pod wielo-
ma
względami
kluby
zrzeszające
partnerów wymiany
należących
do etnicznie jednorod-
nych grup
pośredników
handlowych. Ich
funkcją
jest racjonalizacja kosztów wymuszenia
respektu dla umów.
(Rozwinę
jeszcze ten temat.)
Role, instytucje i koszty wymiany
Wskazywałam już
na to,
że istotną cechę
grupy etnicznej stanowi
podporządkowanie się
jej
członków
jednemu systemowi etycznemu i
określonym regułom
gry. Jest to istotne dla
zrozumienia
pojęcia
norm jako instytucji. Czym
dokładnie są
normy?
Według
politologa
Elinor Ostrom, normy
to zalecenia powszechnie znane
i
wykorzystywane przez uczestników do
uporządkowania
powtarzal-
nych,
współzależnych
od siebie stosunków. Zalecenia
wskazują
na to, jakie
działania
(lub stany rzeczy)
są
nakazane, zakazane lub dozwolone. Normy
stanowią
rezultat jawnych lub skrytych
wysiłków
pewnych grup,
zmierzających
do wprowadzenia
porządku
i zapewnienia
przewidywalności
w
określo
nych sytuacjach poprzez:
(1)
tworzenie pozycji (uczestników,
członków,
itp.),
(2)
określenie
sposobów zajmowania lub opusz-
czania pozycji,
(3)
określenie działan,
których wymaga
się
od ludzi
zajmujących określone
pozycje:
jakie
działania
wolno, jakich
zaś
nie wolno
im
podejmować,
(4) wskazanie, jakie rezultaty zajmowania
określonych
pozycji
są
oczekiwane, dozwolone
bądź
zakazane.
3o
Przedsiębiorczość,
niedoskonaly rynek i funkcja
wypełniania
luk
Przedsiębiorczość
jest
często
traktowana jako czwarty czynnik produkcji - obok ziemi
uprawnej, pracy i
kapitału.
Charakterystyka ludzi
przedsiębiorczych
to problem ro-
dzący
wiele kontrowersji. Na
przykład
Frank Knight
akcentował
to,
że kontrolują
oni
obszary
niepewności,
Joseph Schumpeter
kładł
nacisk na ich funkcje innowacyjne,
a Israel Kirzner na to,
że dysponują
oni
subiektywną zdolnością
dostrzegania i wyko-
rzystywania
różnic
cenowych.
36
(Por.
artykuł
Lavoie.)Tak
więc, pojęcie przedsiębior
czości
pozostaje nadal tak dalece niejasne,
że
przypomina nieco
pojęcie
Ijednorożca".
37
Nie ma jednak
wątpliwości, że człowiek przedsiębiorczy
opisywany przez Knig-
hta, Schumpetera i Kirznera to
postać
ze
świata
ro z w i n i
ęte
j gospodarki zachod-
niej.Ponieważ
gospodarki MRK
różnią się
zasadniczo od
rozwiniętych
zachodnich
gospodarek,
można oczekiwać, że
rola ludzi
przedsiębiorczych
w tych krajach rów-
nież będzie
odmienna. William Glade
zaproponował
ogólny schemat analityczny
przydatny do badania
przedsiębiorczości
w MRK. 38 Teoria
przedsiębiorczości,
powia-
da on, musi
uwzględniać strukturę
szans, wyznaczone z
zewnątrz
czynniki struktural-
ne i
środowiskowe,
takie jak zmiana technologiczna, przemiany demograficzne,
dynamika popytu
wyznaczająca
popytowe aspekty
przedsiębiorczości,
a
także
oko-
liczności kształtujące
warunki wykorzystania
możliwości
gospodarczych.
Zakładając,
że
struktura
możliwości
gospodarczych ma charakter obiektywny, to jaki charakter
mają
czynniki
wpływające
na to, kto
będzie dostrzegał
i
wykorzystywał istniejące
możliwości
gospodarcze? Glade sugeruje,
że zdolność
do wykorzystywania nowych
możliwości będzie zależała
od wszystkich kluczowych zasobów, nie
zaś
od takich
konwencjonalnych kategorii, jak ziemia uprawna, praca i
kapitał.
Sieci informacji,
powiązania
polityczne, "gwarancje
bezpieczeństwa
wymianyU i mechanizmy mobili-
zacji
kapitału mogą również stać się
zasobami o znaczeniu kluczowym dla pojawienia
się przedsiębiorczości.
Teoria
N-przedsiębiorczości
Harveya Leibensteina
również podkreśla
znaczenie
niekonwencjonalnych zasobów w mechanizmach
przedsiębiorczości.
Leibenstein tak
oto definiuie
przedsiębiorczość:
Krótko
mówiąc,
wszystkie normy
zawierają
pewne zalecenia, które
nakazują, zakazują
lub
dozwalają podejmować
pewne
działania
i, co
więcej, podporządkowanie się
tym
zaleceniom jest przedmiotem
uważnej
obserwacji oraz
może zostać
wymuszone.
31
Wszystkie grupy etniczne
mają
takie normy,
należy
jednak
podkreślić, że
niektóre z nich
potrafią
bardziej skutecznie
wymusić
ich przestrzeganie. Te grupy etniczne, które zdomi-
nowały rolę pośredników
handlowych, takie jak
Chińczycy
w
Południowo-Wschodniej
Azji,Hindusi we Wschodniej i Centralnej Afryce
cZl
Żydzi
w Jerba i w Antwerpii,
mają
szczegółowe
kodeksy opatrzone systemem sankcji.
2 .
Studia nad instytucjami
stanowią
trzon ekonomii kosztów wymiany,
będącej częścią
New Institutional Economics.
33
Instytucje
pojawiają się
po to, aby
racjonalizować
koszty
wymiany. Koszty wymiany
obejmują
poszukiwanie partnerów oraz koszty negocjowania
i wymuszenia respektu dla kontraktu. Oliver E. Williamson
wskazywał
na to,
że
w
rozwiniętych
gospodarkach kapitalistycznych
pojawiają się
trzy alternatywne instytucje
gospodarcze lub formy organizacji gospodarczych
służące
koordynacji
działań uzależ
nionych od siebie
przedsiębiorstw:
rynek i umowy, pionowo zintegrowane
przedsiębior
stwo oraz umowy
długoterminowe.
W pracy Williamsona kluczowe znaczenie ma
behawiorystyczne
założenie, że
"pewne jednostki
zachowują się
niekiedy oportunistycz-
nie" i
że różnice wiarygodności
rzadko
są
dostrzegalne ex ante. W konsekwencji ex ante
podejmuje
się wysiłki zmierzające
do ustalenia
wiarygodności
partnera oraz tworzy
zabezpieczenia
działające
ex post.
34
Oportunizm jest tu definiowany jako "egoizm
połączony
ze sprytem", a jego
przykład
to
złamanie
kontraktu. Williamson utrzymuje,
że
n.i",n..nAl'" intatT..
"ri"
i
rłh
ICTr'ltarlYlin{"'I\!r.Ip IllYlr'l\Af\'
..
t~n(lwi::.
,tri
Iktllrv
rpolll::lrvinp
;;łltprn::ltvw-
70
KULTURA
PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Kultura i
przedsiębiorczość
w mniej
rozwiniętych
krajach ...
71
działalność niezbędna
dla stworzenia i prowadzenia
przedsiębiorstwa
w
warunkach
nie~
pewności
rynkowej
bądź
istnienia
niedookreślonych
rynków, których funkcja produkcyjna
nie jest do
końca
rozpoznana. W obu przypadkach
człowiek przedsiębiorczy
koordynuje
działania obejmujące
rozmaite rynki,
działa
on
więc
na
"międzyrynkowym
styku", Jednak-
że
w
przypadku
N-przedsiębiorczości
nie wszystkie rynki
istnieją
lub
działają,
tak
więc,
aby
odnieść
sukces,
człowiek przedsiębiorczy
musi
własnymi wysiłkami zastąpić
manka-
menty rynków[...] Ludzie
przedsiębiorczy,
zgodnie z
naszą definicją,
to jednostki lub
grupy jednostek o czterech podstawowych cechach:
łączą
oni rozmaite rynki,
potrafią
działać
na wadliwie
funkcjonujących
rynkach (funkcja
uzupełniania
braków),
potrafią
zdobywać
konieczne zasoby i
tworzą
lub
rozbudowują trwałe całości transformujące
pozyskane zasoby (tj.
przedsiębiorstwa).39
EJGP i zindywidualizowane sieci
powiązań
gospodarczych jako wydajne
organizacje gospodarcze: perspektywa kosztów wymiany
Swoją teorię
pojawiania
się
EJGp
42
oraz jej uogólnienie
43
zaprezentowałam
gdzie indziej.
Tutaj
przedstawię
jedynie jej podsumowanie i
skoncentruję się
na pochodzeniu EJGP.
W warunkach
niepewności
umów
panujących
w MRK handlowcy
muszą radzić
sobie z oportunizmem
prowadzącym
do
łamania
umów.
Działając
na indywidualnym
mikropoziomie
zdają
sobie
sprawę
z tego,
że
nie
są
izolowanymi jednostkami,
uświada
miają
sobie jasno swoje zakorzenienie w szerszych strukturach - rodzinie, klanie, grupie
etnicznej - które
narzucają
normy
regulujące
zachowania uczestników. Racjonalna,
"społecznie
zakorzeniona jednostka"
działająca
w warunkach
niepewności
umów obrotu
nie
będzie
beztrosko
wchodziła
w bezosobowe stosunki wymiany z anonimowymi uczes-
tnikami rynku. Gdy Ego wybiera swoich partnerówhandlowych, kieruje
się między
innymi
ich
wiarygodnością.
Ego
przedkłada
zatem krewniaków nad obcych,
bliższych
krewnych
nad dalszych i
członków
swojej grupy etnicznej nad outsiderów,
kierując się prostą
regułą:
im mniejszy dystans, tym
większa wiarygodność,
im
większa wiarygodność,
tym
niższe
koszty ochrony umów.
Zdolność
do
świadomej
refleksji
części
indywidualnych
przedsiębiorców umożliwia
im
rozmyślne
tworzenie osobistych sieci
powiązań
gospodarczych
pomyślanych
jako
ochrona przed oportunizmem w obrocie. Dla niektórych z nich skoncentrowane
wokół
Ego sieci
powiązań
gospodarczych
są utożsamiane
z granicami etnicznymi lub religijny-
mi. Handlowiec nie
będzie uczestniczył
w obrocie
przekraczającym
te granice,
jeśli
koszty wymuszenia respektu dla umów z obcymi
są
postrzegane jako
wyższe aniżeli
korzyści.
Dla tych
przedsiębiorców,
którzy
muszą przekraczać
etniczne/religijne granice
po to, aby
uzyskać dostęp
do
określonych
towarów, podobna kalkulacja dotyczy porów-
nania kosztów wymuszenia poszanowania warunków umowy w obrocie z obcymi -
łącznie
z
posłużeniem się gotówką
- z kosztami wyeliminowania obcych.
Zakładając
istnienie
powiązanych
ze
sobą
rynków,
strukturalną konsekwencją
racjonalnych decyzji
wielu indywidualnych
przedsiębiorców wybierających
wiarygodnych partnerów jest
pojawienie
się
EJGP/osobistych sieci
powiązań
gospodarczych, których normy
określają
zachowania uczestników. Strukturalne efekty racjonalnych decyzji podejmowanych
przez wielu
przedsiębiorców,
to jest powstawanie EJGP, wcale nie
muszą być
przez nich
rozumiane. Normy
postępowania obowiązujące
w EJGP
stanowią
rezultat
działania"nie
widzialnej
ręki
", to jest mechanizmu pokrewnego mechanizmowi odpowiedzialnemu za
powstawanie spontanicznego
ładu
opisywanego przez ekonomistów ze
szkołyaustriac
kiej.
Ponieważ
EJGP stanowi
część
szerszej grupy etnicznej z
określonymi
tradycjami
i normami kulturowymi, jest wielce prawdopodobne,
że
normy
obowiązujące
w EJGP
będą
postrzegane jako emergentne zjawisko
powstające
w wysoce
złożonym,
wielohie-
rarchicznym systemie
społecznym.
Pojawienie
się
EJGP racjonalizuje koszty wymiany poprzez
ochronę
umów
między
uczestniczącymi
w nich stronami, ale odbywa
się
to w
różny
sposób. Wzajemne zaufa-
nie
między
stronami racjonalizuje koszty wymuszenia respektu dla warunków umowy,
, ,
Powszechność niepełnych
i
niedoskonałych
rynków przyczynia
się
do wzrostu znaczenia
N-przedsiębiorczości obejmującej
rozmaite sposoby redukcji ryzyka i
niepewności zwią
zanej z prowadzeniem operacji handlowych. Nathaniel Leff twierdzi,
że
-
biorąc
pod
uwagę większe
ryzyko i
większą niepewność, niemalże
nieuniknione warunki prowadze-
nia operacji na rynkach MRK-
jest wysoce prawdopodobne,
iż przedsiębiorczość
w MRK
będzie obejmowała coś więcej
niż
psychologiczne wyczulenie na nowe
możliwości
i wykorzystywanie ich w agresywnej
polityce inwestycyjnej. Szczególne warunki
kształtujące
poziom ryzyka i
niepewności
oraz potrzeba zabezpieczenia systematycznych dostaw
narzucą
prawdopodobnie nowe
oczekiwania.
4o
Leff
kładzie
nacisk na znaczenie organizacji
przemysłowych
typu "Grupa", to jest
wielkich
przedsiębiorstw przypominających
pod pewnymi
względami amerykańskie
konglomeraty i
japońskie
zaibatsu,
"produkujące
i
inwestujące
w kilka rozmaitych
dziedzin - co
pociąga
za
sobą pionową integrację
oraz gospodarcze i technologiczne
zależności.
Znaczna
część
nowoczesnej produkcji w MRK pochodzi z
prx~atnych,
krajowych
przedsiębiorstw
zorganizowanych
według
wzorca «Grupy»."
1
"Grupa"
Leffa jest zdolna do
przezwyciężenia niedoskonałości
rynków w MRK
dzięki dostępo
wi do
kapitału
i informacji, a
także dzięki
redukcji
niepewności wokół
decyzji doty-
czących
inwestycji i produkcji.
W
następnej części rozważań koncentruję się
na
N-przedsiębiorczym "wypełnia
niu luk" i na udziale
pośredników
handlowych w
rozwiązywaniu
problemu niepew-
ności
u mów w MRK, a
więc
w takich warunkach, w których prawne mechanizmy
wymuszania respektu dla umów nie
są
dostatecznie dobrze
rozwinięte. Kładę
nacisk
zwłaszcza
na
zdolność przedsiębiorczego pośrednika
do tworzenia EJGP i sieci wy-
miany w celu racjonalizowania kosztów wymuszenia respektu dla umów - jest to
problem pomijany w teorii
przedsiębiorczości
i w tych
działach
ekonomii, które
zajmują się
zagadnieniami wzrostu gospodarczego. EJGP nie
przypominają
tych
wzorów organizacji gospodarczych, które Leff opisuje terminem "Grupa". Ta forma
,organizacji nie opiera
się
na pionowej integracji rozmaitych
przedsiębiorstw,
przeciw-
nie -
są
to zdecentralizowane sieci
powiązań
gospodarczych
między
niezależnymi przedsiębiorstwami. Łączą
je jedynie
cząstkowe powiązania między
poszczególnymi firmami, ale nie ma w tych
powiązaniach żadnej
ogólnej zasady
','
r"
p
'::l
,t
,p p
.
o r
~I
7
Plik z chomika:
marysiari
Inne pliki z tego folderu:
01 Polanyi, Szatański młyn.pdf
(11447 KB)
10 Holmes, Rodowody koncepcji rządów prawa.pdf
(10850 KB)
07 Beck, Grande, Europa kosmopolityczna r. II.pdf
(9306 KB)
01 Veblen, Teoria klasy próżniaczej, r VIII i IX.pdf
(11953 KB)
09 Esping-Andersen, Trzy ekonomie polityczne świata kapitalistycznego.pdf
(8398 KB)
Inne foldery tego chomika:
ANTROPOLOGIA
FILOZOFIA
Medioznawstwo, telewizja, kultura masowa
PEDAGOGIKA
PSYCHOLOGIA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin