06 Landa, Kultura przedsiebiorczosci w mniej rozwiniętych krajach.pdf

(1593 KB) Pobierz
192381500 UNPDF
62
KULTURA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
w zbyt dużej mierze opiera się na Robinsonowskiej wizji świata, wobec tego także i jej
nie udaje się traktować problematyki kulturowej odpowiednio do jej znaczenia.
janet T. Landa
24. Israel H. Kirzner, Market Theory and the Price System, Princeton, N.j., D. van
Nostrand, 1963. Ludwig von Mises, Nation, State, and Economy, New York, NYU Press
11919l1983.
4
25. Moim zdaniem, współczesną krytykę kartezjańskiego rozumu najpełniej wyraża
hermeneutyka, ale podobne wyzwania można znaleźć w późnych pracach Wittgensteina
i innych filozofów.
Kultura i przedsiębiorczość w mniej
rozwiniętych krajach: sieci etnicznych
powiązań handlowych jako organizacje
gospodarcze
26. Ludwig von Mises, Nation, State, and Economy, s. 13
27. Usiłowałem rozwinąć argumentację na rzecz podobieństw między językiem
i procesem rynkowym w: D. Lavoie, National Economic Planning: What 15 Left ?,
Cambridge, Mass., Ballinger, 1985; idem, The Market as a Procedure for Discovery and
Conveyance ofInarticulate Knowledge, Comparative Economic Studies 28, wiosna 1986;
idem, The Accounting of Interpretations; idem, Computation, Incentives, and Discovery:
The Cognitive Function of Markets in Market-Socialism, "The Annais of the American
Academy of Political and Social Science" 507, styczeń 1990, ss.72 -79; idem, Understan-
ding Differently. Szerszą analizę analogii między językiem i rynkiem zawiera praca
Horwitza The Private Basis ofMonetary Order.
Koncentruję się na związkach między kulturą i przedsiębiorczością etnicznych
grup gospodarczych w mniej rozwiniętych krajach (MRK). W przeszłości et-
nicznie jednorodne grupy pośredników (EjGP) odgrywały znaczącą rolę w mię­
dzykulturowych kontaktach gospodarczych. 1 Niektóre z tych grup, jak na
przykład Zydzi w średniowiecznej Europie, pełniły swoje funkcje przez długi
czas, historia innych, na przykład Chińczyków w Południowo-Wschodniej
Azji, Hindusów we Wschodniej i Centralnej Afryce czy Libańczyków w Afryce
Zachodniej, jest znacznie krótsza. jakie okoliczności przesądzają o sukcesie
i trwaniu tych grup / Czy kultura ma w tym swój udział /2
Ekonomiści w zasadzie nie interesowali się tą problematyką uznając, że
to zagadnienia właściwe pokrewnym dyscyplinom, to jest socjologii,
antropologii kulturowej i teorii marketingu. jednakże w ostatnich latach
powstała, zrazu skromna, ale szybko rozwijająca się, literatura ekonomicz-
na traktująca o czynnikach wyznaczających zróżnicowanie grup etnicz-
nych na rynku pracy i formy ich przedsiębiorczości. Na przykład, William
Darity i Rhonda Williams krytykowali współczesną teorię ekonomiczną
(zwłaszcza ekonomię neoklasyczną i szkołę austriacką) za próby zignoro-
wania myśli stwierdzającej, że dyskryminacja na rynku wyjaśnia rasowe
zróżnicowanie płac i zróżnicowanie finansowych osiągnięć rozmaitych
grup etnicznych w warunkach konkurencji.3 Odwołując się zwłaszcza do
takiej koncepcji konkurencji, jaka jest łączona ze szkołą austriacką w eko-
nomii, przede wszystkim zaś z pracami Israela Kirznera 4 , Darity i Williams
wskazywali, że - stosownie do tego punktu widzenia - dyskryminacyjne
zróżnicowanie płac nie może mieć stałego charakteru, ponieważ "zawsze
znajdą się ludzie przedsiębiorczy, którzy dostrzegą możliwość zysku, jaki
stwarza dyskryminacyjne zróżnicowanie płac, wypchną z rynku pracodaw-
ców stosujących dyskryminację i w ten sposób płace zaczną się wyrówny-
wać,n S Darity i Williams krytykowali również to, co nazwali "nowąll
192381500.012.png
64
KULTURA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Kultura i przedsiębiorczość w mniej rozwiniętych krajach ...
65
kulturową wersją teorii zasobów ludzkich - wiązaną zwykle z pracami Tho-
masa Sowella 6 i Barry Chiswicka 7 - która proponuje kulturowe wyjaśnienia
etnicznego zróżnicowania dynamizmu gospodarczego:
"człowiekiem myślącym" (por. roz. 3, artykuł Dona Lavoie). Stosunkowo niedawno
równi,;ż noblista Herbert Simon wskazywał na potrzebę interpretowania idei racjonalnego
człowieka Jako "IstOty społecznie uwarunkowaneju:
,
Jeśli przyjmie się, że zróżnicowanie kulturowe stanowi istotny czynnik wyjaśniający nierówności
etniczne i rasowe, to trzeba też wyjaśnić powody, dla których jest ono również odpowiedzialne za
gospodarczy sukces. Takie wyjaśnienie jest jednak niemożliwe, jeśli utrzymuje się, że rynek rządzi się
takimi prawami, jakie stanowią bazę austriackiej wersji konkurencji. Na przykład Sowell 8 najwyraźniej
ma na uwadze właśnie taką koncepcję konkurencji. 9
lst0o/ ludzkie nie są sa~~tnymi, leibnitzowskimi monadami powołanymi do życia przez liberalną
teorl~. Społec~eństwo me Jest czymś; co zostało im narzucone, stanowi ono matrycę; w której ramach
ludzie egzystuJą, dojrzewają i oddziaływują na środowisko. Społeczeństwo obejmujące rodzinę ale
przecież nie ograniczone jedynie do niej; zapewnia im nie tylko wyżywienie; schronienie i be;pie-
czeństwo w dzieciństwie i w młodości, lecz także wiedzę i umiejętności; jakie potrzebne do
trafne?o;.a zatem ?dpowiedniego, postępowania w dorosłym życiu. Społeczeństwo nieustannie; przez
całe zycie człowieka; sprawuje nad nim ogromną władzę; wpływając zasadniczo na stopień jego
adaptacji. 15
Darity i Williams twierdzili też, że dodatkowy mankament wyjaśnień o charakterze
kulturowym stanowi to, że nie one w stanie uwzględnić specyficznych doświadczeń
rozmaitych grup etnicznych. Poszukując adekwatnej teorii etnicznego sukcesu gospo-
darczego odwołali się oni w końcu do marksistowskiej koncepcji konkurencji, która, ich
zdaniem, jest do pogodzenia z istnieniem dyskryminacji gospodarczej traktowanej jako
trwałe źródło zróżnicowania osiągnięć grup rasowych i etnicznych:
Antropologowie zawsze podkreślali wpływy kultury na kształtowanie ludzkich zacho-
wań. Na przykład clifford Geertz wyraźnie stwierdza, że ludzie bez kultury byliby
"niewyobrażalnymi potworkami" wyposażonymi w:
k~lka użytecznych instynktów; niewiele rozpoznawalnych uczuć i brak intelektu: umysłowe śmietni­
kl[ ... ] Aby zdobyć dodatkowe informacje; niezbędne do działania; musimy w ogromnym stopniu
pole?ać ~a zasobach kulturowych - to jest na skumulowanym "funduszu" ważnych symboli. Symbole
są ~lęC nie tyl~o formą przejawiania się; uzupełnieniem czy korelatem naszej biologicznej; psychologicz-
neJ I społecznej egzystencji; one ją warunkują. Oczywiście; bez ludzi nie ma kultury lecz co ważniejsze
bez kultury nie ma ludzi. ,; ,
Tak więc, ~esteśmy niekompletnymi, niedokończonymi zwierzętami, które dopełniają się za pomo-
kultury - .me kultury rozumianej ogólnie, lecz jej poszczególnych form, to jest kultury Dobu lub
kultury HOPI, kultury jawajskiej czy włoskiej, kultury klas wyższych i kultury klas niższych kultury
akademickiej i kultury biznesu. 16
Prezentuję pogląd, że zarówno marksistowska, jak i austriacka koncepcja konkurencji nie wystarczają
do wyjaśnienia "emergentności" i trwałości pewnych EJGP w MRK; takich np. jak Chińczycy
w Południowo-Wschodniej Azji; Hindusi we Wschodniej i Centralnej Afryce, Libańczycy w Zachod-
niej Afryce czy Żydzi w średniowiecznej Europie.Przedstawię konkurencyjną teorię ekonomiczną;
biorącą pod uwagę związki między kulturą i sukcesem etnicznych grup pośredników gospodarczych;
stanowiącą także komentarz do krytyki kierowanej przez Darity'ego i Williams pod adresem Sowella.
Moja teoria opiera się na takich pojęciach, jak pojęcie kosztów wymiany zaczerp-
nięte z ekonomii kosztów wymiany stanowiącej fragment New Institutional Econo-
mics,pojęcie N-przedsiębiorczości i funkcji przedsiębiorczego wypełniania luk, pojęcie
norm kulturowych rozumianych jako specyficzne zasoby grupy etnicznej oraz pojęcie
"konkurencji grupowej"12 zaczerpnięte ze współczesnej teorii ewolucji. jest to teoria
osadzona w materiale empirycznym i odwołuje się do danych dotyczących empirycznej
rzeczywistości struktur społecznych oraz k~lturowych wartości określonych grup etni-
czych zajmujących się handlem i do naszej wiedzy o historyczno-instytucjonalnym
kontekście funkcjonowania tych grup.13
'
Związek między człowi,;kiem i specyficznymi formami kultury jest wyjaśniany dokładniej
przez antropologa Frednka Bartha za pomocą pojęć "jednostki etniczne" i "grupy etnicz-
ne u :
~ ~
P~ak~yczni~ c~łe .~yśle~ie antr~~olog~w opiera się na założeniu, że zróżnicowanie kulturowe jest
niecIągłe, ze Istnieją zblorowoscl ludZI podzielających w zasadzie wspólną kulturę różniącą się od
pozostałych kultur powiązanymi ze sobą własnościami. Ponieważ kultura to nic innego jak termin
odnoszący.się ~o ludzkiego ~achowania, to w konsekwencji należy!,rzyjąć, że istnieją poszczególne
grupy ludZI, to Jest grupy etniczne, odpowiadające każdej z kultur. 1
Homo oeconomicus, kultura i grupa etniczna
A czymże dokładnie jest grupa etniczna? Na czym polega jej kulturowa specyfika?
Model samotnej, racjonalnie działającej jednostki, "człowieka ekonomicznego", stanowi
trzon nauk ekonomicznych. jest to jednostka, która starannie rozważa możliwe zyski i
straty po to, aby w końcu dokonać racjonalnego wyboru. 14 jednakże, zanim człowiek
będzie mógł racjonalnie podejmować decyzje, musi przejść przez procesy socjalizacji i
akulturacji. Tymczasem znaczenie wpływu kultury czy efektów procesu socjalizacji na
racjonalne decyzje jednostek było zwykle przez ekonomistów pomijane. Wyjątek godny
zanotowania stanowią prace Hayeka. Był on szczególnie wyczulony na związek między
procesami przekazu tradycji i kultury, toczącymi się przede wszystkim w rodzinie, a
Według A.P. Royce grupę etniczną charakteryzuje sześć następujących cech: 18
1. Członkow~e grupy mają.ws~ólne pochodzenie, na przykład narodowe, lub wspólnych przodków.
2. CzłonkOWie grupy podZielają podstawowe wartości kultury.
3. Grupa jest powiązana z innymi grupami etnicznymi składającymi się na szerszy system stosunków
społecznych.
4. Gru~y, etnic~ne mają charakter ponadlokalny, przekraczają granice więzi wyznaczonych przez
pokrewlenstwo I przez strukturę relacji face to face.
S. Pojęcie etniczności jest podtrzymyvvane zarówno przez grupy, jak i przez należące do nich jednostki.
6. Kate orie e nicz
st' r
"".
192381500.013.png 192381500.014.png
T
66
KULTURA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Kultura i przedsiębiorczość w mniej rozwiniętych krajach ...
67
Pierwsza ze wskazanych cech dotyczy grupy charakteryzowanej w kategoriach biologicz-
nych lub rasowych. Członkowie grupy identyfikowani na podstawie uchwytnych,o-
biektywnych cech fizycznych.
Cała tradycja antropologiczna koncentruje się na drugiej z wymienionych wyżej
cech, to jest na związku grupy etnicznej z kulturą. Jest to charakterystyka na tyle ważna,
że Barth nazywa grupę etniczną "nosicielką kultury".19 Dzieli on kulturowe dziedzictwo
grupy na dwie kategorie: widoczne symbole grupowej tożsamości, to, co antropologowie
nazywają "kulturowym zróżnicowaniem", na które składa się język, religia, rytuały, sposób
ubierania się, sposoby odżywiania, preferowane przez członków grupy i podtrzymywane
dla zademonstrowania grupowej tożsamości, oraz tkwiące za tym wszystkim wartości,
etyka i standardy moralne podzielane przez członków grupy. Barth akcentuje również
kluczowe znaczenie pojęcia "granicy grupy etnicznej":
natężenie wzajemnej pomocy i siła wzajemności między Ego i kooperującymi z nim
partnerami. W interakcjach z ludźmi spoza granicy etnicznej czy plemiennej Ego Ocze-
kuje "negatywnej wzajemności".24 Model dystansów społecznych i funkcjonowania za-
sady wzajemności Sahlinsa opisuje dobrze zjawiska nepotyzmu i etnocentryzmu
w procesach wymiany społecznej czy gospodarczej: jednostka zawsze będzie faworyzo-
wała członków swojej własnej grupy etnicznej z niekorzyścią dla obcych. Pierre van den
Berghe idzie nawet dalej i poszerza ten model o argumentację typu socjobiologicznego
stwierdzając, że selekcja krewniacza i wzajemnościowy altruizm w pozaludzkim świecie
sprzyja "odpowiedniości" jednostek. Traktuje on etniczność jako "selekcję krewniaczą",
a grupę etniczną (ethny) jako reprezentację zewnętrznych granic
reprodukującej się grupy bliskich lub odległych krewniaków, którzy znają się i mają do siebie zaufanie.
Jednostka intuicyjnie oczekuje, że członek tej samej grupy etnicznej zachowa się przynajmniej nieco
bardziej życzliwie aniżeli obcy z uwagi na selekcję krewniaczą wzmocnioną działaniem zasady
wzajemności. Wspólne geny skłaniają do życzliwości, a codzienna współzależność wzmacnia
krewniaczą selekcję. Inni członkowie tej samej grupy etnicznej są. w najgłębszym sensie tego
określenia, "naszymi ludźmi".25
[, ..] granica grupy etnicznej wyznacza przebieg życia społecznego - zawiera nader skom-
plikowany wzór zachowall i stosunków społecznych. Zidentyfikowanie człowieka jako
współuczestnika grupy etnicznej zakłada wspólnotę kryteriów oceny i wartościowania.
Zawiera więc założenie, że dwóch ludzi w zasadzie "uznaje te same reguły gry"[...]
Z drugiej strony, traktowanie innych jako obcych, jako członków innej grupy etnicznej,
pociąga za sobą dostrzeżenie pewnych różnie, odmienności kryteriów wartościowania i
oceny oraz ograniczenie interakcji do tych dziedzin, co do których zakłada się wspólnotę
znaczeń i interesów. 2o
Etnocentryzm, wskazywanie na "swoich", którym należy wierzyć, i dyskryminacja ski ero-
~ana przeci~ko lIobcym ll , którym nie można ufać, stanowią nieodłączną cechę wszyst-
kich grup etmcznych. Jednakże nie wszystkie grupy etniczne etnocentryczne w tym
samy~ .stopniu. N.iektóre z nich bardziej etnocentryczne niż inne po prostu dlatego, że
bardZiej skuteczme potrafią narzucić respekt dla swoich wartości i norm.
Czwarta cecha podkreśla to, Że tożsamość etniczna pojawia się jedynie w kontekście
międzyetnicznych kontaktów. Zwłaszcza Barth przywiązuje wagę do tego, że "dostrze-
ganie różnic etnicznych nie stanowi konsekwencji braku interakcji społecznych oraz
akceptacji, przeciwnie - brak interakcji oraz akceptacji często staje się podstawą do
powstawania poszczególnych etnicznych systemów społecznych".26
Piąta cecha etniczności wskazuje na to, że - jak twierdzi Royce 27 - ma ona charakter
w dużej mierze sytuacyjny, dokładniej zaś, że może stać się przedmiotem manipulacji
zmierzających do dostosowania jej do określonych okoliczności:
Nacisk, jaki Barth kładzie na zależność jednostki od wartości i etyki własnej grupy
etnicznej, jest wyjaśniany dokładniej przez biologa Lewisa Thomasa. Mówiąc o terminie
służącym do wskazania na siebie samego, myse/f, Thomas stwierdza:
Podstawą były se lub seu, proste zaimki w trzeciej osobie, a większość pochodnych słów, poza sef~
itselt została stworzona po to, aby wskazywać na innych, jakoś powiązanych z jednostką, ludzi;
sibs i gossips, krewniacy i bliscy znajomi, to słowa pochodzące od seu. Se było również stosowane
do wskazania na coś obcego, oddzielnego, stąd biorą się takie słowa, jak separate, secret i segregate.
Od rozszerzonej podstawy swedh pochodzi greckie słowo ethnos oznaczające ludzi "tego samego
rodzaju" i ethos oznaczające obyczaje tych ludzi. Ethics wskazuje na zachowania ludzi podobne
do zachowań jednostki, a więc własną etykę jednostki. 21
Mamy więc do czynienia z niewątpliwym związkiem pomiędzy tożsamością jednostki,
grupy etnicznej a etyką takiej grupy. Tożsamość to coś, co jest ustalane w toku procesu
socjalizacji i akulturacji. Autoidentyfikacja związana z przynależnością do grupy etnicz-
nej oznacza uczestnictwo we "wspólnocie moralnej" ludzi podobnych do jednostki.
Krótko mówiąc, autodefinicja człowieka jest "wyznaczona przez kulturęu. 22
Trzecia z wymienionych wyżej cech wiąże się z istnieniem mniejszych grup w ra-
mach szerszej grupy etnicznej. Na przykład antropolog Marshall Sahlins uważa jednostkę,
Ego, za zakorzenioną w poszerzających się, koncentrycznych kręgach stosunków między
ludźmi wyznaczanych przez: rodzinę, pokrewieństwo, społeczność lokalną i w końcu
grupę plemienną czy etniczną.23 Uważa on, że Ego wchodzi w interakcje z innymi
jednostkami w poszerzających się coraz bardziej sferach społecznych, w których pokre-
wieństwo/dystans społeczny zwiększa się w miarę przesuwania się Ego z centrum ku
- - -~, -- - ---- ---- - --<-- :----: \AI ....... : ....." ......... ,.'i""!,c7... ni..,. cia rl",;:t:łnr::.r"M r::.nnłpr7nvch 7mnieisza sie
(1) w pewnych granicach jednostki mogą wybierać między rozmaitymi tożsamościami; (2) ludzie
wykorzystują dostępne opcje i posługują się tożsamością etniczną, jeśli uznają to za korzystne; (3)
w procesie posługiwania się tożsamością ludzie muszą wchodzić w spór z innymi jego uczestnikami,
~óryc~ interes,y i punkty widzenia mogą być całkiem odmienne_ Krótko mówiąc, sposób posługiwania
SIę tozsamośclą etniczną jest dość płynny i elastyczny.28
Szó~ta cecha wskazuje na to, że grupy etniczne mają swoje nazwy, służące im jako
dOniosłe symbole utrzymywania własnej tożsamości. Grupa etniczna ustanawia zewnęt­
rzne granice, wedle których przeprowadza się podział na II swo ich ll illobcych".
Do omawianych sześciu cech definicyjnych grupy etnicznej powinniśmy dodać
jeszcze siódmą, wskazującą na to, że grupy etniczne stanowią również podstawowe
:'grupy. prz~kazu ku Itury", to jest, że cechy ku Iturowe grup etnicznych traktowane jako
Ich dZiedZICtwo, które przekazywane jest głównie, choć nie wyłącznie, w toku wycho-
wania w rodzinie. I znów pojawia się związek miedzy grupa etniczna i kultura. ale w tym
192381500.015.png 192381500.001.png 192381500.002.png 192381500.003.png
 
68
KULTURA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Kultura i przedsiębiorczość w mniej rozwiniętych krajach ...
69
przypadku pojęcie kultury jest definiowane jako "międzypokoleniowy przekaz wiedzy,
wartości i innych czynników kształtujących zachowanie, odbywający się w toku naucza-
nia i poprzez mechanizmy imitacji".29 Wszystkie te cechy grup etnicznych okażą się
ważne dla naszej teorii pojawiania się i trwania EJGP i granic etnicznej wymiany handlo-
wej.
ne wobec umów rynkowych, mające chronić strony przed oportunizmem. Ich funkcją jest
zatem racjonalizacja kosztów wymuszenia respektu dla warunków umowy.
Kenneth Arrow wskazywał na jeszcze inny sposób, w jaki społeczeństwo ogranicza
zachowania oportunistyczne: to kodeksy postępowania i kodeksy etyczne sprzyjające
wzajemnemu zaufaniu stron szanujących ten sam kodeks. Zaufanie racjonalizuje koszty
wymiany. Wysokość kosztów wymiany może - w przypadku braku wzajemnego zaufania
- prowadzić do likwidacji określonych rynków. 3s
W MRK przejawem wzajemnego zaufania instytucje przypominające pod wielo-
ma względami kluby zrzeszające partnerów wymiany należących do etnicznie jednorod-
nych grup pośredników handlowych. Ich funkcją jest racjonalizacja kosztów wymuszenia
respektu dla umów. (Rozwinę jeszcze ten temat.)
Role, instytucje i koszty wymiany
Wskazywałam już na to, że istotną cechę grupy etnicznej stanowi podporządkowanie się
jej członków jednemu systemowi etycznemu i określonym regułom gry. Jest to istotne dla
zrozumienia pojęcia norm jako instytucji. Czym dokładnie są normy? Według politologa
Elinor Ostrom, normy
to zalecenia powszechnie znane i wykorzystywane przez uczestników do uporządkowania powtarzal-
nych, współzależnych od siebie stosunków. Zalecenia wskazują na to, jakie działania (lub stany rzeczy)
nakazane, zakazane lub dozwolone. Normy stanowią rezultat jawnych lub skrytych wysiłków
pewnych grup, zmierzających do wprowadzenia porządku i zapewnienia przewidywalności w określo­
nych sytuacjach poprzez:
(1) tworzenie pozycji (uczestników, członków, itp.), (2) określenie sposobów zajmowania lub opusz-
czania pozycji, (3) określenie działan, których wymaga się od ludzi zajmujących określone pozycje:
jakie działania wolno, jakich zaś nie wolno im podejmować, (4) wskazanie, jakie rezultaty zajmowania
określonych pozycji oczekiwane, dozwolone bądź zakazane. 3o
Przedsiębiorczość, niedoskonaly rynek i funkcja wypełniania luk
Przedsiębiorczość jest często traktowana jako czwarty czynnik produkcji - obok ziemi
uprawnej, pracy i kapitału. Charakterystyka ludzi przedsiębiorczych to problem ro-
dzący wiele kontrowersji. Na przykład Frank Knight akcentował to, że kontrolują oni
obszary niepewności, Joseph Schumpeter kładł nacisk na ich funkcje innowacyjne,
a Israel Kirzner na to, że dysponują oni subiektywną zdolnością dostrzegania i wyko-
rzystywania różnic cenowych. 36 (Por. artykuł Lavoie.)Tak więc, pojęcie przedsiębior­
czości pozostaje nadal tak dalece niejasne, że przypomina nieco pojęcie
Ijednorożca". 37
Nie ma jednak wątpliwości, że człowiek przedsiębiorczy opisywany przez Knig-
hta, Schumpetera i Kirznera to postać ze świata ro z w i n i ęte j gospodarki zachod-
niej.Ponieważ gospodarki MRK różnią się zasadniczo od rozwiniętych zachodnich
gospodarek, można oczekiwać, że rola ludzi przedsiębiorczych w tych krajach rów-
nież będzie odmienna. William Glade zaproponował ogólny schemat analityczny
przydatny do badania przedsiębiorczości w MRK. 38 Teoria przedsiębiorczości, powia-
da on, musi uwzględniać strukturę szans, wyznaczone z zewnątrz czynniki struktural-
ne i środowiskowe, takie jak zmiana technologiczna, przemiany demograficzne,
dynamika popytu wyznaczająca popytowe aspekty przedsiębiorczości, a także oko-
liczności kształtujące warunki wykorzystania możliwości gospodarczych. Zakładając,
że struktura możliwości gospodarczych ma charakter obiektywny, to jaki charakter
mają czynniki wpływające na to, kto będzie dostrzegał i wykorzystywał istniejące
możliwości gospodarcze? Glade sugeruje, że zdolność do wykorzystywania nowych
możliwości będzie zależała od wszystkich kluczowych zasobów, nie zaś od takich
konwencjonalnych kategorii, jak ziemia uprawna, praca i kapitał. Sieci informacji,
powiązania polityczne, "gwarancje bezpieczeństwa wymianyU i mechanizmy mobili-
zacji kapitału mogą również stać się zasobami o znaczeniu kluczowym dla pojawienia
się przedsiębiorczości.
Teoria N-przedsiębiorczości Harveya Leibensteina również podkreśla znaczenie
niekonwencjonalnych zasobów w mechanizmach przedsiębiorczości. Leibenstein tak
oto definiuie przedsiębiorczość:
Krótko mówiąc, wszystkie normy zawierają pewne zalecenia, które nakazują, zakazują
lub dozwalają podejmować pewne działania i, co więcej, podporządkowanie się tym
zaleceniom jest przedmiotem uważnej obserwacji oraz może zostać wymuszone. 31
Wszystkie grupy etniczne mają takie normy, należy jednak podkreślić, że niektóre z nich
potrafią bardziej skutecznie wymusić ich przestrzeganie. Te grupy etniczne, które zdomi-
nowały rolę pośredników handlowych, takie jak Chińczycy w Południowo-Wschodniej
Azji,Hindusi we Wschodniej i Centralnej Afryce cZl Żydzi w Jerba i w Antwerpii, mają
szczegółowe kodeksy opatrzone systemem sankcji. 2 .
Studia nad instytucjami stanowią trzon ekonomii kosztów wymiany, będącej częścią
New Institutional Economics. 33 Instytucje pojawiają się po to, aby racjonalizować koszty
wymiany. Koszty wymiany obejmują poszukiwanie partnerów oraz koszty negocjowania
i wymuszenia respektu dla kontraktu. Oliver E. Williamson wskazywał na to, że w
rozwiniętych gospodarkach kapitalistycznych pojawiają się trzy alternatywne instytucje
gospodarcze lub formy organizacji gospodarczych służące koordynacji działań uzależ­
nionych od siebie przedsiębiorstw: rynek i umowy, pionowo zintegrowane przedsiębior­
stwo oraz umowy długoterminowe. W pracy Williamsona kluczowe znaczenie ma
behawiorystyczne założenie, że "pewne jednostki zachowują się niekiedy oportunistycz-
nie" i że różnice wiarygodności rzadko dostrzegalne ex ante. W konsekwencji ex ante
podejmuje się wysiłki zmierzające do ustalenia wiarygodności partnera oraz tworzy
zabezpieczenia działające ex post. 34 Oportunizm jest tu definiowany jako "egoizm
połączony ze sprytem", a jego przykład to złamanie kontraktu. Williamson utrzymuje, że
n.i",n..nAl'" intatT.. "ri" i rłh ICTr'ltarlYlin{"'I\!r.Ip IllYlr'l\Af\' .. t~n(lwi::. ,tri Iktllrv rpolll::lrvinp ;;łltprn::ltvw-
192381500.004.png 192381500.005.png 192381500.006.png 192381500.007.png
70
KULTURA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Kultura i przedsiębiorczość w mniej rozwiniętych krajach ...
71
działalność niezbędna dla stworzenia i prowadzenia przedsiębiorstwa w warunkach nie~
pewności rynkowej bądź istnienia niedookreślonych rynków, których funkcja produkcyjna
nie jest do końca rozpoznana. W obu przypadkach człowiek przedsiębiorczy koordynuje
działania obejmujące rozmaite rynki, działa on więc na "międzyrynkowym styku", Jednak-
że w przypadku N-przedsiębiorczości nie wszystkie rynki istnieją lub działają, tak więc,
aby odnieść sukces, człowiek przedsiębiorczy musi własnymi wysiłkami zastąpić manka-
menty rynków[...] Ludzie przedsiębiorczy, zgodnie z naszą definicją, to jednostki lub
grupy jednostek o czterech podstawowych cechach: łączą oni rozmaite rynki, potrafią
działać na wadliwie funkcjonujących rynkach (funkcja uzupełniania braków), potrafią
zdobywać konieczne zasoby i tworzą lub rozbudowują trwałe całości transformujące
pozyskane zasoby (tj. przedsiębiorstwa).39
EJGP i zindywidualizowane sieci powiązań gospodarczych jako wydajne
organizacje gospodarcze: perspektywa kosztów wymiany
Swoją teorię pojawiania się EJGp 42 oraz jej uogólnienie 43 zaprezentowałam gdzie indziej.
Tutaj przedstawię jedynie jej podsumowanie i skoncentruję się na pochodzeniu EJGP.
W warunkach niepewności umów panujących w MRK handlowcy muszą radzić
sobie z oportunizmem prowadzącym do łamania umów. Działając na indywidualnym
mikropoziomie zdają sobie sprawę z tego, że nie izolowanymi jednostkami, uświada­
miają sobie jasno swoje zakorzenienie w szerszych strukturach - rodzinie, klanie, grupie
etnicznej - które narzucają normy regulujące zachowania uczestników. Racjonalna,
"społecznie zakorzeniona jednostka" działająca w warunkach niepewności umów obrotu
nie będzie beztrosko wchodziła w bezosobowe stosunki wymiany z anonimowymi uczes-
tnikami rynku. Gdy Ego wybiera swoich partnerówhandlowych, kieruje się między innymi
ich wiarygodnością. Ego przedkłada zatem krewniaków nad obcych, bliższych krewnych
nad dalszych i członków swojej grupy etnicznej nad outsiderów, kierując się prostą
regułą: im mniejszy dystans, tym większa wiarygodność, im większa wiarygodność, tym
niższe koszty ochrony umów.
Zdolność do świadomej refleksji części indywidualnych przedsiębiorców umożliwia
im rozmyślne tworzenie osobistych sieci powiązań gospodarczych pomyślanych jako
ochrona przed oportunizmem w obrocie. Dla niektórych z nich skoncentrowane wokół
Ego sieci powiązań gospodarczych są utożsamiane z granicami etnicznymi lub religijny-
mi. Handlowiec nie będzie uczestniczył w obrocie przekraczającym te granice, jeśli
koszty wymuszenia respektu dla umów z obcymi postrzegane jako wyższe aniżeli
korzyści. Dla tych przedsiębiorców, którzy muszą przekraczać etniczne/religijne granice
po to, aby uzyskać dostęp do określonych towarów, podobna kalkulacja dotyczy porów-
nania kosztów wymuszenia poszanowania warunków umowy w obrocie z obcymi -
łącznie z posłużeniem się gotówką - z kosztami wyeliminowania obcych. Zakładając
istnienie powiązanych ze sobą rynków, strukturalną konsekwencją racjonalnych decyzji
wielu indywidualnych przedsiębiorców wybierających wiarygodnych partnerów jest
pojawienie się EJGP/osobistych sieci powiązań gospodarczych, których normy określają
zachowania uczestników. Strukturalne efekty racjonalnych decyzji podejmowanych
przez wielu przedsiębiorców, to jest powstawanie EJGP, wcale nie muszą być przez nich
rozumiane. Normy postępowania obowiązujące w EJGP stanowią rezultat działania"nie­
widzialnej ręki ", to jest mechanizmu pokrewnego mechanizmowi odpowiedzialnemu za
powstawanie spontanicznego ładu opisywanego przez ekonomistów ze szkołyaustriac­
kiej. Ponieważ EJGP stanowi część szerszej grupy etnicznej z określonymi tradycjami
i normami kulturowymi, jest wielce prawdopodobne, że normy obowiązujące w EJGP
będą postrzegane jako emergentne zjawisko powstające w wysoce złożonym, wielohie-
rarchicznym systemie społecznym.
Pojawienie się EJGP racjonalizuje koszty wymiany poprzez ochronę umów między
uczestniczącymi w nich stronami, ale odbywa się to w różny sposób. Wzajemne zaufa-
nie między stronami racjonalizuje koszty wymuszenia respektu dla warunków umowy,
, ,
Powszechność niepełnych i niedoskonałych rynków przyczynia się do wzrostu znaczenia
N-przedsiębiorczości obejmującej rozmaite sposoby redukcji ryzyka i niepewności zwią­
zanej z prowadzeniem operacji handlowych. Nathaniel Leff twierdzi, że - biorąc pod
uwagę większe ryzyko i większą niepewność, niemalże nieuniknione warunki prowadze-
nia operacji na rynkach MRK-
jest wysoce prawdopodobne, iż przedsiębiorczość w MRK będzie obejmowała coś więcej
niż psychologiczne wyczulenie na nowe możliwości i wykorzystywanie ich w agresywnej
polityce inwestycyjnej. Szczególne warunki kształtujące poziom ryzyka i niepewności
oraz potrzeba zabezpieczenia systematycznych dostaw narzucą prawdopodobnie nowe
oczekiwania. 4o
Leff kładzie nacisk na znaczenie organizacji przemysłowych typu "Grupa", to jest
wielkich przedsiębiorstw przypominających pod pewnymi względami amerykańskie
konglomeraty i japońskie zaibatsu, "produkujące i inwestujące w kilka rozmaitych
dziedzin - co pociąga za sobą pionową integrację oraz gospodarcze i technologiczne
zależności. Znaczna część nowoczesnej produkcji w MRK pochodzi z prx~atnych,
krajowych przedsiębiorstw zorganizowanych według wzorca «Grupy»." 1 "Grupa"
Leffa jest zdolna do przezwyciężenia niedoskonałości rynków w MRK dzięki dostępo­
wi do kapitału i informacji, a także dzięki redukcji niepewności wokół decyzji doty-
czących inwestycji i produkcji.
W następnej części rozważań koncentruję się na N-przedsiębiorczym "wypełnia­
niu luk" i na udziale pośredników handlowych w rozwiązywaniu problemu niepew-
ności u mów w MRK, a więc w takich warunkach, w których prawne mechanizmy
wymuszania respektu dla umów nie dostatecznie dobrze rozwinięte. Kładę nacisk
zwłaszcza na zdolność przedsiębiorczego pośrednika do tworzenia EJGP i sieci wy-
miany w celu racjonalizowania kosztów wymuszenia respektu dla umów - jest to
problem pomijany w teorii przedsiębiorczości i w tych działach ekonomii, które
zajmują się zagadnieniami wzrostu gospodarczego. EJGP nie przypominają tych
wzorów organizacji gospodarczych, które Leff opisuje terminem "Grupa". Ta forma
,organizacji nie opiera się na pionowej integracji rozmaitych przedsiębiorstw, przeciw-
nie - to zdecentralizowane sieci powiązań gospodarczych między
niezależnymi przedsiębiorstwami. Łączą je jedynie cząstkowe powiązania między
poszczególnymi firmami, ale nie ma w tych powiązaniach żadnej ogólnej zasady
','
r" p
'::l
,t
,p p
. o r ~I
7
192381500.008.png 192381500.009.png 192381500.010.png 192381500.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin