Scenariusz03.doc

(38 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 3

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do  programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 3

 

TEMAT: Co było? Co jest ? Co będzie?

ZAGADNIENIE: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.

 

1.Na dzień dobry

§ „ Co potrafi prawa ręka?”- zabawa integracyjna

CEL : wytworzenie miłego nastroju do wspólnej zabawy

JAK? : każde dziecko po kolei przedstawia się i prezentuje wymyśloną przez siebie umiejętność prawej ręki a następnie dekoruje ją frotką

np. Jestem Maciek - moja prawa ręka umie  pstrykać na palcach

2. „ Prawa ręka”

§         „ Prawa ręka wita się …” zabawa ruchowa

CEL: Rozwijanie orientacji w schemacie ciała

JAK?  Dzieci biegają przy muzyce , na przerwę muzyce osoba prowadząca zabawę wyróżnia części ciała z którymi wita się prawa ręka, mówi np. : prawa ręka wita się z prawym uchem, z prawym kolanem , z prawa kostką…..

Wszyscy chwytamy się za wymienioną część ciała, zabawę powtarzamy 3-4 razy

§         „ Prawa strona” …- zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL: utrwalenie orientacji w schemacie ciała

JAK? Dzieci wskazują odpowiednie części ciała, udają, że szturchają sąsiada , piosenka nr 55 cz.II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy : Ciało i przestań” oprac. Marta Bogdanowicz

Prawa ręka, noga prawa,

Cała strona też jest prawa…

Prawe ucho, oko mam…

Prawym łokciem w bok ci dam…

Prawe ucho, oko mam…

          Prawym łokciem w bok ci dam

3. „ Ile? Tyle?

§         „ Co było ? Co jest? Co będzie? - zgadywanka – rymowanka…

CEL:  utrwalenie nazw kolejnych dni tygodnia, określenie czasu przez wyróżnianie : wczoraj, dzisiaj, jutro, pojutrze… układanie tygodniowego kalendarza

JAK?  Opowiadamy dzieciom historyjkę o Adasiu, który codziennie jadł swoje ulubione danie – przygotowujemy odpowiednie  ilustracje

CO ADAŚ JADŁ?

W  poniedziałek                             - winogrona białe

We wtorek                                          - cały pomidorek

W środę                                          - wypił wodę

W czwartek                                          - buraczki tarte

W piątek                                          - jarzyny z grządek

W sobotę                                          - śliweczki z kompotem

W niedzielę                             - na deserek 7 witaminowych żelek!

Powtarzamy wyliczankę w taki sposób, żeby dzieci usłyszały rymy

1) Co Adaś  zjada w poniedziałek ?               - winogrona białe

2) co we wtorek?                                                        - cały pomidorek

3) we  środę ?                                                        - wypił wodę

4) w czwartek?                                                        - buraczki tarte?

5) w piątek?                                                         - Jarzyny z grządek?

6) w sobotę?                                                        - śliweczki z kompotem

7) a w niedzielę?                                                        - na deserek 7 witaminowych żelek

- wyliczamy na palcach poszczególne dni i wypowiadamy  ich nazwy

Dziecko losuje obrazek z wyliczanki i wspólnie ustalamy, który to jest dzień tygodnia np. Jarzyny  z grządek  -  piątek itp.

Następnie układamy kalendarz  tygodnia z obrazków z wyliczanki

4. Ważny wyraz”- -

§         Zabawy słowne   z wierszem TYDZIEŃ Jana Brzechwy

  CEL: uświadomienie stałej liczby dni tygodnia -7 – niezależnie od którego dnia się zacznie  

   liczyć

JAK? Czytamy dzieciom wiersz , przeliczamy dni tygodnia, dzielimy wyrazy( dni tygodnia) na sylaby, niektóre głosujemy

TYDZIEŃ

Tydzień dzieci miał siedmioro:

-Niech się tutaj wszystkie zbiorą!

              Ale przecież nie tak łatwo

Radzić sobie z liczną dziatwą

  Poniedziałek już od wtorku

Poszukuje kota w  worku.

              Wtorek środę wziął pod brodę:

              -Chodźmy sitkiem czerpać wodę.

  Czwartek w górze igłą grzebie

  I zaszywa dziury w niebie.

              Chcieli pracę skończyć w piątek,

              A to ledwie był początek.

  Zamyśliła się sobota:

  - Toż dopiero jest robota!

              Poszli razem do niedzieli,

              Tam porządnie odpoczęli.

  Tydzień drapie się w przedziałek:

-No , a gdzie jest poniedziałek?

              Poniedziałek już od wtorku

Poszukuje kota  w worku…

                    I tak dalej…

5.      Ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: kontynuowanie rytmu na papierze, doskonalenie chwytu kredki

JAK? Każde dziecko otrzymuje kartkę ze szlaczkiem karta nr I.-3 , rysuje po śladzie, w pętelkach układa rytm

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz ,

 

 

POMOCE

1.      obrazki do wyliczanki

2.      frotki , piosenki, wiersz

3.      napisy, karty pracy,

 

Poniedziałek

Wtorek

Środa

Czwartek

Piątek

Sobota

Niedziela

 

                           

             

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin