1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy3.pdf
(
126 KB
)
Pobierz
585109414 UNPDF
Scenariusz nr 46.
Henryk Sienkiewicz
W pustyni i w puszczy
Temat: Przygotowujemy si
Ú
do opisu postaci Stasia Tarkowskiego – bohatera powie
Ă
ci Henryka Sienkiewicza.
Tok lekcji
Czynno
Ă
ci ucznia:
Czynno
Ă
ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia
ï
y
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
– rozwi
È
zuje krzy
ĝ
ówk
Ú
–
korzysta ze s
ï
ownika j
Ú
zyka
polskiego
– rozdaje karty z krzy-
ĝ
ówk
È
i s
ï
owniki
j
Ú
zyka polskiego
– udziela dodatko-
wych wyja
Ă
nie
ñ
karta
z krzy
ĝ
ówk
È
– dla ka
ĝ
de-
go ucznia
(Za
ï
. nr 1)
s
ï
owniki
j
Ú
z. polskie-
go
Zaj
Ú
cia rozpoczynamy od rozwi
È
zania krzy
ĝ
ówki. Ucz-
niowie zmagaj
È
si
Ú
z zadaniem w parach. Mog
È
korzy-
sta
Ê
ze s
ï
ownika j
Ú
zyka polskiego. Nauczyciel w razie
potrzeby udziela dodatkowych wyja
Ă
nie
ñ
. Po kilku-
nastu minutach dzieci podaj
È
odpowiedzi, a potem
odczytuj
È
has
ï
o. Pozostali sprawdzaj
È
swoje zapisy,
ewentualnie poprawiaj
È
je, uzupe
ï
niaj
È
. Po zapisaniu
tematu lekcji krzy
ĝ
ówka zostaje wklejona do zeszytu.
–
odczytuje odpowiedzi i has
ï
o
–
poprawia b
ïÚ
dne zapisy
–
zapisuje temat lekcji
–
wkleja krzy
ĝ
ówk
Ú
do zeszytu
•
– podaje temat lekcji
Realizacja
–
tworzy przymiotniki od poda-
nych rzeczowników
– dzieli uczniów na
grupy
– rozdaje karty pracy
– koordynuje prac
Ú
grup, udzielaj
È
c
dodatkowych wyja
Ă
-
nie
ñ
– ocenia efekty pracy
grup
Uczniowie tworz
È
przymiotniki od podanych w krzy-
ĝ
ówce rzeczowników i zapisuj
È
je do zeszytu. Nast
Ú
p-
nie nauczyciel dzieli klas
Ú
na grupy i rozdaje potrzeb-
ne materia
ï
y. Uczniowie przyst
Ú
puj
È
do wykonania
zadania. Prowadz
È
cy zaj
Ú
cia koordynuje prac
Ú
grup,
udzielaj
È
c w miar
Ú
potrzeby dodatkowych wyja
Ă
nie
ñ
.
Po up
ï
ywie okre
Ă
lonego czasu sprawozdawcy prezen-
tuj
È
efekty pracy grup – odczytuj
È
zebrane informacje
na temat postaci Stasia. Po wszystkich prezentacjach
nauczyciel mo
ĝ
e oceni
Ê
efekty pracy w grupach. Ucz-
niowie maj
È
kilka minut na dopisanie wa
ĝ
nych infor-
macji, których zabrak
ï
o na ich karcie pracy.
karta pra-
cy – jedna
na grup
Ú
(Za
ï
. nr 2)
– gromadzi materia
ï
do opisu
postaci Stasia Tarkowskiego
wed
ï
ug podanych punktów
–
prezentuje wynik pracy grupy
– uzupe
ï
nia zapis grupowy na
podstawie prezentacji innych
grup
Zako
ñ
-
czenie
–
sporz
È
dza notatk
Ú
na podsta-
wie zapisu grupowego
–
zapisuje tre
ĂÊ
zadania domo-
wego
– poleca sporz
È
dzenie
notatki w zeszycie
– podaje tre
ĂÊ
zadania
domowego
Na zako
ñ
czenie uczniowie, wykorzystuj
È
c zapis z karty
pracy grupowej, sporz
È
dzaj
È
notatk
Ú
w zeszycie, która
b
Ú
dzie podstaw
È
do wykonania zadania domowego.
Zadanie
domowe
Na podstawie sporz
È
dzonej w klasie notatki opisz
Ú
Stasia Tarkowskiego – bohatera powie
Ă
ci
W pustyni i w puszczy
.
•
•
Za
ïÈ
cznik nr 1
Rozwi
Èĝ
krzy
ĝ
ówk
Ú
, wpisuj
È
c rzeczowniki b
Ú
d
È
ce nazwami cech, np.
zdolno
ĂÊ
do zauwa
ĝ
ania, zmys
ï
obserwacyjny to spostrzegawczo
ĂÊ
.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
1. Dzielno
ĂÊ
i odwaga, zw
ï
aszcza w walce, inaczej bohaterstwo.
2. Zdolno
ĂÊ
szybkiego, praktycznego radzenia sobie w trudnych sytua-
cjach; inaczej zaradno
ĂÊ
.
3.
¥
mia
ï
a,
Ă
wiadoma postawa wobec niebezpiecze
ñ
stwa; zdolno
ĂÊ
do pa-
nowania nad strachem.
4. Wiedza nabyta przez nauk
Ú
lub do
Ă
wiadczenie i umiej
Ú
tno
ĂÊ
jej wyko-
rzystania.
5. Zdolno
ĂÊ
do znoszenia trudów; odporno
ĂÊ
, np. na g
ï
ód, d
ï
ugotrwa
ï
y
wysi
ï
ek
fi
zyczny.
6. Poczucie osobistej godno
Ă
ci, warto
Ă
ci w
ï
asnej, w
ï
asnego
Ă
rodowiska,
narodu.
7. Kierowanie si
Ú
w post
Ú
powaniu
ĝ
yczliwo
Ă
ci
È
dla otoczenia;
ï
agodno
ĂÊ
.
8. Sprawowanie nad kim
Ă
opieki; troska, dba
ï
o
ĂÊ
o kogo
Ă
.
9. Upór, konsekwencja w d
Èĝ
eniu do celu.
10. Zdolno
ĂÊ
zachowania spokoju w ka
ĝ
dej sytuacji, nieokazywanie wzbu-
rzenia, zdenerwowania.
11. Zdolno
ĂÊ
do twórczych my
Ă
li, wymy
Ă
lania ró
ĝ
nych rzeczy.
12. Sposób post
Ú
powania w
ï
a
Ă
ciwy rycerzowi, zw
ï
aszcza szlachetno
ĂÊ
.
13. Wykonywanie szybkich, zr
Ú
cznych ruchów.
[Odpowiedzi: 1. M
Ú
stwo, 2. Spryt, 3. Odwaga, 4. M
È
dro
ĂÊ
, 5. Wytrzyma
ï
o
ĂÊ
, 6. Duma,
7. Dobro
Ê
, 8. Opieku
ñ
czo
ĂÊ
, 9. Wytrwa
ï
o
ĂÊ
, 10. Opanowanie, 11. Pomys
ï
owo
ĂÊ
,
12. Rycersko
ĂÊ
, 13. Zwinno
ĂÊ
; has
ï
o: Sta
Ă
Tarkowski]
202
Za
ïÈ
cznik nr 2
[Proponujemy powi
Ú
kszy
Ê
za
ïÈ
cznik podczas kserowania do formatu A-3, u
ï
atwia to prezentacje.]
Plan opisu Stasia Tarkowskiego
(czas na realizacj
Ú
zadania 30 minut)
1. Kim jest bohater?
(Ogólne informacje na temat Stasia i jego rodziny).
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
2. Jak wygl
È
da?
(Informacje na temat wygl
È
du zewn
Ú
trznego bohatera).
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
3. Jakim ch
ï
opcem by
ï
Sta
Ă
?
Dopiszcie po dwa zdarzenia, sytuacje uzasadniaj
È
ce podane cechy bohatera.
Cechy
Zdarzenie, sytuacja
ODWA
¿
NY,
M
}¿
NY
...............................................................................................................
...............................................................................................................
SPRYTNY,
POMYS
OWY,
M
k
DRY
...............................................................................................................
...............................................................................................................
DOBRY,
OPIEKU
CZY,
RYCERSKI
...............................................................................................................
...............................................................................................................
WYTRZYMA
Y,
WYTRWA
Y
...............................................................................................................
...............................................................................................................
DUMNY
...............................................................................................................
...............................................................................................................
OPANOWANY
...............................................................................................................
...............................................................................................................
ZWINNY
...............................................................................................................
...............................................................................................................
4. Ocena postaci.
(W
ï
asne zdanie o bohaterze).
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
Plik z chomika:
I.Pawlak
Inne pliki z tego folderu:
Biografia Henryka Sienkiewicza.doc
(41 KB)
sprawdzian.doc
(24 KB)
1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy6.pdf
(152 KB)
1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy1.pdf
(169 KB)
1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy2.pdf
(128 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akademia pana Kleksa
Ania z Zielonego Wzgórza
Hobbit
Księga dżungli
Opowieści z Narnii
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin