1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy3.pdf

(126 KB) Pobierz
585109414 UNPDF
Scenariusz nr 46. Henryk Sienkiewicz W pustyni i w puszczy
Temat: Przygotowujemy si Ú do opisu postaci Stasia Tarkowskiego – bohatera powie Ă ci Henryka Sienkiewicza.
Tok lekcji
Czynno Ă ci ucznia:
Czynno Ă ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia ï y
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
– rozwi È zuje krzy ĝ ówk Ú
korzysta ze s ï ownika j Ú zyka
polskiego
– rozdaje karty z krzy-
ĝ ówk È i s ï owniki
j Ú zyka polskiego
– udziela dodatko-
wych wyja Ă nie ñ
karta
z krzy ĝ ówk È
– dla ka ĝ de-
go ucznia
(Za ï . nr 1)
s ï owniki
j Ú z. polskie-
go
Zaj Ú cia rozpoczynamy od rozwi È zania krzy ĝ ówki. Ucz-
niowie zmagaj È si Ú z zadaniem w parach. Mog È korzy-
sta Ê ze s ï ownika j Ú zyka polskiego. Nauczyciel w razie
potrzeby udziela dodatkowych wyja Ă nie ñ . Po kilku-
nastu minutach dzieci podaj È odpowiedzi, a potem
odczytuj È has ï o. Pozostali sprawdzaj È swoje zapisy,
ewentualnie poprawiaj È je, uzupe ï niaj È . Po zapisaniu
tematu lekcji krzy ĝ ówka zostaje wklejona do zeszytu.
odczytuje odpowiedzi i has ï o
poprawia b ïÚ dne zapisy
zapisuje temat lekcji
wkleja krzy ĝ ówk Ú do zeszytu
– podaje temat lekcji
Realizacja tworzy przymiotniki od poda-
nych rzeczowników
– dzieli uczniów na
grupy
– rozdaje karty pracy
– koordynuje prac Ú
grup, udzielaj È c
dodatkowych wyja Ă -
nie ñ
– ocenia efekty pracy
grup
Uczniowie tworz È przymiotniki od podanych w krzy-
ĝ ówce rzeczowników i zapisuj È je do zeszytu. Nast Ú p-
nie nauczyciel dzieli klas Ú na grupy i rozdaje potrzeb-
ne materia ï y. Uczniowie przyst Ú puj È do wykonania
zadania. Prowadz È cy zaj Ú cia koordynuje prac Ú grup,
udzielaj È c w miar Ú potrzeby dodatkowych wyja Ă nie ñ .
Po up ï ywie okre Ă lonego czasu sprawozdawcy prezen-
tuj È efekty pracy grup – odczytuj È zebrane informacje
na temat postaci Stasia. Po wszystkich prezentacjach
nauczyciel mo ĝ e oceni Ê efekty pracy w grupach. Ucz-
niowie maj È kilka minut na dopisanie wa ĝ nych infor-
macji, których zabrak ï o na ich karcie pracy.
karta pra-
cy – jedna
na grup Ú
(Za ï . nr 2)
– gromadzi materia ï do opisu
postaci Stasia Tarkowskiego
wed ï ug podanych punktów
prezentuje wynik pracy grupy
– uzupe ï nia zapis grupowy na
podstawie prezentacji innych
grup
Zako ñ -
czenie
sporz È dza notatk Ú na podsta-
wie zapisu grupowego
zapisuje tre ĂÊ zadania domo-
wego
– poleca sporz È dzenie
notatki w zeszycie
– podaje tre ĂÊ zadania
domowego
Na zako ñ czenie uczniowie, wykorzystuj È c zapis z karty
pracy grupowej, sporz È dzaj È notatk Ú w zeszycie, która
b Ú dzie podstaw È do wykonania zadania domowego.
Zadanie
domowe
Na podstawie sporz È dzonej w klasie notatki opisz Ú Stasia Tarkowskiego – bohatera powie Ă ci W pustyni i w puszczy .
585109414.003.png 585109414.004.png
Za ïÈ cznik nr 1
Rozwi Èĝ krzy ĝ ówk Ú , wpisuj È c rzeczowniki b Ú d È ce nazwami cech, np.
zdolno ĂÊ do zauwa ĝ ania, zmys ï obserwacyjny to spostrzegawczo ĂÊ .
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
1. Dzielno ĂÊ i odwaga, zw ï aszcza w walce, inaczej bohaterstwo.
2. Zdolno ĂÊ szybkiego, praktycznego radzenia sobie w trudnych sytua-
cjach; inaczej zaradno ĂÊ .
3. ¥ mia ï a, Ă wiadoma postawa wobec niebezpiecze ñ stwa; zdolno ĂÊ do pa-
nowania nad strachem.
4. Wiedza nabyta przez nauk Ú lub do Ă wiadczenie i umiej Ú tno ĂÊ jej wyko-
rzystania.
5. Zdolno ĂÊ do znoszenia trudów; odporno ĂÊ , np. na g ï ód, d ï ugotrwa ï y
wysi ï ek zyczny.
6. Poczucie osobistej godno Ă ci, warto Ă ci w ï asnej, w ï asnego Ă rodowiska,
narodu.
7. Kierowanie si Ú w post Ú powaniu ĝ yczliwo Ă ci È dla otoczenia; ï agodno ĂÊ .
8. Sprawowanie nad kim Ă opieki; troska, dba ï o ĂÊ o kogo Ă .
9. Upór, konsekwencja w d Èĝ eniu do celu.
10. Zdolno ĂÊ zachowania spokoju w ka ĝ dej sytuacji, nieokazywanie wzbu-
rzenia, zdenerwowania.
11. Zdolno ĂÊ do twórczych my Ă li, wymy Ă lania ró ĝ nych rzeczy.
12. Sposób post Ú powania w ï a Ă ciwy rycerzowi, zw ï aszcza szlachetno ĂÊ .
13. Wykonywanie szybkich, zr Ú cznych ruchów.
[Odpowiedzi: 1. M Ú stwo, 2. Spryt, 3. Odwaga, 4. M È dro ĂÊ , 5. Wytrzyma ï o ĂÊ , 6. Duma,
7. Dobro Ê , 8. Opieku ñ czo ĂÊ , 9. Wytrwa ï o ĂÊ , 10. Opanowanie, 11. Pomys ï owo ĂÊ ,
12. Rycersko ĂÊ , 13. Zwinno ĂÊ ; has ï o: Sta Ă Tarkowski]
202
585109414.005.png 585109414.006.png 585109414.001.png
Za ïÈ cznik nr 2
[Proponujemy powi Ú kszy Ê za ïÈ cznik podczas kserowania do formatu A-3, u ï atwia to prezentacje.]
Plan opisu Stasia Tarkowskiego (czas na realizacj Ú zadania 30 minut)
1. Kim jest bohater? (Ogólne informacje na temat Stasia i jego rodziny).
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
2. Jak wygl È da? (Informacje na temat wygl È du zewn Ú trznego bohatera).
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
3. Jakim ch ï opcem by ï Sta Ă ?
Dopiszcie po dwa zdarzenia, sytuacje uzasadniaj È ce podane cechy bohatera.
Cechy
Zdarzenie, sytuacja
ODWA ¿ NY,
M }¿ NY
...............................................................................................................
...............................................................................................................
SPRYTNY,
POMYS OWY,
M k DRY
...............................................................................................................
...............................................................................................................
DOBRY,
OPIEKU CZY,
RYCERSKI
...............................................................................................................
...............................................................................................................
WYTRZYMA Y,
WYTRWA Y
...............................................................................................................
...............................................................................................................
DUMNY
...............................................................................................................
...............................................................................................................
OPANOWANY
...............................................................................................................
...............................................................................................................
ZWINNY
...............................................................................................................
...............................................................................................................
4. Ocena postaci. (W ï asne zdanie o bohaterze).
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
585109414.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin