Co i jak sprawdzic gdy silnik odmowi poslusze nstwa.docx

(120 KB) Pobierz
Co i jak sprawdzić gdy silnik odmówi posłuszeństwa

 

Co i jak sprawdzić gdy silnik odmówi posłuszeństwa.

OPEL ASTRA F - Silnik C14NZ

 

Układ zapłonowy EZF-h: zapłon elektroniczny z czujnikiem Halla umieszczonym w rozdzielaczu zapłonu, z zaprogramowaną mapą kąta wyprzedzenia zapłonu.

Układ wtrysku paliwa Multec: układ z pojedynczym wtryskiwaczem, rozdział paliwa do poszczególnych cylindrów odbywa się w kolektorze dolotowym, podobnie jak to ma miejsce w silniku gaźnikowym.

 

Potrzebne przyrządy:

  1. Omomierz
  2. Woltomierz prądu stałego o zakresie co najmniej 20V
  3. Próbnik napięcia stałego tzw. LED Tester (opis wykonania na stronie: Elektronika-Hobby)

 

Kolejność czynności:

 

I.                    Układ zapłonowy:              Strona

  1. Kontrola  iskry na świecy zapłonowej              2
  2. Kontrola ręcznego korektora oktanowego              2
  3. Kontrola cewki zapłonowej              3
  4. Kontrola wzmacniacza zapłonu (modułu zapłonowego)              4
  5. Kontrola czujnika położenia wału korbowego (czujnik Halla)              5

 

II.                  Układ zasilania:

  1. Kontrola pompy paliwa              6
  2. Kontrola przekaźnika pompy paliwa              7
  3. Kontrola wtryskiwacza              8

 

III.               Czujniki i kontrola:

  1. Kontrola czujnika położenia przepustnicy                9
  2. Kontrola czujnika ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym              10
  3. Kontrola silnika krokowego              11
  4. Kontrola czujnika temperatury cieczy chłodzącej do ECM              11
  5. Kontrola sondy Lambda              12
  6. Jednostka centralna ECM (Engine Control Module)              13

 

 

Obroty biegu jałowego:  850 obr/min

 

Kolejność zapłonu w cylindrach: 1 – 3 – 4 – 2

 


kopulka21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            Rys.21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.       Kontrola iskry na świecy zapłonowej

 

Uwaga: Rozłączyć wtyk od wtryskiwacza aby zapobiec ewentualnemu zatruciu katalizatora poprzez zalanie nie spalonym paliwem. Można w zamian wyciągnąć bezpiecznik F2 od pompy paliwa.

 

·         Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF

·         Odłączyć jeden z przewodów wysokiego napięcia ze świecy zapłonowej

·         Podłączyć do wypiętego przewodu jakąś próbną świecę zapłonową

·         Trzymać tą świecę w odległości jakieś 6mm od masy (np. głowica silnika)

·         Pokręcić chwilowo rozrusznikiem

·         Patrzeć czy przeskakuje iskra wysokiego napięcia od świecy do masy i czy jest ona mocna

·        
iskra10
Powtórzyć czynność dla pozostałych trzech przewodów wysokiego napięcia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            Rys.22

 

 

 

 

2.       Kontrola ręcznego korektora oktanowego paliwa

 

Pomiar oporności pomiędzy stykami wtyczki

Dane techniczne

Zaciski wtyczki

Oporność

B i C – 91 oktan

0 W

A i B – 95 oktan

220 W

 

·         Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF

·         Wyciągnąć wtyczkę kodującą

·         Zmierzyć oporność na zaciskach wtyczki

 

 


oktan14
                                          Rys.23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                 

 

3.       Kontrola cewki wysokiego napięcia

 

 

Kontrola napięcia zasilania – Rys.1

Dane techniczne

Zacisk wtyczki

Napięcie

Pomiędzy 15 a masą

Napięcie akumulatora 12 V

 

·         Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF

·         Odłączyć wtyczkę od cewki zapłonowej

·         Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie ON

·         Sprawdzić napięcie pomiędzy zaciskiem 15 wtyczki a masą

 

 

Kontrola oporności uzwojenia pierwotnego – Rys.2/1

Dane techniczne

Zaciski cewki

Oporność

1 i 15

0,3 – 0,6 W

 

 

Kontrola oporności uzwojenia wtórnego – Rys.2/2

Dane techniczne

Zaciski cewki

Oporność

1 i zacisk wysokiego napięcia

Około 5000 W

 

·         Przekręcić wyłącznik zapłonu w położenie OFF

·         Odłączyć wtyczkę od cewki zapłonowej

·         Odłączyć przewód wysokiego napięcia od cewki zapłonowej

·         Sprawdzić oporność pomiędzy zaciskami cewki wysokiego napięcia

 


cewka15

cewka16

Rys. 1                                                                                                  Rys. 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.       Kontrola wzmacniacza zapłonu (tzw. modułu zapłonowego)

 

 

Sprawdzić połączenie masy – Rys.3

Dane techniczne

Zacisk wtyczki

Oporność

Pomiędzy 2 a masą

0 W

 

·         Przekręcić wyłącznik zapłonu w położeni...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin