TEMAT: DBAMY O ŚRODOWISKO
Poziom: dzieci 5 - 6 letnieCel ogólny: kształtowanie zachowań proekologicznychCele operacyjne:
· dziecko dostrzega różnice między dwiema ilustracjami (zanieczyszczone i czyste środowisko przyrodnicze)
· potrafi podać przyczyny takiego stanu rzeczy
· wie, jak należy dbać o środowisko przyrodnicze
· potrafi segregować odpady
· próbuje odczytywać wyrazyMetody pracy (wg klasyfikacji W. Okonia):
· podające - ilustracje, pogadanka, objaśnienia
· problemowe - dochodzenie do samodzielnych rozwiązań
· eksponujące - wystawa prac
· praktyczne - zadania do wykonaniaFormy pracy (wg podziału M. Nagajowej):
· jednostkowa
· zbiorowaŚrodki dydaktyczne:
· ilustracje
· kolorowe pojemniki na śmieci (kartony)
· kartki w trzech kolorach (żółta, niebieska, zielona) dla każdego dziecka
· kredki
· napisy w kopertach - tyle kopert, ile dzieciPrzebieg zajęć:1. Nauczycielka prezentuje dzieciom dwie ilustracje przedstawiające krajobraz. Na jednej widać rzekę, łąkę, zwierzęta i ptaki. Na drugiej - dymiące kominy, uschnięte drzewa, śmieci.2. Dzieci wypowiadają się, w którym z miejsc chciałyby odpoczywać. Układają własne opowiadania na ten temat.3. Rozmowa kierowana - dzieci zwracają uwagę na problem śmieci. Zastanawiają się, co trzeba zrobić, żeby nie zanieczyszczać środowiska. Wiedzą, że śmieci trzeba segregować, aby można je było przetworzyć i powtórnie wykorzystać. Przypominają, w jakim kolorze są pojemniki na papier, plastik i szkło.4. Zabawa „Segregujemy śmieci". W sali wystawione są oznakowane pojemniki: żółty, niebieski, zielony. Zadaniem dzieci jest pozbieranie rozrzuconych w sali gazet, pojemników po jogurtach, butelek i wrzucenie ich do odpowiednich pojemników.5. Każde dziecko otrzymuje w kopercie napisy:
· SZKŁO
· MAKULATURA
· PLASTIKoraz kartki w trzech kolorach. Zadaniem dzieci jest odczytanie napisów (w razie potrzeby, pomaga nauczycielka) i naklejenie ich na kartkę odpowiedniego koloru. Następnie, na kolorowych kartkach, dzieci rysują różne „śmieci-odpady".
rajla