Dbamy o środowisko 5,6-latki.doc

(23 KB) Pobierz

TEMAT: DBAMY O ŚRODOWISKO

 

Poziom: dzieci 5 - 6 letnie
Cel ogólny: kształtowanie zachowań proekologicznych
Cele operacyjne:

·  dziecko dostrzega różnice między dwiema ilustracjami (zanieczyszczone i czyste środowisko przyrodnicze)

·  potrafi podać przyczyny takiego stanu rzeczy

·  wie, jak należy dbać o środowisko przyrodnicze

·  potrafi segregować odpady

·  próbuje odczytywać wyrazy

Metody pracy (wg klasyfikacji W. Okonia):

·  podające - ilustracje, pogadanka, objaśnienia

·  problemowe - dochodzenie do samodzielnych rozwiązań

·  eksponujące - wystawa prac

·  praktyczne - zadania do wykonania

Formy pracy (wg podziału M. Nagajowej):

·  jednostkowa

·  zbiorowa

Środki dydaktyczne:

·  ilustracje

·  kolorowe pojemniki na śmieci (kartony)

·  kartki w trzech kolorach (żółta, niebieska, zielona) dla każdego dziecka

·  kredki

·  napisy w kopertach - tyle kopert, ile dzieci

Przebieg zajęć:

1. Nauczycielka prezentuje dzieciom dwie ilustracje przedstawiające krajobraz. Na jednej widać rzekę, łąkę, zwierzęta i ptaki. Na drugiej - dymiące kominy, uschnięte drzewa, śmieci.

2. Dzieci wypowiadają się, w którym z miejsc chciałyby odpoczywać. Układają własne opowiadania na ten temat.

3. Rozmowa kierowana - dzieci zwracają uwagę na problem śmieci. Zastanawiają się, co trzeba zrobić, żeby nie zanieczyszczać środowiska. Wiedzą, że śmieci trzeba segregować, aby można je było przetworzyć i powtórnie wykorzystać. Przypominają, w jakim kolorze są pojemniki na papier, plastik i szkło.

4. Zabawa „Segregujemy śmieci". W sali wystawione są oznakowane pojemniki: żółty, niebieski, zielony. Zadaniem dzieci jest pozbieranie rozrzuconych w sali gazet, pojemników po jogurtach, butelek i wrzucenie ich do odpowiednich pojemników.

5. Każde dziecko otrzymuje w kopercie napisy:

·  SZKŁO

·  MAKULATURA

·  PLASTIK
oraz kartki w trzech kolorach. Zadaniem dzieci jest odczytanie napisów (w razie potrzeby, pomaga nauczycielka) i naklejenie ich na kartkę odpowiedniego koloru. Następnie, na kolorowych kartkach, dzieci rysują różne „śmieci-odpady".

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin