zarzadzanie turystyka.doc

(41 KB) Pobierz
19, 20, 21

19, 20, 21. Istota rekrutacji i selekcji pracowników, metody i zrodla

Rekrutacja pracowników.Tworzenie profilu stanowiska.Projektowanie ogłoszeń.Wybór źródeł rekrutacji kandydatów.Rekrutacja wewnętrzna a zewnętrzna.Zasady tworzenia profilu kandydata, w tym: model kompetencyjny - metodologia projektowania.Selekcja kandydatów .Jak selekcjonować CV.Wywiad telefoniczny.Psychologiczne pułapki w percepcji i ocenie kandydatów.Dobór metod selekcyjnych. Rozmowa kwalifikacyjna jako jedna z metod rekrutacji .Przygotowanie się pracodawcy do rozmowy kwalifikacyjnej.Przebieg rozmowy.Na co zwracać uwagę podczas rozmowy.Zachowanie się kandydata na rozmowie kwalifikacyjnej.Rola notatek w procesie rekrutacji .Wady i zalety rozmowy kwalifikacyjnej. Najczęstsze błędy popełniane podczas przeprowadzania rozmowy kwalifikacyjnej i jak ich unikać.Umiejętność zadawania pytań .Pojęcie komunikowania.Komunikacja niewerbalna.Komunikacja werbalna.Rodzaje zadawanych pytań podczas rozmowy kwalifikacyjnej.Przestrogi i wskazówki dotyczące rozmowy kwalifikacyjnej.Poszukiwanie cech stanowiska .Zadawanie pytań behawioralnych.Stosowanie formularza wywiadu behawioralnego

 

10. Analiza SWOT:

1. Mocne strony

2. Słabe strony

3. Szanse

4. Zagrożenia

5. Cele marketingowe

 

14. biznes plan

Biznes Plan jest formą szczegółowego przedstawienia sposobu postępowania określającego dlaczego   i jak przedsiębiorstwo  może osiągnąć szczegółowe cele lub inaczej : jak powinno realizować założone zadania

 

2. Cechy zarządzania wg Druckera:

1. zarządzanie dotyczy przede wszystkim ludzi; to człowiek jest głównym autorem zarządzania     (trzeba mieć kompetencje, wiedzę)

2. zarządzanie jest głęboko osadzone w kulturze

3. zarządzanie wymaga prostych i zrozumiałych wartości, celów, działania i zadań

4. zarządzanie powinno doprowadzić do tego, aby organizacja była zdolna do uczenia się, czyli adaptacji do zmiennych warunków (także wyciąganie trafnych wniosków)

5. zarządzanie wymaga komunikowania

6. zarządzanie wymaga rozbudowanego systemu wskaźników (pozwala na ocenę pracownika, kierownika)

7. zarządzanie musi być jednoznacznie zorientowane na podstawowy i najważniejszy rezultat, jakim jest zadowolony klient 

Otoczenie technologiczne.Otoczenie technologiczne zmienia się bardzo szybko. Skrócił się czas między dokonaniem wynalazku a wprowadzeniem go do produkcji czy na rynek. Zagrożeniem może okazać się pojawienie substytutów materiałów opakowaniowych innych niż papierowe a także nowe technologie. Otoczenie społeczne i demograficzne.Polskie społeczeństwo jest społeczeństwem starzejącym się. W tym roku po raz pierwszy od 12 lat zanotowano wzrost liczby urodzeń. Występują dość duże tendencje do kreowania nowego stylu życia co wiąże się z powstaniem nowych branż przemysłowych np.: „ zdrowa żywność ". Otoczenie polityczne.W Polsce notowany jest trend do znoszenia zakazów, restrykcji, barier prawnych i celnych. Obowiązujące normy prawne i ich stabilność w istotny sposób określają ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej przez firmy co wpływa na strategie wejścia na określony rynek i strategie konkurowania. Szczególne znaczenie ma stworzenie jednolitego rynku wewnętrznego UE, umożliwienie nieskrępowanego przepływu między jej krajami, takich zasobów jak ludzie, towary, kapitał, ujednolicenie zasad polityki handlowej i norm technicznych. Stwarza to nowe warunki działania dla przedsiębiorstw krajów członkowskich UE. Otoczenie międzynarodowe.Obecnie na całym świecie pojawia się tendencja do eliminowania istniejących barier w wymianie gospodarczej, oraz ujednolicenia przepisów i norm. Zniesienie naturalnych, technicznych i fiskalnych barier oznacza łatwiejszy dostęp do rynku także w skali międzynarodowej. Duże znaczenie mają tu prawa dotyczące konkurencji, przepisów podatkowych oraz zniesienie ograniczeń taryfowych i pozataryfowych. 

9. Czym jest strategia przedsiębiorstwa ?

Strategia pokazuje, jak dotrzeć do wytyczonego celu. Wybór określonej strategii dokonuje się poprzez opracowanie różnych wariantów działania, następnie dokonanie ich oceny po wnikliwej analizie i na końcu następuje wybór najlepszej strategii uwzględniającej warunki przedsiębiorstwa, jak i warunki zewnętrzne, dotyczące np. konkurencji

 

1. Istota zarządzania

Zarządzanie jest to celowe podejmowanie przez odpowiednie osoby (kadrę zarządzającą) decyzji i działań prowadzących- dzięki wykorzystaniu posiadanych zasobów- do osiągania założonych celów w sposób sprawny i skuteczny lub celowe dysponowanie zasobami. 

 

11. Macierz BCG - najstarsza, najbardziej znana, a zarazem najprostsza i w dalszym ciągu bardzo użyteczna metoda analizy portfelowej, oraz instrument controllingu strategicznego. Nazwa metody pochodzi od amerykańskiej firmy consultingowej Boston Consulting Group, która jako pierwsza zastosowała to narzędzie w 1969 roku.

Metoda pozwala na ocenę możliwości rozwojowych przedsiębiorstwa i określenie jej pozycji strategicznej. Dzięki zastosowaniu tej metody przedsiębiorstwo może ustalić, które towary (domeny) powinny zostać wycofane z asortymentu, a które powinny przynieść większy zysk w przyszłości

 

 

Ocenianie pracowników

Ocenianie pracowników jest procesem, w którym dokonywane jest wartościowanie cech osobowych, postaw, zachowań oraz poziomu wykonania zleconych zadań. Ocenianie jest prowadzone cyklicznie, ma zatem charakter procesu długotrwałego. (nie myl oceniania z wartościowaniem pracy). Ocenianie pracowników spełnia kilka funkcji:

ewaluacyjna - ocena dotychczasowego i obecnego poziomu pracy, jakości, wywiązywania się z obowiązków, ocena przydatności do pracy na stanowisku,

rozwojowa - ocena możliwości rozwijania się pracownika na danym stanowisku,

informacyjna - sprawdzenie postrzegania ocenianego przez przełożonych i współpracowników, a także jego oceny dotyczące perspektyw w miejscu pracy,

motywacyjna - sprawdzenie jak ocena wpływa na pracę ocenianego,

decyzyjna - stanowi podstawę do zmian kadrowych.

Ocena pracowników nie jest ani oceną osób, ani też oceną moralną. Oceniane są zachowania, działania, , skuteczność, formy zachowania.

 

6. Organizacja jest systemem społeczno-technicznym (Kast, Rosenzweig).Elementy techniczne: technologia, wyposażenie, maszyny, urządzenia, budynki.Elementy społeczne: ludzie i relacje między nimi oraz ich symboliczne wytwory takie jak cele, wartości, formalne reguły i struktury.Podstawowe podsystemy organizacji: - podsystem celów i wartości (określa misję jaką organizacja spełnia na zewnątrz i wewnątrz) - podsystem psychospołeczny (zawiera uczestników organizacji, ich motywacje, postawy, wartości) - podsystem struktury (obejmuje formalne zasady podziału zadań, uprawnień, informacji w organizacji) - podsystem techniczny - podsystem zarządzania (obejmuje mechanizmy koordynacji)  Automatyzmy dostosowawcze - zdolność części systemu do samodzielnego dostosowywania się do zmian otoczenia. System otwarty- prowadzi wymianę energii (zasileń materialnych) z otoczeniem.Ekwiwalentność wymiany pomiędzy organizacją a otoczeniem- organizacja musi zaspokajać potrzeby otoczenia, a otoczenie potrzeby organizacji. Organizacja musi ANTYCYPOWAĆ zmiany w otoczeniu i dostosowywać się do jego nowych potrzeb i wymogów szybciej niż inne organizacje o podobnym profilu konkurujące o ograniczone zasoby materialne występujące w otoczeniu. Organizacja może przez pewien czas eksploatować swoje otoczenie PASOŻYTUJĄC na nim. 

 

18. planowanie zasobów ludzkich

Planowanie polega na świadomym kształtowaniu przyszłych zdarzeń, które bez tych działań nie zaistniałyby. Plany można podzielić ze względu na czas ich obowiązywania i szczegółowość (operacyjne, taktyczne, strategiczne) lub funkcjonalnie - ze względu na objęty obszar (plan marketingu, jakości, zasobów ludzkich). Plany funkcjonalne powinny być przygotowywane tak, aby uwzględniały nawzajem swoje istnienie i założenia, czyli np. w planie zasobów ludzkich uwzględniamy potrzeby stwierdzone w planie jakości.  

Planowanie zatrudnienia obejmuje trzy etapy:

przewidywanie zapotrzebowania na zasoby ludzkie,

analizowanie dostępności i podaży zasobów ludzkich,

budowa planu dostosowania podaży i popytu zasobów ludzkich, 

 

3. Podstawowe decyzje zarządcze wiążą się z:   ustalaniem długofalowych celów strategicznych i sposobów ich realizacji, czyli strategii,

planowaniem, czyli określaniem sekwencji przyszłych działań oraz środków niezbędnych do ich zrealizowania,      ustalaniem zakresu, przedmiotu i metod kontroli, czyli sprawdzania zgodności z rzeczywiście realizowanych działań i ich wyników z przyjętymi założeniami, decydowaniem o przebiegu procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwach przemysłowych, organizowaniem, czyli grupowaniem zasobów materialnych i ludzkich oraz ustalaniem relacji między nimi, kierowaniem zachowaniami ludzkimi, czyli wyborem sposobów oddziaływania na uczestników organizacji,   kształtowaniem potencjału społecznego organizacji, czyli wyborem kierunków i sposobów świadomego tworzenia ilościowych i jakościowych charakterystyk grupy społecznej złożonej z osób zatrudnionych w organizacji i współpracujących z nią,specyficznymi decyzjami, które wymusza umiędzynarodowienie i globalizacja procesów zarządzania 

 

15. rodzaje kontroli

Rodzaje kontroli:

- kontrola zewnętrzna

- kontrola wewnętrzna 

Kontrola zewnętrzna to kontrola, przeprowadzana przez organy administracji publicznej lub jednostkę nadrzędną (organ zewnętrzny).

Kontrola wewnętrzna to kontrola, przeprowadzana przez kierownictwo jednostki lub w jego imieniu przez odpowiednią komórkę kontroli wewnętrznej 

 

16. Składniki struktury organizacyjnej to elementy, z których składa się organizacja; wywierają one wpływ na jej kształt.

RZECZOWE SKŁADNIKI ORGANIZACJI - człowiek, narzędzia, tworzywo 

 

5. Trzy podstawowe znaczenia ORGANIZACJI:  

1. znaczenie przedmiotowe (rzeczowe) - organizacja to obiekt który można odróżnić od innych ze względu na jego cechy charakterystyczne

2. znaczenie atrybutowe - organizacja jest cechą przedmiotów złożonych nazywaną zorganizowaniem

3. znaczenie czynnościowe -organizacja to tworzenie organizacji, zwane inaczej organizowaniem

ORGANIZACJA JEST SYSTEMEM 

 

12. Planowanie jest tradycyjnie przedstawiane jako narzędzie formułowania i wdrażania decyzji strategicznych. Jego rola jednak budzi kontrowersje. Dla jednych jest ono w procesie zarządzania niezbędne, dla innych stanowi przestarzały ozdobnik. Pojęcie planowania jest używane w różnych znaczeniach i przypisuje mu się różne funkcje zarówno na poziomie przedsiębiorstwa, jak i całej gospodarki narodowej.

Funkcja planowania, jako pierwotna funkcja zarządzania służy zarządzającym do ustalania celów i kierunków działalności organizacji oraz środków niezbędnych do ich realizacji. Planowanie jest swoistym wyzwaniem stawianym kierownikom wszystkich szczebli zarządzania, żaden kierownik w swoich działaniach zarządczych nie powinien o niej zapomnieć. Jest ona funkcją pierwotną wyznaczającą każdą następną fazę (funkcję) zarządzania, co obrazuje poniższy rysunek

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin