OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE VI DZIECI 6 – LETNICH
NA MIESIĄC – STYCZEŃ 2004 r.
TEMATYKA:
I TYDZIEŃ - Wiem, że zima to trudny czas dla zwierząt.
II TYDZIEŃ - Wiem, kto leczy drzewa i kto mieszka w lesie!
III TYDZIEŃ - Pamiętamy o Święcie Babci i Dziadka.
IV TYDZIEŃ - Wiem, jak bezpiecznie bawić się na śniegu i lodzie.
Opracowała:
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Wiem, że zima, to trudny czas dla zwierząt.
EDU
KA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
· Słuchanie opowiadania H. Łochockiej „O wróbelku Elemelku, pustym brzuszku i rondelku”. Rozmowa na temat dokarmiania ptaków.
· Zabawa badawcza pt. „Jak powstaje lód?” w oparciu o fragment opowiadania H. Bechlerowej „Jedna srebrna kropla”.
· Zabawa aktywizująca pt. „Jak pomóc zwierzętom przetrwać zimę?” – praca z Marcinem R, Patrycją N.
· Oglądanie albumów przyrodniczych – „Ptak to, czy nie ptak?” poprzedzone opowiadaniem R. Przymusa „Bar pod skrzydełkiem”.
· Wprowadzenie litery L, l na podstawie wyrazu „las”.
· Ćwiczenia z liczbami od 1 – 5 z wykorzystaniem wiersza J. Kulmowej „Kwitną gawrony”. Wprowadzenie liczby 5 i cyfry 5.
· Zabawa dydaktyczna „Stołówka dla ptaków”.
· Rozwijanie wyobraźni twórczej, dostrzeganie różnic i podobieństw. Tworzenie dalszego ciągu opowiadania do wybranego przez nauczyciela dowolnego fragmentu.
· Rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci, obserwacja przez lupę płatków śniegu. Wykonanie ćwiczenia w książce cz.I, s. 63, ćw. 2.
· Twórcze rozwiązywanie problemów, dzielenie się swoimi pomysłami.
· Poznanie cech charakterystycznych dla ptaków. Uważne słuchanie tekstu literackiego, śledzenie jego akcji.
· Zapoznanie z wyglądem litery L, l drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazu „las”.
· Kształtowanie pojęcia liczby 5 w aspektach kardynalnym i porządkowym. Wprowadzenie obrazu graficznego liczby 5.
· Utrwalenie znaku graficznego liczby 5 – praca z książką cz. I, s. 88, ćw. 1 i 2.
RUCHOWA
· Ćwiczenia poranne – zestaw nr 17 (wł.)
· Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr IX (wł) P.: ławeczka, skakanka.
· Zabawy ruchowe:
- orient.- porządk. „ Zmarznięty ptaszek – wesoły ptaszek”,
-z elem. biegu „ Lodowe figury”,
- zabawa dramowa „Karmnik dla ptaszka”.
· Rozwijanie dużych grup mięśniowych. Ćwiczenie tułowia w płaszczyźnie czołowej.
· Wchodzenia na czworakach po ławeczce pochyłej, zjeżdżania na brzuchu po powierzchni pochyłej.
· Doskonalenie podskoków obunóż lekkich i sprężystych. Dostarczanie ustrojowi dziecięcemu bodźca rozwojowego
· Rozwijanie orientacji w przestrzeni oraz jej zagospodarowanie.
· Współdziałanie w zespole podczas tworzenia daszku dla ptaków ze złączonych rąk.
· Spacer na świeżym powietrzu.
· Obserwowanie zamarzniętych kałuż, oszronionych drzew, zachowania ptaków, które pozostały u nas na zimę.
ESTETYCZNA
· Zabawa muzyczna „Czary, mary zmiana pary” do piosenki „Do Siego Roku” A. Galicy.
· Ćwiczenia rytmiczne z wykorzystaniem tataizacji do piosenki „Do Siego Roku”.
· „Dla każdego coś miłego” – zagadki słowno – rytmiczne.
· „Mała orkiestra” – zabawa z piosenką.
· Ćwiczenia graficzne do piosenki „Lata ptaszek po ulicy” i „Stoi różyczka” – metoda Bon Depart.
· Lepienie z masy solnej na temat „Ptaki – cudaki”.
· Stemplowanie gąbką lub korkiem kompozycji na kartce pod nazwą „Zimowe okno”.
· „Rysunek na śniegu” – rysowanie patykiem na śniegu na temat dowolny.
· Kolorowanie konturów dowolnych zwierząt.
· Malowanie farbami plakatowymi palcami i cała dłonią na temat „Ptasie ślady”.
· Kształcenia poczucia rytmu oraz pamięci podczas zamieniania się miejscami w obrębie swojej pary lub całej grupy przy zabawie z piosenką „Do Siego Roku”.
· Rozróżnianie wartości rytmicznych (ćwierćnuta, ósemka). Zapoznanie z symboliką zapisu nutowego (kwadrat – ćwierćnuta, prostokąt – połowa z tego kwadratu – ósemka).
· Odczytywanie zaszyfrowanych rytmów. Próby odtworzenia usłyszanego rytmu operując głosem.
· Próby zaznaczania pierwszej miary taktu. Zachęcania do pokonywania trudności. Wsłuchiwanie się w takt i dynamikę piosenki.
· Kreślenie linii pionowych i poziomych w rytm piosenki.
· Rozwijania sprawności manualnej podczas wykonywania rzeźby i jej ozdabiania.
· Obserwacja widoku zza okna i wypowiadanie się na ten temat. Przenoszenie obserwacji na papier.
· Czerpanie przyjemności z tworzenia dowolnych rysunków na śniegu, obserwacja przyrodnicza najbliższego otoczenia.
· Ćwiczenia koordynacji ruchowej – kolorowanie obrazków zwierząt.
· Próby odciskania dłonią śladów na dużych arkuszach papieru. Przypisywanie zostawionego znaku do nazwy ptaka.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Wiem, kto leczy drzewa i kto mieszka w lesie!
KA CJA
· Rozmowa na temat treści utworów : wiersza M. Kownackiej „Dzięcioł”, i T. Śliwiaka „Chory dzięcioł”.
· Zabawa dydaktyczna „ Jak my ludzie, możemy chronić las?”.
· Słuchanie opowiadania M. Kownackiej pt. „O leśnym doktorze, co sośnie pomoże”.
· Rozwiązywanie zagadek i słuchanie tekstu M. Kownackiej „Kto śpi, a kto nie śpi?” – praca z Filipem Ł, Hubertem P, Sewerynem
· Zabawa dydaktyczna „ Zwykłe i niezwykłe historie”.
· Zabawa pamięciowa „Znajdź dzięcioła” – praca z Michałem, Hubertem, Kingą.
· Zabawa matematyczna pt. „Spotkanie w lesie”.
· Rozwijania zainteresowań przyrodniczych u dzieci, swobodnego wypowiadania się na określony temat, prawidłowego zachowywania się w lesie.
· Dokonywania obserwacji środowiska przyrodniczego i dzielenie się indywidualnymi spostrzeżeniami w naturalnych sytuacjach. Uświadamianie dzieciom konieczności dbania o przyrodę.
· Utrwalenia wiadomości o lesie. Próby uzasadnienia dlaczego „dzięcioła” nazywamy leśnym doktorem – formułowanie dłuższych wypowiedzi.
· Analizowania treści podanej zagadki, kształtowanie przyjaznego stosunku do zwierząt, poznawanie ich zwyczajów i upodobań.
· Rozwijania wyobraźni przez samodzielne tworzenie opowiadania.
· Ćwiczenia w czytaniu globalnym wyrazów: sosna, jodła, klon, dąb. Analiza i synteza sylabowa.
· Ćwiczenie spostrzegawczości i koncentracji uwagi, przeliczanie w zakresie 5 – praca z książką cz. I, s. 89.
· Ćwiczenia poranne zestaw nr 18 (wł.)
· Ćwiczenia gimnastyczne nr IX (wł.) (powt.) P : ławeczka, skakanka.
...
wiolka1238