PLAN PRACY wychowawczo - dydaktycznej na m-c luty 2010r.Grupa dzieci 3-letnich.
Opracowała mgr ….
LUTY
Gdy są bale tańczą nawet lale – bal baloników.
Dziecko:
Pies i kot domowi przyjaciele
GDY SĄ BALE TAŃCZĄ NAWET LALE – BAL BALONIKÓW.
CEL GŁÓWNY: dziecko: wie, jak należy się zachować na uroczystościach, przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej, stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych)
CEL KSZTAŁCĄCY: wywołanie radosnego nastroju oczekiwania na swój pierwszy bal,
CELE OPERACYJNE: dziecko: - nawiązuje bliskie, serdeczne kontakty z innymi osobami.
- wzbogaca czynny słownik o nowe wyrazy m.in. karnawał, przebierańcy, maska itp.
- rozwija umiejętność rytmicznego poruszania się; recytowania wiersza; określania kierunków; wspólnej zabawy.
III Zajęcia dydaktyczne
Treści programowe
Zadanie, metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej (cele operacyjne) dzieci potrafią …
Nasza grupa
– Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji:
• współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych.
(Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej s.18).
W świecie sztuki Muzyka
– Wyrażanie muzyki ruchem:
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
• improwizacje ruchowe piosenek.
(Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej s.49).
1. „Zabawa karnawałowa” Cz. Janczarski – inscenizacja w przedszkolnym teatrzyku – dzieci potrafią:, swobodnie wyrażać swoje myśli i przeżycia podczas zadawania pytań po obejrzeniu inscenizacji; rozumie treść obejrzanego teatrzyku, poznały tradycje karnawałowego balu, znają pojęcie karnawał. (Podstawa Programowa Ad 1 p. 2; Ad 3 p 2; Ad 7 p.1)
2. „Bal w przedszkolu” zabawa rytmiczna przy piosence - dzieci powinny: płynnie poruszać się cwałem bocznym w rytm muzyki, kształcić poczucie rytmu . (Podstawa Programowa Ad. 8 p.1;)
3. „Karnawałowe akcesoria ...” – zab. dyd. – skupienie uwagi na szeregach powtarzających się przedmiotów, dostrzeganie tego co się powtarza i kontynuowanie rytmu poprzez dokładanie przedmiotów. ( np. balon serpentyna, balon …) (Podstawa Programowa Ad.13;)
4. Rytmika – Na balu jesteśmy bajkowi”- bal kostiumowy - przeżywanie nastroju oczekiwania na zbliżający się bal, swobodne tańce przy muzyce, zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w zabawie i organizowanych konkursach.
(Podstawa Programowa Ad 7 p. 1; Ad 8 p.1,;)
5. „Maski karnawałowe dla lalki i misia” – naklejanie z gotowych elementów - dzieci powinny: estetycznie wykonać pracę , podjąć próbę zaplanowania wyglądu maski , być twórczym w swoim działaniu i cieszyć się z efektów (Podstawa Programowa Ad.9 p.2,)
6. „Ania, balonik i kot” – opowiadanie na podstawie ilustracji -dzieci powinny: wypowiadać się na podstawie ilustracji i wysłuchanego opowiadania (Podstawa Programowa Ad.14 p.2,5)
7. „Bal baloników”- zabawa taneczna – dzieci powinny: podjąć próbę przedstawienia ruchem przeżywanych treści. aktywne uczestniczyć w zabawach muzyczno – ruchowych, osłuchać się z piosenką „Bal baloników” ; (Podstawa Programowa Ad.8 p 1,2)
8. „Tańczące baloniki” – odtwarzanie rytmu podanego przez nauczycielkę - dzieci powinny: rozwijać poczucie rytmu (Podstawa Programowa Ad.13 p.6;)
9. Rytmika (Podstawa Programowa Ad.8 p.1,2,3;) ;
10. „Niebieski balonik” –układanie z wałeczków plasteliny konturu balonu, malowanie palcami wnętrza balonu - dzieci powinny: wyrabia sprawność manualną palców poprzez rwanie oraz rozgniatanie kawałków plasteliny łączyć kolor niebieski z jego nazwą, zachować ład na stoliku (Podstawa Programowa Ad. 9 p 2;)
Inne Formy Pracy
I Zabawy samorzutne, dowolne (lub z niewielką pomocą nauczyciela)
Zabawy poranne:
§ ”Śnieżynki” „Balonik” ”Samochody” ”Krasnoludki”, zabawy ruchowo--naśladowcze: „Ucieka powietrze”, „Taniec z balonami”,. zabawa muzyczno - ruchowa „Człowiek do człowieka”, „Tańczą lale i misie”, , - wspomaganie prawidłowego rozwoju - rozwijanie sprawności fizycznej dzieci
Zabawa ruchowa:
§ „Potocz piłę i biegnij za nią” - wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem biegu – rozwijanie szybkości;
§ „Rzucanie śnieżkami” – wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem rzutu – wyrabianie pewności rzutu, właściwej oceny kierunku i odległości
§ „Bibułkowy walczyk „– zabawa muzyczno- ruchowa - swobodna improwizacja ruchowa muzyki.
§ „Kto najładniej zbuduje?” - zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne: budowanie dowolnych konstrukcji z klocków w wybranym kolorze.
§ „Za co (za kogo) się przebrałem”- rozmowy samorzutne – oglądanie i omawianie swoich strojów, swobodne wypowiedzi dzieci na temat swojego stroju na bal przebierańców.
§ „Nasze zabawki” - zabawy dowolne w kącikach zainteresowań wg upodobań. Korzystanie ze sprzętu i zabawek zgodnie z ustalonymi regulaminami.
§ „Bawimy się wesoło” - zabawy indywidualne w wybranych kącikach – uznawanie wzajemnych praw do zabawy
§ „Taniec wygibaniec”- swobodne ruchy ciała do melodii, - przełamywanie nieśmiałości,
§ „Taniec z balonami” – swobodna zabawa przy muzyce – odczuwanie radości ze wspólnej zabawy;
§ „Nasze zabawy” – zabawy tematyczne w wybranych kącikach zabaw – samodzielne dobieranie pomocy do zabawy, uznawanie wzajemnych praw do wspólnej zabawy.
§ Rysowanie na temat dowolny – rozwijanie pomysłowości- próby nazywania swoich prac
§ „Jestem dobrym kolegą- pobawię się z tobą” – zabawy samorzutne manipulacyjno konstrukcyjne, tematyczne, układanie puzzli, rysowanie, kolorowanie, oglądanie książeczek wg zainteresowań dzieci – samodzielne zagospodarowanie czasu, przestrzeganie ustalonych norm zabaw w grupie, odkładanie zabawki na miejsce po zabawie.
II Zabawy na powietrzu- gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, zajęcia sportowe, spacery i wycieczki
§ „Czyje to ślady” – zabawa tropiąca - robienie śladów na śniegu, szukanie śladów ptaków, wdrażanie do prawidłowego ubierania się zależnie od temperatury.
§ „Zimowy spacer” - spacer w okolicach przedszkola – przyglądanie się drzewom i krzewom, obserwowanie zimowej aury
§ „Zimowe zabawy” – spacer połączony z zabawą na śniegu – rozwijanie sprawności ruchowej, nabywanie przeświadczenia o ważności spacerów dla zdrowia, jako jednego ze sposobów nabywania odporności na choroby
§ „Bałwane...
Rybuniagrazia